MotoGP Austin: Marc Marquez în fața propriilor recorduri

Cursa argentiniană de pe Termas de Rio Hondo nu a ieșit din tiparul trasat în Qatar, mai jos de prima poziție în clasament rezultatele fiind spectaculoase. Urmează Circuit of Americas, unde adesea ierarhiile sunt date peste cap.

Review Argentina

După două curse desfășurate avem o singură certitudine în ce privește protagoniștii în lupta pentru titlu. Avem un singur pilot care a mers constant, câștigând ambele curse din Qatar și Argentina, numele său fiind Maverick Vinales de la Yamaha Movistar. În spatele său lucrurile sunt mai mult decât incerte: HRC a pornit cu stângul în campania 2017, toți piloții, oficiali sau privați, plângându-se de aceleași probleme, în speță stabilitatea furcii față a motocicletei în funcție de alegerea anvelopelor de la un circuit la altul. Ultimul pilot care a pus sare pe rană este Jack Miller, australianul recunoscând înaintea cursei din Austin că puțin i-a trebuit să nu înregistreze două abandonuri în primele două curse, pe modelul lui Cal Crutchlow din Qatar sau Marc Marquez și Dani Pedrosa, în Argentina.

C9QX4ZrWsAA1lsS

Pe durata weekend-ului argentinian nu am avut informații corecte despre situația transporturilor aeriene locale, însă la câteva zile după cursă, ziarele și revistele de specialitate au scris despre o grevă de proporții, care a paralizat principalele forme de transport de mărfuri. Astfel avem explicația unei știri vagi de vineri seară, după antrenamente, care spunea că un transport urgent de la fabrica Michelin întârzie să ajungă în capitala Argentinei. Avionul care nu a putut ateriza pe niciun aeroport argentinian transporta un nou tip de pneu, pregătit pentru circuitul Termas de Rio Hondo. Lipsa acestor pneuri a afectat cel mai mult motocicletele Honda, uzina fiind cea care a plătit scump organizarea precară a evenimentului.

Problema gumelor Michelin în Argentina este însă mult mai serioasă decât povestea de mai sus. La cererea expresă a echipei Yamaha, reprezentanții Michelin au fost puși să comande un transport special pentru o anume compoziție de pneu numită generic #70, o gumă mai dură, singura specificație care în teste rezolva parțial problemele de aderență și stabilitate întâlnite la Valentino Rossi.

motogp-michelin-front-tire-controversy-in-argentina1

La aflarea veștii, deși de acest pneu ar fi beneficiat și restul grilei, dar cu rezultate variind de la un tip de motocicletă la altul, mai mulți piloți s-au adresat comisiei responsabile cu securitatea desfășurării cursei și au reușit să blocheze utilizarea acestei specificații de gumă, opțiunea 4, pe durata cursei. Eventual, s-a discutat posibilitatea unei sesiuni de teste duminică înainte cursă, urmând să se analizeze rezultatele.

Într-adevăr, transportul special a fost întârziat de grevele transportatorilor, dar camioanele Michelin au ajuns în cele din urmă la circuit, târziu în noapte. Seara de vineri a fost momentul în care restul echipelor înafară de Movistar Yamaha, cu accent pe Repsol Honda cu piloții săi, Aleix Espargaro de la Aprilia și Cal Crutchlow de la LCR, au reușit să smulgă de la comisari decizia de a interzice opțiunea 4 de gume, pe întreg weekend-ul.

motogp-michelin-front-tire-controversy-in-argentina-goubert

Aceste pneuri ar putea fi totuși prezente în Austin! Spre disperarea lui Loris Capirossi, reprezentantul piloților în comisia de siguranță, o singură echipă ar putea folosi aceste pneuri, dar doar pentru unul din piloți, cel italian.

Pentru MotoGP acest gen de favoritisme în ce privește distribuirea cauciucurilor la echipe și piloți nu este unul nou. Am avut aceeași situație în era Bridgestone, atunci când același Rossi rula cu gume construite pe observațiile sale și rezultatele au fost excepționale pentru italian. În acest caz, nu pilotul trebuie privit cu suspiciune pentru că forțează mâna unui producător de anvelope ci firma respectivă, care acceptă favoritismele, în dauna concurenței. Opiniile de mai sus se regăsesc în publicații britanice precum Sport Rider sau Ultimate Motorcycling, anumite idei fiind preluate și de presa mai avizată.

