ELMS Spa: Graff se impune într-o cursă cu multe întreruperi

Ploaia nu a venit cu această ocazie peste Spa-Francorchamps dar, chiar și așa, incidentele s-au succedat în penultima etapă a ELMS, două dintre clase fiind trecute în tolba unor echipe fără de succese în acest an.

Urmând parcă exemplul celor de la Wayne Taylor Racing, Dragonspeed și-au continuat șirul de pole-uri și în Ardeni. Echipajul cu numărul 21 a avut însă un prim stint de coșmar, căzând până pe poziția a 11-a înainte de prima trecere pe la boxe. Hedman și Hanley au dat apoi totul ca să revină, treaba fiind încheiată cu un stint de o oră și jumătate al lui Nicolas Lapierre. Cei trei n-au putut decât să ajungă până pe poziția a cincea la general, la 40 de secunde de învingători. Asta și din cauza strategiei, mașinile Dragonspeed (#21 și #22 by G-Drive) intrând la prima ocazie pentru combustibil, în timp ce alții și-au lungit primul schimb mai mult.

Pole din nou pentru Dragonspeed Racing

United Autosports și-au păstrat șanse la titlu după această etapă deși au bifat cu al lor Ligier doar un loc patru la general. În fața lor a terminat Dallara SMP Racing #27 la bordul căreia Egor Orudzhev a condus trei sferturi din cursă! Matevos Issakyan a adus mașina la sosire, la doar 16 secunde în urma primului prototip din ierarhia generală.

Motivul unor ecarturi atât de mici este, înafară de multiplele perioade de FCY și safety car, mai ales din cauza incidentelor de la P3 și GTE, că liderii au primit penalizări pe final. Echipajul #22 Dragonspeed G-Drive a primit un drive-through cu mai puțin de 50 de minute rămase pentru nerespectarea conduitei în urma safety car-ului. În ciuda acestei pedepse, Leo Roussel, Memo Rojas și Ryo Hirakawa au terminat pe poziția secundă iar victoria a fost mai aproape decât s-ar fi așteptat după ce au efectuat penalizarea, căci și liderii au avut de suferit.

Graff Racing, care conduceau cursa la intrarea în ultima oră, păreau pe punctul de a-și trece în cont o victorie relaxată în fața mașinii G-Drive. A venit însă, în chiar ultimul minut, o depășire la limită, pe exterior, asupra Dallarei SMP Racing în Les Combes. Oficialii au decis că Richard Bradley a depășit limitele pistei și a primit un drive-through care s-a tradus în câteva secunde adăugate timpului total al echipajului 40 care face ca ecartul la final să fi fost de doar 0,508 secunde.

Poziția a treia pentru SMP Racing

Ratarea victoriei nu i-a întristat prea tare pe Roussel, Hirakawa și Rojas deoarece aceștia și-au mărit ecartul în raport cu rivalii de la United Autosports. Astfel, înainte de ultima etapă a stagiunii, 18 puncte despart primele două echipaje în clasamentul piloților de la LMP2.

Deși majoritatea incidentelor au fost cauzate de mașini din categorii inferioare, cel mai mare a avut în prim-plan un Ligier de LMP2. A fost vorba de mașina Algarve Pro Racing, Andrea Roda ieșind în decor la viteză mare în Pouhon și răsturnându-se după ce a lovit zidul de cauciucuri. El a scăpat întreg iar mașina a fost repusă pe roți de o mână de comisari puternici!

Situația a fost ceva mai relaxată la LMP3. AT Racing, care pentru mulți ani au alergat cu-n Ferrari la GTE, și-au trecut în cont primul triumf în clasa junioară a prototipurilor. Cei doi Talkanitsa, tată și fiu, și Mikkel Jensen au fost cu peste 50 de secunde în fața tuturor rivalilor după patru ore de cursă deși rezultatul n-a venit de la sine.

