MotoGP Brno Preview: Vacanța de vară s-a încheiat!

Suntem fix la jumătatea stagiunii curente din MotoGP și nu există un favorit cert la titlu, patru piloți fiind foarte apropiați în clasament. Uzinele de top au răspuns prezent, dar dacă vrem să avem un sezon mai spectaculos decât a fost 2016, ar mai trebui să se trezească și privații și să emită pretenții la victorii de etapă.

Scurt istoric al circuitului

În acest an se aleargă pentru a 48-a oară pe circuitul ceh, fiind o etapă determinantă în ce privește situația în clasamentul general al piloților. În funcție de aceste performanțe, aceștia vor ști pentru ce luptă în etapele rămase. Unii vor avea un număr tot mai mic de curse în care să dovedească că merită să rămână la clasa mare, în timp ce alții vor fi invitați să-și caute ghidon din sezonul următor.

Vorbind strict de motociclism, singurul traseu pe care s-au disputat mai multe curse decât Brno este cel de la Assen, pe care s-au desfășurat întreceri în fiecare din ultimii 69 de ani. Motomondialul a debutat pe circuitul Masaryk în 1965. Atunci traseul avea o lungime de aproape 14km, parte din el fiind amenajat pe drumurile împădurite din zonă. O parte a vechii piste străbate în anii recenți un deosebit cartier rezidențial, în timp ce accesul spre poarta principală a circuitului se face pe un drum betonat, cândva o lungă linie dreaptă a vechiului traseu.

Cehoslovacii au înțeles de la sine necesitatea îmbunătățirii condițiilor de participare la curse, renunțând treptat la partea stradală a traseului. Ultima cursă pe traseul redus de la 14 la 11 kilometri s-a desfășurat în 1977, fiind câștigată de Johnny Cecotto pe o motocicletă Yamaha. După acest Grand Prix s-au interzis cursele de la clasa mare pe motive de insecuritate. Curse cu motociclete de capacități mai mici s-au desfășurat până în 1982, când circuitul a fost închis complet pentru reamenajări. Începând cu 1987 s-a revenit la Grand Prix-ul Cehoslovaciei, curse care s-au desfășurat până în 1991.

După un an de pauză, motomondialul a revenit în 1993, cursele având loc până în prezent. O ultimă modificare a lungimii traseului s-a petrecut în 1996 când pista a ajuns de la 5,394 kilometri la 5,403. Din 2002, de la introducerea motoarelor în 4 timpi, Honda a câștigat de șase ori, Yamaha de cinci ori și Ducati are două victorii.

Pe actuala configurație a circuitului ceh s-a înregistrat un singur podium al unui pilot ceh în anul 2007 la clasa 125cc, când Lukas Pesek  a urcat pe a treia treaptă a podiumului. La acel moment al campionatului, cehul Pesek punea probleme maghiarului Gabor Talmacsi în lupta pentru un titlu cu savoare est-europeană.

La fața locului, maghiarul Talmacsi și Lukas Pesek erau favoriții tribunelor în timp ce pilotul local de la clasa 250cc Karel Abraham Jr era cvasi-necunoscut. Doi ani mai târziu, fanii cehi au uitat complet de Pesek și îl adulau pe Abraham. În 2012 fiul proprietarului circuitului reușește cea mai bună clasare a unui ceh la clasa regină – un loc 9 pe un circuit care de obicei îi poartă ghinion.

Recordul de victorii la Brno este împărțit de rivalii italieni Rossi și Biaggi, ambii cu câte 7 victorii. Rossi, încă în activitate, are o bună șansă în weekend să treacă în frunte, acesta fiind de altfel locul unde a obținut primul triumf în sezonul de debut la 125cc în 1996.

Cal Crutchlow este ultimul câștigător al etapei cehe, după ce s-a impus anul trecut în fața lui Valentino Rossi și Marc Marquez. La fel ca și Sachsenring, unde legendarul constructor local MZ făcea curse frumoase în primele două decenii ale motomondialului, Brno este locul de afirmare al constructorului ceh de motociclete Jawa, care a avut prestații frumoase la clasele mici.

Dacă vorbim de Brno și de piloți cehi, nu trebuie uitat unul din primii reprezentanți locali din epoca modernă care reușea clasări bune la clasa 125 cc pe motociclete Aprilia învechite sau Italjet. Numele eroului este Jaroslav Hules. Un pilot cu un destin tragic, atunci când nu a mai putut continua la un nivel competitiv în motomondial. Un alt pilot important este Frantisek Stastny, vicecampion mondial la clasa 350cmc și învingător de Grand Prix la clasa mare în anii 60.

