BES Spa 24h: Audi învinge în mod surprinzător prin Sainteloc Racing

BES Spa 24h: Audi învinge în mod surprinzător prin Sainteloc Racing

Ediția din acest an a celei numite – cel puțin de organizatori – cea mai mare cursă de GT-uri a lumii a avut de toate: ploaie, accidente, dueluri roată la roată, mulți protagoniști în lupta la vârf și, nu în ultimul rând, penalizări care au sculptat ordinea de după scurgerea celor 24 de ore.

Cursa de 24 de ore de la Spa-Francorchamps din 2017 a arătat că Blancpain GT Endurance Cup este în continuare pe un trend ascendent și, față de mascarada de anul trecut cu Mercedes-Benz în centrul atenției, de această dată lucrurile au fost mai mult decât echilibrate. În calificări, am avut peste 30 de mașini în aceeași secundă, primii 20 care s-au dus în Super Pole-ul de vineri fiind distanțați de câteva zecimi. În fine, doar McLaren nu a avut o mașină în secvența decisivă, 10 producători diferiți făcându-și loc în Top 20. Din păcate, regulile gândite să reducă costurile au schimbat și cursul întrecerii, însă voi ajunge la asta puțin mai jos.

Porsche s-au aflat la prima prezență cu o mașină la categoria Pro din 2013 încoace
Porsche s-au aflat la prima prezență cu o mașină la categoria Pro din 2013 încoace

După primele două sesiuni de calificări, ambele disputate joi, Mercedes-Benz era în frunte, însă nu prin unul dintre echipajele cu suport din partea uzinei, ci prin mașina #90 AKKA ASP pilotată de Raffaele Marciello. Acesta era urmat de Audi-ul cu numărul 2 al lui Fred Vervisch, care a fost cel mai rapid în sesiunea de calificări de noapte însă nu a bătutut timpul-etalon al lui Marciello din prima sesiune. Sesiunea de noapte a trecut fără incidente, însă în prima am avut parte de două accidente serioase – ambele în Eau Rouge. Primul care și-a distrus mașina acolo, în urcarea spre Raidillon a fost chiar Kamui Kobayashi, invitat de Goodsmile Racing with Team Ukyo pentru a ocupa al treilea loc în echipajul 100% nipon din Mercedes-ul #00. Norocul japonezilor a fost că Ram Racing, echipa care a susținut acest efort, avea la fața locului un șasiu de rezervă la care s-a putut trece, cu acceptul organizatorilor. De un astfel de concesie au avut nevoie și băieții lui Bob Neville după ce Matt Parry a suferit o pană chiar în urcare și a zdrobit Nissan-ul #22 de zidul de cauciucuri. A fost schimbat și motorul, astfel că au venit de la sine niște penalizări și, apoi, colac peste pupăză, mașina s-a oprit în chiar primul tur de cursă…

Că tot am menționat startul, cel care a plecat din frunte, după Super Pole, a fost James Calado (în echipajul #55 cu Marco Cioci și Giancarlo Fisichella) care a reușit un 2:17.390, cu doar 0,057 secunde mai rapid decât cel mai bun timp al lui Mirko Bortolotti în Lamborghini-ul Grasser #63. Au urmat apoi, în ordine, Audi-ul lui Vervisch, Porsche-le #117 al lui Vanthoor (singurul din clasa Pro), Audi-ul #1, Mercedes-ul #84 cu suport de uzină și, pe șapte, pole sitter-ul de la Pro-Am. Acesta era Aston-Martin-ul #97 al lui Johnny Adam, care s-a luptat chiar pentru pole-ul general la începutul sesiunii în care fiecare pilot a putut parcurge două tururi rapide de pistă.

Dacă Aston-Martin l-ar fi clonat pe Johnny Adam de încă 2-3 ori, mașina #97 s-ar fi putut lupta la vcitoria la general... sau dacă ar fi adus un echipaj de uzină cu Turner, Thiim, Sorensen etc.
Dacă Aston l-ar fi clonat pe Adam, #97 avea o șansă la general… sau dacă ar fi adus un echipaj de uzină cu Turner, Thiim, Sorensen etc.

