IndyCar Sonoma: Josef Newgarden, un campion precoce

Penske a pregătit perfect finala sezonului, iar Tim Cindric l-a ghidat inteligent pe Josef Newgarden către titlu, acesta fiind capabil să gestioneze avansul în raport cu coechipierii săi.

Întregul weekend de la Sonoma a stat sub semnul dominației mașinilor lui Roger Penske. La ultima apariție a aerokit-urilor distincte Chevrolet/Honda, gruparea-reper a campionatului a programat un test chiar pe circuitul ce urma să găzduiască finala, în săptămâna precedentă rundei decisive. Asta s-a văzut, căci celelalte formații din tabăra Chevrolet nu au fost nicicum în măsură să exprime un potențial similar. Însă istoria recentă și caracterul adesea imprevizibil al curselor definite de neutralizări dădea speranțe la o surpriză din partea lui Scott Dixon, după cum reușise în urmă cu doar doi ani în lupta sa cu Juan Pablo Montoya.

În antrenamente și calificări am avut mereu un ecart grăitor între cvartetul Penske și fruntașii motorizați de Honda, iar Josef Newgarden a reușit să obțină primul pole-position din 2017 printr-un tur de 1:15.5205 cu care a corectat recordul pistei. Americanul a fost singurul care a rulat cu pneuri soft uzate în secvența decisivă, dovedindu-și viteza pură și abilitatea de a gestiona presiunea finalei. A fost cel de-al 11-lea pole din 17 pentru Penske în acest an, însă pentru Newgarden era esențială și recompensa imediată a punctului adițional. Power, Pagenaud și Castroneves s-au aliniat în urma sa, iar pe linia a treia s-au plasat Sato și ”Mr. Consistency” Dixon, cel care n-a lipsit niciodată din SuperPole pe traseele virajate din actualul sezon.

Trebuie să-ți controlezi gândurile, dar există o limită a capacității de a face asta. Nu sunt vreun Jedi sau ceva, degeaba-mi spui să nu mă gândesc la importanța acestei curse, că fix la asta îmi fuge mintea. Am trecut printr-o presiune similară la Indy 500, iar acum sper ca viteza noastră să fie de ajuns pentru titlu.

Josef Newgarden

Cursa de la Sonoma reprezenta cel de-al 100-lea start pentru Newgarden, la finele celui de-al șaselea sezon în campionat. Totodată, Marco Andretti celebra 200 de prezențe consecutive pe grilă, la 30 de ani fiind deja în categoria veteranilor. Încă din primele tururi, a fost evident faptul că Helio Castroneves e cel mai lent din cvartetul Penske, acționând involuntar ca blocaj în calea lui Dixon și a urmăritorilor. Acest fapt a facilitat evadarea celorlalți trei, însă nici Will Power nu a părut să fie la fel de motivat precum în vizitele anterioare pe circuitul californian, când avea o șansă mai mare la titlu.

Singurul care i-a pus probleme reale lui Josef Newgarden a fost campionul en-titre Simon Pagenaud. Acesta a încercat ceva diferit: a intrat pentru prima oară la boxe încă din turul 11 și a continuat să ruleze extrem de rapid în zone ale pistei lipsite de trafic. Plutonul nu s-a compactat nici măcar o dată pe parcursul celor 85 de tururi, lipsa neutralizărilor fiind o premieră pe traseul din Napa Valley. Astfel, s-a văzut adevărata diferență dintre piloții Penske și ceilalți. Ghinioniștii s-au numit Sato, Hinchcliffe și Rossi, iar piloții lui Ed Carpenter au fost prinși din urmă cu un tur de liderii ce rulau cu aerokitul Chevrolet similar… dar mai bine studiat.

Momentul crucial s-a produs la ultimele treceri pe la boxe. Pagenaud ajunsese chiar în urma lui Newgarden înaintea opririlor și a făcut uz de push-to-pass pentru a parcurge un tur extrem de rapid odată ce americanul a intrat pentru schimb. Francezul ar mai fi avut combustibil pentru câteva tururi, dar nu s-a expus riscului unei neutralizări și a efectuat o oprire mai rapidă, în care a staționat mult mai puțin pentru realimentare, ieșind înaintea lui Newgarden. Instinctul l-a făcut pe american să încerce atacul pe pneuri soft deja ajunse la temperatura optimă, însă Pagenaud s-a apărat robust și apoi a dictat un ritm fals, în speranța că din urmă ar putea veni alții să pună presiune pe Josef.

Pentru liderul campionatului era de ajuns un loc secund, iar Tim Cindric i-a indicat o țintă de consum ca să-l oprească din tentativa sa de a risca o depășire pentru victorie. Însă Will Power a continuat să fie apatic, iar Dixon tot abia la ultima oprire a putut să treacă înaintea lui Castroneves. Degeaba a redus neozeelandezul ecartul de la 20 de secunde la doar 5, căci ultimele tururi s-au scurs prea repede și tripla Penske nu a putut fi periclitată. Pagenaud a trecut primul linia de sosire și a urcat de pe 4 pe 2 la general.

La 26 de ani, Josef Newgarden a devenit cel mai tânăr campion de la Scott Dixon (2003) încoace și primul american ce se impune după Ryan Hunter-Reay (2012). Încă din primul an de colaborare cu Penske s-a produs acest declic, patru victorii stagionale fiind o bornă la care nimeni altcineva nu a ajuns. Totuși, Will Power a încheiat sezonul abia pe 5, deși a triumfat de trei ori. Înaintea sa, Dixon sau Castroneves au tras linie după o singură cursă câștigată în 2017, iar Pagenaud a predat cupa Astor învingând pentru a doua oară în această campanie. Penske a dat campionul pentru a 15-a oară în istorie.

Campionatul pare să continue pe un trend ascendent. Se vorbește de întinerirea plutonului, vom avea mai puține mașini înscrise de grupările de top și mai multe echipe noi, iar aerokitul Dallara 2018 deja stârnește comentarii – este apreciat de cei ce l-au testat, însă Bourdais a subliniat faptul că Penske este favorizată și adună date înaintea celorlalți. N-am avut momentan anunțuri cu privire la retragerea vreunui pilot, fiecare încercând să-și găsească un contract pentru anul viitor. Roger Penske a promis că va soluționa chestiunea lui Helio Castroneves în următoarele 30 de zile. Urmează o lungă pauză, până pe 11 martie 2018, când acțiunea se va relua pe străzile din St.Petersburg cu o grilă de monoposturi new look DW12.

Clasament final piloți: Newgarden 642p, Pagenaud 629p, Dixon 621p, Castroneves 598p, Power 562p, Rahal 522p, Rossi 494p.

Verizon P1 Award (pole-uri): Power 6, Castroneves 3.

Tag Heuer Award (poziții câștigate în cursă față de grilă): Munoz 73, Pagenaud 72, Newgarden 65.

Debutantul anului: Ed Jones (Dale Coyne Racing).

Actualele soluții aerodinamice au văzut pentru ultima oară circuitul


Conținutul website-ului www.pitstops.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea pe alte siteuri conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea PitStops. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa contact@pitstops.ro.
Share-uirea pe social media (Facebook, Twitter, LinkedIn) în grupuri, pe contul personal sau pe pagini este acceptata si nu este nevoie de un acord prealabil.

You may also like

By