Frantisek Stastny

 Circuit și pneuri

O caracteristică importantă a circuitului este continua schimbare de altitudine a pistei. Se întâlnesc urcări în forță pe viraje înclinate, urmate de coborâri repetate, iar totul culminează cu ultima linie dreaptă în urcare, loc unde motoarele mai puternice fac diferența, iar motocicletele cu un setup problematic se pot observa ușor. Această linie dreaptă se încheie cu o succesiune de viraje stânga/dreapta care duc spre linia de start/sosire. Abordarea virajelor 13 și 14 trebuie făcută cu mult calm, orice exces de zel sau precipitare a pilotului putând duce la pierderea aderenței față, ceea ce de cele mai multe ori înseamnă un abandon rușinos fix înainte de linia de sosire. Un alt punct fierbinte al circuitului mult gustat de fani este porțiunea dintre virajele 8 și 9.

Pista este una abrazivă, cel mai solicitat pneu fiind cel față. De asemenea pneurile față spate trebuie să ajungă rapid la temperatura optimă pe un circuit cu diferențe însemnate de temperatură între dimineață și miezul zilei. Înaintea weekend-ului ceh, Nicolas Goubert, șeful departamentului de competiții moto de la Michelin a punctat câteva repere de urmărit în cursa clasei mari:

  • grija principală a francezilor de la Michelin vor fi vibrațiile produse de șasiu, în cazul în care nu se găsește un setup optim, acest chattering fiind cauzat și de suprafața denivelată a pistei, problema asfaltului învechit fiind remediată în acest an;
  • cel mai întrebuințat pneu va fi cel de pe față, care va trebui să rămână neutru în abordarea virajelor și la trecerea peste diferențele de nivel;
  • gumele spate nu vor fi solicitate intens, Brno fiind un circuit simetric, cu un număr egal de viraje stânga-dreapta, ceea ce va duce la o uzură aproape egală a flancurilor laterale.

Noutăți înainte de cursă

Știrea pe care nu voia nimeni să o afle face referire la un accident ce l-a avut protagonist pe Angel Nieto,  câștigător a 90 de curse în motomondial și cu 13 titluri la clasele mici în perioada 1964-1986. Angel, în vârstă de 70 de ani, a suferit un accident în timp ce conducea un quad în orașul Ibiza, urmările fiind traume la nivelul capului.

Legenda spaniolă s-a aflat mai multe zile în comă indusă și pe durata procedeelor de trezire din ultimele două zile, starea de sănătate s-a înrăutățit după apariția unui edem cerebral. Fiul său Pablo, directorul tehnic al echipei SKY Team VR46, trebuia să prezinte un raport medical joi la Brno, însă agravarea stării de sănătate a tatălui a dus la anularea acestei conferințe.

Tot ce putem spera este ca Angel Nieto să își revină cât mai repede și să își reia activitățile de promovare a tinerelor talente spaniole din motociclism.

Din 2019 calendarul MotoGP se va îmbogăți cu o nouă etapă, cea din Finlanda, circuitul numindu-se KymiRing, situat la 110 kilometri de capitala Helsinki, în regiunea Titti. Contrar părerilor cel care se uită de curând la motomondial, Finlanda nu este străină de fenomenul moto, având în trecut un circuit în calendar, Imatra, pe care s-au desfășurat curse până în 1982. Pista nu este destinată doar curselor moto, ci respectă și standardele FIA, având și facilități pentru Rallycross sau Supermoto.

Dacă tradiția curselor a existat în perioada 1962-1982, la capitolul piloți, finlandezii nu stau atât de bine, actualii piloți fiind departe de de ce a fost în anii 70 un Jarno Saarinen. La acest aspect lucrează însă Mika Kallio, încercând să descopere tinere talente alături de echipa sa de curse, ceva rezultate începând să apară la nivel de competiții de Superbike, un nume interesant fiind Niki Tuuli.

Jarno Saarinen, Imatra GP – 1969

Despre confirmarea prezenței din 2018 a etapei thailandeze de la Buriram încă nu avem date certe.

Așteptări înainte de cursă

Statistic vorbind, Brno este circuitul pe care Valentino Rossi a obținut primul succes în motomondial, la clasa 125cc în 1996, mai apoi repurtând succese însemnate în fața principalilor rivali de la clasa mare, amintind aici pe Max Biaggi, Sete Gibernau sau Casey Stoner.

Yamaha M1 este o motocicletă adaptabilă la orice circuit, putând apărea probleme la alegerea diferitelor gume Michelin. Vinales însă nu a avut evoluții memorabile la Brno, nici la Suzuki, nici în perioada Moto2. Asta nu înseamnă că Maverick nu va conta în lupta pentru victorie, dar mergând pe date concrete, piloții Repsol Honda, Marquez și Pedrosa sunt în egală măsură rivali ai lui Rossi în lupta pentru victorie.

