Le Mans 24h: Porsche învinge și reușește hat-trick-ul după o luptă pentru supraviețuire

Porsche a reușit ceea ce, la un moment dat, părea imposibil iar echipajul #2 format din Brendon Hartley, Timo Bernhard și Earl Bamber a revenit de la coada plutonului și s-a impus în clasamentul general în fața unui grup compact de prototipuri ORECA de LMP2. Aston-Martin Racing s-au impus la GTE-Pro în urma unui duel la baionetă în ultimele minute cu Corvette Racing în timp ce Ferrari a umplut podiumul la GTE-Am.

LMP1

Porsche nu avusese nicio problemă la mașina cu numărul 1 însă totul s-a schimbat la scurt timp după intrarea în ora cu numărul 21. Lotterer se apropia de Tertre Rouge când mașina a încetinit dintr-o dată, Andre anunțând prin radio că presiunea uleiului s-a prăbușit. Mașina s-a oprit, în cele din urmă, după șicana a doua de pe Mulsanne iar abandonul a fost confirmat după ceva timp, la ora 12:54 a României. Asta a readus în prim-plan Porsche-le #2 pilotat la acel moment de Brendon Hartley care era pe poziția a cincea la general la trei tururi de echipajul #38 al Jackie Chan DC Racing. Acesta avea în urma sa alte două mașini din aceeași categorie P2, anume echipajul #13 al Rebellion și cel cu numărul 35 al Signatech-Alpine.

ORECA au dominat, așa cum era de așteptat, la P2, însă un dublu podium la general (1-3 la clasă pentru Jackie Chan DC Racing) a fost ceva neprevăzut
ORECA au dominat, așa cum era de așteptat, la P2, însă un dublu podium la general (și 1-3 la clasă pentru Jackie Chan DC Racing) a fost ceva neprevăzut

Abandonul lui Lotterer a produs și o premieră care va fi scrisă rapid în cărțile de istorie: prima dată când un prototip de LMP2 a condus la Le Mans. Această ordine nu avea însă să se mențină pentru mult timp căci Timo Bernhard era cu șase și până la nouă secunde mai rapid decât Thomas Laurent care conducea clasamentul general în ORECA-ul #38. La ora 13:20, Timo a mai redus din avansul mașinii din frunte, acesta fiind la acel moment de doar un tur. Înainte de finalul orei, Timo a fost din nou în retrovizoarele lui Laurent pe care l-a depășit pentru a ajunge în același tur. Mai în spate, Toyota #8 era cea mai rapidă mașină de pe pistă mergând în 3:21 însă cele 10 tururi erau imposibil de surmontat.

Schimbarea de lider s-a produs în ora 23 când Ho Pin-Tung a revenit la bordul mașinii #38 pentru a o duce la final, echipa din China considerând inspirat să treacă linia de sosire cu conaționalul lor la comenzi. Cu 10 minute înainte de finele orei, în Indianapolis, Bernhard a trecut de Pin-Tung iar ordinea naturală a fost restabilită însă lumea se întreba, în continuare, dacă nu cumva fulgerul va lovi de două ori echipajul cu numărul 2.

Cel mai bun non-ORECA a fost Ligier-ul United Autosports care a terminat în Top 10, mai precis pe poziția a șaptea (a șasea la P2)
Cel mai bun non-ORECA a fost Ligier-ul United Autosports care a terminat în Top 10, mai precis pe poziția a șaptea (a șasea la P2)

Ultimele 60 de minute a celei de-a 85-a ediție a cursei de la Le Mans a arătat că mecanicii Porsche au reparat cu dibăcie mașina care acum se afla în frunte, aceasta reușind chiar să-l pună pe Ho Pin-Tung la un tur în spate înainte de a trece linia de sosire ca învingători, producătorul din Stuttgart reușind astfel hat-trick-ul de victorii după succesele din ultimii doi ani. Toyota a reușit să termine cu echipajul #8 pentru a strânge puncte care, cel mai probabil, se vor dovedi vitale în calculele pentru titlu, un titlu care se va mai juca până în octombrie. Pentru moment, însă, totți ochii sunt ațintiți asupra Porsche care s-au apropiat la doar un pas de rotunjirea numărului de victorii… Oare victoria #20 va veni în 2018?

