MotoGP Qatar: Maverick Vinales vs restul lumii

Mult așteptatul sezon 2017 și-a ținut prima cursă în data de 26 martie pe circuitul Losail din Qatar. După numeroasele surprize de la clasele mici a venit și cea mai așteptată confruntare, cea de la clasa regină, acolo unde tot felul de teorii și ipoteze care mai de care așteptau sa fie confirmate sau infirmate.

Cursa clasei mari nu a excelat prin spectacolul de pe pistă, omniprezent la clasele mici, ci mai degrabă prin pregătirile din culise și greșelile de tot felul făcute de piloți pe pistă sau de tehnicieni și piloți în garaje.

O primă acțiune care a debusolat atât piloții cât și tehnicienii a fost întârzierea orei de start, pe fondul instabilității atmosferice. În pauza dintre cursa Moto2 și startul preconizat de la MotoGP cațiva stropi de ploaie au băgat isteria în comisarii de cursă. Acest lucru nu trebuie judecat ca o măsură excesivă de siguranță luată din exces de zel, circuitul de la Losail având unele particularități: prima fiind lipsa ploii în zona în care este construit circuitul în aceastî perioadă a anului.

Cu toate astea, clima instabilă i-a luat prin surprindere pe qatarezi. Atunci când plouă suprafața pistei nu se inundă unifom, ci apar bălți în anumite zone, iar în altele asfaltul poate rămâne relativ uscat. Anumite zone virajate pot deveni extrem de alunecoase, așa cum am văzut că s-a întâmplat în tururile de recunoaștere premergătoare startului în ultimul viraj larg dinaintea liniei de start/sosire. Ultimele și poate cele mai alarmante caracteristici ale circuitului țin de compoziția solului de pe marginea pistei, unul nisipos, sau chiar nisip din zona deșertică. Pe ploaie acesta se înmoaie, suprafața luând aspectul unei mlaștini în care devine extrem de periculos pentru vreun pilot ce suferă un accident sau are probleme tehnice și trebuie să iasă de pe pistă. Suprafața asfaltică este în mare parte în bătaia vântului, lucru de care s-au plâns în repetate rânduri piloții de la Moto3, însă nu neapărat suflul acestuia este marea problemă ci faptul că adierile de vânt aduc pe asfalt nisip, care în contact cu apa de ploaie se transformă în ceva mai periculos decât o peliculă de gheață.

GH32248-1200x602

Odată înțeleasă forfota organizatorică, realizăm că și piloții au avut mari bătăi de cap în ce privește setările de cursă și echiparea motocicletelor cu pneuri corespunzătoare. O parte dintre aceștia, printre care nume importante, au ales greșit gumele, de aici și explicația pentru unele căzături sau evoluții mai puțin sătisfăcătoare.

Analizăm puțin situațiile de la Honda, acolo unde testerul oficial HRC și pilot în cadrul echipei LCR, Cal Crutchlow, a căzut în turul 5 al cursei, și pe Marc Marquez, care nu a mișcat mare lucru în cursă, reușind să se mențină pe locul 4, dar fără vreo șansă de a se apropia de podium.

Crutchlow a pus în balanță ora mai târzie de plecare în cursă, pista alunecoasă și numărul redus de tururi programat pentru cursă. A decis în ultimul moment să ia startul cu un pneu față de compoziție medium în loc de unul hard, a plecat bine în cursă, dar în urma unui contact ușor cu Valentino Rossi a ajuns pe locul 11. Odată cu trecerea tururilor, pneul față se încălzea tot mai mult, pierzându-și aderența cu asfaltul. Inevitabilul pentru Cal s-a produs în turul 5, când a trântit motocicleta. După un check la boxe și încălțarea unei gume hard, a revenit pe pistă, ultimul, dorind să acumuleze cât mai mulți kilometri, însă defecțiunile motocicletei în urma primei căzături au dus la o nouă excursie înafara pistei.

2017 01 GP Qatar 00081

Marquez a luat aceeași decizie în privința pneului față, însă a realizat din primele tururi că are două opțiuni clare pentru cursă: luptă pentru victorie cu riscul de a trânti motocicleta spre final, sau se mulțumește cu cât mai multe puncte în funcție de unde va termina în pluton. Cu un pneu lipsit de aderență, Marc a încheiat cursa pe locul 4, urmat la aproape jumătate de secundă de Dani Pedrosa. Secundul echipei Repsol Honda a confirmat problemele invocate și de Crutchlow și de Marquez, subliniind după cursă că decizia de a rula cu pneu față medium a fost o mare greșeală, guma fiind prea moale pentru caracteristicile pistei. Motocicleta a fost instabilă pe viraje, piloții trebuind să le abordeze cu gazul jos. Astfel se poate explica și șansa pe care a avut-o Aleix Espargaro cu a sa Aprilia de a se ține scai de Pedrosa. În principiu, spaniolul de la Repsol Honda putea fi o victimă ușoară pentru Aleix, dacă acesta n-ar fi făcut o greșeală în ultimul tur.