Ducati nu excelează nici ei pe circuitul ceh în perioada post Casey Stoner, însă continua evoluție a modelului GP17 ar putea arunca în lupta pentru victorie sau podium pe constructorul bolognez. Dacă Andrea Dovizioso alternează momente cu performanțe nebănuite, având două victorii în acest sezon și o șansă însemnată de a lupta pentru titlu, lucrurile nu stau deloc bine pentru echipierul Jorge Lorenzo. Acesta a început greoi sezonul, a închis gura detractorilor cu un podium neașteptat la Jerez, dar mai apoi performanțele au stagnat. Este destul de greu de explicat cum Lorenzo poate fi foarte rapid în primele tururi ale unor curse, ca mai apoi să cadă în pluton în momentul în care își pierde încrederea în pneurile din ce în ce mai degradate, ca pe final de cursă să recupereze poziții, atunci când nimeni nu mai aștepta o astfel de revenire.

Luna de pauză competițională a fost îndeajuns pentru Jorge și mecanicii săi să înțeleagă problemele din primele 9 curse ale sezonului, de la Brno fiind cazul să îl vedem pe spaniol cât mai aproape de podium. Altfel, zvonuri cum că Jorge ar putea ajunge la Suzuki înaintea terminării contractului cu Ducati devin din ce în ce mai credibile.

La începutul sezonului, am făcut un pronostic cam fantezist, spunând că nu ne-ar mira ca Aprilia să termine sezonul în fața celor de la Suzuki. Dacă la japonezi auzim doar vorbe și progresul nu se vede în curse,  evoluția micului constructor din Noale este tot mai evidentă. Aș risca să afirm că e posibil un podium până la finele sezonului, în dreptul lui Aleix Espargaro. Păcat de cel de-al doilea pilot, Sam Lowes, care de prea puține ori adună puncte.

Austriecii de la KTM ar putea arăta ceva mai bine în a doua jumătate a sezonului, modelul RC16 evoluând pe toate planurile. S-a făcut din nou apel la testerul Mika Kallio, care a concurat la Sachsenring și cel mai probabil va mai avea o prezență wildcard și în Austria, ba chiar s-a apelat și la opinia unui pilot mai tânăr, Miguel Oliveira, portughezul având șanse de a termina sezonul pe podiumul clasei Moto2.

Dintre privați, putem aștepta surprize de la Johann Zarco și Jonas Folger, echipieri la Tech3 Yamaha și de la Cal Crutchlow, testerul oficial HRC, pilot pe un cadru de uzină la echipa lui Luccio Cecchinello.

Weekend-ul de la Brno va asta sub auspiciile vremii schimbătoare, vineri anunțându-se înnorat, sâmbătă senin, dar duminică fiind așteptate precipitații însemnate. În această situație, nu ne-ar mira o nouă prezență pe podium sau chiar mai mult pentru Danilo Petrucci de la Pramac.

Cea mai mare presiune în a doua parte a sezonului va fi pe piloții Suzuki, Iannone și Rins, ambii departe de performanțele cerute de echipă.

Presiune va mai fi și pe Scott Redding, care nu s-a adaptat la un problematic șasiu Ducati GP16 pe care doar Alvaro Bautista îl împinge la performanțe nesperate. Pentru Redding și Barbera, GP16 poate marca finalul prezenței la clasa mare.

La Moto2 toți ochii sunt pe Franco Morbidelli, care poate câștiga sau pierde titlul pe mâna sa, teoretic concurența fiind departe de ce arată pilotul italian. Latura psihică poate însă hotărî soarta campionatului, Thomas Luthi stând pentru un al doilea sezon consecutiv în expectativă. La fel de interesantă va fi și lupta pentru locul 3 în campionat, acolo unde se bat Miguel Oliveira și Alex Marquez, urmăriți cu atenție de Francesco Bagnaia, ultimul având un progres evident în ultimele câteva etape.

Și Moto3-ul are un lider autoritar, dar mai constant decât Morbidelli de la Moto2, acesta fiind Joan Mir, care ar putea trece în 2018 la clasa intermediară din postura de campion. La Moto2 va fi însoțit de Romano Fenati, confirmat deja în eșalonul superior din sezonul viitor.

Cehii vor avea doi titulari full season de urmărit, Karel Abraham la MotoGP și Jakub Kornfeil la Moto3, existând și posibilitatea apariției lui Karel Hanika, dacă va primi un wildcard la clasa Moto2, cu o echipă locală.

Antrenamentele libere vor debuta vineri de la orele obișnuite, ora 10 pentru FP1 Moto3, următoarele sesiuni fiind la MotoGP și Moto2.

You may also like