Raport de cursă: Etapa a patra a Campionatului Național de Karting

Raport de cursă: Etapa a patra a Campionatului Național de Karting

Trecând de jumătatea sezonului competițional, Campionatul Național de Karting și-a consumat cea de-a patra etapă din 2017 pe circuitul Skat Kart din Târgu Secuiesc, în perioada 5-6 August.

La fel ca la etapa precedentă de la București, 63 de piloți au fost prezenți pe grilă, însă repartizarea în clasele de concurs a fost puțin diferită.

Promo BB

După cum am obișnuit, la clasa Promo BB enumerăm toți copiii participanți, în ordine aleatorie. La etapa a patra au fost prezenți pe grila de start: Patrick Săliștean, George Samoilă, Andrei Bonta, Khana Ponomarenko, Anja Ionescu, Vlad Savu, Max  Cristea și Alexandru Politov.

Mini MAX

Numărul mai mare de înscrieri de la clasa Mini MAX a permis derularea manșelor de concurs independent de clasa Micro, spre deosebire de ultima etapă de la București, unde cele doua clase au rulat concomitent pe pistă. De data aceasta am avut 5 piloți la start, cu doi mai mult decât la etapa a treia.

Darius Niculescu pleca din pole-position in manșa 1, urmat de Eduard Brezină și Alexandru Refec. Ecarturile foarte mari au făcut din această clasă una destul de rarefiată, fiecare pilot rulând mai mult sau mai puțin singur pe pistă, în ritmul propriu. Am avut astfel schimbări de poziție numai între cei doi frați Giușcă, Alexandru trecând de Cezar în primul tur din manșa 1. Deși a terminat pe pistă înaintea fratelui său, acesta a fost descalificat din manșa secundă, având bara spate desprinsă în partea stângă. În fața plutonului, Darius Niculescu a dominat ambele manșe, terminând la peste zece secunde în fața urmăritorului direct, Eduard Brezină. Primele trei poziții au fost deci determinate în urma manșelor calificative de sâmbătă.

Podiumul etapei: P1 Darius Niculescu P2 Eduard Brezină P3 Alexandru Refec

Micro MAX

Dacă la București diferența de timp pe tur nu era foarte mare între Mini și Micro MAX, puterea redusă a motoarelor și-a spus cuvântul pe pista de mare viteză Skat Kart. După cursele de calificare i-am avut pe primele trei poziții pe Mircea Pătru, Dezso Istvan și Paul Lăzărescu. Startul a fost unul curat, iar Paul a reușit să treacă de Istvan imediat după semafor, pentru a prelua poziția a doua. În spatele său, David Niculescu realiza un start excelent și urca pe 3. Mircea părea să aibă ceva probleme în fața plutonului, astfel că a fost ajuns imediat de Paul, cei doi fiind deja în paralel pe virajele 5 și 6. Paul avea trasa exterioară, știind că asta ii va aduce interiorul pentru acul de păr de la mijlocul pistei. Din imaginile suprinse se pare că Mircea nu i-a lăsat suficient loc lui Paul, care era deja cu roțile din partea dreaptă pe vibratorul curbei la momentul în care s-a petrecut contactul dintre cei doi. Asta a aruncat kartul lui Mircea în aer, răsucindu-se și apoi fiind tamponat de Paul din lateral. Din exterior incidentul a părut destul de serios, Mircea fiind chiar atins de kartul lui Paul. Asta i-a permis lui David să preia conducerea cursei după primul tur, deși plecase de pe poziția a cincea a grilei. El a reușit să câștige manșa 1, fiind urmat la foarte mică distanță de Paul Lăzărescu, autor al unei curse de recuperare foarte bună după acroșaj, și de Mihai Constantin.

Politica federației privind penalizările este cel puțin enigmatică: aparent, comisarii de traseu sunt mult mai înclinați să ofere o penalizare numai dacă cei doi concurenți sunt într-o luptă directă pentru campionat. Pentru incidente periculoase însă, din care copiii trebuie să înțeleagă greșelile comise, și să învețe să nu le mai repete, se acordă rareori o pedeapsă corectă și/sau pe măsură.

