DTM Hockenheim: René Rast devine campion!

Mattias Ekstrom nu a putut gestiona avansul în etapa finală și titlul DTM a mers către Rene Rast, la finele primului său sezon complet în campionat.

René Rast și-a menținut în viață șansele la titlul DTM în penultima etapă de la Spielberg, câștigând manșa secundă. Însă marele favorit era Mattias Ekstrom, care venea în finala de la Hockenheim cu 21 de puncte avans în fața germanului. Din tabăra Audi mai aveau speranțe la titlu Green și Rockenfeller, iar ipotetic mai contau și câte un pilot BMW (Wittmann) și Mercedes (Auer). Practic, încă din primele două sesiuni de antrenamente libere a fost evident că, după ce s-a eliminat balastul pentru succes, dominația Audi din Austria a fost prelungită și pe traseul ce găzduiește etapele de Formula 1 din Germania.

Cursa 1

Cinci modele Audi, cu excepția deja familiară numită Duval, s-au calificat în top 10. Însă BMW a găsit iar cheia unor calificări inspirate, monopolizând prima linie prin Glock și Martin. Întregul pluton de 18 mașini a fost cuprins în mai puțin de 9 zecimi de secundă, iar Ekstrom era devansat de coechipierii săi cu șanse la titlu, suedezul reușind doar un loc 10. Chiar și așa, Lucas Auer stătea și mai rău, pe 14 – departe de forma ce-i adusese victoria în debutul stagiunii pe același circuit.

La start, Glock a rămas în frunte, dar Green a trecut de Martin și a pus ținta pe lider. Lupta s-a încins în turul al șaselea, britanicul de la Audi primind un avertisment pentru intensitatea duelului purtat și câștigat. Prețul a fost însă scump: fiind al cincilea avertisment stagional, Green urma să fie penalizat a doua zi cu 10 poziții pe grilă. La capătul opus al grupului, Ekstrom a avut o soartă similară după ce l-a scos larg pe Engel: al treilea avertisment îl retrograda în manșa următoare cu 5 poziții pe grilă.

Nimeni nu a mai putut să se apropie de Audi-ul portocaliu al lui Green până la consumarea celor 55 de minute de cursă, acesta depășind cu ușurință și piloții care au prelungit primul stint, precum Tom Blomqvist. Pe final, șarja ofensivă a lui Rockenfeller l-a păstrat în calculele matematice pentru titlu, acesta devansând BMW-urile lui Martin și Glock în ultimele tururi pentru a încheia pe locul secund. În opoziție, un alt pilot BMW (Spengler), l-a privat pe Ekstrom de punctul aferent poziției a zecea.

Edo Mortara a sosit al cincilea, fiind abia a doua oară în 2017 când e cel mai bine clasat pilot Mercedes la finele unei manșe. Cealaltă ”panteră roz” a ieșit însă din lupta pentru titlu, Auer punctând prea modest. Nici Marco Wittmann nu mai putea emite pretenții, finalul cursei certificând obținerea celor trei titluri de către Audi în acest sezon. Ekstrom păstra încă prima șansă la piloți, urmat de Green la 9 puncte, Rast la 14 și Rockenfeller la 20, cu 28 disponibile duminică.

Cursa 2

Ziua decisivă a adus niște calificări similare cu cele aferente primei manșe. Dintre pretendenții la titlu, doar Rast a contabilizat două puncte suplimentare, intercalându-se între BMW-urile lui Blomqvist și Wittmann. Ekstrom tot al zecelea timp l-a reușit, însă a urmat aplicarea penalizărilor, atât pentru el, cât și pentru Green. Rockenfeller era obligat să câștige cu plecare de pe 8, iar Rast avea mai multe opțiuni, cele mai realiste fiind victoria cu Ekstrom în afara podiumului sau locul secund, cu suedezul nu mai sus de locul al șaptelea. În orice caz, germanul trebuia să recupereze cele 12 puncte, așadar cel puțin o clasare pe 4 la finele manșei.

Asemănările cu runda precedentă au continuat și pe parcursul cursei, căci Ekstrom nu a fost niciodată în măsură să atace devastator și să progreseze notabil prin pluton. Green s-a simțit mult mai confortabil cu setările propuse de Team Rosberg, iar Rast și-a intrat în ritm după un start modest și a bifat condiția de a fi în top 4. Wittmann a ales să intre la boxe în turul 12, mult mai devreme decât Rast, care a schimbat pneurile în turul 23. Pilotul Audi a fost prins din urmă de Blomqvist și Wickens, însă canadianul care ar putea să fi disputat ultima sa cursă în DTM înaintea mutării în IndyCar l-a percutat pe pilotul BMW și astfel Rast a scăpat de presiune.

Ecartul dintre cei doi germani din fruntea cursei a mai scăzut, însă Wittmann a reușit să câștige prima sa cursă din acest an la ultima tentativă și a predat ștafeta unui conațional, primul pilot care obține titlul DTM în sezonul de debut de la Nicola Larini, care reușea acest lucru în 1993 cu Alfa-Romeo. Rast a impresionat anul trecut ca înlocuitor al lui Tambay într-o manșă la Zandvoort, fiind apoi rechemat la etapa finală din cauza suprapunerii cu mondialul de rallycross în cazul lui Ekstrom. Suedezul a sosit abia pe 8 în ultima cursă, iar astfel titlul a mers către Rast, pilotul în vârstă de 30 de ani care are deja în palmares titluri în Supercupa Porsche, ADAC GT Masters și cele 24 de ore de la Spa.

Doar trei puncte i-au separat pe Rast și Ekstrom, la alte trei puncte fiind Green și la încă șase Rockenfeller. Ultimele cinci sezoane DTM s-au încheiat cu titluri pentru piloți germani, chiar dacă ponderea lor a fost de doar 27% din pluton. În ultimii trei ani, am avut campioni din toate cele trei tabere: Wehrlein pentru Mercedes în 2015, Wittmann cu BMW anul trecut și acum Rast pentru Audi, constructor ce nu mai dăduse un campion de la Mike Rockenfeller, în 2013. Ar fi de observat că după trei ani la rând în care piloții veniți direct din F3 au avut câștig de cauză, iată cum filiera GT-urilor dă campionul acestui sezon. Singura notă sumbră pentru cei ce au adunat toate titlurile în acest an a fost anunțul neașteptat al încheierii programului Audi TT Cup după doar trei ani și fără a se anunța o serie înlocuitoare.

Urmează o pauză de peste jumătate de an până la noua stagiune, ultima în care vom avea parte de duelul în trei, dat fiind anunțul retragerii Mercedes din competiție. Colectivul Pitstops mulțumește pasionaților care au urmărit seria germană de turisme, care au stat alături de transmisiile Digi Sport și au citit materialele noastre. Pentru al patrulea an la rând, am fost prezenți la Hockenheim, în mijlocul unei audiențe care depășește cu mult interesul arătat Formulei 1 pe același circuit. Pentru toți acești oameni, organizatorii sunt datori să se concentreze acum pe un viitor atractiv al DTM.

You may also like