Dan Zaharia atacă încrezător în Raliul Iașului

Pentru al doilea an la rând, Pitstops urmărește prestațiile tânărului Dan Zaharia în seria autohtonă de raliuri. Înaintea cursei de casă, am luat pulsul echipajului #94, care face tot posibilul să-și construiască imaginea potrivită printre provocările tehnice, bugetare și mediatice ale sportului.

Începuturile în motorsport sunt, într-un fel, precum o strategie din Football Manager: cu fondurile disponibile poți merge pe drumul rapid spre succes plătind colaboratorii de top ai prezentului, sau poți construi pas cu pas o echipă armonioasă pentru viitor, formată din membri care urcă deodată pașii afirmării. Aceasta e calea aleasă și de Dan Zaharia, care a mizat în 2017 pe cel mai tânăr copilot din Cupa Dacia, Dan Plugaru, alături de care a progresat de-a lungul sezonului în curs. Ceea ce ne-a plăcut mereu la acest pilot ieșean e faptul că-și dedică întreaga existență acestui sport, nu-l privește ca pe o activitate colaterală. Iar dacă trăiești pentru raliuri și ești dispus să te dezvolți pe toate coordonatele an de an, succesul n-are cum să te ocolească.

Alexandru Șiclovan: Înaintea celor două etape ce încheie în această toamnă sezonul din CNR, cum s-a potrivit situația din teren cu așteptările pe care le aveai înaintea sezonului?
Dan Zaharia: Sezonul acesta a început cu foarte multe lucruri noi. Mașina pe care concurăm este nouă și diferită față de Logan-ul de anul trecut, iar pentru copilotul meu, Dan, este primul sezon competițional. Așa că am decis să luam totul treptat. Diferențele s-au văzut în rezultate, dar suntem per total mulțumiți cu rezultatele obținute până acum, având în vedere condițiile avute.

AS: Consideri că vii cu un ascendent în Raliul Iașului? În ce măsură mai poți vorbi de emoții în cursa de casă, comparativ cu ceea ce ai trăit anul trecut aici?
DZ: Emoțiile nu dispar niciodată. Presiunea este mai mare acasă, deoarece toți prietenii, fanii, partenerii și familiile noastre sunt aici și se așteaptă la un rezultat cât mai bun. Desi Cotnari Rally Iași este raliul meu de casă și una dintre etapele mele favorite, nu pot spune că am vreun avantaj față de celelalte echipaje. Munca pe care o depunem este aceeași, singura diferență este că la această etapă noaptea dorm acasă, în patul meu.

AS: Puține echipaje din campionat au realizat importanța diviziunii muncii printr-o poziție de team manager dedicat. Cum v-a ajutat acest lucru?
DZ: Eu îl consider ca un pas înainte. Sorin, managerul nostru, poate ține legătura mult mai bine cu sponsorii și știe bine să traducă nevoile lor pe limbajul nostru, astfel încât, la final de sezon, să fie multumiți și partenerii, și noi. De asemenea, ne scutește pe noi (eu și Dan Pugaru) de multe drumuri și poate negocia eficient, pentru ca noi să avem tot suportul de care este nevoie.

AS: Mult prea des, logo-urile văzute pe mașini sunt doar firme ale celor echipați în combinezon sau ale prietenilor respectivilor. Din experiența proprie, care sunt șansele să convingi o companie să ți se alăture pe criterii sportive, transparente?
DZ: Foarte mici. Mai ales dacă nu ai un ajutor in a prezenta sponsorilor ceea ce caută. Din experiența anului acesta, observ că marile companii sunt puțin reticente în a se implica în colaborări de genul acesta, probabil din cauza unor experiențe neplăcute din trecut (și nu cred că este vorba doar despre aria motorsportului), dar cu toate acestea sunt și companii interesate să susțină performanța sportivă, indiferent de disciplină, și de a ajuta tinerele talente. Sper ca pe viitor să vedem din ce în ce mai multe parteneriate bazate pe încredere și însoțite de rezultate. Pe această cale aș dori să le mulțumesc și partenerilor mei de încredere: Vipoil, Delphi si Luca’s Dezmembrări.

AS: În plin proces de învățare, care sunt ariile în care consideri că mai ai de deslușit comportamentul unui Sandero?
DZ: Sincer, cred că am ajuns să merg cu Sandero la 60% din potențialul ei maxim și-mi doresc să descopăr cât mai repede restul de 40%. Asta presupune mai mulți kilometri parcursi în regim de concurs, pe probele speciale. Pe Sandero trebuie să fii foarte sensibil in ceea ce privește pilotajul față de Logan, care „te mai ierta” când făceai vreo greșeală. Sandero nu iartă, de aceea trebuie să fii foarte precis și să anticipezi ceea ce urmează… pentru a nu te trezi în situația unei ieșiri în decor.

AS: Ultimii ani au schimbat radical metodele de comunicare, prezența online a pilotului/copilotului fiind tot mai importantă. Ți se pare nociv impactul ”piloților de Facebook” asupra imaginii generale a sportivilor din campionat?
DZ: De ceva vreme am observat si eu fenomenul „piloților de Facebook”. Prezența online a piloților este foarte importantă, deoarece promovarea în mediul online a depășit cu mult televiziunea, iar cei care vor să te susțină (și automat să se promoveze alături de tine) caută din ce in ce mai multă prezență media. Momentan, noi, sportivii din campionat, suntem adesea confundați cu „piloții de Facebook” (sau cum le mai spun alții „piloții de poze”) și probabil asta-i face reticenți și pe sponsori. In concluzie, cred că toti sportivii ar trebui sa aibă din ce în ce mai multă prezenta în online, structurat, profesionist și bine ilustrat. Într-un final, lumea va distinge „piloții de Facebook” față de sportivii din campionat.

AS: În ce măsură generația care vine din urmă în CNR este mai solidară, mai hotărâtă să schimbe ceea ce nu pare în regulă în sportul care, până la urmă, e al lor
DZ: Generația mea sigur are un cuvânt de spus, dar nu toți sunt lăsați să facă/spună ceea ce gândesc, însă acest lucru urmează să se schimbe odată cu trecerea timpului, dar cu speranța de a nu fi prea târziu… Deși avem foarte mult de învățat de la predecesorii noștri din acest sport, lucru pe care eu încerc să-l fac cu fiecare ocazie, unele aspecte de fair-play scapă în spatele cortinelor. Lucrurile de genul acesta nu trebuie să te demoralizeze, ci din contra, să te motiveze să ajungi în top învățând și singur, croindu-ți propria cale.

Echipajul ieșean format din Dan Zaharia și Dan Plugaru va evolua la finele acestei săptămâni în Raliul Iașului, a șasea etapă din totalul de șapte programate în CNR 2017. Cu punctele adunate la Brașov, Arad și Bacău, aceștia ocupă locul 5 din 17 în cadrul Cupei Dacia și se află pe poziția a șaptea în ierarhia juniorilor.

You may also like