Startul manșei doi a fost amânat, după ce niciun start lansat nu a fost declarat valid de către comisari. Paul Lăzărescu a preluat conducerea manșei imediat după stingerea semaforului, el fiind urmat de David Niculescu și Mircea Pătru la sfârșitul primului tur. Deși a trecut linia de finiș primul, Paul a fost penalizat și a terminat în spatele lui Mircea.

Podiumul etapei: P1 David Niculescu P2 Paul Lăzărescu P3 Mircea Pătru

Mini ROK

Mini ROK a fost din nou cea mai disputată clasă din cadrul campionatului, cu 14 piloți la start. În urma manșelor de sâmbătă pe primele trei locuri ale grilei se aflau Dimitar Ivanov, Tim Melzer și Darius Babaioana. După trei starturi nevalidate, al patrulea a marcat începerea manșelor finale. Bulgarul Ivanov și-a păstrat poziția fruntașă la intrarea în primul viraj, fiind urmat de Darius si Tim. Poziția a treia pe grila de la Târgu Secuiesc este mai avantajoasă decât cea de-a doua, iar Darius a profitat de acest lucru. În mijlocul plutonului am avut un acroșaj la ieșirea din acul de păr, iar duelul primilor trei a rămas intens pe parcursul manșei, Tim reușind să treacă de Darius printr-o manevră curată la interior, la a doua trecere prin acul de păr. Darius a replicat în același tur, în virajul 12. Tim a încercat aceeași manevră ca în turul precedent, însă de data aceasta fără succes. În turul al patrulea însă, pe porțiunea de mare viteză din sectorul 1 a insistat din nou pe interior și a trecut de Darius, numai ca acesta să îi întoarcă favoarea în acul de păr. A urmat apoi un duel intens între pozițiile 2-5, toți cei patru piloți fiind despărțiți de o secundă la sfârșitul turului al patrulea. Primii trei au fost însă aceiași la sfârșitul întrecerii, cu mențiunea că Darius a terminat al doilea, iar Tim al treilea.

Startul manșei secunde a oferit posibilitatea unor noi depășiri, marele pierzător fiind însă Darius Babaioana, care a căzut pe poziția a cincea. În față, Bulgarul Ivanov își păstra avansul, urmat de Tim și Mihai Șuteanu. Acesta din urmă a avut un prim tur fulminant, plecând de pe poziția a cincea și reușind să ajungă până pe locul al doilea cu o depășire frumoasă în acul de păr. Puțin mai înainte, Tim avusese un contact ușor cu bara spate a lui Ivanov, fapt ce l-a făcut să piardă avânt la ieșirea din virajul 3. Mihai a lăsat însă “ușa deschisă” în virajul doi, iar asta a fost tot ceea ce Tim a avut nevoie pentru a recăpăta locul secund, pe care l-a păstrat până la sfârșitul manșei.

Podiumul etapei: P1 Dimitar Ivanov P2 Tim Melzer P3 Darius Babaioana

Junior MAX

La clasa Junior MAX a karturilor fără cutie de viteze Rotax se anunța un duel între Rareş Cărbunaru şi Nicolae Pocol, Andrei Marchidan luând startul în spatele celor doi. Pocol a pierdut două poziţii la start şi i-a permis astfel lui Marchidan să îl urmeze pe Cărbunaru şi lui Liviu Udrescu să preia poziţia a treia. Nicolae a reuşit să recupereze o poziţie în turul cu numărul doi, trecând de Liviu în acul de păr şi l-a ajuns pe Andrei în turul următor. A urmat o perioadă de presiune intensă aplicată asupra lui Andrei, şi o depăşire pentru poziţia a doua în turul al şaptelea. Cu un tur rămas de parcurs acesta se afla la mică distanţă în spatele liderului, după o cursă intensă de recuperare. A urmat apoi un atac imediat la conducerea cursei, însă a fost prea târziu. Ca urmare a unei penalizări, Nicolae a căzut înapoi pe poziţia a patra, în spatele lui Rareş, Andrei şi Liviu.

Startul manşei a doua a fost anulat şi la clasa Junior MAX de mai multe ori, piloţii trebuind să fie aduşi cu fanionul roşu la boxe. În primul dintre starturile nevalide, un acroşaj a avut loc în primul viraj de mare viteză, aparent între Udrescu şi Marchidan, ambii evitând însă un contact major. În urma startului propriu-zis, primele trei locuri erau în ordinea: Cărbunaru, Udrescu, Marchidan. Andrei a reuşit însă să îl depăşească pe Liviu într-un duel pentru poziţia a doua, definitivând astfel podiumul manşei.

