Australia 2007: Kimi se trezește primul la schimbarea gărzii

Formula 1 își pierduse cel mai important reper la finele lui 2006, în momentul în care Michael Schumacher și-a anunțat retragerea. Toată lumea a sperat că în urma Kaiserului vom avea echilibru la vârf, însă realitatea a depășit așteptările și duelul Ferrari-McLaren s-a purtat până la final. Pitstops deschide seria flashback-urilor de acum 10 ani, publicând cronica fiecărei etape din F1 2007 în ziua în care se împlinește un deceniu de la respectiva cursă.

Scurt preview

Din 2000 nu mai fusese un duel echilibrat pentru titlu între cele mai importante forțe din istoria campionatului – Ferrari și McLaren. Războiul dintre Bridgestone și Michelin marcase ultimii șase ani, însă după dezastrul de la Indianapolis zilele francezilor în F1 au fost numărate, iar la final de 2006 și-au anunțat retragerea. Asta a penalizat partenerii Michelin, cel mai grav fiind afectați conaționalii de la Renault, care veneau după două titluri succesive. Însă monoposturile se aliniau pe grila de la Melbourne pentru al 12-lea an la rând la fel cum o făcuseră prima oară, în 1996: cu numărul 1 pe altă mașină decât cea fabricată la Enstone, triumfătoare în campania anterioară.

F1-Fansite.com 2007 HD wallpaper F1 GP Australia_08Ferrari venea după șocul rarisimei cedări a motorului de la Suzuka, cu o echipă tehnică stabilă și ambiții clare la titlu. McLaren traversase o perioadă de lungi căutări sub bagheta lui Adrian Newey, între timp plecat către alte zări. Cea mai bună variantă a lui Kimi fusese văzută pe circuite în perioada 2003-2005, însă fiabilitatea pachetului l-a făcut să nu aibă încă vreun titlu în palmares. Iar rătăcirile din 2006 n-au făcut decât să-i întărească convingerea finlandezului că e nevoie de o schimbare, sub forma unui contract cu Ferrari, alături de Massa. În locul său, la McLaren venea Fernando Alonso cu numărul 1, decis să intre în galeria celor cu trei titluri consecutive, în care se mai aflau doar Fangio și Schumi. Lângă el, debuta campionul din GP2 crescut de mic sub aripa lui Ron Dennis – un anume Lewis Hamilton.

Weekendul de la Melbourne

Dimineața ploioasă de vineri n-a fost extrem de relevantă, prognoza meteo indicând vreme mai bună în continuare. Just for the record, Alonso a stabilit timpul-reper în FP1, cu o secundă mai rapid ca al doilea clasat (Massa). După prânz era deja uscat, iar FP2 s-a încheiat cu ambele monoposturi Ferrari în frunte, în ordinea Massa-Raikkonen. Al treilea era Hamilton, în zecime cu finlandezul din fața sa. A doua zi dimineață Raikkonen a coborât până la 1.26:0, dând un semnal de alarmă înaintea calificărilor. Fisichella a reușit al doilea timp din FP3 la patru zecimi de Kimi, mascând oarecum problemele Renault pe un circuit unde, în mod tradițional, italianul mergea foarte bine.

CBeEKM9XEAAi5I3Șocul a fost semnat de Super Aguri, cu Davidson pe 4 și Takuma Sato pe 10 în ultima sesiune de antrenamente, mult înaintea piloților Honda. Gruparea lui Davide Tardozzi era deja în mijlocul unui scandal legat de customer cars, după ce a trecut în iarnă de la vechiul șasiu Arrows din 2002 la schițele monopostului Honda RA106 din stagiunea precedentă, primite cadou de la echipa-mamă. Adversarii direcți de la coada grilei, precum Toro Rosso sau Spyker, erau nemulțumiți de statutul acestei structuri satelit, care le-ar fi putut răpi puncte fără să fi cheltuit la fel de mult cu dezvoltarea unui șasiu propriu. Văzând cum FIA nu ia atitudine, Toro Rosso avea să meargă pe aceeași cale în viitor.

