Formula 1 Bahrain: Puncte de discuție

Victoria lui Vettel certifică prezența Ferrari în lupta pentru titlu

Ferrari a făcut-o din nou! Sebastian Vettel a câștigat a doua cursă a sa din sezon în Bahrain, iar forța dovedită prin asta de Scuderie a fost cu atât mai impresionantă cu cât în calificările de sâmbătă, Ferrari părea în sfârșit să sufere comparativ cu ritmul Mercedes.

După ce în primele două curse ale anului calificările l-au găsit pe Vettel extrem de aproape de Bottas ca timp pe tur de circuit, în Bahrain germanul a încheiat la aproape o jumătate de secundă în urma ambilor piloți Mercedes. Chiar și el a admis sâmbătă că diferența era îngijorătoare. Conform timpilor de sâmbătă, întrecerea desfășurată sub reflectoarele din deșert ar fi trebuit să fie cea mai grea de câștigat pentru Ferrari, dar iată că Vettel și-a trecut în cont un nou succes.

Ritmul de cursă al Ferrari a fost, cum s-a văzut și în Australia și China, mai bun comparativ cu Mercedes decât în calificări. Chiar dacă echipa nu a obținut vreun pole-position până acum, Scuderia și-a consolidat – aș îndrăzni să spun definitiv – prezența în lupta pentru titlu în 2017. Rămâne de văzut în ce măsură o poate duce la capăt.

C9jRVVQXoAA_aYb.jpg-large

A pierdut Hamilton cursa la boxe?

Mai puțin de șapte secunde i-au lipsit lui Lewis Hamilton pentru a câștiga Marele Premiu. Diferența este semnificativă dat fiind că britanicul a pierdut timp prețios în mai multe secvențe din cursă – dacă lucrurile ar fi stat puțin diferit, Hamilton ar fi putut privi clasamentul de pe primul loc.

Desigur, cel mai la îndemână este să contorizăm cele cinci secunde pe care el le-a primit drept penalizare. Primele intrări la boxe au fost cruciale în economia cursei. Oprirea lui Vettel a făcut ca o parte din cei din spate să îl urmeze, însă în mod normal faptul că Mercedes a oprit în timp ce mașina de siguranță se afla pe circuit ar fi trebuit să ajute echipa germană. Cu toate acestea, Hamilton a pierdut secunde bune datorită opririi concomitente a celor două mașini arginti, peste acestea acumulându-se și penalizarea sa pentru încetinirea în fața lui Daniel Ricciardo – 100% vina britanicului, după spusele sale.

Fără acel timp pierdut, Hamilton s-ar fi apropiat mult mai mult de Vettel în ultima parte a cursei, putând chiar să iasă învingător. Cu toate acestea, prezența lui Valtteri Bottas în fața sa pe circuit l-a împiedicat mai mult pe britanic decât penalizarea în sine. Chiar dacă finlandezul „a fost un gentleman”, cedându-și locul de două ori în fața mai-rapidului său coechipier, pole-ul câștigat de acesta l-a încetinit pe Hamilton.

Un start parțial ratat l-a împins pe locul trei, pe când dacă pornea de pe prima poziție avea șanse mari să controleze cursa. Ritmul impus de Bottas în prima parte a fost în mod evident sub ce puteau mașinile din spate, chiar și Red Bull ținând pasul cu liderii. Apoi putem vorbi de secundele pierdute la boxe, când o ordine inversă a intrării celor două monoposturi Mercedes i-ar fi câștigat lui Hamilton alte câteva secunde.

Nu putem avea certitudinea că rezultatul ar fi fost altul în caz că toate acestea nu se întâmplau, ritmul lui Vettel putând fi unul fals în frunte, dar cu siguranță Hamilton ar fi avut o mult mai bună ocazie să câștige dacă cele 0.023s nu l-ar fi despărțit sâmbătă de Bottas.

C9jkXL-XgAEIClg.jpg-large

Mercedes și Ferrari și-au stabilit ordinea piloților

Voluntar sau invountar, Bottas și Kimi Raikkonen vor cânta la vioara a doua anul acesta în echipele din care fac parte. Ceea ce se putea bănui încă de la bun început a fost exemplificat de cursa din Bahrain cât se poate de clar. Celor doi finlandezi le lipsesc câteva zecimi de secundă pe tur față de coechipierii lor și în acest moment al sezonului ar trebui să ne fie foarte greu de crezut că ei se vor putea implica realist în lupta pentru titlul piloților. Hamilton și Vettel vor fi cei care vor ține capul de afiș.

