MotoGP Austin: Puncte de discuție cu Vlad Haralambie

58fd32cc3559e8.06392279

Duminică s-a încheiat periplul extraeuropean de primavară al C.M. de motociclism cu etapa a treia de pe Circuit of the Americas, de lângă Austin-Texas.

Desi primele două zile de antrenamente din Austin promiteau un spectacol de zile mari (căzături multe, răsturnări spectaculoase de situație- a se vedea evoluția lui Lorenzo in calificări), duminica a adus curse aproape fără istorie, interesul fiind trezit de doar câteva momente cu adevărat palpitante.

C-IAhMhXoAIE6Z5La Moto3, eroul zilei a fost fără discuție Romano Fenati. După restartul cursei întrerupte chiar de la debutul ei cu steag roșu, italianul a reușit să fructifice plecarea din prima linie a grilei și, profitand și de căzătura lui Aron Canet (omul care părea de neînvins pe acest circuit după primele două zile, când a dominat atât antrenamentele, cât și calificările) și-a adjudecat prima victorie din sezonul actual. Ca de obicei, Fenati a reușit să atragă atenția prin stilul său nonconformist de pilotaj, cu deja celebrele sale trase și cu depășirile reușite la exterior. Italianul a demonstrat o formă de zile mari și o poftă deosebită de cursă, în ciuda absenței sale din sezonul trecut începând cu etapa austriacă. Asta cu atât mai mult cu cat absența menționată s-a datorat conflictului cu cel mai proeminent pilot al momentului și patron al echipei la care a evoluat Fenati, nimeni altul decât Valentino Rossi. Podiumul a fost completat de Jorge Martin și Fabio Di Gianantonio, un podium integral Honda, primul KTM ocupând abia locul 5 prin Niccolo Bulega, iar prima Mahindra plasându-se în afara punctelor pe poziția a 17-a la Austin.

Pentru că am observat o oarecare confuzie legată de întreruperea cu steag roșu a cursei, situație de altfel destul de rar întâlnită de-a lungul anilor, cred că este cazul să aduc câteva precizări. Sunt trei momente prevăzute de regulament în care poate fi prezentat steagul roșu.

  • În prima situație – până la 3 tururi efectuate, procedura de start se reia de la început, având dreptul să se prezinte la start toți piloții care reușesc să repună în funcțiune motocicletele, indiferent dacă au abandonat înainte de prezentarea steagului roșu. (de aceea Kaiti Toba a fost admis la restart, chiar dacă a căzut cu 1 tur înainte de întreruperea cursei). Grila de start se păstrează în configurația ei inițială. Eventualele penalizări cu locuri în grilă de la primul start vor fi aplicate. Directorul de Concurs va anunța ora restartului cât mai rapidă cu putință, dar nu mai repede de 5 minute de la întreruperea cursei. Procedura de start poate fi una redusă, adică timpul în care linia boxelor rămâne deschisă poate fi redus de la 5 minute la 1 minut. De asemenea, numărul turelor poate fi redus la 2/3 din numărul programat inițial.
  • În a 2-a situație – steag roșu după mai mult de 3 tururi parcurse, dar înainte de 2/3 din totalul programat, procedura de start este aceeași (tur de recunoaștere și tur de încălzire, apoi start în cursă). Vor fi admiși însă la restart doar piloții care au reușit să-și aducă motocicletele la boxe cu forțe proprii. Grila de start va fi dată de ordinea în turul premergător turului în care s-a arătat steagul roșu. Penalizările cu locuri pe grilă aplicate la primul start nu se vor mai aplica la restart. Procedura de start va putea fi cea redusă (a se vedea paragraful anterior). Numărul de tururi este cel rămas de parcurs pentru împlinirea tururilor programate pentru cursă, dar nu mai puțin de 5 tururi. Clasamentul final va fi făcut prin agregarea (combinarea) celor 2 alergări. Dacă nu se mai poate relua cursa, se vor acorda ½ din puncte.
  • În a 3-a situație-steag roșu după parcurgerea a 2/3 din cursă, cursa se declară încheiată, și se vor acorda toate punctele. Clasamentul va fi dat de ordinea în turul premergător celui în care s-a arătat steagul roșu.

O situație deosebită poate fi atunci când steagul roșu se arată în ultimul tur (liderul și o parte a piloților au luat steagul-șah, iar o altă parte au văzut exclusiv steagul roșu). În această situație cursă se consideră încheiată, iar clasamentul se face astfel: prima parte a sa este data de ordinea sosirii tuturor celor care au primit steagul șah, iar a două parte este data de ordinea din penultimul tur a piloților care nu au luat sosirea.