LMP2

Jackie Chan DC Racing s-au dovedit imbatabili în ultimele ore ale cursei, ajutați însă și de problemele Rebellion Racing și, respectiv, ale echipei Signatech-Alpine. Rebellion au primit un stop-and-go în ora 21 asta când echipajul #38 avea un avans de două tururi. Această penalizare a readus în cărți mașina Alpine, Pierre Ragues fiind la doar 15 secunde de Mathias Beche. Din cauza problemelor la demaror, #13 a pierdut poziția secundă după următoarea oprire, Piquet Jr. revenind pe pistă în urma lui Ragues. La următorul rând de opriri, Andre Negrao a preluat comenzile de la Ragues iar Piquet Jr. a rămas în mașina de pe ultima treaptă a podiumului din clasa LMP2.

Brazilianul echipei Rebellion era mai rapid decât portughezul echipei Signatech însă cel dintâi a mai primit o penalizare, mașinii #13 fiindu-i adăugate 10 secunde la următoarea oprire ca urmare a lovirii Ligier-ului ARC Bratislava în șicana Dunlop. După oprirea în care a fost aplicată penalizarea, care a venit la jumătatea orei 23, ecartul dintre locurile 2-3 era de două minute și 10 secunde, avantajul fiind al lui Negrao. La 37 de secunde în urma lui Piquet Jr. era ocupantul poziției a patra, Alex Brundle în ORECA #37.

Cea mai rapidă mașină a invins,Aston Martin folosindu-se la maximum de un BoP favorabil la ultimul start al acestui Vantage la Le Mans
Cea mai rapidă mașină a invins,Aston Martin folosindu-se la maximum de un BoP favorabil la ultimul start al acestui Vantage la Le Mans

Dezastrul a lovit însă, pe final, echipa Signatech. Negrao a ratat frânarea în Indianapolis și s-a dus în nisip. Comisarii de traseu au reușit să împingă mașina și aceasta a revenit pe pistă dar s-a îndreptat direct către garaj la finele acelui tur. Asta a readus Rebellion pe a doua poziție unde aveau să și termine, în urma chinezilor de la Jackie Chan DC Racing care au fost exaltați de clasarea pe poziția secundă a clasamentului general, un sentiment cu siguranță împărtășit și de cei trei piloți, mai ales Laurent care, la doar 19 ani, a fost la primul său Le Mans 24h.

GTE-Pro

Strategiile diferite ale celor cinci producători au creat o luptă pe care puțini o prevedeau la jumătatea întrecerii: la intarea în ultima oră, Corvette Racing se mențineau în fruntea vechilor rivali de la Aston-Martin, cei cu memorie ceva mai lungă amintindu-și de duelurile celor două echipe din epoca GT1, între 2005 și 2008. Iar ceea ce au primit acești nostalgici a fost exact o reeditare a acestor lupte. În urma ultimei trecerei pe la boxe, Jordan Taylor a revenit pe traseu marginal în fața lui Johnny Adam, americanul având de partea sa și un set de gume Michelin mai proaspete – însă Adam avea Dunlop-urile care s-au comportat excelent la temperaturile ridicate înregistrate pe tot parcursul weekend-ului.