2017-qatar-motogp-free-practice-friday-results-4

La Yamaha Movistar lucrurile sunt diametral opuse, așa cum am povestit și în avancronica sezonului – un feeling optimist în garajul lui Maverick Vinales și mai multe probleme de rezolvat pentru Rossi.

La startul cursei, Vinales a infirmat cea mai mare temere pe care o aveau atât fanii săi cât și ziariștii sau chiar detractorii săi. Nu a forțat păstrarea primei poziții cu orice preț, ci a așteptat să vadă cum se comportă motocicleta M1 pe primele viraje, chit că asta ar însemna poziții pierdute. Cel care a dominat autoritar toate testele din presezon își cunoștea motocicleta în detaliu, știind că se poate baza mai târziu în cursă pe o viteză de top mai bună decat cea a celor Honda și o stabilitate mai bună pe viraje, acesta fiind overall punctul forte al Yamaha. Aceste calități ale motocicletei japoneze și-au dovedit eficiența mai ales în sectorul trei al circuitului, partea mai virajată, locul unde rapida motocicletă Ducati pilotată de Andrea Dovizioso își pierdea brusc avantajul celei mai mari viteze de top dintre toate prototipurile de pe grilă.

După 13 tururi de analizat comportamentul modelului M1, Vinales a trecut de Marquez, spaniolul fiind fără răspuns în fața compatriotului de la Yamaha. Mai apoi, ajutat de abandonul lui Andrea Iannone de la Suzuki, Maverick a putut să declanșeze ostilitățile împotriva lui Dovizioso.

După mai multe tachinări, cu 6 tururi înainte de final Vinales a trecut de Dovizioso, iar victoria în prima cursă a sezonului a devenit doar o chestiune de răbdare și încredere în materialul de concurs avut la dispoziție.

MotoGP Preview Qatar: Rossi versus întăririle Armadei spaniole

În cazul lui Rossi, preblema este una de găsire a unui setup pentru motocicletă care să îi ofere pilotului acel feeling că poate ajunge fără surprize neplăcute la limite și o mai veche problemă, aceea a pneurilor, funcție de caracteristicile circuitelor. Dintre toate specificațiile de gume, softul față îi dă cele mai mari bătăi de cap pilotului italian indiferent de pista pe care înșiră tururi.

Qatar-ul a făcut și mai dificilă adaptarea lui Rossi la motocicletă, acesta neputând oferi un feedback concret tehnicienilor. Cei de la Michelin au spus că Valentino le putea da o impresie pozitivă despre pneuri după parcurgerea unui singur tur, ca mai apoi după al doilea să își schimbe radical opinia.

Silvano Galbusera, mecanicul șef al lui Rossi, a spus că pilotul nu are probleme cu frânările la finele liniei drepte sau cu unghiul de înclinare al motocicletei pe viraje, așa cum susțin unii prin prezentarea unor fotografii cu Valentino surprins pe diferite viraje, ci cu modul în care se face tranziția dintre cele două situații analizate. Orice ar încerca să facă Rossi să treacă de la înclinarea pe viraj la momentul acționării frânelor este deja problematic, intervențiile la balansul motocicletei și la fermitatea suspensiei față făcând prototipul să ruleze și mai încet.

MotoGP-Qatar-GP-1

În era Michelin, Rossi nu mai are încredere în stilul său obișnuit de a aborda virajele, frânarea mai devreme trebuind compensată printr-o accelerație puternică la ieșirea din viraj, ceea ce duce la alunecarea roții spate. În concluzie, mai mult decât anul trecut, noul M1 îl obligă pe Rossi să își adapteze stilul de pilotaj la motocicletă.

2017_motogp_qatar_fp2.big

La Ducati problemele sunt știute din teste. Dovizioso poate pilota motocicleta GP17 în orice condiții, cu orice gume, în timp ce Jorge Lorenzo se simte bine pe compozițiile medium și hard, atunci când motocicleta este încălțată cu variantele soft, datele problemei schimbându-se dramatic.

Lorenzo și-a pierdut încrederea în comportamentul motocicletei tur după tur, modelul GP17 necesitând în ultima parte a cursei și mai mult efort fizic în timpul pilotajului. Imediat după cursa din Qatar, echipa Ducati a plecat la Jerez pentru a efectua unul din testele private admise de-a lungul sezonului. Lorenzo a putut efectua tururi de circuit cu prototipul 2017, în compania lui Dovizioso, ieșind la un moment dat pe pistă și cu ciudatul model având fantele de aerisire mult mărite, motocicletă probată de Dovi în testul dinaintea cursei din Qatar. Despre acest test nu s-au scurs prea multe informații la presă, însă cursa din acest weekend din Argentina ne va oferi ocazia să vedem dacă s-a rezolvat ceva în cazul lui Lorenzo sau nu.

