MotoGP Jerez: Marquez vs Vinales, duel direct pe teren propriu?

Caravana campionatului se îndreaptă în acest weekend spre prima rundă europeană, în Spania, la Jerez.  Va fi o bună ocazie să vedem ceea ce toată lumea așteaptă, un prim duel direct între localnicii creditați cu cele mai mari șanse la titlu: Maverick Vinales, noul copil teribil al mondialului, și Marc Marquez.

După primele 3 runde disputate în Qatar, Argentina și Statele Unite ale Americii, statisticile înregistrează câte un abandon pentru Marc Marquez și Maverick Vinales, în timp ce raportul de victorii este de 2 la 1 între spaniolii de la Yamaha și Honda. Dacă debutul de sezon a fost cu suișuri și coborâșuri pentru cei doi piloți menționați, lucrurile arată excelent pentru italianul Rossi, care cu trei podiumuri ocupă pentru moment locul întâi în clasamentul general cu 56 de puncte.

Devine aproape o certitudine că pentru coroana supremă se vor bate Vinales cu Marquez, în timp ce Rossi va fi pe podium, mereu la pândă și va profita de orice inexactitate pentru a se menține cât mai mult în această luptă. Dacă va reuși să câștige curse, așa cum s-a întâmplat acum doi ani, Valentino ar putea avea a doua mare șansă de a obține mult visatul titlu cu numărul 10, de la revenirea la Yamaha din 2013 încoace.

Sezonul 2017 pare că va oscila între mai multe variabile:

  • Problema pneurilor Michelin, greu de ales de către piloți și indiferent de opțiune/compoziție. Incertitudinea planează asupra comportamentului acestora la toate tipurile de motociclete de pe grilă;
  • Dilema dacă HRC a construit sau nu o motocicletă cu adevărat competitivă, a cărei probleme de ținută să fie cât mai rapid rezolvate, altfel Marquez va trebui să abordeze cursele într-o manieră mai rezervată pentru a evita situația din Argentina;
  • Dezastrul numit Ducati. Superficial privind lucrurile, am putea spune că în tabăra bologneză doar Jorge Lorenzo primește botezul Desmosedici, inițiere de care prea mulți piloți nu au putut trece în trecut. Lucrurile nu stau chiar așa: prototipul GP17 s-a născut cu probleme pe toată linia, așa cum a sesizat și Andrea Dovizioso. Victoria de etapă va fi un deziderat de neatins pentru Ducati în acest sezon, dacă nu se găsesc rapid soluții.

Haosul de la Ducati va fi o pâine de mâncat pentru piloții privați, Cal Crutchlow și Johann Zarco, având șanse reale de a urca periodic pe podium. Desigur, în vizor trebuie luați și alții, precum Jonas Folger sau Scott Redding, britanicul fiind într-o luptă personală cu Danilo Petrucci care nu prea se ridică la rezultatele așteptate, dat fiind că beneficiază de un GP17 de uzină, însă pata de culoare din pluton în acest sezon va fi Alvaro Bautista de la Aspar, deja protagonistul unor rezultate deosebite.

Prima rundă europeană, în speță Jerez, trezește un interes deosebit deopotrivă în rândul fanilor, dar și a jurnaliștilor. Se așteaptă un duel pe pistă între spaniolii Vinales și Marquez, miza fiind verificarea capacității lui Maverick de a face față presiunii exercitate de șansa de a se încorona campion la prima participare alături de Yamaha. Trecutul nu este de partea lui Vinales, acesta clacând uneori cât a concurat la clasele mici, însă sezoanele petecute la clasa mare alături de Suzuki l-au mai cizelat și a învățat să comunice mai bine cu tehnicienii din jurul său.

Preview Jerez

După Assen, circuitul de la Jerez este urmărorul cel mai longeviv din calendar, prima cursă de MotoGP având loc în 1987, însă Marele Premiu al Spaniei a mai alternat un sezon cu circuitul de la Jarama, alternativa conformă cu normele de securitate tot mai dure a faimosului Montjuic, circuit stradal care data din 1950. Jarama a mai apărut în calendar pe durata anilor 70, cam de fiecare dată când siguranța inexistentă de la Montjuic făcea victime, în motociclism sau automobilism. Cu timpul, nici Jarama nu s-a mai ridicat la cerințele tot mai ridicate ale organizatorilor și, după câteva tatonări, a fost ales circuitul de la Jerez pentru a ține etapa spaniolă.

