Formula 1 Spania: Puncte de discuție

C_yYIw3XsAELZpf.jpg-large

Mercedes a învins Ferrari în duelul tactic

Lewis Hamilton s-a impus în fața lui Sebastian Vettel la capătul unui Mare Premiu memorabil în Spania. Duelul dintre cei doi a avut de toate: răsturnări de situație la start, dueluri roată la roată și influențe externe. În final, faptul că a avut loc la ani-lumină în fața oricărui alt pilot a sumarizat weekendul perfect. Hamilton și Vettel sunt în liga lor proprie și se vor lupta singuri pentru titlu. Abandonul finlandezilor Kimi Raikkonen și Valtteri Bottas a amplificat acest sentiment, iar diferența de puncte dintre ei și cei doi din frunte este deja importantă.

Pe Circuit de Catalunya, Mercedes a reușit să ia deciziile tactice mai bune și a câștigat în fața lui Ferrari. Două elemente au ieșit în evidență ca factori ce l-au costat timp și, în final, victoria pe Vettel.

Primul a fost reprezentat de alegerea echipei germane de a-i ține în continuare pe circuit mai întâi pe Hamilton și apoi pe Bottas după ce Ferrari l-a chemat pe Vettel la boxe. Când acesta a schimbat de pe soft-uri pe alt set de soft-uri, Mercedes ar fi putut cădea în capcană crezând că o strategie cu trei opriri este de preferat. Echipa nu a mutat însă nicio piesă. Și-a văzut de propria cursă, Hamilton oprind cinci tururi mai târziu și optând pentru pneuri medium. Când Vettel a fost nevoit să aștepte minute bune până când a reușit să-l depășească pe Bottas – cu o manevră demnă de „momentul weekendului” – balanța s-a înclinat în favoarea Mercedes.

Oprirea a doua a lui Hamilton la boxe a adus la rândul ei beneficii pentru echipă. Britanicul a câștigat alte câteva secunde fiind chemat pentru schimbul de pneuri sub Virtual Safety Car, în timp ce Ferrari a reacționat târziu, cu Vettel oprind un tur mai târziu, când cursa se reluase. Totul a lucrat în favoarea lui Hamilton în final, iar grație compoziției mai rapide de pneuri avute în ultima parte a Marelui Premiu, victoria i-a fost la îndemână. A avut de finalizat și a făcut-o cu sânge rece, iar respectul pe care cei doi rivali și-l poartă unul altuia a putut fi văzut din nou după cursă.

C_zyEbaXUAA7o_Y.jpg-large

Ar fi putut „juca” Ferrari mai bine? Probabil, dar e incorect să arăți cu degetul în situații din acestea. Într-o lume ca a Formulei 1, în care decizii cu o influență enormă asupra rezultatului trebuie luate instantaneu, echipa poate fi scuzată. Și-a jucat mâna, însă Mercedes nu a „mușcat”. You win some, you lose some.

Diferențele spun multe despre Formula 1

Numai Daniel Ricciardo a reușit performanța de a încheia cursa în același tur cu Hamilton și Vettel. A făcut-o la 1:15.820 în urma învingătorului. Un tur parcurs pe circuitul de lângă Barcelona durează în jur de 1 minut și 25 de secunde în Formula 1. Dacă australianul ar mai fi făcut o oprire la boxe – ar fi putut fără să riște să-și piardă locul al treilea – Hamilton și Vettel ar fi încheiat cu un tur înaintea tuturor. Piloții de la locul 11 în jos au fost depășiți cu două tururi.

Diferența dintre echipele fruntașe și urmăritoare este imensă. Este bine că avem parte de dueluri intense pentru victorii și pentru clasarea în puncte, dar acest ecart a devenit ridicol de mare. Sigur, abandonurile lui Raikkonen, Bottas și Max Verstappen au ajutat la pictarea acestui tablou înspăimântător, însă Formula 1 este împărțită în acest moment în două mai mult ca niciodată în ultimul deceniu. Problema este că e foarte posibil să rămână așa cel puțin tot restul sezonului.

