MotoGP Sachsenring preview: Land-ul lui Marc Marquez

Aventura motomondialului pe circuitele vechi, încărcate de istorie, continuă în acest weekend cu vizita de pe Sachsenring, locul în care piloții vor trage linie după parcurgerea unei jumătăți de sezon, urmând ca în pauza de o lună până la Brno să își ajusteze obiectivele pentru acest sezon și să analizeze variantele pentru 2018.

Assen-ul este un circuit care statistic favorizează motocicletele Yamaha și Ducati, lucru văzut și săptămâna trecută când Valentino Rossi s-a impus în fața lui Danilo Petrucci, pe un Ducati GP17 al echipei Pramac, model pe care uzina italiană testează în avans diferite soluții tehnice. Vremea schimbătoare și condițiile pistei nu au fost benefice echipei Ducati oficiale, Dovizioso reușind cu greu un loc 5 în cursă, după o decizie neinspirată în ce privește alegerea pneurilor, în timp ce Jorge Lorenzo a acumulat un singur punct, dar mai dureros pentru spaniol și fanii săi a fost faptul că Rossi și Petrucci l-au depășit cu un tur pe finalul cursei.

Nici Movistar Yamaha nu s-a bucurat de o evoluție perfectă căci Vinales a avut parte de o căzătură dificil de prevenit și inexplicabilă, după spusele pilotului. Incidentul lui Maverick a fost rapid trecut în plan secund, cursa fiind la discreția lui Valentino Rossi, care a obținut în Olanda prima victorie din sezon.

Trend-ul pozitiv/negativ în ce privește evoluțiile piloților a fost prezent și la Repsol Honda, unde Marc Marquez a câștigat lupta pentru ultima treaptă a podiumului în fața lui Cal Crutchlow și Andrea Dovizioso, în timp ce Dani Pedrosa n-a putut urca mai sus de locul 13.

Pentru Johann Zarco cursa olandeză a fost ca un joc de ruletă rusească, francezul mizând totul pe apariția ploii, care nu s-a concretizat. Puncte prețioase au adus pentru Aprilia și KTM frații Espargaro, care au terminat pe locurile 10-11.

Locul 5 în cursă l-a propulsat pe Andrea Dovizioso în postura de lider al clasamentului general, cu un avans de 4 puncte în fața lui Maverick Vinales, la 7, respectiv 11 puncte fiind Rossi și Marquez. Ar fi o mare greșeală acum ca Dovizioso să nu se gândească serios la șansa oferită de a lupta pentru titlu. Într-o ediție de campionat în care cel puțin 5 piloți alternează în lupta pentru victorie, terminarea restului de curse între primii 3-4 piloți ar putea aduce o mare surpriză înaintea finalei de la Valencia. Pentru prima dată în cariera de pilot al clasei MotoGP, docilul Dovizioso se poate transforma într-un abil vânător de rezultate.

04-andrea-dovizioso-ita_gp_8965.gallery_full_top_fullscreen_web.middle

ISTORIC SACHSENRING

Prima cursă de motociclism s-a ținut în 1952, pe un traseu de 8.7 km lungime, extrem de întortocheat și cu numeroase particularități la nivelul pistei.  Diferențele de nivel și succesiunile de viraje cu unghi de înclinare schimbător au făcut destule victime în perioada romantică a motomondialului.

Cifra de 400.000 de fani prezenți la prima cursă rămâne un reper la care multe circuite cu pretenții pot doar visa. Reg Armstrong a dominat cursele de la clasele 350 cmc și 500 cmc, pilotând motociclete Norton, în timp ce publicul a fost încântat de prestațiile eroilor locali Rudi Felgenheier și Werner Haas, ce au câștigat la clasele 250 și 125 cmc pilotând motocilete locale DKW și NSU.

1961 marchează un an de cumpănă în istoria celor de la MZ, atunci când pilotul Ernst Degner a ales să fugă în Japonia tentat de banii celor de la Suzuki care doreau cu orice preț să afle secretele tehnice ale propulsoarelor nemțești gândite și construite de Walter Kaaden. Circuitul parțial stradal a rămas în calendar până în 1972, când diriguitorii motomondialului l-au considerat mult prea periculos.