De la apariția clasei MotoGP, în 2002, victoriile de etapă au fost adjudecate în mare parte de piloții spanioli, dintre italieni impunându-se doar Valentino Rossi de cinci ori și Loris Capirossi o dată. Circuitul pare croit după preferințele lui Jorge Lorenzo și Dani Pedrosa, care au acumulat 3 respectiv 2 succese, restul de câte una trecând în contul lui Marc Marquez și Sete Gibernau. Dacă de la Lorenzo încă nu putem aștepta să atace prima poziție, de la Dani am putea să sperăm la vreun rezultat mare după prestația din Austin. În ce privește victoriile producătorilor de motociclete, Honda este net în avantaj, în fața celor de la Yamaha, în timp ce Ducati s-a impus o singură dată.

Circuit și pneuri

Traseul spaniol nu este la fel de solicitant precum primele trei runde din calendar, însă specificul pistei va necesita o compoziție de pneu mai dură, apropiată de cea utilizată la Austin. Pneul spate va fi unul soft cu design simetric, în timp ce gumele medii vor avea un design asimetric, cu o bandă mai dură pe partea dreaptă, datorată numărului mai mare de viraje de dreapta (8) față de cele cinci de stânga. Gumele soft vor putea fi identificate după o bandă albă pe talon, în timp ce specificația medium nu va avea nici un marcaj. În caz de ploaie, vor fi disponibile gume de compoziție soft și medium.

captura-de-pantalla-2017-05-02-a-las-10.23.35_0.middle

captura-de-pantalla-2017-05-02-a-las-10.24.21_0.middle

Noutăți și așteptări înainte de Jerez

După un weekend tensionat la Austin, Danny Kent a hotărât să întrerupă colaborarea cu echipa Kiefer Racing, pentru care concura la Moto2, motivul invocat fiind divergențele de opinii avute cu Stefan Kiefer, managerul grupării. După un sezon 2016 problematic cu un șasiu Kalex, Kiefer Racing a trecut în presezonul 2017 pe un cadru Suter. Dacă de partea cealaltă a garajului, Dominique Aegerter a avut clasări încurajatoare, dublate și de punctele aduse de cealaltă echipă Intact GP, pentru Danny Kent primele 3 curse au fost aproape un fiasco. Momentan britanicul nu a anunțat încotro se va îndrepta pentru restul sezonului. Locul său în cadrul echipei Kiefer va fi luat de Federico Fuligni, adus din seria CEV Moto2, acolo unde nu a impersionat prea mult în prima rundă desfășurată la Albacete.

Nici nu a început bine sezonul că echipele private planifică deja stagiunea viitoare, aceasta fiind situația și la Avintia Racing. Gruparea a anunțat că din 2018 va folosi aceeași generație de șasiu Ducati (GP17) și nu 2 modele diferite ca în acest sezon, însă piloții sezonului viitor urmează să fie anunțați până spre finalul lunii iunie. Hector Barbera nu ar trebui să își facă griji în privința locului în echipă, acesta impresionând anul trecut. Forma sa actuală se va îmbunătăți radical odată cu revenirea la capacitatea fizică de dinaintea accidentării suferite în pre-sezon. Loris Baz în schimb va trebui să ridice ștacheta performanței și pe pistă uscată, nu doar să ciupească rezultate mari pe ploaie.

Suzuki a trebuit să caute soluții după accidentarea lui Alex Rins din America, însă disponibilitatea unor piloți competitivi în această perioadă a anului când debutează diversele serii de motociclism, a devenit o problemă majoră. Ținând cont de pauza de aproape o lună din campionatul britanic BSB, cei de la Suzuki s-au orientat spre pilotul ce reprezintă uzina în Marea Britanie, francezul Sylvain Guintoli, însă acesta va avea nevoie de o sesiune privată de teste, după care se va lua decizia. Soluția de avarie pentru Jerez va fi testerul oficial Takuya Tsuda, cu rezultate în campionatul japonez de specialitate, însă cu o experiență limitată pe prototipul de MotoGP.

C--5h2RXoAEOXJ1

KTM, coada grilei în acest sezon va avea parte de un test privat în ziua de joi, înainte de debutul weekend-ului de la Jerez, în care va testa un nou propulsor, având o cu totul altă concepție față de motorul aflat în utilizare. Noul motor este o evoluție a unei variante testate deja în pre-sezon, în Qatar, dar care nu a debutat încă în curse. Pilotul desemnat să evalueze motorul, dar și alte componente ale motocicletei RC16 va fi Mika Kallio, urmând ca luni, după cursa de la Jerez, actualii piloți, Pol Espargaro și Bradley Smith să testeze motocicleta. Există și posibilitatea unor ieșiri pe pistă vineri, pe parcursul primelor două sesiuni de antrenamente libere.

