USCC Watkins Glen: Cadillac se impune din nou, dar prin Action Express

A șasea etapă a IMSA Weathertech Sportscar Championship a coincis cu finalul seriei de victorii a Wayne Taylor Racing, însă povestea cursei de trei ore de pe circuitul Watkins Glen este chiar mai întortocheată decât pista din statul New York.

Cadillac își trecuse în cont toate cursele până la etapa de pe fosta gazdă a Marelui Premiu al Statelor Unite așa că IMSA a decis să mai penalizeze cele trei DPi-uri pe șasiu Dallara, având în vedere că această etapă cu o lungime de șase ore conta și ca a treia din sezonul North-American Endurance Cup. Astfel, AXR și WTR au fost obligați să alerge cu mai puțină apăsare și decât au avut la Daytona, ceea ce a îngreunat parcursul mașinilor #5, #10 și #31, ele calificându-se pe locurile 3, 4 și, respectiv, 6.

Prima linie a fost împărțită de mașini Ligier – DPi-ul Nissan al ESM și mașina „originală” de LMP2 a PR1-Mathiasen Motorsport. Cea dintâi, cu numărul 2 de concurs, a luat pole-ul cu Pipo Derani la comenzi, brazilianul reușind un 1:34.405 cu care l-a surclasat pe Olivier Pla. Ed Brown ar fi trebuit să piloteze mașina #22 în locul lui Derani însă șeful Tequila Patron a fost nevoit să absenteze din ce ar fi trebuit să fie ultima sa cursă la categoria Prototype din cauza unei operații neprogramate la spate.

Startul - acolo s-a decis soarta echipei dominante din această stagiune (până acum)
Startul – acolo s-a decis soarta echipei dominante din această stagiune (până acum)

Schimbările din BoP au avut efectul scontat iar Cadillac-urile nu au mai dominat, însă asta s-a datorat mai degrabă problemelor tehnice decât unei lipse acute de ritm – deși distanța dintre cel mai bun tur al unui Cadillac și cel mai timpul etalon a fost de 1,1 secunde. Prima victimă a fost înregistrată fulgerător de repede, în chiar primul tur. Ricky Taylor s-a atins ceva mai tare cu Ligier-ul lui Olivier Pla ceea ce l-a făcut pe Ricky să piardă direcția la roata dreapta-față.

Ajuns în Esses, acesta aproape că nu a mai putut vira, lovind Riley-ul #90 al lui Renger van der Zande în partea a doua a șicanei foarte rapide. Aflat direct în urma celor doi, Gustavo Yacaman a fost pe punctul de a pierde prototipul de la PC al BAR1 Motorsport dar, în mod miraculos, a salvat ceea ce părea un tete-a-queue sigur.

JDC-Miller Motorsport au fost la un Audi (de 2x) distanță de victorie!
JDC-Miller Motorsport au fost la un Audi (de 2x) distanță de victorie!

Taylor s-a târât până la boxe pe varianta scurtă a circuitului, pierzând doar din această scurtare a drumului o buclă. Alte cinci au fost pierdute din cauza reparațiilor care au urma,t astfel că #10 (pe care l-au mai pilotat Jordan Taylor și Alex Lynn) a fost scos din luptă de la bun început. Totuși, grație unei strategii reușite, norocul cu două neutralizări și problemelor altor echipaje, mașina Konica Minolta a terminat pe poziția a șasea la general – un rezultat neașteptat de bun după dezastrul de la start.

Următorul Cadillac lovit de ghinion a fost cel cu numărul 31 al AXR (Whelen Engineering). Acesta a preluat conducerea în ora a doua și a condus până la jumătatea cursei. Atunci, echipa de mecanici s-a împușcat singură în picior, o roată nefiind prinsă cum trebuie. Aceasta a părăsit prototipul care a rămas la marginea drumului așteptând platforma. În fine, mașina a revenit la boxe și apoi, după reparații, a continuat cursa pentru a trece linia de sosire pe poziția a șaptea. A urmat însă, după cursă, o penalizare pentru nerespectarea drive time-ului așa că echipajul Curran/Cameron/Albuquerque a fost mutat la coada clasei P.

Mazda a reușit primul podium pe un road course după podiumurile de pe circuitele stradale Long Beach și Detroit
Mazda a reușit primul podium pe un road course după podiumurile de pe circuitele stradale Long Beach și Detroit

Înainte ca #31 să ajungă la vârf, Extreme Speed Motorsport au condus ostilitățile prin echipajul #2 plecat din pole. Șansele echipajului au fost duse către zero de Scott Sharp care l-a agățat pe Boris Said (SunEnergy1 #75) în Esses, accident care a distrus partea spate a Ligier-ului Nissan și pentru care Sharp a fost găsit vinovat. Colac peste pupăză, #2 a fost apoi penalizat pentru greșeli pe linia boxelor și, în final, mașina a fost clasată a opta la clasă însă nu a trecut linia de sosire din cauza unor probleme tehnice. Probleme a avut și celălalt echipaj, #22, care a preluat ștafeta în ora a treia după ghinionul care a lovit Cadillac-ul Whelen. Acesta se afla într-o poziție bună pentru a își trece în cont victoria, însă probleme mecanice au dus la abandon (dar cu o clasare pe șapte la clasa P).

