WEC Fuji: Toyota se impune într-o cursă de casă ploioasă

Ca aproape de fiecare dată, Fuji a întâmpinat participanții din Mondialul de Anduranță cu ploaie și ceață, ceea ce a îngreunat parcursul întregului weekend competițional.

În luna în care Toyota Gazoo Racing ar fi trebuit să își anunțe poziția față de viitorul programului din clasa LMP1, etapa de la Fuji a fost una deosebit de importantă. Asta deoarece niponii erau obligați să bifeze din nou un succes pe teren propriu dacă-și doreau să rămână în lupta matematică pentru titlu, atât la piloți cât și la constructori. Cum regulile pentru 2020 și nivelele de performanță la care se vor ridica prototipurile de P1 private este încă neclar, Pascal Vasselon a afirmat că Toyota nu are un termen limită până la care își va prezenta planurile de viitor, așa că este posibil ca un anunț să se lase așteptat o lună sau chiar două.

Duelul Toyota-Porsche a fost oarecum echilibrat, deși Porsche tot a avut un mic avantaj, chiar și pe asfalt ud

Vremea nu i-a oprit pe cei de la Porsche să monopolizeze prima linie a grilei în calificări. Earl Bamber și Brendon Hartley au reușit o medie de 1:35.160, cu doar 0,071 secunde mai bună decât a lui Lotterer și Tandy în 919-le cu numărul 1. Toyota nu a fost departe, echipajul cu numărul 8 plecând de pe poziția a treia grație unei medii cu nici 0,2 secunde mai lentă. Din păcate, mașina #7 a fost la peste 1,5 secunde de pole.

Vaillante Rebellion Racing a dominat în calificări la LMP2, media de pole fiind 1:44.196 a cuplului Piquet Jr./Heinemeier-Hansson. Ecartul dintre mașina #13 și cea cu numărul 31 a fost de peste 0,7 secunde. Liderii campionatului din mașina #38 Jackie Chan DC Racing s-au calificat pe poziția a treia.

Porsche a reușit să fie în frunte și la GTE-Pro, surclasând în același timp Ford-ul #67 care a ajuns în Japonia din postura de lider al campionatului. Echipajul #91 format din Richard Lietz și Fred Makowiecki a fost cel pus pe treabă și a reușit o medie de 1:47.577, cu 0,441 secunde mai rapidă decât cea a lui Harry Tincknell și Andy Priaulx. Ferrari s-a calificat pe trei cu mașina #71, în timp ce al doilea Porsche a fost pe patru. Aston-Martin s-au aflat la coadă, deoarece s-au chinuit cu pneurile Dunlop pentru suprafață udă, situație care a persistat pe întreaga durată a weekend-ului. Este de menționat că cel mai rapid tur combinat de la GTE-Pro a fost mai bun decât cel reușit de ORECA #28 a TDS Racing. În fine, Clearwater Racing a fost echipa care a reușit tururile-etalon la GTE-Am prin Matt Griffin și Mok Weng Sun.

ORECA este nemulțumită de decizia FIA/ACO de a lăsa ceilalți producători să folosească jokere pentru update-uri în 2018

Cursa a fost o afacere complicată. Ploaia și mai ales ceața au afectat întreg evenimentul iar safety car-ul a intrat de șase ori. Acesta a fost și cel care a condus plutonul pe durata primelor patru tururi. Bamber a rămas apoi la conducere la LMP1 și și-a creat un avans de 12 secunde, însă totul a dispărut odată cu a doua intrare a mașinii de siguranță pe traseu. S-a încercat apoi un restart, doar că steagurile verzi n-au avut viață lungă și o primă întrerupere cu steag roșu a fost pusă în acțiune în prima parte a orei a doua. Această pauză forțată a durat puțin peste o jumătate de oră, timp în care ceasul nu a fost oprit.