Carmelo Ezpeleta, CEO-ul Dorna, se gândește serios la viitorul motomondialului și pe fondul amplificării fenomenului electric ce a cuprins seriile de monoposturi și mai nou GT-uri, promite o nouă clasă suport, cu motociclete electrice începând din 2019.

Ideea competiției este să existe un singur model de motocicletă electrică ce va putea fi adusă pe grilă de echipele satelit de la MotoGP, sau doritori de la Moto2, aceste grupări având garantate locuri pe grilă înaintea altor entități interesate. Campionatul va avea programate doar 5 runde, pe piste europene, pentru moment arătându-și interesul pentru construirea motocicletelor cei de la Honda, care folosesc modele electrice în cursele de TT (Mugen Motorsport), BMW, tot mai inovativ pe acest segment al motocicletelor electrice și o companie italiană, Energica.

Ideea și mai interesantă vine atunci când se vorbește despre cei 18 piloți care vor alcătui grila, aceștia dorindu-se a fi rideri înscriși deja la MotoGP și Moto2. Cu siguranță echipele vor avea o reticență în a-și expune piloții titulari la riscuri suplimentare, în urma participării în această nouă competiție.

Pe lângă opiniile critice aduse de Marc Marquez și Dani Pedrosa noii motociclete RC213V, Cal Crutchlow a avut o poziție ceva mai dură și amuzantă în același timp, caracteristică stiului său nonșalant. Britanicul a somat pe cei de la HRC să accelereze găsirea unor soluții de ameliorare a ținutei noului șasiu Honda, pentru ca piloții ce folosesc aceste cadre să nu mai fie nevoiți să ”frâneze ca niște idioți”  Instabilitatea șasiului vine și de la noua soluție de aprindere a cilindrilor, soluția Big Bang de care italienii de la Ducati s-au debarasat destul de rapid. La Honda, propulsorul nu este cea mai mare problemă, însă motocicleta în sine, încălțată de specificațiile noi de pneuri Michelin, are un comportament imprevizibil de la circuit la circuit. Pentru a evita pierderea feței, piloții HRC trebuie să acționeze frânele mai devreme decât rivalii lor la intrarea în viraje, ceea ce se traduce prin secunde pierdute pe un tur de circuit. Unele soluții le vom vedea deja de-a lungul weekend-ului spaniol.

Jorge Lorenzo a afirmat recent, asemenea lui Valentino Rossi în perioada 2011-2012, că Ducati ar trebui să își schimbe filozofia de curse, anume să renunțe la a pune motorul în prim planul dezvoltării și să treacă la o dezvoltare susținută a cadrului, adoptând politica Yamaha. Nu este de ajuns să ai cel mai puternic propulsor, dacă șasiul este subdezvoltat și nu poate prelua optim puterea motorului. Declarația vine pe fondul debutului mult sub așteptări al lui Jorge alături de italieni, însă afirmațiile sale sunt susținute și completate și de Andrea Dovizioso, care cere îmbunătățiri ale motocicletei pentru a putea să se bată pentru podium și victorii.

C--WPhIWAAIRfJW

Într-un campionat și așa efervescent, nu mai lipseau decât declarațiile sforăitoare ale celor de la Michelin, care promit din nou și din nou o ameliorare a situației cauciucurilor. Pentru Jerez vor fi aduse acele controversate gume ce nu au fost folosite în Argentina, dar și îmbunătățiri de compoziție la cele soft, medium și hard.

La Moto2, nu vom vedea prea mulți spanioli angrenați în lupta pentru victorie, singurul localnic cu șanse reale la un succes fiind Alex Marquez, fratele mai mic al lui Marc trebuind să recupereze daunele produse de căzătura din Argentina și să se țină aproape de Franco Morbidelli, Miguel Oliveira și Takaaki Nakagami.

Un al doilea pilot spaniol care va avea o extra motivație va fi Xavi Vierge de la Tech3. Acesta va încerca să intre în bătălia pentru primele poziții, cu condiția ca șasiul Mistral să fie competitiv.

Moto3-ul va propune un nou duel între spaniolii motivați de prezența pe unul din circuitele de casă (Martin, Canet, Mir) și italieni. Romano Fenati e în postura ingrată a outsider-ului datorită echipei pentru care concurează, mai multe șanse la un succes având Nicolo Bulega, Bastianini, Migno sau poate di Giannantonio sau Antonelli, dezamăgitor pe KTM-ul Ajo în primele curse ale anului. Pata de culoare între spanioli și italieni va fi britanicul John McPhee, care se anunță un arbitru de temut într-o posibilă luptă pentru titlu între Joan Mir și Jorge Martin.

Sesiunile de antrenamente libere vor debuta vineri începând cu ora 10, în ordinea cunoscută:  Moto3, MotoGP, Moto2.

You may also like