Dar destul cu regulamentul, să revenim la oile noastre. Clasa Moto2 a fost dominată copios de o stea în devenire după părerea mea, și anume Franco Morbidelli, care nu numai că a reușit hat trick-ul la Austin, dar a stabilit și un nou record al clasei, și anume 3 victorii consecutive în debutul unui sezon. Deși startul cursei a fost foarte disputat, cu un Mattia Pasini foarte motivat și un Alex Marquez insistent, până la urmă primul a trântit-o, iar al doilea a greșit, deschizând larg calea spre victorie lui Morbidelli. Acesta a luat cursa pe cont propriu și a făcut dovadă nu doar de talent, dar și de o maturitate de excepție.

C9-OWQmVwAATTXx

Pe 2 a terminat veteranul Thomas Luthi, iar pe 3 Takaaki Nakagami, niponul intrând deja în vederile celor de la Honda ca un posibil și deja mult așteptat pilot japonez candidat la un ghidon la clasa mare. Toate cele 3 șasiuri de pe podium au fost Kalex, dar trebuie amintită revenirea cadrului Suter în prim plan-locul 5 prin elvețianul Aegerter, precum și prezența constantă a debutantei KTM în top 6 prin portughezul Oliveira. Știrea-bombă care a explodat în padock la această clasă a fost anunțul făcut de Danny Kent, care, nemulțumit de serviciile primite, a rupt contractul cu echipa Kiefer Racing, britanicul fiind în căutarea unui ghidon pentru restul sezonului.

58fd36988e7a50.01921889La clasa mare MotoGP, după niște calificări câștigate in extremis de Marquez, care ne-au făcut să sperăm în venirea mult așteptatului duel Marquez-Vinales, cursa de la Austin a dezamăgit întrucâtva prin căzătura prematură încasată de pilotul Yamaha, ceea ce l-a scutit de emoții pe Marquez. Sigur că a mai avut puțin de furcă cu coechipierul său de la Honda, dar, după ce pneul față al lui Pedrosa (mediu pe față) a început să dea semne de oboseală, nimic nu a mai stat în calea campionului mondial en titre în drumul său spre victorie, Marquez (pneu hard pe față) plecând neînvins de pe pământ american. Podiumul a fost completat de Valentino Rossi, care astfel s-a instalat la conducerea clasamentului  general, și de Dani Pedrosa.

Este de menționat momentul Rossi-Zarco, un incident de cursă după părerea mea, Rossi fiind însă penalizat cu 0.3s nu pentru acțiune în sine, ci pentru avantajul creat în urma acesteia (a se reaminti finalul de cursă de la Assen din 2015, cu un incident similar în ultimul viraj al ultimului tur între Rossi și Marquez, atunci însă Il Dottore adjudecându-și victoria trecând prin patul de pietriș al șicanei Geert Timmer).

yfr_editorial_use_pictures_16

Weekend de coșmar pentru Aprilia, care s-a confruntat cu mari probleme tehnice, dar și cu căzături multiple încasate de Aleix Espargaro, care a terminat abia pe locul 17 (ultimul clasat), la 2 tururi distanță de învingător. Nici cei de la Suzuki nu au avut mai mult succes, Alex Rins suferind o fractură la antrenamentele de vineri, ceea ce îl face indisponibil pentru următoarele două etape, iar Iannone având o evoluție mult sub așteptări (doar locul 7).

Și aici cred că ar fi bine să lămurim câteva lucruri referitoare la tururile ce preced startul în cursă. Ei bine, la ieșirea de la boxe piloții efectuează unul sau mai multe tururi de recunoaștere (piloții pot parcurge câte tururi pot în intervalul de 5 minute cât este deschisă linia boxelor, cu condiția de a trece de fiecare dată pe la boxe, și nu prin grilă. Cu 2 minute înaintea orei oficiale a startului în cursă, piloții parcurg un singur tur de încălzire, la încheierea căruia revin în casetele de pe grilă și apoi, fără a mai opri motoarele, pleacă în cursă la stingerea semaforului roșu.

Peste două săptămâni începe periplul european al MotoGP cu etapa deja clasică de la Jerez de la Frontera, unde spaniolii vor evolua acasă în fața a 100.000 de spectatori.

Până atunci, numai bine!

You may also like