WEC Spa: Toyota reușește primul 1-2 din 2014 încoace

Spa-Francorchamps a găzduit la finele săptămânii trecute obișnuita cursă de 6 ore din calendarul WEC care dă drumul isteriei pre-Le Mans. Raportul de forțe dintre Porsche și Toyota a părut chiar mai inegal decât la Silverstone.

Ca parte a pregătirii lor pentru Le Mans, Toyota Gazoo Racing au adus la Spa un al treilea TS050 pe care l-au echipat, în premieră, cu noul pachet cu apăsare scăzută. Nicolas Lapierre, împrumutat din rândurile clasei LMP2, Stephane Sarrazin și Yuji Kunimoto au format echipajul care, teoretic, trebuia să se compare cel mai bine cu cele două Porsche 919 de uzină care aveau la rândul lor pachet low downforce.

Startul a fost destul de afumat...
Startul a fost destul de afumat…

Socoteala de acasă nu s-a potrivit însă întru totul cu cea din târg. Da, Toyota a dominat antrenamentele însă nu cu mașina #9 cu apăsare scăzută, ci cu cele cu kit-ul avut și în Albion. Apoi au venit calificăril,e iar situația s-a întors pe dos. Porsche, prin mașina #1 pilotată de Andre Lotterer și Neel Jani a reușit cea mai rapidă medie – 1:54.097. Acesta a fost al 16-lea pole pentru Porsche în WEC, care a depășit cu această ocazie recordul celor de la Audi. În plus, Lotterer a devenit primul pilot care a reușit pole-ul cu două echipe de uzină la LMP1 în WEC. Toyotele au urmat apoi, mașina #7 fiind cea mai rapidă cu cuplul Conway/Kobayashi care a reușit un timp combinat de 1:54:693. Aceștia aveau să și piloteze în cursă în această formulă, Jose-Maria Lopez neprimind undă verde din partea medicilor pentru a concura în Ardeni.

Toyota #9 cu pachetul low-downforce s-a calificat pe trei, urmată de Toyota #8, în timp ce al doilea Porsche a fost abia al cincilea după ce Hartley a blocat roțile pe frânarea pentru Bus Stop în turul său rapid. CLM-ul cu motor Nissan a reușit de această dată să se califice în fața tuturor P2-urilor, în ciuda unui tete-a-queue al lui Kraihamer.

CLM-ul ByKolles nu a avut probleme în Ardeni
CLM-ul ByKolles nu a avut probleme în Ardeni

2:01.601 a fost media pentru pole la LMP2 reușit de Alex Lynn și Roman Rusinov în ORECA-ul #26. Timpul lui Lynn, 2:01.253 a fost chiar mai rapid decât pole-ul la general al lui Allan McNish din 2012. Este de menționat că la Spa a fost prezentă, pentru prima dată, o mașină non-ORECA. A fost vorba de Ligier-ul Tockwith Motorsport, care a avut parte de o cursă grea cu probleme tehnice și două penalizări.

AF Corse a dominat calificările la GTE-Pro, Davide Rigon și Sam Bird fiind cei mai rapizi cu o medie de 2:15.017 în timp ce, la Am, echipajul #98 al Aston-Martin Racing a fost iarăși cel mai rapid cu un timp combinat între Dalla-Lana și Lamy de 2:18.659.

Startul de sâmbătă după-amiază a fost destul de curat, înafară de încercarea mult prea ambițioasă a lui Stephane Sarrazin de a pătrunde prin dreapta lui Lotterer și a urca în frunte. Toyota #9 a frânat însă prea târziu și s-a dus drept, ceea ce a făcut ca echipajul să piardă timp valoros pe care nu l-a mai putut recupera în totalitate în următoarele șase ore.

Astfel, Lotterer s-a menținut în frunte, însă nu pentru mult timp: a fost apoi depășit de Conway și Buemi și, pe final de stint, de Brendon Hartley. De această dată, Porsche nu au mai putut recupera teren grație consumului marginal mai scăzut și a vitezei mai bune la boxe astfel că, la jumătatea ostilităților, situația era fix aceeași, cu Toyota în frunte în formație 1-2.

Porsche nu a avut ritmul Toyotelor și apoi a avut și mai mult ghinion

Cu puțin înainte de intrarea în ora a patra, Toyota #7 a oprit pentru un schimb de piloți și realimentare programate. La doar câteva momente după ce Toyota TS050 a ieșit de la boxe, o neutralizare a încetinit întreg plutonul sub Code 60 iar restul prototipurilor, Toyota #8 și celelalte două Porsche, au oprit câștigând aproape 50 de secunde în raport cu liderul care, în proces, a pierdut prima poziție în favoarea mașinii #8. Porsche, de asemenea, au revenit în lupta pentru victorie însă totul a fost ruinat de un incident în Bus Stop. Brendon Hartley a intrat în Alpine-ul #36 pilotat de fostul coechipier Romain Dumas, distrugând și cursa acestuia. Mașina lui Hartley a necesitat un nas nou, astfel că acesta alături de Earl Bamber și Timo Bernhard a trebuit să se mulțumească cu poziția a treia. În față au terminat cele două Toyota, #8 înaintea echipajului #7, care nu a mai putut recupera timpul pierdut, fiind la o diferență de două secunde la final.