Plecat din pole, Bottas nu a reușit să se desprindă de urmăritori în prima parte a cursei, l-a împiedicat într-o anumită măsură pe coechipierul său și a cedat poziția sa pe circuit în favoarea acestuia fără nici cea mai mică obiecție – un lucru lăudabil date fiind circumstanțele, dar care indică o anumită resemnare a acestuia cu privire la locul său în garajul Mercedes.

O să avem, așadar, două lupte separate – între Vettel și Hamilton; între Bottas și Raikkonen? Se prea poate. Sezonul e lung, însă situația pare clară.

C9hYnZ_XcAAls8U.jpg-large

Cât mai rezistă Alonso la McLaren?

Pentru a treia cursă la rând, Fernando Alonso a văzut steagul cu pătrățele fluturat la finalul Marelui Premiu de la boxe. Spaniolul era pe cale să încheie cursa pe circuit pentru prima dată în 2017 înainte ca unitatea sa de putere Honda să cedeze cu doar două tururi înainte de final.

Japonezii sunt în impas. La peste doi ani de când a revenit în Formula 1, Honda este în cel mai jos punct în care a fost până acum. Al doilea pilot al McLaren, Stoffel Vandoorne, nici nu a putut lua startul în cursă după ce inginerii au găsit noi probleme la unitatea sa de putere chiar înaintea startului. Belgianul va folosi cel mai probabil al patrulea său PU în Rusia, ceea ce înseamnă că orice altă problemă majoră întâmpinată de Honda la mașina sa va duce inevitabil spre penalizări.

Alonso a fost la rândul lui împiedicat în diverse rânduri de propulsarea deficitară a mașinii sale de-a lungul weekendului. Nu a fost pentru prima dată când spaniolul s-a plâns prin radio echipei pe parcursul cursei. În Bahrain, mesajul a fost clar: „Cum mă poate depăși? Vine de la 300m din spatele meu și mă depășește pe linia dreaptă. N-am pilotat cu mai puțină putere în viața mea!”

Alegerea echipei de a-l trimite pe Alonso în Indy 500 are cu siguranță și scopul secundar de a-l îndupleca să rămână la McLaren – poate chiar și în 2018 – însă cu zvonuri spunând că acesta vorbește cu Renault, ne putem întreba realist dacă spaniolul va mai rezista chiar și până la finalul sezonului la echipa britanică propulsată – în jos – de Honda. Valoarea lui Alonso merită mai mult.

C9kBB7YXgAAYdnu.jpg-large

Weekend de coșmar al lui Sainz, rezultat excelent pentru Perez și Force India

După ce mai multe neplăceri de ordin tehnic i-au dat bătăi de cap de-a lungul antrenamentelor, Carlos Sainz nu a putut să încheie nici calificările cu bine, fiind nevoit să pornească din ultima parte a grilei de start. Cursa nu a fost cu mult mai bună.

Spaniolul a pus capăt atât cursei sale, cât și a lui Lance Stroll, în momentul primului schimb de pneuri, când a încercat o depășire optimistă la intrarea în primul viraj. Sainz tocmai ieșise de pe linia boxelor și se afla la o distanță considerabilă de Stroll, care rula pe trasa ideală la intrarea în acul de păr. Mașina Williams a canadianului a fost percutată din lateral de Sainz și chiar dacă ne-am putea gândi că și Stroll ar fi putut fi puțin mai atent, vina îi aparține în totalitate spaniolului. Comisarii l-au penalizat la finalul cursei pe pilotul Toro Rosso, care va porni cu trei locuri mai jos de pe grila de start în Rusia.

Cursa din Bahrain a fost de altfel caracterizată de mai multe încercări de depășiri care pot fi puse sub semnul întrebării. Dueluri repetate între Daniil Kvyat și Jolyon Palmer au dus la pierderea unei părți a aripii față a britanicului, același Kvyat luptându-se în finalul cursei și cu Marcus Ericsson. Temperamentele ar trebui puțin calmate în partea a doua a clasamentului.

Una din remarcatele cursei a fost însă echipa Force India. Pentru a treia cursă la rând, Esteban Ocon a reușit să termine în puncte – în punct, mai bine zis, el obținând trei locuri 10. Coechipierul său a fost însă vedeta etapei.

Pornit de pe poziția a 18-a după o sesiune de calificări în care a fost împiedicat decisiv de problemele lui Sainz de pe circuit, Sergio Perez și-a croit drum prin pluton, a făcut o cursă curată și a încheiat al 7-lea. Jos pălăria, sau sombrero-ul!

C9j9DqKXYAA2WsC.jpg-large

You may also like