MotoGP Aragon: Valentino Rossi apt de a concura, Michael van der Mark în standby

La doar 20 de zile de la accidentul suferit la propriul ranch de lângă Tavulia, Valentino Rossi a trecut controlul medical obligatoriu și va putea ataca pas cu pas sesiunile de antrenamente, calificări și cursa din Aragon. Un test important va fi reprezentat de sesiunile FP1 și FP2, după acestea Rossi va decide dacă continuă weekend-ul. Preventiv, Michael van der Mark ține aproape…

Cu cinci etape rămase de disputat și cu principalii favoriți la titlu pe primele 4 locuri în cursa de la Misano, Rossi matematic încă în cursa pentru titlu, a luat decizia de a forța participarea la Aragon, circuit pe care a terminat pe podium din 2013 încoace, cu excepția cursei din 2014. Astfel, în urma unui rezultat bun, ‘doctorul’ ar putea ataca turul asiatic de circuite cu un moral mai ridicat. Titlul contează mai puțin pentru italian, însă locurile 2 sau 3 la general sunt atacabile. Neparticiparea la Aragon ar însemna posibilitatea pierderii locului 4 în clasament în favoarea lui Dani Pedrosa, pilot care va încerca să obțină un loc cât mai bun în cursa de duminică.

SCURT ISTORIC AL CIRCUITULUI

Circuitul a fost construit în ideea de dezvolta în Spania un complex de motorsport modern, alternativă la deja existentele circuite de lângă marile orașe – Valencia, Barcelona și Madrid. După grandioasele circuite din orientul îndepărtat, Hermann Tilke și-a dorit o arenă și în Spania. Utilitatea circuitului trebuia să fie una mixtă atât pentru cursele auto cât și pentru diverse discipline de motociclism. În ce privește motomondialul, Aragon urma să fie doar un circuit de rezervă în calendar. Problemele au apărut în 2010, când mult așteptatul proiect de circuit de la Balaton în Ungaria a fost sistat, în principal datorită organizațiilor de mediu care au crezut că un circuit de viteză în zona cunoscutului lac ar dăuna zonei. Neajunsurile financiare au stat într-un plan secund, putând fi rezolvate.

Astfel, circuitul a debutat în calendarul MotoGP în 2010, cursele inaugurale fiind câștigate de Casey Stoner la clasa mare, Iannone la Moto2 și Pol Espargaro la 125cmc. Statistic vorbind, circuitul favorizează motocicletele Honda care s-au impus în 2011 cu Stoner, 2012 cu Pedrosa și în 2013 cu Marc Marquez. În 2014, victoria clasei mari a fost obținută de Jorge Lorenzo pe Yamaha. Istoria a fost însă dură cu Valentino Rossi, victoria ocolindu-l dintotdeauna.

 

CIRCUIT ȘI PNEURI

Cu o lungime de 5.078 metri, Aragon este un circuit tehnic cu o linie dreaptă de aproape un kilometru și cu o combinație ingenioasă de viraje largi de viteză și unele mai strânse.

Zona fierbinte a circuitului este cea dintre virajele 7-11, acolo petrecându-se majoritatea ieșirilor în decor. De asemenea, virajul 1 este desosebit de solicitant, piloții trebuind să folosească frânele la limită, reducând viteza de la peste 280 km/h la aproximativ 80-90 km/h.

Desenul circuitului permite pneurilor să își mențină temperatura constantă, acest lucru având un impact pozitiv și asupra stabilității pe zonele de frânare. Preponderent, banda stângă a pneurilor este cea mai solicitată astfel că Michelin va propune configurația asimetrică pentru gumele de tip soft, medium și hard pentru față și doar medium și hard pentru gumele spate.

Vremea în general este însorită, pentru calificări și cursă așteptându-se condiții optime, însă vineri este posibil să avem parte de precipitații.

Noutăți înainte de cursă

Cursa de la Aragon va marca o nouă bornă în istoria motomondialului, fiind cea de-a 900-a disputată din 1949 încoace. Prima cursă din campionatul mondial a avut loc pe circuitul Isle of Man, în 13 iunie 1949, cursa disputată pentru prima dată fiind a clasei 350cc, cu Freddie Frith învingător pe o motocicletă Velocette.

Cele mai longevive circuite pe care s-au ținut curse sunt Assen cu 69 de ani de activitate și Brno cu 48.

Țara cu cele mai multe curse în calendar este Spania, cu 118 evenimente, fără edițiile din acest an de la Aragon și Valencia, iar pilotul cu cele mai multe curse disputate este Valentino Rossi, cu 360 de starturi. Acesta a disputat circa 40% din totalul de Grand Prix-uri, iar la clasa mare, italianul a bifat 300 de prezențe.

Noutăți apărute între cursa de la Misano și cea din acest weekend nu sunt însemnate ca număr, capul de afiș fiind recuperarea lui Rossi și alegerea unui posibil înlocuitor, acesta fiind desemnat să fie olandezul Michael van der Mark, cu toată opoziția unor piloți precum Cal Crutchlow, care a fost de părere că testerul Nagasuka sau Alex Lowes ar fi fost o alegere mai bună.

