Formula 1 Rusia: Bottas câștigă în premieră după un final tensionat

Formula 1 Rusia: Bottas câștigă în premieră după un final tensionat

Valtteri Bottas a câștigat Marele Premiu al Rusiei, înregistrând prima sa victorie din carieră.

Bottas a restabilit egalitatea succeselor stagionale între Mercedes și Ferrari în acest început entuziasmant de sezon, câștigând prima sa cursă în Formula 1.

Plecat de pe locul trei de pe grila de start, finlandezul a trecut pe prima poziție înainte de primul viraj și a reușit să-și păstreze un avantaj firav în fața lui Sebastian Vettel în ultimele tururi.

Germanul se apropiase periculos de câștigător după ce o greșeală pe perioada de frânare a virajului 13 din turul 39 i-a cauzat probleme pilotului Mercedes. De la 4s, distanța care i-a despărțit pe cei doi a fost de sub 1s.

Treapta a treia a podiumului a fost ocupată de Kimi Raikkonen. Finlandezul nu a avut ritmul necesar să-i pună probleme coechipierului său, însă l-a ținut la distanță pe Lewis Hamilton. Britanicul a încheiat pe patru după un Mare Premiu în care i-au lipsit câteva zecimi atât în calificări, cât și în cursă.

Max Verstappen a avut parte de o cursă solitară petrecută pe locul cinci în timp ce coechipierul său a fost forțat să abandoneze cu o problemă mecanică.

Piloții Force India au reușit să obțină puncte importante, terminând pe șase și șapte în ordinea Sergio Perez – Esteban Ocon, iar Nico Hulkenberg a terminat pe locul opt.

Un ghinion în ultima parte a cursei l-a făcut pe Felipe Massa să piardă câteva poziții. Brazilianul a trecut linia de sosire al nouălea după ce un pitstop forțat l-a retrogradat de pe locul șase. Carlos Sainz a completat primele zece locuri din clasament după ce a plecat de pe poziția a paisprezecea a grilei de start.

C-qkvcgXsAEt_oR.jpg-large

Cursa a început cu incidente în primul tur. Lunga linie dreaptă dinaintea virajului secund a strâns plutonul, iar venind pe interior, Romain Grosjean l-a acroșat pe Jolyon Palmer, care nu îi lăsase suficient loc francezului. Cei doi au abandonat, iar mașina de siguranță a intrat pe circuit.

Mai important însă a fost startul excelent făcut de Bottas. Finlandezul a pornit cel mai rapid dintre piloții din frunte și la intrarea în virajul întâi a ajuns la conducerea cursei, în fața lui Vettel, Raikkonen și Hamilton. Ceva mai în spate, Hulkenberg a pierdut două poziții în fața piloților fostei sale echipe, Force India.

În coada plutonului, mașinile plecate în cursă pe supersoft-uri – Stoffel Vandoorne, Marcus Ericsson și Pascal Wehrlein – au intrat la boxe odată cu ieșirea mașinii de siguranță, mizând apoi pe o strategie cu două stint-uri pe ultrasoft-uri, spre deosebire de tactica uzuală ultrasoft – supersoft.

Cursa a fost reluată fără incidente la capătul turului 3, iar imediat mai apoi, Daniel Ricciardo a abandonat. Problema a intervenit la discul de frână al roții dreapta-spate. Cu mașina fumegândă, Ricciardo a fost nevoit să renunțe la cursă odată ajuns la boxele echipei Red Bull.

În frunte, piloții Mercedes și Ferrari s-au desprins de cei din urmă, însă diferențele dintre ei s-au dovedit a fi suficient de mari încât cursa a intrat într-o perioadă calmă. Nimic nu s-a mai întâmplat până la primele intrări la boxe.

Mașinile din a doua parte a clasamentului au fost cele care au schimbat primele seturile de pneuri – începând cu turul 22. Servind o penalizare cu 5s pentru depășirea limitelor circuitului, Kevin Magnussen a căzut trei poziții. Sainz, Daniil Kvyat și Lance Stroll au profitat urcând câte un loc.

A fost perioada din cursă în care liderii au început să prindă mașini din urmă cu un tur. Diferențele dintre primele mașini s-au micșorat și s-au mărit câte puțin, dar nu suficient încât să avem parte de dueluri pe circuit.

Bottas a intrat la boxe din postura de lider la capătul turului 27, iar câteva bucle mai târziu a urmat rândul lui Raikkonen și Hamilton.

Ferrari a întârziat aducerea lui Vettel la boxe cu un ochi pe tururile efectuate de cei care au schimbat pe supersofturi. Germanul a intrat la standuri în sfârșit în turul 34, ieșind pe circuit între cei doi finlandezi, Bottas și Raikkonen. Ordinea normală se restabilise.

Cursa s-a tensionat în ultimele secvențe după ce Bottas a făcut o eroare pe perioada de frânare în turul 39. Pneul său stânga față a suferit un flat spot semnificativ, pierzând apoi secunde bune până când Vettel s-a apropiat la 1.0 – 1.5s. Tururile finale au fost entuzismante, cei doi parcă boxând de la distanță, lovind cu sectoare rulate tot mai rapid.

Germanul a avut ajutorul sistemului DRS în ultimele secvențe, însă nu a reușit să se apropie suficient pentru a încerca o depășire. Nici mașina întârziată a lui Massa nu l-a ajutat pe Vettel, acesta pierzând câteva zecimi mai mult sau mai puțin irelevante depășindu-l. Bottas și-a păstrat cumpătul și a trecut primul linia de sosire, cu Vettel la puțin peste jumătate de secundă în urmă.

Ceva mai în spate, Hulkenberg și Massa au fost ultimii piloți care au intrat la boxe – germanul pentru oprirea sa obligatorie, dar brazilianul pierzând trei poziții ca urmare a unei pene.

În afara punctelor, Stroll a încheiat cursa pe locul 11. Canadianul a alunecat în primul tur, pierzând poziții importante în timp ce mașina de siguranță tocmai ieșise pe circuit, dar apoi a reușit să se intercaleze între piloții Toro Rosso odată cu opririle la boxe.

Daniil Kvyat a încheiat pe 12, urmat de Magnussen și Stoffel Vandoorne. Cuplul de piloți de la Sauber, Marcus Ericsson și Pascal Wehrlein au fost ultimii clasați.

Pentru Fernando Alonso, cursa s-a încheiat înainte să înceapă. Spaniolul nu a ajuns înapoi pe grila de start după ce a plecat în turul de formare, mașina sa lăsându-l din nou în drum.

Ziua i-a aparținut însă lui Bottas. Prin prima sa victorie a carierei, finlandezul a ajutat Mercedes să urce din nou în vârful clasamentului constructorilor. Doar un punct desparte echipa germană de Ferrari.

La piloți, Vettel și-a extins avantajul în frunte în fața lui Hamilton la 13 puncte înaintea cursei din Spania de peste două săptămâni.