Revenind la situația lui Marc Marquez și Dani Pedrosa, aceștia au trebuit să găsească o soluție la problemele de aderență a feței motocicletei pe perioadele de accelerație, mult mai bruște odată cu trecerea la noul motor big bang. O soluție a fost utilizarea unui pneu mai dur pe față, cu riscul asumat de a putea controla o eventuală lipsă de aderență pe viraje.

În principiu pneul față a cauzat abandonul lui Marc Marquez în virajul 2 din turul 3, respectiv în același loc, căzătura lui Dani Pedrosa, 10 tururi mai târziu. Dinamica acestei căzături rămâne însă un mister, așa cum a spus și Marquez, fiind aproape inexplicabilă pierderea feței la o înclinație a motocicletei de aproximativ 25 de grade.

La Yamaha Movistar lucrurile au funcționat aproape de perfecțiune, Maverick Vinales reușind să avanseze spre prima poziție, cu puțin ajutor din partea cehului Karel Abraham, care a luat un start nesigur, încurcând piloții din spatele său pe primele 2 viraje. Odată ajuns în frunte și scăpat de presiunea lui Marc Marquez, Vinales încălțat cu o gumă de compoziție soft pe față și-a luat un avans liniștitor față de urmăritorii săi – Cal Crutchlow, până la un punct și mai apoi Valentino Rossi, care chiar și fără guma magică înterzisă a reușit să reducă ecartul față de Vinales pe final de cursă. Din nou, în cazul italianului, marea problemă sunt calificările, clasările slabe pe grilă compromițându-i șansele de a lupta pentru eventuale victorii în ultimele tururi ale curselor.

Dacă pentru echipa de uzină Ducati cursa a fost un dezastru, cu Jorge Lorenzo căzut îmediat după start, în încercarea de a-l evita pe Andrea Iannone și Dovizioso fiind luat pe sus de Aleix Espargaro, mândria italiană a fost salvată de privați. Alvaro Bautista pe un GP16, a reușit să termine înaintea piloților Tech3 Yamaha și a mai reușit să îl pună într-o lumină deosebit de proastă pe Danilo Petrucci, beneficiarul unui GP17 factory.

MotoGP-Argentina-2017-8

Ceva mai târziu, Dovizioso a povestit că responsabil pentru căzătura sa nu a fost Aleix Espargaro în mod direct, ci Danilo Petrucci, care în momentul în care a uzat complet pneul spate a recurs la frânări bruște și violente pentru a-și ține adversarii la distanță. Dovi a fost la un pas să intre în Danilo, iar pe fondul manevrelor celor din fața sa, Aleix Espargaro a greșit si l-a lovit pe Andrea Dovizioso.

După incidentul lui Jorge Lorenzo rămân controversele și probabile urmări, speculate intens de presa italiană, părtinitoare față de Ducati, respectiv cea spaniolă, care deja îl dorește pe Jorge în altă parte.

Dinamica accidentului o știm, reiese în mod evident din filmări, fiind ulterior descrisă și de Lorenzo. Ce i-a deranjat pe cei de la Ducati și pe presa italiană a fost gestul spaniolului de a trânti scârbit motocicleta și așa avariată. Deși suntem abia la a doua cursă, în prima Lorenzo reușind să strângă o mână de puncte aferente locului 11, frustrarea neînțelegerii modelului GP17 deja a depășit limita de suportabilitate. Echipa trebuie să vină cu soluții tehnice, dar și Jorge, după ani întregi petrecuți la Yamaha, trebuie să își schimbe radical stilul de pilotaj. Presa deja speculează o plecare anticipată a lui Lorenzo de la Ducati la finele sezonului. Comentariile pe această temă, în acest punct al campionatului, nu își au rostul pentru moment.

2017-austin-motogp-preview-marquez-5-for-5-4

Noutăți și așteptări înainte de Austin

După un loc 9 aproape eroic în cursa clasei Moto2 din Argentina, Brad Binder a fost sfătuit de medici să facă o pauză și să se opereze, pentru a evita probleme ce ar putea să apară mai târziu în sezon. Sud-africanul va absenta în weekend-ul nord american din cadrul echipei Ajo Red Bull KTM, locul său fiind luat de de deja un obișnuit al substituirilor de ultim moment, spaniolul Ricky Cardus. Numirea sa nu este una întâmplătoare, Cardus fiind unul din testerii de bază KTM, pentru proiectul șasiului de la Moto2.