C_ypQ7_XgAE0Y2e.jpg-large

Constanța Force India este de luat în seamă

Vettel poate fi considerat cel mai constant pilot al sezonului cu cele două victorii și cele trei clasări pe 2 ale sale. Remarcabilă este însă și constanța echipei Force India. Echipa a înregistrat cel mai bun rezultat al său din acest sezon, cu Sergio Perez și Esteban Ocon trecând linia de sosire pe locurile 4 și 5. Mai mult, e singura care a încheiat toate cele cinci curse ale sezonului cu ambele mașini, reușind asta mereu cu clasări în puncte.

Fără să iasă în special în evidență, Force India a profitat de ritmul ei excelent de cursă în acest sezon. Integrarea tânărului Ocon lângă mult mai experimentatul Perez a avut – și încă are – loc cu lejeritate și cei doi piloți par a se simți excelent unul alături de celălalt. Profitând de constanța lor, dar și de împrejurări, ei au strâns deja 53 de puncte față de cele 21 ale urmăritoarei Toro Rosso. Red Bull este în apropiere, cu 72 de puncte și chiar dacă are un ritm clar superior Force India, constanța celor din urmă ar putea pune în pericol și locul 3 al clasamentului constructorilor. Perez se află la al 15-lea Mare Premiu consecutiv în care aduce echipei sale puncte.

Williams, pe de altă parte, a avut cel mai negru weekend al său din acest sezon. Clasările pe locurile 13 și 16 ale piloților ei nu fac cinste unei echipe care nu demult dădea impresia că se poate lupta pentru podiumuri.

C_zRcfLXYAAwTpu.jpg-large

Strategia potrivită aduce puncte lui Sauber

Clasarea lui Pascal Wehrlein pe locul 8 a adus puncte lui Sauber pentru doar a 2-a oară în ultimele 29 de curse. Constanța cu care echipa este în afara top 10 ar trebui să amplifice faptul că Marele Premiu al Spaniei a fost unul extrem de reușit pentru ea. Nici clasarea lui Marcus Ericsson pe 11 nu a fost rea, însă Wehrlein și strategul de cursă Ruth Buscombe au fost oamenii zilei pentru Sauber.

Strategia gândită de Buscombe, în vârstă de doar 27 de ani, a fost una riscantă, însă a funcționat perfect în Spania. Wehrlein a urcat treptat în clasament în timp ce piloții din jurul lui se opreau la boxe. Chiar dacă germanul a pornit pe un set de pneuri soft, el a rămas pe circuit până în turul 33. Norocul i-a surâs lui Sauber – perioada de VSC a permis echipei să piardă cât mai puțin timp cu trecerea pe gumele medium, iar Wehrlein a putut să încheie cursa pe locul 8, aducând primele puncte din acest sezon echipei sale și un sentiment de ușurare în tabără. Ar fi terminat pe 7 dacă nu ar fi fost penalizat cu 5s tocmai pentru intrarea defectuasă pe linia boxelor.

Your move, McLaren.

C_zZfgXXYAIh0S7.jpg-large

McLaren rămâne ultima în clasament

Dacă nici un Fernando Alonso plecat de pe locul 7 al grilei nu strânge puncte, atunci nimeni nu o mai poate ajuta pe McLaren în acest sezon. Echipa a rămas singura fără un top 10 în 2017. După o sesiune de calificări grozavă, norocul l-a evitat pe Alonso în cursă. Acesta a pierdut poziții importante în primele viraje după startul haotic fără vreo vină proprie, iar mai apoi cursa a fost fără istoric pentru spaniol. Alonso a trecut linia de sosire pe locul 12, în timp ce Stoffel Vandoorne a abandonat în urma unui acroșaj provocat în mare parte din vina lui.

Totuși, elemente pozitive există. Înainte de a zbura în Statele Unite pentru a participa la antrenamentele pentru Indy 500, Alonso a reușit să încheie prima sa cursă a anului, iar clasarea pe poziția a 12-a este cea mai bună reușită de echipă în acest sezon.

„Nando” va spera cel puțin să repete isprava la Indianapolis pe 28 mai, când toți ochii vor fi pe el. McLaren merită mai mult.

C_-FyA4UAAEXAQT.jpg-large

You may also like