Bursa licitațiilor: Ferrari 312T3 pilotat de Gilles Villeneuve

Bursa licitațiilor: Ferrari 312T3 pilotat de Gilles Villeneuve

Ferrari 312 T3 a fost un monopost de tranziție, cu care Carlos Reutemann a învins de trei ori și Gilles Villeneuve a reușit primul succes din carieră în sezonul 1978.

În 1977, Colin Chapman a împins limitele apăsării aerodinamice odată cu apariția modelului Lotus 78. Acesta era totuși destul de fragil, așa că evoluția modelului Ferrari 312 T2 din stagiunea precedentă a putut să câștige ambele titluri. Totuși, T2B era o mașină problematică, Niki Lauda reușind o ultimă victorie cu șansă în acel an la Zandvoort, după ce Andretti s-a lovit de Hunt. Ulterior, au mai fost patru curse în care Ferrari nu a triumfat, iar Lauda a părăsit Scuderia mai devreme decât era planificat. În locul său a fost adus tânărul Gilles Villeneuve, al cărui stil supravirator și acrobatic nu s-a potrivit deloc cu vechiul șasiu.

Goodyear a pus sare pe rana Ferrari prin dezvoltarea unor pneuri care să reziste la sarcinile impuse de Lotus, dar pe care italienii greu le puteau aduce în temperatură cu mașina lor mai convențională. Era nevoie de schimbare, iar Mauro Forghieri a desenat 312 T3. N-a fost gata pentru debutul stagiunii 1978, ci abia în martie la Kyalami, în cea de-a treia cursă. A fost un pas important, gândit în conjuncție cu noile pneuri Michelin.

Șasiul #32 a fost primul construit, iar în Africa de Sud acesta i-a revenit lui Gilles Villeneuve. Atât canadianul, cât și coechipierul său Carlos Reutemann, au abandonat. Însă în următorul Grand Prix, pe străzile din Long Beach, mașina prezentată a trecut în mâinile argentinianului, care a plecat din pole și a învins. După o lună, Reutemann a semnat pole-ul și la Monaco, însă la Zolder a fost gata revoluționarul Lotus 79, care a spulberat competiția.

12448_08detail5

Andretti a devenit campion, Lotus s-a impus la echipe, iar Ferrari a fost best of the rest cu victorii la Brands Hatch și Watkins Glen pentru Reutemann și un prim succes al carierei reușit de Gilles Villeneuve în ultima rundă a stagiunii. Era prima oară când cursa din Canada avea loc pe insula Notre Dame, acolo unde se desfășoară și astăzi. Însă un învingător canadian n-am mai avut de atunci. Gilles a urcat pe podium alături de viitorul său coechipier (Scheckter) și de cel actual (Reutemann). 312T3 a mai fost folosit apoi în primele două curse din 1979, în timp ce i se pregătea succesorul care avea să readucă titlurile la Maranello.

Șasiul a fost cumpărat de către faimosul colecționar francez Jacques Setton, care l-a ținut departe de ochii lumii până la expoziția Cartier de la Paris ce a omagiat în 1987 40 de ani de la înființarea mărcii Ferrari. Ulterior, colecția lui Setton a fost vândută, iar monopostul a fost văzut în mâinile ultimului proprietar în trei ediții ale Grand Prix Historique de Monaco. În 2014, mașina-soră #33 a fost vândută pentru 2,3 milioane de dolari.