DTM Norisring Cursa 2: Martin se impune într-o manșă antologică

Fără imixtiunea ploii, manșa a doua de la Norisring a fost cea mai spectaculoasă din 2017. S-a încheiat cu al doilea triumf al weekendului pentru BMW, prin Maxime Martin de această dată.

Prima noutate a weekendului a fost decizia ITR de a nu mai recalcula balastul în urma sesiunilor de calificări, ci în funcție de reperele celor trei modele în cursă. Pe circuite unde nu e greu să depășești, sacrificarea poziției pe grilă pentru o greutate mai mică în manșa propriu-zisă era o decizie destul de firească. Și nicăieri n-ar fi fost mai evident asta decât la ”festivalul aspirației” de la Norisring. Atâta doar că la finele cursei de sâmbătă s-a luat hotărârea de a nu amenda masa mașinilor, dată fiind interferența ploii.

Astfel, BMW pornea duminică în avantaj cu 5kg față de Mercedes și Audi. Chiar și așa, în sesiunea de antrenamente de dimineață doar Bruno Spengler a putut plasa un M4 în prima jumătate a tabelului cu timpi, și acesta abia pe 6. În frunte se aflau cei doi piloți care au venit la Nuremberg în frunte, Lucas Auer și Rene Rast, ambii dornici să dea uitării cele întâmplate în ziua precedentă.

DTM-1499021345

În calificări a ieșit la rampă Tom Blomqvist, motivat de obținerea primelor puncte. Britanicul avea un singur pole în carieră, reușit în urmă cu 12 luni tot în manșa secundă de pe Norisring. Doar 4 miimi de secundă l-au separat de Robert Wickens, pilot cu două victorii pe acest traseu stradal. Nico Muller venea cu al său Audi pe 3 (pentru simetrie), iar pe pozițiile 4-6 aveam iarăși câte un reprezentant din fiecare tabără: Spengler, Ekstrom și Auer. Dintre fruntașii campionatului, Rast (P10) și Green (P14) aveau mult de muncit, deși nu pierduseră mai mult de trei zecimi în raport cu timpul de pole. Întregul pluton a fost cuprins de doar 0.638s, în buna tradiție a ecarturilor infime la Norisring.

Capitolul 1

Bruno Spengler a promis că va da totul pentru un start la fel de bun precum în prima manșă. Motivat în urma victoriei după mai bine de patru ani, canadianul a urcat de pe 4 pe 2 în urma lui Wickens, în timp ce polemanul Blomqvist s-a pus greu în mișcare. A fost loc pentru toată lumea în primul viraj de această dată, iar mulți s-au grăbit să intre la standuri pentru a nu fi prejudiciați ulterior de vreo neutralizare. Chiar la finele primului tur au schimbat Auer și Green, care au beneficiat ulterior de aducerea pneurilor în temperatura optimă pentru a-i taxa pe cei ce ieșeau înaintea lor pe gume reci.

Start race 2

Degradarea nu era un factor important în simulările de cursă, așa că cei ce au întârziat oprirea au avut mult de pierdut. Wickens a intrat de pe prima poziție în turul 9 și a fost înghițit de pluton, iar Rene Rast a pățit același lucru după alte două bucle. Paul di Resta și Edoardo Mortara au așteptat până în tururile 17, respectiv 20, fiind surclasați de Spengler. În turul 24 Rast l-a strâns la perete pe Wickens precum un polițist american, o scurtă neutralizare fiind dictată.

La restartul de tip Indy, în fruntea grupului se afla unicul pilot care nu oprise încă: Loic Duval. Acesta nu a arătat niciodată în 2017 ritmul necesar pentru a le ține piept protagoniștilor și a făcut tot posibilul pentru a-și ajuta măcar echipa: având interiorul, l-a blocat pe liderul Lucas Auer în primul viraj, ajutându-l pe Maxime Martin să treacă în frunte. Spengler a vrut să-și urmeze colegul, însă Duval l-a lovit și i-a cauzat o pană care l-a scos din cărțile pentru victorie.