Pe patru a terminat al doilea Porsche 919 de uzină, urmat de Toyota #9 și, în mod surprinzător, CLM-ul #4 care a bifat o cursă fără probleme în care a și terminat în fața tuturor LMP2-urilor.

Alpine ar fi avut cel puțin o șansă la podium însă a intervenit Brendon Hartley
Alpine ar fi avut cel puțin o șansă la podium însă a intervenit Brendon Hartley

G-Drive Racing, care au și pornit din pole, au reușit să se și impună la P2. Roman Rusinov a pornit la bordul ORECA-ului și și-a construit un avans considerabil în raport cu Romain Dumas care a decis să nu tragă, fiind atent la degradarea pneurilor. Asta pentru că, după cum am spus și în raportul despre prima etapă a sezonului, în 2017, echipele se pot folosi de doar patru seturi de pneuri per etapă (plus două seturi-Joker). Cum P2-urile sunt acum mult mai rapide, exercitând forțe mult mai mari prin virajele rapide de pe Spa, uzura a crescut. Lucrul acesta a fost evident și pe finalul stintului lui Rusinov, care s-a târât până la boxe cu pneurile aproape distruse.

Pus în gardă de această derulare a evenimentelor, Alex Lynn, câștigător la Sebring cu Wayne Taylor Racing, și-a folosit toată experiența acumulată în GP2 pentru a ține de pneuri cât mai mult. Astfel, acest a reușit să tragă de același set de gume de pe partea dreaptă pe durata a trei stint-uri. Timpul câștigat la boxe a asigurat echipei victoria în fața echipelor Vaillante-Rebellion, Manor, Jackie Chan DC Racing și Alpine.

Varietatea va exista măcar la Le Mans unde vom vedea și Dallara și Riley/Multimatic pe grilă

Ferrari a dominat la GTE-Pro, unde cele două 488 GTE-uri ale lui Amato Ferrari au terminat pe primele două poziții în fața Ford-urilor. Acestea din urmă au avut un ritm comparabil, însă nu s-au putut lupta pentru prima poziție din mai multe motive. Pe de-o parte, echipajul #66 a avut o pierdere de ritm evidentă în ultimele două ore ale cursei, ceea ce a însemnat că a trebuit să se mulțumească cu o clasare pe ultima treaptă a podiumului. Pe de altă parte, mașina #67 a avut probleme la sistemul de alimentare, GT-ul oprindu-se de două ori pe traseu: la ieșirea de pe linia boxelor și înainte de Eau Rouge. Aceste momente au umbrit efortul făcut de trio-ul Priaulx/Derani/Tincknell, toți trei pilotând la capacitate maximă.

Ferrari 1-2, victorie ca și în 2016
Ferrari 1-2, victorie ca și în 2016

Chiar și așa, lupta dintre cele două Ferrari-uri nu a fost cu mânuși, astfel că clasa GTE-Pro a meritat să fie urmărită și la Spa. Cele două mașini, #51 și #71, s-au atins de fiecare dată când au avut ocazia, luptându-se pentru întâietate. A avut loc și un moment dificil pe Kemmel, unul din Ferrari-uri trecând de ambele Ford-uri pe exterior prin Les Combes. În final, victoria a aparținut echipajului care a plecat din pole, #71 Bird/Calado.

Pedro Lamy s-a dovedit imbatabil la al 60-lea start pentru Aston-Martin Racing, trăgându-și după el echipierii Mathias Lauda și Paul Dalla-Lana către o victorie clară, din pole. Veteranul portughez cu o carieră de aproape 30 de ani în spate, a bifat astfel al 16-lea succes de clasă cu AMR în ciuda opoziției echipajelor Spirit of Race, Proton Racing și Clearwater Racing – ultimele două ocupând pozițiile 2-3 la final. Din nefericire, clasa a numărat din nou doar șase mașini, lipsa Corvette-ului Larbre care a animat mereu spiritele fiind simțită. Acesta va reveni, totuși, la Le Mans și în următoarea etapă din ELMS ca o pregătire a cursei de pe Circuit de la Sarthe.

AMR din nou dominant la Am. Păcat că, la Pro, au terminat la coada plutonului după niște calificări la fel de frustrante (P7 cel mai bun echipaj)
AMR din nou dominant la Am. Din păcate, la Pro, au terminat la coada plutonului după niște calificări la fel de frustrante (P7 cel mai bun echipaj)

Următoarea etapă din WEC este cea în jurul căreia se învârte, în continuare, de bine de rău, întreg campionatul: cele 24 de ore de la Le Mans. Până atunci mai avem însă de numărat 40 de zile, așteptarea fiind ușurată doar de venirea zilei de teste!

Rezultate complete aici

You may also like