MotoGP Le Mans: Maverick Vinales triumfător după un final dramatic

MotoGP Le Mans: Maverick Vinales triumfător după un final dramatic

Tehnicul circuit Bugatti de la Le Mans ne-a ținut în suspans la toate cele trei curse, virajele strânse putând surprinde în orice moment piloții, lucru care s-a și întâmplat la MotoGP.

Ne-am făcut ceva griji după zilele de antrenamente și calificări că vremea ar putea sa ne joace feste și să dea peste cap rezultatele curselor din motomondial, însă la ora startului Moto3 pista se prezenta în cea mai bună formă posibilă, dar situația ideală nu avea să țină prea mult timp…

Moto3

Calificările s-au terminat cu un top 6 amestecat, fiind prezente cam toate modelele de motociclete, cu excepția localnicilor Peugeot, departe de orice tentativă de a face performanță. Albert Arenas a adus Mahindra pe locul 5, sperând ca pe un circuit sinuos și tehnic să aducă cât mai multe puncte pentru indieni. Soarta nu a fost prietenoasă cu acești piloți din top 6: doar Juanfran Guevara avea să vadă steagul în pătrățele, dar nu înainte ca spectatorii, piloții și cei din fața micilor ecrane să asiste la un moment delicat, din fericire fără urmări negative.

Cursa a debutat cu probleme pentru malaezianul Adam Norrodin, al cărui motor Honda a cedat la intrarea în virajul 6, împrăștiind ulei pe o porține însemnată a pistei, fără ca pilotul să fie conștient de ce se întâmplă. În mijlocul evenimentelor ce au urmat, haosul a fost maxim, mulți punând carambolul care a urmat pe seama unor probleme tehnice avute și de motocicleta Peugeot pilotată de Jakub Kornfeil. Plutonul a venit pentru a doua oară prin virajul 6 și nu mai puțin de 11 piloți au fost surprinși de uleiul curs din Honda lui Norrodin, căzând precum popicele de la bowling. Inevitabil cursa a fost oprită, iar comisarii au trecut la eliminarea uleiului buclucaș.

La restart, cursa a părut la îndemâna lui Romano Fenati și a lui Jorge Martin, cu Joan Mir atent la cei doi, asteptând să încerce un atac spre finalul cursei. Acest lucru nu a mai fost necesar, după ce Martin și mai apoi Fenati au căzut la distanță de 3 tururi unul de altul.

Darryn Binder a fost și el în luptă pentru cea de a treia treaptă a podiumului, reușind un moment epic la trecerea în forță peste vibratoarele dintr-un viraj, moment în care pilotul a sărit din șaua motocicletei KTM aflată cu ambele roți în aer. Miraculos, Binder și-a controlat mișcările corpului și și-a recuperat echilibrul. Ar fi meritat cu prisosință o clasare bună, însă în cele din urmă a scăpat motocicleta în decor chiar pe final de manșă.

Nici Niccolo Antonelli nu a reușit să iasă din pasa proastă în acest sezon când teoretic a scăpat de coșmarul Ongetta și a făcut pasul la echipa de uzină KTM. Italianul a căzut încă o dată.

După abandonurile lui Fenati și Martin, Joan Mir a fost imposibil de prins din urmă de Aron Canet și Fabio di Giannantonio, aceasta fiind și ordinea finală a podiumului. Menționăm și clasările bune ale lui Marcos Ramirez, pilot care în ciuda prezenței într-o echipă modestă, Platinum Bay Real Estate KTM, reușește să facă curse bune în acest sezon. Puncte consistente a mai marcat și Jules Danilo, singurul francez de pe grila clasei Moto3, pilotul Marinelli Rivacold reușind un meritat loc 7 în fața publicului local.

În clasamentul general conduce Joan Mir cu 99 de puncte, urmat de Romano Fenati cu 65 și Aron Canet cu 63 de puncte.

Moto2

Cursa clasei intermediare a avut în centru atenției piloții academiei VR46, care au oferit deopotrivă satisfacții, dar și decepții:  Morbidelli și Bagnaia au condus balul, iar trei reprezentanți au abandonat spectaculos: Lorenzo Baldassarri, Stefano Manzi și chiar după start, Luca Marini.