Surpriza totală s-a consemnat la începutul săptămânii, când Rossi a rulat în 2 sesiuni distincte pe circuitul Misano, pe o motocicletă Yamaha R1. La finalul zilei de marți, italianul a considerat că merită să facă deplasarea la Aragon, unde după OK-ul medicilor, va încerca să acopere prima sesiune de antrenamente, ulterior să atace și următoarele două zile. Urmează să vedem dacă va rezista fizic pe durata sesiunilor FP1 și FP2, calificări și cel mai important, pe durata celor aproximativ 40 de minute ale cursei de duminică.

Joi, înaintea conferinței de presă, a fost anunțat și ultimul pilot ce va ocupa locul vacant pe entry list-ul sezonului 2018, acesta fiind belgianul Xavier Simeon, ce va concura pe un Ducati pregătit de echipa Avintia. Anunțul nu este o surpriză majoră, cei de la Avintia anunțând de mult intenția de a semna cu pilotul ce va putea aduce la buget un milion de euro, iar numele cel mai vehiculat a fost cel al belgianului. Acest lucru va însemna plecarea din echipă a lui Loris Baz, ce își va îndrepta atenția spre WorldSuperbike, unde se află în tratative cu Honda.

Xavier Simeon va ocupa cel de-al doilea loc în echipă alături de Tito Rabat, alt fericit posesor al cecului de 1 milion de euro.

Hector Barbera a anunțat că în 2018 va concura la clasa Moto2, pentru echipa Pons și îl va avea echipier pe Lorenzo Baldassarri.

În rândul piloților din motomondial s-a mai anunțat aducerea în echipa VR46 Moto3 a lui Dennis Foggia, pretendent la coroana seriei CEV Repsol și a lui Luca Marini în cadrul echipei de la Moto2, alături de Francesco Bagnaia. Acest lucru va însemna îndepărtarea lui Andrea Migno, respectiv Stefano Manzi, primul având unele discuții preliminare cu echipa Aspar ce va folosi sezonul viitor cadre KTM.

O altă știre îl are în prim plan pe Casey Stoner, australianul fiind anunțat ca tester pentru sesiunea ce va avea loc luni la Valencia, după încheierea sezonului. Casey a testat pentru Ducati ultima dată în luna mai.

Calendarul competițional pentru 2018 ar putea avea o surpriză neplăcută, momentan în locul rundei britanice fiind trecut acronimul TBA. În fapt este o dispută între proprietarii circuitelor Silverstone și Donington, Dorna fiind în negocieri cu ambii. În principiu s-ar dori o revenire pe Donington unde s-au ținut curse în perioada 1987-2009.

În data de 17 septembrie s-a petrecut un eveniment tragic, fiind vorba de decesul tatălui fostului pilot de Superbike și MotoGP, Colin Edwards. Seniorul a decedat în seara zilei de 17 septembrie în Conroe, Texas..

Așteptări pentru cursă

Ochii tuturor vor fi ațintiți pe Valentino Rossi și pe încercarea acestuia de a parcurge toate etapele până în ziua cursei. Aragon este o oportunitate pentru italian de a nu lăsa să crească diferența de puncte față de Vinales, Dovizioso și Marquez, dar și de a-și apăra poziția în fața lui Dani Pedrosa, pilot ce încă are șanse teoretice de a se apropia de echipierul Marquez în clasament. Condiția esențială pentru asta este de a nu mai repeta dezastrul de la Misano, locul 19 mare parte din cursă, care în final s-a transformat într-un norocos loc 14. Pentru Rossi, această rundă este una dintre cele trei pe care nu a câștigat niciodată, un eventual succes duminică ținând mai mult de domeniul miraculosului, dată fiind condiția fizică a lui Vale.

În cele patru sezoane de MotoGP la care a participat, Marc Marquez a plecat de fiecare dată din pole pe Aragon, bifând două succese.

Multă lume va urmări evoluția lui Pedrosa, scopul fiind de a vedea dacă locotenentul lui Marquez va încerca să se apropie în calasament, trăgând la victorie ori va juca la siguranță pentru echipă în cursele rămase, apărând spatele lui Marc. Astfel de lucruri se fac, existând și confirmarea intenției de a juca pentru echipă din partea lui Jorge Lorenzo, care dacă va avea ocazia, îl va ajuta pe Andrea Dovizioso să își îndeplinească mare vis, titlul suprem.

Între Dovi și Marquez este egalitate la numărul de puncte și victorii, 199 puncte și 4 victorii, Vinales fiind pe 3 cu 183 de puncte, iar Rossi a rămas la cota 157.

La Moto2, Tom Luthi este pilotul finalului de sezon, așa cum s-a întâmplat și anul trecut, titlul fiind însă la îndemâna lui Franco Morbidelli, italianul putându-l câștiga dacă nu se va mai pierde cu firea în cursele rămase. Destul de des, viitorul pilot Marc VDS de la MotoGP ratează curse, abandonurile sale sau clasările mai slabe fiind taxate de elvețianul Luthi.

Ultimele 5 curse vor fi mai relaxate pentru Joan Mir de la Moto3, acesta având un avans de 61 de puncte față de Romano Fenati. Italianul trebuie să fie atent la Aron Canet, pilotul momentului aflat la 23 de puncte de pilotul Marinelli Racing.

Antrenamentele vor debuta vineri de la ora 10, în ordinea Moto3, MotoGP și Moto2.

You may also like