O etapă germană de motomondial s-a desfășurat în fiecare an din 1973 până în 1997, dar pe circuite precum Solitude, Schotten, Nurburgring (Nordschleife) sau Hockenheim. În 1998, Sachsenring a reveni în campionat cu un traseu modernizat și scurtat la 3.5 km într-o primă etapă. Modificări de anvergură au mai avut loc în 2001 și 2003, circuitul ajungând la o lungime de 3.671 km incluzând și o mică parte din vechiul parcurs stradal.

Ernst_Degner_750

Circuit și pneuri

Traseul se prezintă cu 10 viraje de stânga și doar 3 de dreapta, ceea ce duce la o uzură accentuată a benzii stângi a cauciucurilor. Acest lucru ridică reale probleme în ce privește menținerea unei temperaturi optime pe partea dreaptă a pneului. Astfel, cele mai multe incidente se petrec tocmai la trecerea de la virajele de stânga la cele de dreapta (T1, T11), odată cu modificarea unghiului de înclinare a motocicletelor.

Un alt viraj ce pune probleme este cel din dreptul boxelor, un ultim viraj strâns (14) în urcare și cu o înclinație accentuată. Particularitățile circuitului vor transforma cursele celor 3 clase într-un adevărat spectacol însă nu puține vor fi căzăturile celor care vor da totul pentru a impresiona asistența.

untitled-1_0.middle

untitled-5_0.middle
În ce privește alocarea pneurilor, Michelin va aduce în Germania  gume asimetrice atât pentru față cât și pentru spate. Vor fi disponibile specificațiile soft, medium și hard cu particularitatea de a avea banda stângă a pneului mai dură pentru a face față în secțiunea lentă a circuitului.

Noutăți înainte de Sachsenring

O idee discutată încă din presezon a primit undă verde pentru implementare începând cu sezonul 2018 pentru clasele Moto3 și MotoGP, respectiv 2019 pentru Moto2: posibilitatea ca piloții să primească pe display-ul de la bordul motocicletei mesaje text din partea echipei. Această modalitate de a înștiința pilotul va fi în paralel cu notificările clasice făcute pe linia boxelor. Prin aceste mesaje trimise pilotului, echipa va putea stabili strategii de cursă în situații particulare, precum schimbarea motocicletei în cazul apariției ploii, însă nu este exclus să existe și ordine de echipă mai mult sau mai puțin evidente. Această soluție tehnică face parte dintr-o serie mai vastă de noutăți ce vor fi implementate de comisia de control a Dorna.

Telenovela țesută deja de doi ani în jurul posibilității de a avea un mare premiu al Țării Galilor se pare că s-a sfârșit în această săptămână, după ce guvernul local a respins un nou plan de finanțare a lucrărilor la circuit. Dacă nu se va găsi un finanțator privat, proiectul nu are nici o șansă de punere în practică. Mai mult, suma de 100 milioane de lire sterline va fi folosită pentru crearea unui parc de afaceri în domeniul auto, în zona ce era destinată circuitului de viteză.

În cursa clasei Moto3 va lua din nou startul britanicul Danny Kent ce îl va înlocui pe accidentatul Niccolo Antonelli în cadrul echipei Ajo Red Bull KTM. Pentru Danny aceasta va fi cea de a doua participare cu o motocicletă austriacă la clasa mezină, după ruperea contractului cu echipa Kiefer Racing de la Moto2.

La Sachsenring, în cadrul echipei KTM de la clasa MotoGP va lua startul ca wildcard testerul oficial Mika Kallio, care va testa noi componente pe motocicleta sa. O a doua cursă confirmată pentru finlandez va fi cea din Austria, întrecerea de casă a oamenilor lui Pit Beirer.

Frenezia contracelor pentru 2018 a cuprins și clasa Moto2, acolo unde Alex Marquez a fost confirmat pentru încă două sezoane alături de Estrella Galicia Marc VDS, formația aliniindu-l în 2018 și pe Joan Mir, probabil noul campion al clasei Moto3. Franco Morbidelli, liderul clasamentului la clasa intermediară, va face în 2018 pasul spre MotoGP cu aceeași echipă, cel mai probabil avându-l coechipier pe Jack Miller.