Cu patru ore și nouă minute rămase de disputat, am asistat la încă un restart. Toyota a preluat apoi conducerea la scurt timp, căci prototipul cu numărul 2 a pătruns la boxe pentru oprirea pe care Toyota o bifase înaintea steagului roșu. Înainte de intrarea în a doua jumătate a întrecerii am mai avut parte de o neutralizare, ceața pe linia boxelor devenind din nou groasă de-o tăiai cu cuțitul. După nici o oră și jumătate, cursa era deja sub al doilea steag roșu. De această dată, însă, lucrurile nu aveau să mai revină la „normal” în ciuda unei tentative de restart cu 10 minute rămase. La momentul afișării steagului roșu, Toyota ocupa primele două poziții, astfel că și-a trecut în cont prima victorie de la Spa încoace.

Red light pentru oricine altcineva în winner’s circle

Chiar și așa, japonezii nu au avut o cursă fără probleme. O defecțiune electrică a făcut ca ștergătorul mașinii #7 să nu mai funcționeze iar Kamui Kobayashi a pierdut controlul și a ieșit de pe pistă. În cazul celor de la Porsche, aceștia au suferit doar în prima parte, când Lotterer s-a încurcat în Toyota lui Buemi, ceea ce a dus la pagube la endplate-ul față al mașinii sale.

Dubla Toyota păstrează în viață lupta pentru ambele titluri, căci mașina #2 a terminat abia a patra. Problema celor de la Toyota e că, pentru a duce la bun sfârșit răsturnarea situației, aceștia ar avea nevoie de o conjunctură ieșită din comun la Shanghai și Bahrain în care Porsche să aibă niște curse teribil de proaste – ceea ce nu prea se întâmplă.

Ferrari a învins din nou dar Porsche a fost la o aruncătură de băț de prima victorie din WEC cu 991 GTE

Rebellion Racing au învins la LMP2 o cursă pe care au controlat-o cap-coadă. Echipajul #31 Canal/Senna/Prost a terminat în frunte și la un moment dat părea posibil și un 1-2 pentru elvețieni. Chiar și așa, Signatech-Alpine au revenit, iar echipajul #36 Negrao/Menezes/Lapierre a sosit pe locul doi în fața echipei Jackie Chan DC Racing care a avut pe podium chiar mașina ce se află în fruntea clasamentului, #38. Deși Laurent n-a pilotat pentru Jackie Chan DC Racing și nici Canal pentru Rebellion, se pare că vor primi și ei punctajul aferent pentru că s-a scurs mai mult de 75% din totalul de șase ore.

GTE-Pro a fost o categorie disputată de Ford, Porsche și Ferrari. În cele din urmă, Alessandro Pier Guidi și James Calado au ieșit învingători. Aceasta a fost a doua victorie la rând pentru #51, rezultatul propulsându-i pe cei doi în fruntea clasamentului. Acest progres a fost favorizat și de o cursă dificilă pentru #67 care a terminat pe ultima poziție la clasă. În prima parte, Ford-ul lui Tincknell și Priaulx a fost penalizat cu un drive through pentru ca, ulterior, Andy să părăsească pista în două rânduri, ceea ce a produs și ceva pagube la mașină. Clasarea pe poziția a opta la GTE-Pro i-a trimis pe foștii lideri pe poziția a treia în clasament. Revenind la podium, acesta a fost completat de echipajul #91 al Porsche care a terminat pe doi și de cel cu numărul 92, în timp ce Aston-urile au fost în contratimp și au terminat la coadă, după Ford-ul #66 și Ferrari-ul #71.

Ford Chip Ganassi Racing au avut o cursă cu ghinion în Japonia

Două Ferrari și-au disputat primul loc la GTE-Am, cel al Clearwater Racing și cel al Spirit of Race. Thomas Flohr, Miguel Molina și Francesco Castellacci au avut câștig de cauză pentru Spirit of Race deoarece erau în fața Ferrari-ului Clearwater #61 când a venit ultima neutralizare cu steag roșu. Porsche-le #77 al Proton Competition este încă la șefia categoriei, căci a terminat pe ultima treaptă a podiumului într-un livery neobișnuit în care albastrul tipic a fost înlocuit cu rozul pentru a trage un semnal de alarmă cu privire la cancerul la sân.

Următoarea etapă din WEC va avea loc în primul weekend din noiembrie la Shanghai.

Rezultate complete aici

Sursă foto: FIA WEC

Ferrari 1-2 la GTE-Am

You may also like