Cursa a fost dominată de Franco Morbidelli. Ceva mai în spate, Francesco Bagnaia le-a ținut piept lui Tom Luthi și Alex Marquez. Topul primilor 10 clasați a inclus șasiuri ale majorității producătorilor. Kalex e de departe cadrul de bătut și în acest sezon, dar am avut și modele Suter, Speed Up și Tech3. Din acest top a lipsit KTM, care a acumulat puncte doar prin Ricky Cardus, ocupantul locului 13, Miguel Oliveira terminând departe pe locul 17, în fața modestului francez Fabio Quartararo. E prima cursă atât de slabă pentru KTM de la debutul la clasa intermediară.

la general conduce Franco Morbidelli cu 100 de puncte, urmat de Thomas Luthi cu 80 și Alex Marquez cu 62 de puncte.

MotoGP

Sâmbătă am asistat la cele mai spectaculoase sesiuni de calificări dintre cele disputate până acum, protagoniști fiind Johann Zarco ce și-a încântat fanii după terminarea timpului regulamentar pentru Q1, atunci când la finele ultimului său tur cronometrat l-a scos din Q2 pe Dani Pedrosa. Dovizioso s-a mai calificat în faza a doua, dar nu și coechipierul Jorge Lorenzo.

Grila de start i-a avut în prima linie doar pe reprezentanții Yamaha, Vinales și Rossi fiind însoțiți de senzația weekend-ului, Johann Zarco. Pentru Repsol Honda, lucrurile nu au stat deloc bine, Marquez clasându-se abia pe locul 5, în spatele lui Cal Crutchlow.

Localnicul Johann Zarco a jucat riscant abordarea cursei, alegând să concureze cu gume soft față/spate, în timp ce piloții Movistar Yamaha au optat pentru specificațiile medium. Miza lui Zarco a fost probabil o încercare de a trece la conducere imediat după start și să forțeze o desprindere de urmăritori, ecartul construit acoperind uzura gumelor de pe finalul cursei. Chiar și cu stilul său fin de a gestiona gumele Michelin, în a doua jumătate a cursei, Johann nu a mai putut rămâne în fața lui Maverick Vinales și Valentino Rossi, căzând pe poziția a treia, dar la o distanță apreciabilă de Marc Marquez și de un Dani Pedrosa senzațional din nou.

Marc Marquez a pierdut apoi fața motocicletei pe frânare în șicana Dunlop, acolo unde în FP4 cădea spectaculos și Jack Miller. În ciuda eforturilor disperate ale lui Marc de a reveni, abandonul a fost consemnat.

După ce a trecut de Zarco, timpii pe tur au fost încurajatori pentru Rossi, care în ultimele 5 tururi a pornit pe urmele echipierului Maverick Vinales, reușind o depășire la limită în stilul specific pilotului italian. O serie de inexactități din partea ambilor protagoniști a prelungit duelul piloților Yamaha până în ultimur tur. Soarta nu a fost de partea lui Valentino care a pierdut fața motocicletei chiar la final, italianul urmărind aproape împietrit cum Vinales, urmat de Zarco și Pedrosa trec linia de sosire.

Multiplele căzături și explozia motorului Apriliei lui Aleix Espargaro, aflat confortabil în top 10, a facilitat obținerea unor puncte de către KTM prin ambii piloți, Pol Espargaro și Bradley Smith, puncte fiind aduse și de Sam Lowes pentru Aprilia și de musafirul Suzuki Sylvain Guintoli ce a moștenit ultimul punct făcut cadou de Rossi.

Căzăturile lui Maverick Vinales și Valentino Rossi au avut repercursiuni în clasamentul general, acolo unde pe prima poziție a urcat Maverick Vinales cu 85 de puncte acumulate, urmat de Dani Pedrosa cu 68, în timp ce Rossi cade pe 3 cu 62 de puncte.

Peste două săptămâni, motomondialul ajunge în Italia, la Mugello, terenul de casă al lui Rossi și al celor de la Ducati, care nu au mai putut să lupte pentru podium la Le Mans, așa cum o făcuseră la Jerez prin Lorenzo. Spaniolul a încheiat cursa din Franța pe un distant loc 6, la 24 de secunde de învingător.