După accidentul serios suferit de Lorenzo Baldassarri în calificările cursei de la Assen, echipa Forward Racing va apela la italianul Federico Fuligni, pilot CEV Repsol, acesta având parte de o nouă șansă de a se familiariza cu nivelul competitorilor Moto2 din motomondial.

După încercări continue de a îmbunătăți motocicleta RC213-V, HRC a anunțat că nu va mai aduce update-uri majore în plan tehnic, concentrându-și mare parte din resurse pe dezvoltarea unei noi motociclete pentru sezonul 2018.

Marc Marquez a dat semne că nu mai așteaptă mari update-uri din partea Honda în 2017, ci abia la anul. Dacă acest lucru este un bluf menit să relaxeze dezvoltarea modelelor Yamaha și Ducati vom descoperi în următoarele curse.

Așteptări înainte de cursă

Circuitul de la Sachsenring este fără doar și poate favorabil motocicletelor Honda, cursele recente fiind câștigate de Marquez sau Pedrosa. Marc s-a impus pe acest circuit în ultimele 7 vizite: întâi la clasele mici, apoi la MotoGP unde are trecute în contul său 4 victorii. Desenul în sine al traseului nu ar trebui să pună probleme motocicletei Honda de uzină, însă actualele probleme de stabilitate a spatelui și cu accelerația s-ar putea evidenția pe utimele viraje, acolo unde piloții schimbă brusc înclinarea motocicletei, înaintea intrării pe linia de start/sosire.

Ambii piloți HRC declară că Sachsenring este unul din circuitele favorite, astfel că Marquez și Pedrosa vor fi principalii favoriți la victorie.

La Yamaha starea de spirit a piloților diferă: de la euforia victoriei recente în cazul lui Rossi, precaut însă când este întrebat ce așteptări are în Germania, la situația lui Maverick Vinales, detronat de Dovizioso în clasamentul general după căzătura de la Assen.

Nu este exclus ca pe Sachsenring să vedem mult așteptata luptă în 4-5 pentru victorie, șanse reale având Marquez, Pedrosa, Rossi, Vinales și probabil Dovizioso, motivat de poziția sa din clasament. Pe Jorge Lorenzo însă va trebui să îl urmărim pas cu pas începând de vineri pentru a-i putea evalua șansele la un rezultat mai bun.

De urmărit la clasa mare va fi și localnicul Jonas Folger, care a abandonat în Olanda, dar vine cu rezultate bune pe circuitul de casă la clasele intermediare.

Folger-Malaysia-Sepang-Test-2017-1

La clasa Moto2, atenția va fi împărțită între protagoniștii de drept ai clasei (Morbidelli, Marquez, Luthi, Oliveira) și germanii Marcel Schrotter, respectiv Sandro Cortese, însă șansele lor la un rezultat cât mai bun va depinde în mare măsură de nivelul de competitivitate al șasiurilor Suter.

intactgp0985

La Moto3, localnicii vor putea savura din nou momentul parcurgerii imaginare a unui tur de circuit alături de Philipp Oettl, singurul reprezentant al Germaniei la clasa mezină și probabil vom îl vom vedea încercând să ajungă cât mai sus în clasamentul cursei.

2083728-43669775-2560-1440

La vârf, Joan Mir va trebui să își apere avansul din clasamentul general, iar Jorge Martin ar vrea să ajungă și el la peste 100 de puncte în ierarhia clasei, alături de Mir, Canet și Fenati. KTM sunt aproape de casă, existând motivația unei evoluții bune, mai ales că reprezentații constructorului nu ocupă poziții bune în clasament, fiind grupați de la locul 7 în jos.

Primele antrenamente vor începe vineri de la ora 10, în ordinea Moto3, MotoGP, Moto2, vremea putând fi decisivă în stabilirea ierarhiilor. Se anunță cer înnorat vineri și averse de ploaie sâmbătă și duminică.

 

 

 

 

 

You may also like