Formula E Mexic: Marea evadare, cu di Grassi în rol principal

Formula E, Mexico, Round 4, 04/01/2017

Cursa cu numărul 25 din istoria Formulei E a ridicat ștacheta foarte sus ca nivel de spectaculozitate, Lucas di Grassi împletind abilitatea cu șansa pentru a semna un succes extrem de improbabil.

Cu 16 piloți într-o secundă pe turul de circuit de un minut, calificările au fost o afacere foarte strânsă. Deja se profila o întrecere aparte, dat fiind că unicul învingător din sezonul al treilea nu intrase în Super Pole. Buemi a reușit abia al zecelea timp, însă chiar și așa avea un ascendent față de rivalii cei mai de temut: ambele monoposturi Abt Audi, precum și inseparabilii echipieri Dragon Racing erau printre ultimii 5. Sesiunea s-a încheiat cu al patrulea poleman diferit în patru curse, Oliver Turvey reușind moștenind prima poziție chiar în ziua în care a împlinit 30 de ani, după ce Daniel Abt a fost exclus (presiune neregulamentară). În urma britanicului se afla debutantul Pechito Lopez, fapt ce-i dădea mari speranțe la victorie lui Jean-Eric Vergne, clasat al treilea pe grilă după ce Maro Engel a fost penalizat cu 10 locuri pentru schimbarea cutiei de viteze.

Turvey a rămas lider la stingerea semafoarelor, în timp ce di Grassi a progresat câteva poziții. Nu i-a folosit la nimic brazilianului, căci Maro Engel a ratat punctul de frânare în cea de-a doua șicană și l-a percutat, silindu-l să intre la boxe pentru schimbarea aripii spate la finele turului secund, în momentul în care cursa a fost neutralizată pentru a se curăța pista. Elementul a fost schimbat în timp util, fix înainte ca di Grassi să piardă un tur în raport cu plutonul.

Formula E, Mexico, Round 4, 04/01/2017

Antonio Felix da Costa a ratat o bună șansă la podium, ieșind larg în primul viraj în timp ce se duela cu Sam Bird, în timp ce Nicolas Prost a fost silit să treacă pe la standuri pentru schimbarea aripii față. În timpul buclelor 3 și 4, di Grassi a revenit în coada grupului condus de BMW-ul i8, deficitul său fiind astfel șters cu buretele. La restart, rivalul său Buemi și-a luat revanșa față de Rosenqvist care-l depășise la start. În frunte, Turvey părea liniștit, însă monopostul l-a trădat în turul 13 și Lopez a preluat conducerea.

A urmat o nouă neutralizare, iar Abt Audi a făcut marele pariu, chemându-l pe di Grassi la finele turului 17 pentru a-l scoate dintr-un pluton prea lent. La fel a procedat și echipa lui Jerome d’Ambrosio, cei doi având misiunea extrem de dificilă de a rezista cu rezerva de energie timp de alte 28 de tururi, sperând ca noi incidente să mai conducă la intrarea mașinii de siguranță. Restul plutonului a intrat la standuri la jumătatea întrecerii, iar avansul celor doi temerari s-a ridicat la aproape jumătate de minut. Socotelile indicau un final strâns, căci di Grassi și d’Ambrosio pierdeau cam 2 secunde pe tur în modul de conservare față de urmăritorii care nu aveau asemenea griji.

Sebastien Buemi a căzut de pe 5 pe 10 în urma unei opriri lente, iar astfel asaltul plutonului era condus de Jean-Eric Vergne. Pe strada francezului de la Techeetah a răsărit soarele în turul 35, când o nouă neutralizare le-a ruinat planurile celor doi evadați din frunte. Pechito Lopez a pus ținta la restart pe d’Ambrosio, însă a pierdut controlul mașinii în primul viraj, greșeala fiind imitată și de Buemi. Poate că e mai bine ca toate erorile (calificări, pit stop, frânare ratată) să le faci în aceeași zi nefastă?

Formula E, Mexico, Round 4, 04/01/2017

Frustrarea lui Vergne a crescut cu fiecare viraj, căci d’Ambrosio a decis să-și vândă foarte scump pielea, facilitând desprinderea lui di Grassi în fruntea cursei. Brazilianului nu-i venea să creadă cum, deși n-avea resurse să forțeze foarte tare, ecartul său creștea grație baricadei din spatele său. Abia în turul 43 a ratat d’Ambrosio punctul de frânare în prima șicană și Vergne s-a insinuat pe interior pe reaccelerare. În zona stadionului, Prost l-a răsucit pe Heidfeld și monopostul Mahindra nu a putut fi evitat de Evans și de Rosenqvist, pilotul Jaguar reușind totuși să-și continue drumul către puncte.

În turul 44 Sam Bird a trecut și el de opreliștea numită d’Ambrosio, printr-o manevră temerară pe exterior ce i-a adus al doilea podium stagional. În frunte, Vergne a dat totul pentru a-l prinde pe di Grassi, însă nu a mai fost timp suficient. În loc să se consoleze cu a doua clasare la rând pe locul secund, JEV și-a continuat tirada împotriva belgianului în conferința de presă, în deplin contrast cu bucuria învingătorului și cu atitudinea relaxată a lui Bird, care s-a bucurat că etapa din Mexic a fost atât de incitantă pentru cei 36.000 de spectatori și toți cei care au urmărit transmisiunea pe mapamond.

Lucas di Grassi, epuizat după o victorie atât de muncită, a plasat această prestație în topul curselor din cariera sa. 20% dintre etapele de Formula E s-au încheiat cu triumf pentru pilotul Audi și fiecare dintre acestea a avut o poveste interesantă. Însă niciuna nu a fost chiar atât de dramatică: plecare de pe 18, accident după start, schimbare de aripă spate în turul 3, stint-mamut de 62% din lungimea cursei. A fost un soi de Canada 2011.

Mare bucurie a fost și în tabăra Jaguar, unde Evans (P4) și Carroll (P8) au adus primele puncte pentru echipa debutantă. Aflat la prima sa cursă în seria electrică tocmai în etapa de casă, Esteban Gutierrez a bifat și el un mic punct, iar astfel toți cei 20 de piloți care au luat startul în Mexic au contorul deblocat în 2016-17. Buemi a luat punctul solitar aferent celui mai rapid tur și simte cum di Grassi îi suflă iarăși în ceafă la general, doar cinci puncte fiind între cei ce și-au disputat primele două titluri din Formula E. Toate semnele indică aceeași luptă în doi, căci Prost, Vergne și compania sunt la cel puțin 30 de puncte de lider momentan. Următoarea etapă va avea loc pe străzile din Monaco (13 mai), acolo unde Buemi învingea în primul sezon.

You may also like