GP3 Preview 2017: Cine va fi succesorul lui Charles Leclerc?

În mod normal, un asemenea text ar fi motiv de bucurie că revine un campionat după multe luni de pauză. Însă situația e destul de sumbră pentru viitorul GP3 și nici prezentul nu impresionează.

De la înființarea seriei GP3 în 2010, patru din cei șapte campioni au pilotat deja în Formula 1, iar unul dintre aceștia tocmai și-a adjudecat primul său Grand Prix (Bottas). Seria superioară, GP2, are tot patru campioni promovați pe marea scenă în același interval, iar unicul care s-a impus vreodată este Pastor Maldonado. În mod surprinzător, deși campionatele lui Bruno Michel ar trebui să fie pași consecutivi în cariera unui tânăr, niciun campion GP3 nu și-a revalidat titlul în categoria următoare.

Esteban Ocon și Charles Leclerc au cucerit titlul GP3 în ultimele două stagiuni, pe monoposturi pregătite de marea forță a campionatului, ART Grand Prix. Normandul impresionează astăzi în Formula 1, unde a punctat pentru Force India în toate cele patru manșe disputate deja în 2017, după ce anul trecut vedea sosirea în fiecare GP disputat alături de Manor. Constanța este marele său atu, fiind proaspătă în minte campania sa din GP3 în care de 10 ori a încheiat pe locul secund în 18 manșe. Monegascul Leclerc a făcut pasul către Formula 2, începând sezonul cu dreptul, printr-o victorie răsunătoare. Ambii au fost deja racolați de filierele celor mai puternice echipe actuale: Mercedes, respectiv Ferrari.

Iarna a fost agitată în birourile FIA, unde s-au mai făcut pași în direcția simplificării piramidei monoposturilor. Pe fondul declinului Formulei 3.5 V8 nu s-a mai pus problema unei fuziuni cu seria GP2, ci aceasta din urmă a fost redenumită ”Formula 2”. Problema e că imediat dedesubt, există încă acest paralelism între Formula 3 europeană și seria GP3. Teoretic, fuziunea se profilează pentru 2019, însă rămân câteva puncte critice:

  • Între F4 (~160CP) și F2 (612CP) este un decalaj foarte mare, tratat în mod diferit. F3 e mai apropiată de bază (2,0l, 240CP), iar GP3 de vârf (3,4l, 400CP);
  • Echipele din ambele serii au fost convinse recent să investească în echipament: în GP3 avem noua generație de șasiu Dallara introdusă în 2016 și ciclurile de rentabilizare au fost mereu de câte trei ani, iar în F3 s-a făcut chiar în acest an un upgrade aerodinamic obligatoriu al șasiului (tot Dallara). Nimeni nu vrea să piardă mulți bani în climatul economic actual;
  • Echipele de Formula 3 au legături puternice cu constructorii din DTM și preferă să ruleze în aceleași weekenduri cu turismele germane, căci beneficiază astfel de mai mult timp pe pistă. În GP3 e mult mai dificil să înveți, căci Formula 1 limitează programul la un singur antrenament, o sesiune de calificări și două curse. Dar echipele din F1 preferă să-și țină aproape piloții de pe filiere, așa că-și impun uneori punctul de vedere din rațiuni de comoditate.
Competiție Antrenamente Calificări Curse Etape
Formula 3 2 x 40 min 2 x 20 min 3 x 33 min + 1 tur 10
GP3 1 x 45 min 1 x 30 min 1 x 40 min + 1 x 30 min 8
Diferența pro-F3 35 min 10 min 35 min 2

Promoția 2017

Prima veste proastă a venit la început de aprilie, când echipa Koiranen GP s-a retras din campionat. Modelul de business al finlandezilor s-a transformat în ultimii ani, aceștia fiind activi în prezent doar în cele două serii de Formula 4 pe care le organizează, în care toate mașinile sunt pregătite centralizat de către ei – cea spaniolă și cea nordică (SMP). Astfel, doar șase echipe se vor alinia la start în noua campanie GP3.

În mod natural, e de așteptat ca ART Grand Prix să-și continue dominația. Locurile în echipa lui Sebastien Phillippe au fost la mare căutare și s-au ocupat foarte rapid: Fukuzumi continuă, impulsionat de Honda, iar alături de el vin doi piloți ce au impresionat în F3 europeană: George Russell și Anthoine Hubert. Al patrulea titular va avea numărul 1 pe monopost și e cel mai bine clasat din ierarhia anului trecut care revine în campionat: Jack Aitken. De altfel, e singurul pilot care cunoaște deja gustul victoriei în GP3, după ce s-a impus la Spa-Francorchamps.

Singura formație rivală care și-a mai completat cvartetul deja este Trident, după același calapod: un pilot care încă nu a confirmat continuă (Giuliano Alesi), un altul experimentat e racolat (Kevin Jorg) și doi tineri din F3 sunt promovați (Ryan Tveter și Dorian Boccolacci). Acesta din urmă a făcut un mic pas înapoi în 2016: dezamăgit de experiența cu Signature în F3, a ales să evolueze în Renault 2.0, terminând pe podium la general în Eurocupă și NEC.