O știre ce ne încântă este numirea lui Kenny Roberts Jr. ca legendă a motomondialului (MotoGP Legend), lucru care se va petrece vineri pe circuitul de la Austin, înainte de începerea antrenamentelor. Juniorul Roberts și-a început cariera în echipa tatălui său, Team Roberts, la clasa 250cc, fiind promovat rapid la clasa mare în 1995, după închierea unei perioade glorioase a echipei ce i-a avut piloți pe Eddie Lawson și Wayne Rainey. Au mai urmat două sezoane alături de aceeași echipă rebotezată Modenas KR3, ca mai apoi din 1999 să treacă la Suzuki, cu care a cunoscut consacrarea un an mai târziu. Deși talentul nu i-a lipsit, Kenny Roberts Jr a stat poate prea mult alături de Suzuki, prinzând și anii tulburi de la începuturile erei patru-timpi. Pentru 2006 a revenit la echipa de familie, Team Roberts, scăpată de investitorii malezieni Proton și ulterior de neperformantul motor KTM cu care s-a îngropat Shakey Byrne un an mai devreme. Kenny a obținut 2 podiumuri într-un sezon de poveste și a fost la un pas de victorie în deja legendara cursă de la Estoril. Trecerea la motoarele de 800cc a îngropat practic echipa în 2007, juniorul abandonând competiția după doar 7 starturi și 4 puncte acumulate.

motogp-kenny-roberts-junior

Anul acesta vom mai avea o recunoaștere oficială a meritelor ca pilot, la Mugello, acolo unde va fi numit legendă MotoGP Marco Lucchinelli.

Din păcate, înafara acestei liste de campioni de la clasa mare, 500cc și MotoGP din perioada 1949-2000, vor rămâne 4 nume importante, Leslie Graham, campion 1949 și recunoscut de ziariștii de prestigiu ca fiind cel mai bun pilot al tuturor timpurilor de la înființarea motomondialului până în zilele noastre, titulatură dată în epocă de Contele Agusta, fondatorul MV Agusta și de către cel mai faimos inginer și creator de motociclete al perioadei anilor 50-60, Arturo Magni.

leslie3

Pe listă mai sunt Umberto Masetti, campion 1950 și 52, Libero Liberati, campion în 1957 și Garry Hocking-1961.

Circuit și pneuri

Circuitul este unul modern, având o lungime de 5.515 kilometri, construit pentru a putea găzdui etape de Formula 1, MotoGP, MotoAmerica, Road Racing și WEC pentru moment. A fost dat în folosință în 2013 pentru a găzdui încă o etapă americană, după eșecurile de spectatori înregistrate la Indianapolis și spectaculosul Laguna Seca cu care a împărțit calendarul în acel sezon. În 2016 Circuit of Americas a rămas singura etapă desfășurată pe tărâm american, cu prezența tuturor claselor care alcătuiesc motomondialul. Din 2013 încoace, cursa de la Austin a fost câștigată doar de Marc Marquez la clasa mare, care a obținut și timpul de pole position. Nici Dani Pedrosa nu a mers rău în edițiile 2013 și 2014, un an mai târziu absentând pentru a rezolva chestiunea arm pump.michelin2-eng.middle

michelin-eng.middle

Traseul din Texas poate fi împărțit în două secțiuni. În prima, regăsim secțiunea preponderent virajată și tehnică a circuitului. Acolo se poate face diferența dintre învingător și învins, acea secțiune solicitând din plin fizicul pilotului.

A doua parte a circuitului este și ea dificilă, dar este ceva mai rapidă. Regăsim linia dreaptă, de 1.2 km, dar și sectorul de viraje rapide (16, 17, 18), care la rându-i pune la grea încercare piloții.

Austin este cu predilecție circuitul pe care Marc Marquez a obținut cele mai bune rezultate (victorii pe linie din 2013 încoace), însă sezonul actual se prezintă sub auspicii ceva mai rele decât precedentele, în ce privește caracteristicile motocicletei Honda RC213V. Cu siguranță Marc și-a învățat lecția după căzătura din Argentina și va aborda cursa nord americană ceva mai precaut.