Plutonul era foarte compact după un prim tur în regim de cursă, iar Paffett a fost atins de Green pe zona cea mai rapidă a circuitului, unde se virează ușor spre dreapta înaintea acului de păr Grundig, într-un sector foarte denivelat când este abordat în stânga trasei ideale. Modelul Mercedes a percutat violent glisierele și a continuat, în derivă, spre grupul ce traversa cu viteză redusă virajul 1. Mike Rockenfeller a fost ghinionistul, lovit de Paffett din lateral chiar în zona pilotului. Campionul din 2013 are o fractură la piciorul stâng și ar putea rata etapa următoare de la Moscova, el fiind printre puținii piloți care nu detestă acel traseu.

Capitolul 2

Chiar dacă Paffett și Rockenfeller au ieșit din mașini, glisiera a necesitat reparații de durată, motiv pentru care s-a arborat steagul roșu. Spre deosebire de Formula 1, în DTM regulamentul nu oferă cadouri sub forma unui schimb de pneuri în asemenea condiții. Cursa a fost reluată sub Safety Car și s-a dat verde pentru ultimele 23 de minute, organizatorii evitând emoțiile unui nou restart de tip Indy. Totul depindea de buna folosire a sistemului DRS: Auer s-a folosit de asta pentru a prelua conducerea în turul 37, iar Martin l-a taxat înapoi în turul 41.

Wickens și Glock au trecut împreună de Maro Engel, apoi fostul pilot de Formula 1 l-a depășit pe canadian cu ultimul DRS disponibil. Spengler nu a putut să revină în zona punctelor, acolo unde doar Ekstrom și Green țineau steagul sus pentru Audi în cursa de casă. Lucas Auer n-a mai putut să-l atace pe Maxime Martin odată ce pneurile sale, montate la finele turului inaugural, au început să-l trădeze pe cele trei zone de tracțiune.

Marco Wittmann era în postura dificilă de a încerca un atac asupra austriacului în timp ce Ekstrom îi sufla în ceafă, iar campionul en-titre n-a luat decizia cea mai inspirată în duelul de la finele cursei, fiind depășit la photo-finish de Mortara și de suedez. De altfel, cele două mașini în culorile Red Bull au avut multe de împărțit la Norisring, Wittmann primind cea de-a treia atenționare la finele cursei. Asta-i va aduce o penalizare de 5 poziții pe grila primei manșe din Rusia.

Pierderea podiumului de către Wittmann și pana lui Spengler au privat BMW de o recoltă și mai bună de puncte, dar chiar și așa am avut parte de un dublu succes al constructorului din Munchen în etapa cea mai apropiată de uzină. Odată cu a treia sa victorie în DTM, Martin urcă pe 3 și la general, unde avem echilibrul pe care și-l dorește atât de mult Gerhard Berger: un pilot Audi (Ekstrom), urmat la doar două puncte de unul Mercedes (Auer) și la alte nouă unități de primul BMW. Perdantul etapei a fost Rene Rast, care n-a strâns niciun punct în cele două curse de la Norisring și cade de pe 1 până pe 5 în clasament.

Peste trei săptămâni trecem de la cel mai spectaculos traseu la cel mai anodin – Moscow Raceway. Dacă Audi l-a convins pe Ekstrom să aleagă acum etapa din DTM în dauna celei de rallycross, rămâne de văzut cum va gestiona Dieter Gass posibila absență a lui Rocky în Rusia, dat fiind că uzina din Neuburg nu are în acest moment un pilot de rezervă. Vine oare vreun fost pilot din WEC (precum di Grassi sau Jarvis), se va da vreo lovitură de imagine cu cineva faimos (puțin probabil) sau poate un tânăr din F3 (competiție care nu vine în Rusia) primește marea șansă? Admit, l-aș alege pe Lando Norris.

You may also like