MotoGP Argentina: Yamaha profită de dezastrul rivalilor

În așteptarea unei prime curse normale, pe circuitul Termas de Rio Hondo imprevizibilul a continuat. Tema generală pe durata celor trei curse a fost dezastrul ce a lovit unii protagoniști, fie cu penalizări la Moto3, fie cu căzături neașteptate la Moto2 și MotoGP.

Cursele desfășurate în Argentina nu au luat ochii cu rezultate surpriză la vârf. Liderii care erau pe val în teste și apoi s-au impus în Qatar și-au continuat dominația, Mir, Morbidelli și Vinales devenind favoriții la victorie după primele câteva tururi.

2017_00e_test_jerez_09972

Moto3

Cursa clasei mici a deschis ziua de curse de pe circuitul Termas de Rio Hondo, propunând un duel între cei ce vor anima și restul sezonului, Joan Mir de la Leopard Racing și Jorge Martin de la Gresini. Duelul lor a fost animat de John McPhee, salvat de eforturile de ultim moment ale celor de la Honda, sprijiniți de trustul tv BT Sport, pe modelul de sponsorizare întâlnit și la academia VR46. Asemănările însă se opresc aici. Dacă SKY este un sponsor cu o implicare serioasă, motocicleta cu numărul 17 a lui John este încă de un alb imaculat.

Cu toate acestea, materialul de concurs japonez este la înălțime, acum în debutul sezonului. Rămâne de văzut cum vor fi împărțite update-urile nipone între echipele de top și privați. Pe lângă McPhee, printre perdanți se va număra probabil și Romano Fenati, în acest sezon pe o Honda pregătită de Marinelli Racing.

McPhee a maximizat șansa care i s-a oferit la startul sezonului și a luptat fără menajamente pentru victorie, așa cum a făcut-o și în Qatar, doar că Mir a fost omul de bătut în Argentina. Pe podium a mai urcat Jorge Martin, practic cam singurul rival în lupta pentru titlu ce se bate constant cu conaționalul Joan Mir. Plutonul fruntaș a fost încheiat de Phillipp Oettl, neamțul aducând cea mai bună clasare din sezon pentru KTM, locul 4, însă Phillipp este și el înregimentat la o echipă teoretic modestă, Schedl GP Racing.

Pe locul 5 a terminat cursa Andrea Migno de la Sky Team VR46 KTM, după acesta plutonul fiind mai răsfirat. Eroul local Gabriel Rodrigo a abandonat de pe locul 8, la bătaie cu Fenati și Guevara, însă KTM-ul RBA a cedat mult prea devreme.

Nicolo Bulega, cel considerat principalul candidat la obținerea titlului clasei Moto3, a avut o presație modestă, încasând și o penalizare la finalul cursei pentru depășirea limitelor pistei în urma unui duel cu Romano Fenati. Ieșirea italianului din zona punctelor a promovat-o pe locul 15 pe Maria Herrera (AGR).

MA28501

Moto2

Clasa intermediară a impersionat mai mult prin spectaculozitatea abandonurilor, dintre care două importante, decât prin lupta dintre piloți. Situația a fost salvată până la un punct de Alex Marquez care a oferit câteva reprize de depășiri asupra lui Franco Morbidelli, însă în cele din urmă hazardul l-a aruncat în decor, într-o manieră asemanătoare cu incidentul ce l-a avut protagonist pe Takaaki Nakagami în primele tururi. Japonezul a crescut mult în presezon, însă inconstanța a rămas ca un trademark.

În lupta pentru top 3 a intrat încă de la începutul cursei și pilotul KTM Ajo, Miguel Oliveira, portughezul confirmând ceea ce mulți așteptau încă de anul trecut, anume prezența sa pe podium. KTM a fost mai aproape de șasiurile Kalex pe Termas de Rio Hondo, însă lui Oliveira i-au lipsit acele câteva sutimi de secundă pe un tur care fac diferența între învingător și învins.

Rezultatul portughezului este un impuls adus dezvoltării șasiului austriac: nimeni nu spera ca podiumul să vină atât de repede în sezon. Cu toate acestea și circumstanțele au jucat în favoarea rezultatului. Fără greșelile lui Nakagami și Alex Marquez, clasarea lui Miguel Oliveira ar fi fost asemănătoare cu cea din Qatar.

Lorenzo Baldassarri a avansat și el câteva poziții față de Losail, dar a ieșit din lupta pentru poziția a treia în ultima parte a cursei, atunci când Kalexul lui Thomas Luthi a fost mai competitiv.

În lupta outsiderilor în ce privește performanța șasiurilor, Simone Corsi cu al său Speed Up a fost mai competitiv în regim de cursă decât modelele Suter pregătite de Intact GP, reușind un loc 6, în timp ce Cortese și Schrotter s-au clasat pe locurile 8 și 11.

În fața celor doi producători de șasiuri menționați s-a clasat din nou Xavi Vierge pe un Tech3 Mistral, modelul fiind într- o creștere evidentă de competitivitate față de anii precedenți, iar Xavi devine un pilot din ce în ce mai interesant de urmărit.

Moto2-GP-Argentina-2017-Carrera_02-1100x470

MotoGP-ul a avut un farmec aparte, mai rare fiind ocaziile ca un pilot dinspre coada grilei, recunoscut pentru lipsa de rezultate consistente să se amestece printre granzi. Eroul primelor două zile a fost cehul Karel Abraham, de la echipa Aspar, beneficiar al unui Ducati GP15. Clasările sale în top 5 din primele două sesiuni de antrenamente libere ne-au reamintit de sezonul său de debut la clasa mare, 2011, atunci când o căzătură în ultimele curse ale sezonului l-au privat de titlul neoficial de rookie of the year.