Multe incidente au marcat clasa P3

După un start nu chiar ordonat, Tim Muller a derapat în La Source la bordul Ligier-ului #5 Speed Factory, incident care l-a încurcat și pe polesitter-ul Jensen care a căzut pe patru. Mașina AT a revenit însă, Jensen trecând mai întâi de Theo Bean (#16 Panis Barthez) în bucla a doua și apoi de Wayne Boyd (#3 United) șase tururi mai târziu.

Ulterior, trei mașini de la P3 au fost implicate într-un acroșaj la finalul turului: #11 (Eurointernational), #2 (United) și #16. Pilotul Eurointernational Giorgio Mondini a fost cel găsit vinovat pentru incident și a primit un stop-and-go. La vârf, Jensen a reușit să se depărteze de rivalii înarmați cu Ligier-uri și Norma înainte ca AT Racing să profite și de al doilea safety car.

Norma a terminat pe doi la Spa

Astfel, mașina #9 a intrat la boxe pentru combustibil în turul 40 și a revenit pe traseu pe poziția a treia. Au mai urmat și alte incidente, printre care cel al lui Martin Hippe în prototipul #13 care a părăsit circuitul în La Source, în turul 64. În cele din urmă, AT Racing au fost primii care au trecut linia de sosire urmați de echipajul cu numărul 7 al Duqueine Engineering (Borga/Droux/Schatz) și echipajul cu numărul 3 al United. Cealaltă mașină a echipei a terminat abia pe poziția a cincea. Alte mașini care n-au ajuns la sosire au fost #19 M.Racing YMR și #5 Speed Factory.

De o dominație, cel puțin parțială, am avut parte și la GTE. Spirit of Race învingând pentru prima oară în acest an cu echipajul #51 (Roda/Mastronardi/Bertolini). Cei trei au terminat la peste un minut în fața oricui.

TF Sport, liderii campionatului, au avut un weekend ingrat

Proton Competition au fost însă cei ce au plecat din pole prin mașina #77. În urma mașinii Porsche a venit Aston-Martin-ul #90 Beechdean AMR și Ferrari-ul #55. Dintre cele trei, Vantage-ul n-a ajuns prea departe, fiind implicat într-un incident în doar al treilea tur care a rezultat în pagube extinse la partea frontală. A urmat apoi o oprire lungă care a scos echipajul din cărți pentru un rezultat pozitiv.

În turul al șaselea, Aaron Scott a trecut de liderul Joel Camathias care apoi a avut de furcă cu Ross Gunn în Aston-Martin-ul #99. În turul 21, Gunn a trecut, într-un final glorios, de Camathias și s-a pus pe urmărirea lui Scott. Prima oprire pentru GT-uri a venit la finele orei când circuitul era sub steaguri galbene după accidentul Ligier-ului Algarve Pro Racing.

Echipajul #55, însă, a oprit mai devreme, când cursa era încă sub steag verde și a pierdut timp. Asta a adus în prim-plan Aston-Martin-ul #99 care a preluat prima poziție în fața #77 și #51. La restart, Reid a fost lovit de prototipul cu numărul 5 al Speed Factory, 991-le revenind la boxe cu pagube la difuzor.

A fost prima victorie din acest sezon pentru echipajul cu numărul 51 al Spirit of Race

Ierarhia s-a păstrat cât de cât intactă până la al doilea safety car, Darren Turner controlând cu succes al doilea restart în fața lui Jody Fannin și Rino Mastronardi. Echipajul #51 a preluat conducerea la următorul rând de opriri, Bertolini ajungând în frunte în turul 57. Italianul se bucura la acel punct, după o neutralizare cu FCY, de un ecart de o buclă în fața mașinilor #66 și #99 care se luptau la baionetă.

În cele din urmă, #51 a trecut prima linia de sosire cu Ferrari-ul JMW pe doi, după ce Fannin a trecut de Andrew Howard, și Aston-ul #99 pe trei. Vantage-ul TF Sport a venit abia pe cinci la GTE.

Ultima etapă va avea loc la Portimao în 22 octombrie.

Rezultate complete aici

Sursă foto: David Lord, dailysportscar.com

You may also like