În lupta pentru victorie vor fi cu siguranță și cei de la Arden, care au perfectat și ei un ”transfer” în persoana lui Steijn Schothorst. Olandezul va fi însoțit de fostul campion SMP F4 Niko Kari, acesta preferând să nu mai petreacă un sezon în Formula 3, și de Leonardo Pulcini, care vine cu două titluri cucerite anul trecut în F3 spaniolă și în Euroformula Open. Asta nu înseamnă că a rulat, precum Boccolacci, în două campionate, căci în Spania seria de F3 e doar o ierarhie cumulată a rundelor iberice din Euroformulă.

În culorile Red Bull s-a câștigat titlul GP3 în 2013 (Kvyat) și 2014 (Lynn), iar acum sunt readuse de Niko Kari
În culorile Red Bull s-a câștigat titlul GP3 în 2013 (Kvyat) și 2014 (Lynn), iar acum sunt readuse de Niko Kari

Tot trei piloți și pretenții la succese stagionale regăsim și la DAMS: Tatiana Calderon vine de la Arden, Santino Ferrucci rămâne pentru al doilea sezon și speră să crească în ochii celor de la Haas, iar Bruno Baptista a venit la final de 2014 cu titlul din Formula 4 sudamericană, dar n-a arătat mare lucru în doi ani de Renault 2.0.

Într-o situație similară cu Baptista se află și francezul Julien Falchero, semnat de Campos. Pentur gruparea spaniolă va mai concura sudafricanul Raoul Hyman, cel care ocazional reușea prestații frumoase în Formula 3, dar niciodată nu s-a bazat pe un buget stabil. Al treilea titular este Marcos Siebert, cel ce l-a învins anul trecut pe Mick Schumacher în lupta pentru titlul Formulei 4 italiene. În palmaresul său mai regăsim și curse efectutate pe modelul Sin R1 GT4 pe care acum rulează Eduard și Bianca Anton. E oarecum surprinzător că argentinianul nu a ales să continue cu Jenzer în GP3. Specialiștii îl dau ca o posibilă mare surpriză a noului sezon.

Și dacă tot am pomenit de echipa elvețiană, aceasta nu are decât două nume confirmate. Alessio Lorandi și Arjun Maini continuă cu Jenzer, după ce au venit în timpul sezonului trecut. Indianul a fost adesea în avanposturi, mai ales pe grilele inversate de duminică, iar asta i-a făcut pe cei de la Haas să-l contracteze ca pilot de dezvoltare. Comparația directă cu Ferrucci i-a fost favorabilă până acum în F3 și GP3, iar trendul ar putea continua în defavoarea americanului.

Așadar, doar 19 locuri dintr-un total de 24 sunt momentan ocupate, o nouă dovadă a faptului că această categorie e scumpă și nu foarte atractivă. Dacă punem în balanță faptul că și Formula 3 se chinuie să mai atragă 20 de nume, perspectivele fuziunii ar putea fi anticipate înainte de 2019.

_56I6144.4085059
Aitken vine pe filiera Renault și se va duela cu juniori Mercedes (Russell), Ferrari (Alesi), Honda (Fukuzumi) și Haas (Ferrucci și Maini)

Calendarul nu ne rezervă mari surprize. Primele șase etape vor fi în weekendurile europene de Formula 1, exceptând Monaco. După Barcelona, vom face o pauză de aproape două luni așadar, apoi în iulie se merge la Spielberg, Silverstone și Budapesta. Vacanța de vară durează patru săptămâni, după care sunt rundele de la Spa și Monza la doar câteva zile distanță. Pe final de an, avem runda stand-alone de la Jerez, doar cu F2 și GP3. Finala are loc pentru al cincilea an la rând pe Yas Marina.

Marea schimbare a sezonului 2017 este reprezentată de introducerea sistemului DRS, despre care piloții afirmă că aduce un câștig imens, estimat la 20-25 km/h. Organizatorii au reacționat imediat și au limitat numărul de folosiri la doar șase tururi în fiecare cursă. După modelul patentat de Anthony Hamilton, ce se folosește în IndyCar și a fost ulterior preluat în alte categorii (precum DTM), vom vedea la Barcelona afișaje digitale pe monoposturi, care indică de câte ori mai poate deschide DRS-ul respectivul pilot. Pirelli vine pe Circuit de Catalunya cu guma hard, patru seturi de uscat fiind disponibile pentru acest prim weekend.

Testele din iarnă nu au fost dominate exclusiv de piloții ART. Aitken și Russell vor fi cu siguranță în lupta pentru victorii, însă timpi interesanți au fost reușiți și de Pulcini, Boccolacci sau Lorandi. Anul trecut piloții Arden au emis pretenții abia în cea de-a doua jumătate a sezonului și a fost prea târziu pentru a-i detrona pe Leclerc, Albon și Fuoco. Contorul pleacă iarăși de la zero.

Sezonul 2017 va fi transmis în România de Dolce Sport și Digi Sport.


Conținutul website-ului www.pitstops.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea pe alte siteuri conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea PitStops. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa contact@pitstops.ro.
Share-uirea pe social media (Facebook, Twitter, LinkedIn) în grupuri, pe contul personal sau pe pagini este acceptata si nu este nevoie de un acord prealabil.

You may also like

By