Manevra prin care Abraham a obținut locul secund pe grilă este una controversată, mersul la aspirație în urma unui pilot mai rapid fiind sancționată la clasele mici, dar la MotoGP se pot sesiza doar piloții urmăriți. Ne amintim aici un moment petrecut la testul de după cursa de la Mugello din 2011, unde Casey Stoner, exasperat de urmărirea lui Abraham l-a forțat pe ceh să iasă înafara pistei, ca mai apoi cei doi să aibă o discuție ceva mai aprinsă la boxele HRC.

Rezultatul pilotului Aspar a rămas valid, iar presiunea clasării în prima linie alături de campionul Marc Marquez și-a spus cuvântul a doua zi în warm-up, când Karel a avut parte de o căzătură urâtă în urma căreia a făcut motocicleta principală praf.

La startul cursei nu au fost surprize majore, cehul nu a rezistat între primii 3 decât pe prima succesiune de viraje și nici Crutchlow sau Petrucci nu și-au putut apăra pozițiile în fața ofensivei pornite de echipierii Movistar Yamaha, Maverick Vinales și Valentino Rossi, plecați în cursă de pe locurile 6 și 7.

Startul cursei a fost foarte agitat: Andrea Iannone a anticipat plecarea în cursă, apoi Jorge Lorenzo, plecat de pe locul 16, s-a proptit în același Iannone și a căzut, motocicleta făcând niște tonouri ce i-au împietrit pe tehnicienii din boxa Ducati.

După un loc 11 chinuit și norocos deopotrivă în Qatar, coșmarul capătă noi proporții pentru Lorenzo, care a încheiat printr-o căzătură un weekend în care a fost devansat până și de Ducati-urile GP16 și GP15.

Dacă la vârf lucrurile păreau că se află pe un fagaș normal, cu Vinales ajuns în plutonul fruntaș, Marc Marquez încercând să reziste în fața lui Cal Crutchlow  și a urmăritorilor, ceva mai în spate duelurile s-au ținut lanț, protagoniști fiind Bautista și Zarco, Folger și Petrucci, dar cel mai interesant și ulterior dramatic duel a fost cel între Andreia Dovizioso și Aleix Espargaro.

Din păcate nu am avut parte pentru mult timp de o luptă pentru poziția de lider, Marc Marquez imitând greșeala lui Cal Crutchlow din Qatar în virajul 2. El a pierdut fața motocicletei pe frânare, ieșind în decor, fără vreo posibilitate de a reveni. Aceeași eroare a fost repetată și de Dani Pedrosa câteva tururi mai târziu, când acesta tocmai tranșase lupta pentru poziția a patra și pleca în căutarea unui posibil podium.

Concluzia imediată a dezastrului HRC este cea deja amintită de Marquez încă din testul din Qatar, anume instabilitatea părții din față a motocicletei. Un cuvânt greu de spus îl au și noile pneuri Michelin, care cursă după cursă se dovedesc a fi mai imprevizibile decât au fost in 2016. Alegerea gumelor pe durata weekend-urilor a ajuns să fie o adevărată loterie.

Atunci când lucrurile păreau să se fi liniștit, Vinales conducea detașat, urmat de un Valentino Rossi aflat într-o zi mare, în ciuda problemelor cu alegerea pneurilor și dificultăților la setarea motocicletei, lucru văzut în antrenamente și calificări. Italianul a reușit să recupereze poziții și să ajungă în siajul lui Cal Crutchlow, pe care l-a depășit într-o manieră ce le-a amintit fanilor săi de vremurile bune, când pilotul Yamaha lupta constant pentru victorie.

984546-VinalesArgentinaFP2

Undeva la limita topului 10, Aleix Espargaro încerca din răsputeri să treacă de Dovizioso, însă a forțat prea mult un viraj, motocicleta Aprilia pierzând aderența și în alunecarea sa spre marginea pistei l-a percutat și pe Dovizioso. Dacă la boxe membrii staff-ului Ducati erau deja siderați după abandonul lui Lorenzo, dezamăgirea lor s-a accentuat și mai mult.

Ultimele tururi nu au mai oferit prea mult spectacol, camerele de filmat insistând pe ocupanții podiumului, în special pe Rossi ce avea un ritm de cursă infernal, recuperând zecimi de secundă din ecartul față de aproape 3 secunde față de Vinales.Ce nu am văzut pe final a fost lupta pentru locul 4, câștigată cu ușurință de Alvaro Bautista după ce Zarco a preferat să meargă la rezultat, trăgând pentru conservarea locului 5 în fața coechipierului Tech 3, Jonas Folger.

Odată cu abandonurile celor de la HRC, Ducati și parțial Suzuki, Iannone fiind penalizat pentru startul furat, italianul nereușind să mai intre în puncte, au mai avansat în top 15 și codașii Rabat și Barbera, însă cel mai important, KTM a bifat primele puncte din sezon prin ambii piloți, Pol Espargaro și Bradley Smith.

Karel Abraham nu a făcut prostii în cursă, a mers precaut și s-a mulțumit să poarte o luptă pentru locurile 13-14 cu Loris Baz, pe toată durata cursei. Lupta GP15-urilor a fost recompensată de problemele celor din față, cehul Abraham și francezul Baz fiind promovați la final pe locurile 10 și 11.

După o pauză de două săptămâni, motomondialul se va deplasa pe celălalt continent american, în Nord, unde se vor disputa cursele de la Austin, pe Circuit of Americas în data de 23 aprilie.

You may also like