Mazdele nu au arătat deloc fioros la Watkins Glen, ele având un ritm undeva la două secunde de etalonul lui Pla în mașina PR1/Mathiasen. Chiar și așa, după abandonul echipajului #70 din cauza problemelor la turbină, #55 a continuat și a reușit o clasare pe podiumul general – chiar în fața mașinii lui Pla. Aceasta din urmă ar fi terminat la rândul său cel puțin pe trei dacă nu ar fi fost încetinită de două derapaje și alte mici probleme.

Toate aceste întâmplări au făcut ca victoria să se decidă între ORECA-ul #85 JDC-Miller Motorsport și celălalt Cadillac Action Express. Mașina lui Barbosa și Fittipaldi (cu ajutor din partea aceluiași Albuquerque care a mers în ambele mașini) a pierdut întâietatea înaintea ultimei neutralizări, astfel că Stephen Simpson era primul cu 20 de minute înainte de final. O victorie-surpriză nu a avut loc, căci Simpson s-a încurcat în trafic, mai precis a fost întârziat de două ori de Audi-ul #57 Stevenson Motorsport în Esses, ceea ce i-a permis lui Barbosa să preia șefia și să se impună cu un avans de puțin peste o secundă. Aceasta a fost prima victorie a foștilor campioni în 2017.

PTM strâng toate victoriile în sezonul de adio al PC până acum
PTM strâng toate victoriile în sezonul de adio al PC

Performance Tech Motorsport și-au păstrat șorțul nepătat, învingând din nou în muribunda categorie Prototype Challenge. James French a plecat din pole, iar prototipul ORECA a condus pentru cea mai mare parte a cursei de șase ore. Nici măcar o problemă cu cricurile hidraulice, care n-au mai funcționat la ultimele două opriri, nu a oprit mașina #38. Aceasta a mers mai repede, French fiind obligat să facă un stint dublu pe ultimul set de pneuri iar mecanicii au folosit un cric clasic la final dar, cu toate problemele, BAR1 Motorsport au terminat la trei tururi distanță pe 2 cu singura mașină supraviețuitoare.

GT-LM a fost o afacere în trei: Porsche, Ford și BMW. În ciuda acestui fapt, reliefat de ritmul celor trei mașini, Corvette a răpit un podium care părea că-și făcuse clar loc în brațele echipei Porsche North-America. Cele două C7.R nu au avut ritmul necesar pentru a se lupta la victorie, reușind să urce mai ales grație rapidității mecanicilor la boxe și a problemelor întâmpinate de rivali. BMW au fost primii care au avut pene, ceea ce i-au făcut să cedeze primele două poziții pe care le-au ținut la început.

Asta a dat ștafeta echipei Porsche însă aceștia și-au irosit șansa, mai ales că și Ford au avut probleme. Mai întâi, echipajul #911 a părăsit lupta după un incident în șicană care a dus la pagube la partea posterioară și o pană – toate plecate de la trecerea prea brutală peste primul vibrator. În fine, celălalt echipaj, #912, în care a debutat Gianmaria Bruni, se afla pe trei spre final când, din senin, a intrat la boxe pentru a schimba pneul stânga față care dezvoltase o pană lentă. Problemele Ford-ului #66 au permis însă revenirea echipajului #25 (Sims/Auberlen) al BMW care s-a și impus în fața Ford-ului #67.

BMW a fost o forță la Watkins Glen și a reușit victoria - Risi a lipsit complet după dezastrul de la Le Mans
BMW a fost o forță la Watkins Glen și a reușit victoria – Risi a lipsit complet după dezastrul de la Le Mans

Astfel, Richard Westbrook nu a reușit să bifeze pentru al patrulea an competitiv o victorie de clasă la Watkins Glen, însă un loc doi este important în calculele pentru campionat. Tabăra Rahal-Letterman Lanigan Racing s-a bucurat de primul succes din 2017 și, totodată, primul succes cu M6. #24 nu a terminat însă cursa, așa că ultima treaptă a podiumului a revenit echipajului #3 al Corvette Racing (Garcia/Magnussen) care plecase de la coadă și, în plus, a suferit un derapaj în prima parte a întrecerii.

Acura a reușit dubla la GT-D, echipajul învingător la Detroit câștigând și de această dată. Katherine Legge și Andy Lally s-au menținut în fața echipajului #63 al Scuderia Corsa (Balzan/Nielsen/Cressoni) la final în timp ce, pe trei, a terminat BMW-ul #96 al Turner Motorsport după un duel aprins cu unul dintre Mercedes-urile Riley (celălalt fiind întârziat de o penalizare).

Acura s-a impus însă alți patru producători au umplut Top 5: Ferrari, BMW, Mercedes și Lexus
Acura s-a impus însă alți patru producători au umplut Top 5: Ferrari, BMW, Mercedes și Lexus

Următoarea etapă din IMSA Weathertech Sportscar Championship este programată pentru weekend-ul viitor pe pitorescul Mosport (CTMP) din Canada iar frații Taylor continuă, evident, să conducă în clasamentul clasei-regină.

Rezultate complete aici

Sursă foto: IMSA, JDC-Miller Motorsport, Mazda Motorsports

You may also like