China 2007: Ratare monumentală a lui Lewis Hamilton

Penultima etapă a stagiunii putea să dea deja numele campionului în 2007, dar soarta a decis ca Raikkonen și Alonso să-și poată purta ofensiva până la Sao Paulo.

Lewis Hamilton era pe cai mari după victoria de la Fuji și putea încheia socotelile pentru titlu încă dinaintea disputării finalei de la Interlagos. Etapa chineză era crucială pentru aspirațiile debutantului britanic, pe care mai aveau ținta pusă dublul campion mondial Fernando Alonso și Kimi Raikkonen. În runda precedentă ieșise din calculele matematice Felipe Massa, care căpăta un rol important de joker în disputa pentru victoria chineză, misiunea acestuia fiind, în mod firesc, de susținere a asaltului purtat de coechipierul său din cadrul Scuderiei Ferrari.

Taifunul Krosa a lovit coasta de est a Chinei, capriciile vremii afectând și buna desfășurare a weekendului de cursă. Totuși, ploaia se dovedise un aliat pentru Hamilton în Japonia și nimeni nu se îndoia de capacitatea acestuia de a performa în asemenea condiții.

Calificările s-au disputat însă pe uscat, cu cvartetul Ferrari-McLaren deosebit de echilibrat pe Shanghai International Circuit. În Q1 ecartul dintre cei patru a fost de doar 0.117s, apoi în faza următoare Kimi Raikkonen a găsit resurse să mai dea jos alte trei zecimi de secundă pe care adversarii săi nu le-au găsit. Strategiile referitoare la cantitatea de benzină îmbarcată pentru prima fază a cursei au intrat în joc în Q3, unde Hamilton i-a răpit pole-ul lui Raikkonen, iar Massa l-a devansat pe Alonso.

La mai bine de o secundă de spaniol s-a clasat pe poziția a cincea David Coulthard (Red Bull Racing), urmat de Ralf Schumacher (Toyota). A fost una dintre puținele ocazii când germanul și-a devansat coechipierul, dată fiind tradiția lui Jarno Trulli de a performa în exercițiul turului lansat. Webber s-a clasat înaintea perechii BMW Sauber, iar Button a plasat o Honda în top 10, ceea ce nu s-a întâlnit prea des în 2007. Remarcabile au fost și clasările celor doi piloți Toro Rosso: Liuzzi pe 11, iar Vettel cu al 12-lea timp, dar pe 17 pe grilă după o penalizare. Chiar dacă i se anulase pedeapsa pentru incidentul cu Webber din cursa anterioară, tânărul german l-a blocat pe Kovalainen în calificări. Anthony Davidson urma să se lanseze din linia a șaptea cu al său Super Aguri, iar la capitolul dezamăgiri îi aveam pe Rosberg (P16) și perechea Renault.

Ziua cursei a adus ploaie încă de dimineață, iar la ora startului toată lumea s-a lansat pe pneuri intermediare. Nu s-a produs nicio modificare în grupul fruntaș. Marele câștigător al turului inaugural a fost Vitantonio Liuzzi, care a trecut de trei monoposturi și a mai primit o poziție cadou după ce Ralf Schumacher a fost răsucit în primul viraj. Italianul a urcat pe 6 în urma lui Coulthard, ca urmare a unei depășiri la care puțini s-ar fi așteptat, în detrimentul lui Nick Heidfeld.

Dincolo de turul 25, uscarea pistei a condus la uzura tot mai accentuată a intermediarelor, însă abandonul lui Sutil pe greșeală personală le-a arătat celorlalți că nu se putea încă risca montarea slickurilor. Prinși între ciocan și nicovală, cei de la McLaren au rămas pe strategia predefinită și l-au ținut pe circuit pe Hamilton, Ferrari procedând la fel cu Raikkonen. Finlandezul și-a folosit experiența pentru a ține mai bine pneurile în viață și a recuperat tot deficitul, apoi a tranșat favorabil un duel prelungit cu britanicul.

Hamilton a trebuit să intre la standuri cu anvelopele extrem de roase, iar momentul crucial al cursei s-a consumat în momentul în care a ratat frânarea pe virajul îngust de stânga al bretelei dinspre boxe. McLaren-ul cu numărul 2 s-a înfipt în zona de pietriș, abandonul complet surprinzător oferind o șansă nesperată contracandidaților la titlu. Pentru prima oară în carieră, în al 16-lea său Grand Prix, Hamilton s-a retras înainte de completarea parcursului.

Kimi Raikkonen nu a mai fost deranjat de urmăritori până la sosire, iar Alonso a încheiat pe locul secund, fiind pus sub presiune pe final de o recuperare inspirată a lui Massa. O strategie inspirată, cu o singură trecere pe la standuri, l-a promovat pe Sebastian Vettel de pe 17 pe grilă, germanul obținând cea mai bună clasare din scurta sa carieră după ce i-a subtilizat poziția a patra lui Jenson Button. Britanicul și echipa sa, Honda, au celebrat și ei reperele sezonului, situație în care s-a aflat și Vitantonio Liuzzi, al șaselea pentru Toro Rosso. Echipa din Faenza a punctat în premieră, reușind să devanseze toate cele trei grupări japoneze dintr-un foc. Ultimele puncte le-au revenit lui Heidfeld și Coulthard – prea puțin pentru BMW Sauber, care a avut șanse chiar la victorie după ce Kubica a condus cursa în urma unui prim stint prelungit.

Alexander Wurz a terminat cursa din China pe un anonim loc 12, la un tur de învingător. Ulterior, și-a anunțat retragerea din Formula 1, cu efect imediat. Austriacul evoluase pentru Benetton între 1997 și 2000, apoi trecuse în postura de pilot de teste pentru McLaren (2001-2005) și Williams (2006). Frank i-a oferit șansa titularizării la început de 2007, dar Wurz a fost total eclipsat de către tânărul Nico Rosberg. Conjunctural, a bifat un podium la Montreal și s-a folosit de experiența sa în cursa haotică pe ploaie la Nurburgring pentru a încheia pe 4. Mult prea puțin, iar presiunile motoristului Toyota l-au făcut să rateze ultima cursă, fiind titularizat deja Kazuki Nakajima.

Am petrecut ani fantastici în Formula 1, unde treci dintr-o extremă în alta în decurs de doar câteva zile. Călătoriile infinite, să vorbesc, să zâmbesc mereu e ceva ce mă consumă și, cum era mai mult decât mi-aș fi dorit, e momentul potrivit să spun stop!

Alex Wurz

Revenind la lupta pentru titlul mondial, Hamilton a văzut cum cei doi rivali direcți au încheiat pe 1 și 2 în China, păstrându-și astfel șansele pentru finala din Brazilia. La 21 de ani după Adelaide 1986, aveam iarăși trei aspiranți și cota de dramatism se anunța comparabilă. Realitatea avea să bată însă orice previziune.

Clasament: Hamilton 107p, Alonso 103p, Raikkonen 100p, Massa 86p, Heidfeld 58p.

You may also like