Ferrari-ul din pole și Lamborghini-ul de pe doi au impus ritmul în primele șase ore, Lamborghini-ul #63 fiind în frunte după primul sfert de cursă când au fost puse la bătaie primele puncte. Până atunci, însă, am avut parte de prima neutralizare – după doar două ore. Atunci, Pasin Lathouras a pierdut controlul Ferrari-ului său cu numărul 50 (care ajunsese pentru puțin timp și la vârf în mâinile lui Alessandro Pier Guidi) și s-a zdrobit de zidurile de cauciucuri din veșnicul Raidillon. Pilotul a ieșit nevătămat. A urmat apoi, înainte de intrarea în a doua jumătate a întrecerii, un alt accident serios în același loc. Acesta din urmă a scos din joc unul dintre favoriți – echipajul #84 AMG Team HTP Motorsport. Jimmy Eriksson a fost cel de la volan în momentul fatidic care a eliminat mașina de pe poziția a patra la acel moment.

Aceștia nu au fost singurii favoriți loviți de probleme. BMW-urile au condus pentru puțin timp duminică dimineața, însă nu au avut niciodată ritmul necesar pentru a doua victorie consecutivă la rând cu M6 GT3. Din cauza unor probleme, au trebuit să se mulțumească cu o clasare la coada primilor 10. Unicul Porsche de la Pro a fost lovit cu o penalizare de trei minute după doar câteva ore de la start, din cauza unui „unsafe release” de la boxe în care mașina a lovit un mecanic al altei echipe. Estre, Christensen și Vanthoor au revenit însă au fost loviți din nou, de un drive through. Majoritatea penalizărilor au fost primite pentru depășirea în mai multe rânduri a limitelor pistei, în primele 10 ore acestea curgând cu nemiluita, și pentru cei de la vârf și pentru mașini din pluton. Spre exemplu, Lamborghini-ul #19 Grasser a primit mai mult, ca și cele două mașini Porsche Herberth care au mai fost și implicate în altercații pe pistă.

Ferrari-ul #55 a fost mereu rapid însă un contact cu Mercedes-ul care avea să termine pe trei l-a ruinat
Ferrari-ul #55 a fost mereu rapid însă un contact cu Mercedes-ul care avea să termine pe trei l-a ruinat

Din cauza acestor penalizări, care i-au făcut să piardă peste patru minute, Porsche Team 75 Bernhard au trebuit să se mulțumească cu poziția a patra la general, la nici două minute în urma învingătorilor – de unde putem concluziona că aceștia s-ar fi putut impune relaxat. O astfel de situație cu „ce-ar fi fost dacă?” există și pentru echipajele fruntașe din prima parte a cursei. Mașina #55 a părăsit evenimentul în urma unui accident în ora a 14-a. Marco Cioci s-a lovit în lupta pentru întâietate cu Mercedes-ul #90 care a rămas mereu aproape de vârf, ceea ce a dus la cedarea direcției în Raidillon. A urmat apoi un accident și pentru #63 căruia i-a cedat ABS-ul în Pif Paf, mașina ducându-se târâș în zid.

Din tabăra Audi au fost mai multe vârfuri, însă grupul a fost rarefiat de probleme tehnice și penalizări. Echipajele #5 și #6 au abandonat, în timp ce #1 și #2 au primit penalizări care le-au întârziat. Asta a însemnat că, pe final, doar echipajul #25 Sainteloc Racing avea șanse la victorie deși, de dimineață, Audi avea întreg podiumul la discreția sa. Acest ultim Audi (cu echipajul Winkelhock/Gounon/Haase) s-a duelat cu Mercedes-ul #90 – mai rapid pe un stint, dar mai lent pe un tur de pistă – și cu Bentley-ul #8 care a revenit după ce primise o lovitură la partea frontală în primele ore. Și #25-ul a avut de revenit, însă o plasare ideală la fiecare neutralizare a ajutat echipajul să surmonteze un handicap de peste un tur – lucru ce părea imposibil la început.

Bentley s-au aflat la startul 500 cu mașina dezvoltată de M-Sport!
Bentley s-au aflat la startul 500 cu mașina dezvoltată de M-Sport!

