Ungaria 2007: Război deschis între Alonso și Hamilton

Fiecare weekend de cursă din 2007 a produs câte un headline de impact, iar pe Hungaroring nici nu s-a ajuns la ziua de duminică fără un scandal-monstru în tabăra ghidată de Ron Dennis.

După trei sesiuni de antrenamente liniștite, în care perechea BMW Sauber și Nico Rosberg (Williams) s-au intercalat printre ”cei patru magnifici” de la Ferrari și McLaren, a urmat ședința crucială de calificări. Pe traseul maghiar, importanța poziționării pe grilă era deosebit de importantă în epoca pre-DRS, aproape ca la Monaco. Vettel a fost eliminat în Q1 dimpreună cu piloții Spyker și Honda, după ce avusese primul contact cu mașina Toro Rosso abia vineri. A urmat un moment de rătăcire a tehnicienilor Ferrari, care au uitat să realimenteze monopostul lui Massa în Q2 și l-au grăbit înapoi pe circuit pe aceleași pneuri care ieșiseră din fereastra optimă de temperatură. Rezultat? Clasarea doar pe 14.

Hamilton și Alonso erau în fruntea listei cu timpi din Q2 și lucrurile arătau la fel de bine pentru McLaren precum la Monaco. Raikkonen acuza o întârziere suficientă pentru ca Trulli să-i dea un avertisment, finlandezul nefiind asigurat măcar de o plecare de pe 3. Urma faza decisivă, Q3, în care primele minute erau dedicate consumului (fără sens) al benzinei, urmând ca FIA să permită realimentarea cu 2,1kg pentru fiecare tur parcurs. Pentru paritate, Ron Dennis a decis ca piloții să primească alternativ dreptul de a face un tur suplimentar de burnout în situațiile în care nu e timp pentru ambii.

La Silverstone avusese întâietate Hamilton, acum era rândul lui Alonso. Doar că englezul a ieșit primul din boxă, s-a poziționat la semafor și când s-a dat verde n-a avut nicio intenție de a-l lăsa pe colegul său să treacă în față. După calificări, Lewis avea să declare că era un risc să fie devansat și de Raikkonen, ceea ce i-ar fi dat peste cap strategia. În orice caz, directiva lui Ron Dennis a fost încălcată, iar taurul din Asturia a văzut roșu. Fernando a venit la boxe pentru un ultim atac pe un set nou de pneuri, mecanicul l-a ținut o vreme pentru a evita traficul, apoi i-a dat semnalul să plece. Spre marea mirare a tuturor, McLarenul #1 nu s-a pus în mișcare timp de 10 secunde, blocând boxa pentru ca Hamilton să nu poată fi primit.

Spaniolul a ieșit pentru un ultim tur în care a stabilit timpul de pole, iar coechipierul său a primit steagul în carouri la finele turului de încălzire. Nu mai era loc de împăcare, cu o asemenea miză. Ron Dennis fusese trădat în 15 minute de ambii piloți, iar McLaren avea totul de pierdut din asta. Pe termen (foarte) scurt, a venit penalizarea FIA pentru manevra lui Alonso, acesta fiind trimis 5 locuri mai în spate. Hamilton a moștenit pole-ul, iar Raikkonen a putut doar astfel să plece de pe 3, căci fusese devansat de Heidfeld. Între finlandez și campionul en-titre mai erau surprinzătorii Rosberg și Ralf Schumacher.

Colac peste pupăză, FIA n-a agreat explicația McLaren nici pentru cele 20 de secunde în care Alonso a fost instruit să aștepte, nu doar cele pe care le-a petrecut spaniolul din propria voință. Astfel, britanicii urmau să nu puncteze în ierarhia constructorilor în etapa maghiară. Această decizie a fost imediat contrată printr-un apel de către Ron Dennis, însă nu avea să se mai ajungă la vreo judecată…

Cu asemenea piloți intercalați în avanposturi, era loc de un Grand Prix spectaculos. N-a fost să fie, în pofida modificărilor aduse în 2003 circuitului. Raikkonen a reușit depășirea crucială pe primii metri în dauna lui Heidfeld și l-a urmat apoi timp de 70 de tururi pe Hamilton până la sosire. Chiar dacă Ferrari a încercat o strategie mai agresivă, cu un stint median mai scurt, victoria n-a fost posibilă pentru finlandez. Acesta n-a fost niciodată prea departe de lider, dar nici destul de aproape să dea un atac. Ulterior, Kimi a declarat că se aștepta ca acesta să fie mai degrabă un circuit pro-McLaren și că așteaptă manșa următoare, din Turcia, unde Ferrari era, pe hârtie, într-o situație mai favorabilă. Pentru moral, Raikkonen a semnat cel mai rapid tur chiar la ultima parcurgere a celor 14 viraje maghiare.

Alonso avea nevoie de un start bun pentru a putea emite pretenții la podium, însă a căzut de pe 6 pe 8 în turul inaugural. Mai mult, el era prejudiciat și de strategia inițială care indica un prim stint scurt. Spaniolul a avut răbdare în trafic și a ținut în viață pneurile la mijloc de cursă, prelungind secvența mediană a cursei la 33 de tururi. Astfel, a putut urca până pe 4, dar de Heidfeld nu a găsit vreo cale să treacă pe final. Kubica a completat un weekend bun pentru BMW prin clasarea pe 5, înaintea lui Ralf Schumacher.

Nico Rosberg ar fi putut veni mai sus de poziția a șaptea, dacă Williams nu ar fi optat pentru o strategie bizară cu trei opriri, când toți ceilalți au efectuat doar două. Ultimul punct i-a revenit lui Kovalainen, care a surclasat perechea Red Bull și nu le-a dat șanse conaționalilor Trulli și Fisichella. Coșmarul a continuat pentru Honda la 12 luni după victoria-surpriză: Button a abandonat din cauza unui senzor al accelerației la jumătatea cursei, iar Barrichello a fost aruncat la coada plutonului imediat după start, în virajul al doilea. Nici Massa nu s-a putut extrage din aglomerație și a încheiat pe 13, la un tur de lider. Astfel, avea loc o nouă rocadă între piloții Ferrari.

Scuderia nu era deloc încântată de primul verdict al consiliului FIA referitor la scandalul de spionaj. Nu încăpea îndoială că Mike Coughlan intrase în posesia unor documente confidențiale Ferrari, însă nu fusese dovedită folosirea acestor informații și astfel McLaren nu primise vreo penalizare. Însă Max Mosley a trimis cazul la Curtea de Apel.

Tot în weekendul maghiar s-a publicat calendarul pentru anul următor, în care nu mai exista MP al Statelor Unite de la Indianapolis. În schimb, apăreau două trasee urbane (Valencia și Singapore). Toro Rosso a anunțat contractarea pentru 2008 a lui Sebastien Bourdais, fostul campion de Formula 3000 fiind în drum spre al patrulea titlu consecutiv în formula supremă americană, Champ Car.

Clasament piloți: Hamilton 80p, Alonso 73p, Raikkonen 60p, Massa 59p, Heidfeld 42p.

Clasament echipe: McLaren 138p, Ferrari 119p, BMW Sauber 71p

You may also like