Podiumul etapei: P1 Rareş Cărbunaru P2 Nicolae Pocol P3 Andrei Marchidan

Senior MAX, DD2 şi KF2

Anomalia etapei a fost reprezentată de un concurent la vechea clasă de specificaţie CIK-FIA, KF2, precum şi desfăşurarea simultană a curselor de la trei clase diferite: Senior MAX, KF2 şi DD2. Aveam astfel atât karturi cu cutie de viteze pe pistă, cât şi fără.

În urma curselor de calificare regăseam doua karturi DD2 şi un KF2 pe primele trei poziţii ale grilei. Astfel, Daniel Vonica pleca din pole-position la clasa DD2 iar Viktor Ștefan la Senior MAX. Diferenţa de timp pe tur între cele două clase era însă neglijabilă, sub o jumătate de secundă. Startul primei manşe a fost interesant, prin prisma faptului că Viktor Ștefan a reuşit să preia locul al doilea, depăşind astfel kartul DD2 al lui Aldrin Opran, încercând la un moment dat chiar să atace conducerea generală a cursei. La începutul turului al doilea aveam trei karturi de clasă diferită pe primele trei poziţii, Alex Zlatanov reuşind să pună al său KF2 pe locul al treilea. După alte două bucle, acesta prelua chiar şefia cursei, fiind urmat de Daniel Vonica şi de Aldrin, care trecuse la loc de Viktor şi îl punea sub presiune pe adversarul din faţa lui. În turul al cincilea în aveam în frunte așadar pe Zlatanov, Opran şi Vonica. Top 3-ul a fost format din aceiaşi piloţi şi la sfârşitul întrecerii, Aldrin şi Daniel făcând însă rocada în turul al zecelea.

Acţiunea la startul celei de-a doua manșe se desfăşura în pluton, după ce Viktor Ştefan recupera cele două poziţii pierdute după startul lansat, ca apoi să treacă şi de Vonica, pentru poziţia a treia. Ritmul lui Zlatanov la conducerea cursei era mult mai rapid datorită motorului, el reuşind să câştige ambele manşe la o distanţă de peste 8 secunde de următorul clasat. În spatele său oridinea după primele tururi a rămas neschimbată: Aldrin, Viktor şi Daniel.

Podiumul etapei DD2: P1 Daniel Vonica P2 Aldrin Opran P3 Radu Iordache

Podiumul etapei Senior MAX: P1 Viktor Ștefan P2 Dragoş Simion P3 Lubomir Garkov

KZ2

După runda furtunoasă de la Bucureşti, clasa regină promitea continuarea unui duel aprig pentru titlul de campion naţional. Surpriza a fost însă absenţa lui Andrei Vajda, mai ales în lumina incidentului său cu Daniel Vasile din etapa trecută. După cum am aflat ulterior, Vasile fusese exclus din etapa de la Bucureşti în urma carambolului din primul viraj al manşei 1, ceea ce ar fi însemnat că Vajda ar fi putut recupera puncte importante în lupta pentru campionat, el aflându-se pe poziţia a doua. Grila a fost mai numeroasă de data aceasta, 13 piloţi fiind prezenţi la start. După manşele calificative de sâmbătă îi regăseam pe primele trei poziţii pe Daniel Vasile, Andrea Raimondi şi Iskrin Arabazdhiev.

Ambele manşe au fost dominate într-un mod controlat de către Daniel Vasile, el fiind secondat de către Andrea Raimondi. Pentru poziţia a treia s-au duelat Nikifor Banevski şi Iskrin Arabazdhiev. Aceştia au terminat pe locurile 3, respectiv 4 în manşa 1. Demnă de admiraţie a fost cursa de recuperare a fratelui celui din urmă, Vladimir Arabazdhiev, care a recuperat opt poziţii în manşa a doua, urcând pe locul al treilea.

Podiumul etapei: P1 Daniel Vasile P2 Andrea Raimondi P3 Nikifor Banevski

Următoarea etapă a Campionatului Național de Karting va avea loc pe pista Speed Park de la Bacău, pe 5 și 6 August.

Rezultatele complete sunt disponibile pe www.frkarting.ro.

Sursa foto: Federația Română de Karting/TacheFoto