Motivul e simplu: stint-ul de pilotaj e limitat strict la 65 de minute (poți face mai multe, însă unul e de maximum 65 de minute). Apoi mai trebuie luate în calcul și așa-numitele pit stop delta: niște timpi în care trebuie să te încadrezi la opriri. Sunt două „perioade”: una pentru o oprire scurtă, cam 1 minut și opt secunde, și alta pentru o oprire completă. Dacă nu te poți încadra în prima perioadă, trebuie să aștepți să intri în a doua pentru a putea pleca. Dacă mașina pleacă între cele două delta-uri, vine penalizarea. Șansele Mercedes-ului #90 au fost ruinate de prima regulă, cea cu lungimea stint-ului. Acesta a trebuit să stea mai mult cu 43s la ultima sa oprire (decât atât Audi-ul #25 cât și Bentley-ul #8) deoarece echipa nu a calculat bine stint-ul și a intrat cu un tur mai rapid la boxe, trebuind deci ulterior să aștepte pentru „completarea” stint-ului. Asta i-a aruncat pe trei în timp ce Bentley, care au făcut o ultimă oprire fără cusur, au terminat pe doi în urma Audi-ului #25 – la cam 10 secunde. Bentley a preluat astfel conducerea în campionat de la Lamborghini-ul #63, care însă a cules și puncte la borna celor 12 ore când era pe poziția a doua – în timp ce Audi a bifat a patra victorie la Spa, prima din 2014. A fost și prima dată din 2010 încoace când WRT nu au avut un Audi pe podium, mașinile echipei belgiene (#1 și #2) fiind însă în Top 6.

BMW au învins anul trecut prin ROWE Racing însă, în 2017, au trebuit să se mulțumească cu un loc 3 la Am și atât
BMW au învins anul trecut prin ROWE Racing însă, în 2017, au trebuit să se mulțumească cu un loc 3 la Am și atât

Bentley au trebuit să se bazeze doar pe mașina #8 la startul cu numărul 500 pentru Continental GT GT3, care a terminat pe doi, după ce #7 a rămas fără TC și servodirecție în urma unui contact cu un echipaj întârziat. Deși au ratat victoria la general, Mercedes-Benz s-au putut mulțumi cu victoria de la Pro Am prin echipajul #16 al Black Falcon unde am văzut, din nou, că Max Goetz se sime mai bine într-un GT, nu într-un turism de DTM. Acest echipaj s-a luptat la baionetă cu Aston-ul #97 însă acesta din urmă a trebuit să se mulțumească cu poziția a doua, în fața unui Ferrari. Tot Căluțul Cabrat s-a impus și la Am, cam ca de fiecare dată. Kessel Racing au fost învingătorii, profitând de problemele echipajului Walkenhorst BMW și ale celor de la Rinaldi Racing. Asta în timp ce unicul McLaren care a terminat a fost cel al lui Chris Harris (Garage59) care a venit la coada plutonului din cauza mai multor probleme.

Celelalte McLaren-uri ale Strakka au abandonat, fie din cauza accidentelor, fie din cauza problemelor tehnice. Deziluzia s-a instalat și în tabăra altei echipe britanice – Barwell Motorsport. Aceștia urmăreau a treia victorie la rând la Pro-Am cu Lamborghini-urile lor Huracan, însă Spa nu i-a cruțat. Mașina #77 a plecat din start cu un handicap de cinci bucle după ce cutia aproape că s-a dezintegrat pe grilă și, apoi, a suferit un accident cu Adrian Amstutz la volan în care Huracan-ul a și luat foc. Cealaltă mașină a cules prea multe penalizări pentru a se lupta, și a trecut și prin garaj. Trebuie menționat, căci nu am făcut-o, că a plouat și în ediția din acest an însă niciodată prea serios, deși au fost momente de incertitudine în alegerea pneurilor sub lumina liniei boxelor…

spajp7
GoodSmile Racing au ieșit în pierdere – și șasiul al doilea a fost lovit în noapte în perioada când a fost ba ud, ba uscat

Din calendarul pe acest an a Blancpain GT Endurance Cup a mai rămas doar etapa finală de la Barcelona însă, până atunci, mai avem două etape din Sprint Series și, în plus, avem de încoronat niște campioni. Johnny Adam și Ahmad Al Harthy, prin clasarea pe doi la Spa, și-au creat un avans de peste 40 de puncte la Pro-Am care nu mai poate fi răsturnat în unica cursă rămasă, astfel că au devenit campionii categoriei în această stagiune.

Rezultate complete aici

Sursă foto: Sportscar365 / Jamey Price