Calificările aveau pe atunci un format similar cu cel de astăzi. În prima secvență au fost eliminate cele mai lente 6 monoposturi din totalul de 22. Ambele Spyker (Sutil și Albers) au ocupat ultima linie, înaintea lor se aflau cei de la Toro Rosso (Liuzzi și Speed) cu un Red Bull (Coulthard) intercalat, iar Rubens Barrichello a fost primul sub linie, pe 17. Faza a doua a adus lovitura de teatru în momentul în care cutia de viteze a lui Felipe Massa a cedat, simplificându-i astfel sarcina colegului său într-o sâmbătă în care Ferrari era înaintea McLaren. În afara ghinionistului brazilian, au mai fost eliminați în Q2 ambii piloți Williams (Rosberg și Wurz), Honda lui Button, Renault-ul lui Kovalainen și un Super Aguri. Chiar dacă în prima fază Davidson a fost înaintea lui Sato, rolurile s-au inversat ulterior și britanicul urma să plece de pe 11. Alonso a fost cel mai rapid cu 1.25:326.

Cei 10 piloți care s-au duelat în Q3 s-au separat în două grupuri: pozițiile 6-10 au fost ocupate de Fisichella (Renault), Webber (Red Bull), Trulli (Toyota), Ralf Schumacher (Toyota) și Sato (Super Aguri). În frunte, Nick Heidfeld a realizat performanța excepțională de a se insera între echipierii McLaren, Kubica confirmând prin clasarea pe 5 că BMW Sauber era categoric a treia forță a campionatului. Încă departe de primele două echipe, dar cu speranțe la podium oricând ceva mergea prost pentru cvartetul de top. Raikkonen a oglindit ritmul din FP3 și a obținut pole-ul cu 1.26:0 și patru zecimi avans în fața lui Alonso. Din păcate pentru Ferrari, se profila o cursă în care adversarii puteau puncta mai bine chiar dacă ratau victoria.

By Odor - Own work, CC BY-SA 3.0

Moștenitorul tronului roșu

Pe o vreme ideală (22 de grade în aer și 40 la nivelul pistei), Kimi Raikkonen nu s-a încurcat la start și a rămas pe prima poziție în fața celor 105.000 spectatori. În spatele său, factorul perturbator Nick Heidfeld a dat peste cap socotelile lui Fernando Alonso. Unicul din avanposturi plecat cu pneuri soft și cu rezervorul mult mai gol decât cei din jurul său, germanul a urcat pe poziția secundă și a facilitat evadarea liderului până la prima sa oprire la boxe. Mai mult, Alonso s-a văzut depășit în primul viraj și de Lewis Hamilton, care i-a dat primul semnal că nu-și asumă vreo partitură de pilot secund. Oricum, ambii piloți McLaren au fost siliți să aștepte opririle la boxe pentru a scăpa din strânsoare.

F1-Fansite.com 2007 HD wallpaper F1 GP Australia_05

Ron Dennis nu a apreciat deloc tactica BMW Sauber, acuzându-i că fac paradă. Într-o eră în care atâția mari constructori erau constrânși la dueluri în pluton (Honda, Toyota, Renault, BMW), aparatele de PR aveau nevoie de titluri de presă. Se purta dintotdeauna: în testele din iarnă, în irelevanta sesiune de warm-up sau în calificări după ce mașinile au fost obligate să poarte cantități de combustibil cu care urmau să efectueze primul stint. Heidfeld propunea un joc popularizat de Jarno Trulli, de când acesta semnase cu Toyota. Și Mark Webber furase headlines cu Jaguar de o manieră similară.

Nu vei putea niciodată să depășești cu aceste mașini foarte sensibile din punct de vedere aerodinamic dacă nu ai un avantaj considerabil, cam de o secundă și jumătate pe tur. Blocați în spatele lui Heidfeld, am pierdut contactul cu Kimi.