Ford a reușit un loc 2 cu noroc prin echipajul #67 în timp ce și celelalte trei GT-uri au terminat
Ford a reușit un loc 2 cu noroc prin echipajul #67 în timp ce și celelalte trei GT-uri au terminat

Cei doi s-au luptat pe parcursul ultimelor 40 de minute, ecartul fiind uneori de sub 0,4 secunde. Cu cinci minute înainte de final, Adam a încercat o depășire ambițioasă, pe interior, în Arnage. Lucrurile n-au ieșit cum și-a dorit pilotul Vantage-ului #97 și, după ce s-au atins, Taylor a rămas în frunte și, în plus, s-a depărtat. Ecartul era de peste 1,5 secunde la următoarea intrare pe linia dreaptă Mulsanne iar Corvette părea a avea victoria în mână cu doar câteva minute rămase pe ceas. Mașina #63 a tăiat însă prima șicană, Taylor aparent ratând punctul de frânare. Pneurile sale murdare nu l-au mai putut ține pe Adam pentru mult timp în spate iar acesta a trecut de Corvette-ul C7.R la ieșirea din ultimul viraj. Astfel, cu doar un tur rămas de parcurs, Corvette era pe doi în urma Aston-Martin iar ultimele rânduri erau încă nescrise.

Asta deoarece, la urcarea prin șicana Dunlop, Taylor a frânat iarăși prea târziu – sau poate la timp însă pneurile l-au lăsat la greu – și a fost depșit și de Aston-ul #95 care era la câteva tururi în urmă. Totul a luat o turnură tristă apoi pentru echipa americană, Jordan ieșind de pe pistă în zona Tertre Rouge din cauza unei pene pe stânga față, probabil cauzată de trecerea prin nisip sau scurt-circuitarea șicanei Dunlop. Pana a început să afecteze și aripa mașinii iar ritmul a scăzut vertiginos în ultimul tur. Atât de mare a fost căderea încât Harry Tincknell, care era pe poziția a treia în Ford-ul #67 a urcat pe doi unde a și terminat în urma echipajului #97 format din Johnny Adam, Darren Turner și Daniel Serra. Taylor a trecut în cele din urmă linia de sosire al treilea, în fața Porsche-ului #91 al lui Fred Makowiecki care a făcut două opriri în ultimele 60 de minute ale întrecerii.

Corvette Racing au fost net superiori la boxe, surmontând handicapul în termeni de ritm printr-o muncă fără cusur la standuri

Deznodământul luptei la clasa de top a GT-urilor a ținut întreaga asistență cu sufletul la gură oferind dramatismul care este așteptat de la finalul cursei de la Le Mans, dramatism care n-a fost oferit de o clasă LMP1 lovită de probleme imense și din care au mai rămas doar două mașini din șase după 24 de ore.

GTE-Am

Ultimele ore s-au scurs fără mari probleme la GTE-Am, cel mai important eveniment fiind contactul dintre Corvette-ul #50 și Ferrari-ul #65 Scuderia Corsa. Acesta din urmă, pilotat de Alessandro Balzan, a fost agățat de Corvette-ul pilotat de Philippon și trimis în peisaj. Italianul a putut continua însă contactul l-a obligat să se târască cu viteza melcului până la boxe. Acesta nu a fost, însă, echipajul cel mai bine clasat al echipei așa că americanii s-au bucurat să vadă că mașina #62, care se afla pe trei, nu a fost lovită de probleme la rândul ei și și-a continuat parcursul către un finish pe podium în urma Ferrari-ului #55 Spirit of Race și Ferrari-ul #84 JMW Motorsport care a încununat cu succes revenirea pe Circuit de la Sarthe după un an de pauză. Victoria a fost reușită de un echipaj format din doi debutanți, Dries Vanthoor și Will Stevens, și Rob Smith care s-au dovedit de neoprit după ghinionul care a lovit echipajul #98 (din nou).

lm801
JMW au învins…. și nu cu Dunlop!

Surse foto: FIA WEC, Toyota, Dunlop, ORECA, Porsche


Conținutul website-ului www.pitstops.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea pe alte siteuri conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea PitStops. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa contact@pitstops.ro.
Share-uirea pe social media (Facebook, Twitter, LinkedIn) în grupuri, pe contul personal sau pe pagini este acceptata si nu este nevoie de un acord prealabil.

You may also like

By