2017-qatar-motogp-test-overall-vinales-leads-4-1

În ce privește Suzuki și Aprilia, așteptările pentru cursele viitoare din Argentina și Statele Unite nu trebuie amplificate de performanța de moment a lui Andrea Iannone din Qatar, motocicletele nereușind să ne surprindă mai mult decât am analizat pe parcursul testelor din Australia și Qatar. Ambele sunt evoluții clare ale modelelor din 2016, Aprilia RS-GP fiind în sfârșit un prototip de MotoGP veritabil, însă în linii mari problemele specifice ale ale GSX-RR-ului și RS-GP-ului se păstrează încă.

După cursă, Iannone a oferit și o explicație pentru căzătura încasată, aceasta fiind pusă pe seama unui contact cu Marquez. Iannone, având un feeling bun pentru motocicletă și văzând că un podium este posibil a încercat să treacă de spaniol, vizibil cu probleme, dar a fost surprins de frânările accentuate ale acestuia. Iannone a intrat în spatele motocicletei Honda, iar în urma acestui incident Suzuki-ul și-a pierdut aderența și a sfârșit trântit de asfalt.

Ca și în cazul Ducati, circuitul Termas de Rio Hondo va fi un prim test serios și pentru echipa Suzuki. Ele vor putea vedea care le sunt performanțele reale, asta în cazul în care nu vom avea din nou ploaie, așa cum ne sperie prognozele meteo de weekend.

2017-qatar-motogp-free-practice-friday-results-3

Pentru mulți cea mai mare surpriză a cursei din Qatar a fost oferită de Aleix Espargaro de la Aprilia, care a rulat consistent în top 10, încă înainte de a se înregistra abandonurile din fața sa, totul culminând cu un duel cu Dani Pedrosa, luptă ce putea fi câștigată.

Aleix ne-a oferit și primele impresii despre comportamentul motocicletei în regim de cursă, lăudând per ansamblu prototipul RS-G. Motocicleta per ansamblu se comportă bine, nefiind probleme la șasiu sau cutia de viteze, însă Aleix a subliniat faptul că mai trebuie lucrat la accelerație, Apriliei lipsindu-i un răspuns ferm la ieșirea din viraje. Nu ajută prea mult nici timpul până la atingerea unui top speed acceptabil.

Din păcate Espargaro va trebui să găsească singur soluții la rezolvarea acestei probleme, evoluțiile și feedback-ul tehnic ezitant al lui Sam Lowes neajutând la dezvoltarea rapidă a motocicletei italiene.

RaceQatarCover

Nu putem încheia fără să pomenim ceva de pilotul care a uimit pe toată lumea, rookie-ul care a condus primele 5 tururi, francezul Johann Zarco, campionul de anul trecut al seriei Moto2.

Zarco s-a adaptat la modelul Yamaha M1 specificație 2016 relativ repede, după problemele inerente de adaptabilitate la o motocicletă de MotoGP, rezultatele și feedback-ul pozitiv au început să vină în ultimele două teste din presezon. Atunci ochii au fost ațintiți asupra lui echipierului Jonas Folger, situat chiar în spatele lui Vinales, Marquez și Dovizioso, însă odată cu debutul weekend-ului de cursă din Qatar lucrurile s-au schimbat în favoarea lui Johann.

Francezul s-a adaptat excelent la motocicleta pregătită de echipa Tech3, neîntâmpinând probleme de adaptabilitate la schimbarea gumelor sau cu setup-ul motocicletei.

În antrenamente a tras tare stând tot timpul în spatele piloților de uzină de la Yamaha și Honda, timpii din ultimele FP-uri care au contat ca și calificări oferindu- i un surprinzător loc 4 pe grilă, pentru cursa de duminică.

După start, Zarco a simțit că poate să rămână alături de Dovizioso, Marquez și Iannone, ba chiar să treacă de câțiva dintre ei. Depășirile i-au reușit, iar la finalul primului tur francezul, debutant la MotoGP, conducea prima sa cursă, pe o motocicletă privată.

MotoGP Test Qatar: Vinales încheie intersezonul în frunte

Lipsa de experiență și-a spus cuvântul însă, Zarco făcând în turul 6 greșeala de care s-a ferit Vinales la start. Pilotul Tech3 a crezut că își poate oferi un scurt moment de relaxare, după ce reușise să ia un avans față de următori. Acel respiro l-a adus în situația de a aborda mai larg virajele din sectorul 2, în cele din urmă mușcând cu una din roți din marginea pistei, acel lucru cauzând căzătura sa.

Zarco și-a analizat minuțios evoluția din Qatar, spunând că a învățat din greșeli și că privește cu mult optimism cursa din Argentina.

Francezul a mirosit victoria, talentul pare să se fi reinventat odată cu trecerea la clasa mare, astfel că pilotul Tech3 va pleca în cursele viitoare cu șansa de a înscrie prima victorie privată din stagiunea 2017.

661038

Uitându-ne la rezultatele din Qatar, ajungem la concluzia că așteptările pentru cursele din Argentina sunt îndreptățite să fie și mai mari, existând în continuare aceleași necunoscute identificate înainte de prima cursă.

Dacă condițiile de desfășurare ale cursei MotoGP vor fi cele optime, fără averse, este posibil ca anumite aspecte să se schimbe pe grilă.

You may also like