Ron Dennis

Fostul pilot DTM Christijan Albers a înregistrat primul abandon din 2007, înainte ca turul 15 să deschidă balul opririlor la boxe prin Heidfeld. Celălalt monopost Spyker a fost și el prins în offside, Sutil blocându-l pe Alonso înainte de a ceda un tur. După ce BMW-ul a fost scos din calculele pentru podium, Hamilton își păstra locul secund înaintea coechipierului său spaniol. Însă Raikkonen evadase la aproape 20 de secunde. Al doilea monopost Ferrari, plecat de pe ultimul loc după o schimbare de motor, își croia drum prin pluton.

Cd2LQVbXIAEO8LvMcLaren a orchestrat ieșirea lui Alonso înaintea lui Hamilton printr-un stint median prelungit: britanicul a fost chemat la boxe la finele turului 43, iar spaniolul a mai forțat alte două bucle și a ieșit în față. Ron Dennis nu s-a sfiit să admită că strategia predefinită înainte de Grand Prix nu a fost alterată nicicum de inversarea pozițiilor dintre cei doi după start, Alonso fiind cel ce avea întâietate. Hamilton n-a părut prea deranjat, debutul său fiind oricum excepțional din orice unghi ai privi. Revenind la prima cursă de la Melbourne din primăvara lui 1996: Villeneuve era atunci la un pas de victorie la primul său start. 11 ani mai târziu, Lewis reușea un parcurs de aceeași calitate. E drept că între timp nimeni n-a mai avut șansa debutului cu un monopost atât de performant…

CAPiBi6WgAA3aKJÎn tabăra Ferrari, victoria lui Raikkonen n-a fost chiar atât de facilă pe cât a părut din exterior. Încă din primele tururi, finlandezul a rămas fără comunicații radio și a avut șansa ca desfășurarea cursei australiene să fie atipic de calmă. Fără vreo neutralizare, Kimi a putut să pună în aplicare planul stabilit dinainte, iar gradul său de concentrare a suferit puțin pe final, când ecartul liniștitor l-a făcut să traverseze o zonă cu iarbă. Cât despre Massa, acestuia i-a fost impusă o strategie alternativă cu o singură oprire la standuri, reușind să salveze situația cu o clasare finală pe poziția a șasea, grație cedării de material a lui Kubica, pe care nu l-ar fi ajuns în condiții normale.

Nick Heidfeld a avut o după-amiază solitară dincolo de turul 15, nefiind perturbat în niciun moment de cei din spate. Fisichella a sosit al cincilea, la aproape jumătate de minut de germanul de la BMW și cu oglinzile pline de roșul monopostului pilotat de Massa. Ultimele puncte le-au revenit lui Rosberg și Ralf Schumacher, Nico reușind ceva rarisim în context: o depășire curată în fața unui rival direct aflat pe aceeași strategie. Ralf a cedat în turul 37, iar astfel Toyota a văzut cum Williams termină înaintea sa cu același motor. Celălalt Williams a trecut prin momente înfricoșătoare, în momentul în care Coulthard a decolat peste Wurz, ratând la milimetru un contact cu casca austriacului.

Ecouri din paddock

  • Spyker a contestat monopostul Super Aguri care prea semăna cu Honda, la dezvelirea acestuia în joia dinaintea cursei;
  • McLaren a dat primul semn că ar ști câte ceva despre secretele rivalilor de la Ferrari, ridicând problema flexibilității podelei de la F2008;
  • Flavio Briatore n-a fost deloc impresionat de Heikki Kovalainen la debutul său – cu șapte zecimi mai lent față de colegul Fisichella în comparația celor mai rapide tururi în cursă și foarte departe de acesta (P10, -1 tur);
  • Telespectatorii s-au plâns că marcajele folosite de Bridgestone pentru a identifica pneurile soft nu sunt suficient de vizibile, așa că s-a luat decizia ca de la cursa următoare una dintre cele patru striații să fie colorată în alb;
  • Recordul pe tur stabilit de Michael Schumacher în 2004 a rămas în picioare, Kimi fiind la mai bine de o secundă în 2007.

Clasament piloți: 1.Raikkonen 10p, 2.Alonso 8p, 3.Hamilton 6p, 6.Massa 3p.

Clasament echipe: 1.McLaren 14p, 2.Ferrari 13p.

You may also like