Maverick Vinales are un moral de fier după victoriile din primele două etape, venind în Statele Unite încrezător că un al treilea succes este posibil. Parcursul său de până acum îi întărește pe bună dreptate această încredere.

Performanțele lui Valentino Rossi vor depinde în mare parte de evoluțiile din antrenamente și calificări, rămânând de văzut dacă optimismul de după cursa argentiniană este justificat sau nu. Nu este exclus ca la Austin să apară discuții serioase în rândul piloților dacă se află că italianul va primi acea specificație de cauciucuri promisă încă din etapa trecută, dar momentan nu avem informații precise despre surprizele pregătite de Michelin.

La echipa Ducati este greu de dat un pronostic. Circuitul în principiu se pretează pe caracteristiclile modelului GP17, iar Andrea Dovizioso ar putea ținti o clasare pe podium, necesară după abandonul de acum 2 săptămâni.

Jorge Lorenzo este imposibil de descifrat acum la început de campionat. Este clar că nu înțelege cum funcționează noul model Ducati, performanțele sale depinzând și de alegera gumelor. Funcție de parcursul său din zilele de vineri și sâmbătă ne vom da seama ce va face și în cursă.

Într-o situație disperată se află Suzuki, cu o motocicletă ce nu și-a dezvăluit adevăratul potențial, în urma neclasării în puncte a lui Andrea Iannone și doar a unei brume de puncte culese de Alex Rins în Qatar. Spaniolul de la Suzuki este departe de ce s-a așteptat de la el, chiar și în umbra rivalului său de la Moto2, Johann Zarco, francezul luând în serios miza de a deveni revelația sezonului.

La Moto2, ochii vor fi pe Franco Morbidelli, care deja scrie istorie. E primul italian de la Marco Simoncelli ce câștigă curse consecutive la clasa intermediară, lucru care s-a întâmplat în 2009. În plus italianul de la Marc VDS a atras deja atenția managerului Lucio Cecchinello care și-l dorește în echipă începând cu 2018 pe o a doua motocicletă, Honda sau un alt producător, dacă apar oferte tentante și competitive. Pentru Franco se bat practic două echipe, prima interesată și singura care și-a expus intenția public este LCR-ul lui Cecchinello, însă nici Marc van der Straten nu își va lăsa pilotul să plece ușor la o altă echipă, atâta timp cât va putea avansa firesc la structura sa de la MotoGP unde Rabat nu performează.

Tom Luthi este pilotul cu cele mai multe podiumuri, 37 la categoria intermediară, însă pe circuitul de la Austin nu a sosit niciodată în primii 3. Cu cât va bate pasul pe loc, cu atât șansele unei promovări la clasa mare vor scădea, 2017 fiind poate un an decisiv pentru elvețian, care ar trebui să se gândească dacă vrea să își termine cariera aici sau să exploreze noi competiții, cel mai probabil Superbike.

De pe actuala grilă, rezultatele cele mai bune la Austin le are Dominique Aegerter, locul 3 în 2014 și un loc 4 în 2016, însă în acest sezon motocicleta Suter nu poate emite pretenții la treptele podiumui pentru moment. Un rezultat interesant a avut Xavier Simeon în 2015, când a plecat în cursă de pe prima poziție, însă actuala echipă, Tasca Racing este extrem de modestă.

La Moto3, recordurile pot fi scrise de Joan Mir, care dacă va câștiga va fi cel mai tânăr pilot victorios în 3 curse consecutive, de la Maverick Vinales încoace.

Italianul Romano Fenati este singurul pilot cu clasări pe podium în precedentele 4 curse desfășurate pe acest circuit, însă asta nu ar trebui să îl încânte în vreun fel. Anii trec peste Romano și visul de a prinde un loc la clasa mare se năruiește sezon după sezon, atunci când prinde sfârșitul acestora.

Constructorul Honda nu are o statistică prea bună, înregistrând doar un pole position și o victorie pe circuitul de la Austin, însă forma mai slabă a celor de la KTM le poate asigura japonezilor din nou un podium integral.

Primele antrenamente vor începe vineri de la ora 17, cu cele de la clasa Moto3, calificările de sâmbătă vor începe de la ora 20:35, în timp ce cursele vor fi programate duminică cu începere de la ora 19, în ordinea obișnuită, Moto3, Moto2, MotoGP

You may also like