MotoGP Sepang: Locul discordiei va aduce încoronarea lui Marquez?

În teorie, penultima rundă din motomondial promite să fie punctul de interes maxim al sezonului, circuitul de la Sepang fiind locul unde se pot decide campionii Moto2 și MotoGP. La clasa intermediară nici Morbidelli nici Luthi nu au fost prea constanți de-a lungul anului, în timp ce Marquez are o sarcină mult mai ușoară în detrimentul lui Dovizioso.

După dezastrul suferit de Ducati în Australia, unde nici un pilot ce utilizează modelul GP17 nu a reușit să termine în top 10, Marc Marquez și-a consolidat prima poziție în clasament. Campionul en-titre vine așadar la Sepang în urma celei mai importante victorii din sezon, obținută în fața piloților Movistar Yamaha, Valentino Rossi și Maverick Vinales.

De ce cea mai importantă victorie? Pentru că pe Phillip Island am fost spectatori ai celei mai animate curse de MotoGP, parcă reeditarea unei întreceri de Moto3, cu nu mai puțin de 6 piloți ce s-au s-au aflat la conducere. Iar dacă numărul liderilor nu impresionează, atunci putem vorbi de una dintre cele mai agresive curse, etapa australiană fiind în topul dramatismului în ce privește micile incidente dintre protagoniști. Johann Zarco și Andrea Iannone au excelat în a fi periculos de aproape de Valentino Rossi și Marc Marquez, însă nici spaniolul de la HRC nu a ezitat să îi dea emoții italianului de la Yamaha, în partea finală a cursei.

După Motegi am avut dubii că evoluția piloților Suzuki a avut de-a face cu găsirea unui setup corect pentru motor și evoluția aerodinamică vizibilă a carenei motocicletei, locurile 4 și 5 obținute de Iannone și Rins putând fi puse pe seama pistei inundate de ploaie. În realitate, evoluția tehnică a fost reală, componentele noi ale motorului lucrând pentru a doua oară în sezon corect, astfel că nu i-a lipsit mult lui Andrea Iannone să urce pe podium.

Meritorie a fost și prestația localnicului Jack Miller, aflat la conducerea cursei pentru câteva tururi, însă pe o pistă uscată Honda sa a fost departe de evoluțiile modelelor pilotate de Marquez și Crutchlow și nu a făcut față ofensivei pornite de Zarco, urmat de Rossi, Vinales și în final Marquez.

Cu Marquez învingător și Dovizioso pe locul 13, în ciuda ordinelor interne Ducati, în acest weekend la Sepang diferența dintre primele două locuri în clasamentul general este de 33 de puncte. Ecartul e semnificativ, dar nu reprezintă o garanție a succesului lui Marc Marquez. Acesta va avea nevoie de o clasare pe locul 1 sau 2 (indiferent de rezultatul rivalului) ca să devină campion în Malaezia, fiind bun și locul 3 dacă Dovizioso nu câștigă cursa.

Statistica este de partea Repsol Honda, excepția recentă fiind 2016, anul în care pentru victorie s-au bătut Andrea Dovizioso și Valentino Rossi. Duminică sperăm să vedem iarăși o bătălie în cât mai mulți pentru victorie, dusă de piloții oficiali Honda, Ducati și Yamaha și de cei mai curajoși challengeri.

Scurt istoric

Prima etapă de motomondial desfășurată în Malezia s-a ținut pe circuitul Shah Alam, în 1991, câștigători de etapă fiind John Kocinski, Luca Cadalora și Loris Capirossi. Ulterior s-a mai concurat pe  încă două circuite, Johor în 1998 și începând de anul următor pe actualul traseu de la Sepang.

Honda și Yamaha împart fiecare câte 5 victorii, Repsol Honda având 4 victorii consecutive între 2012-2015. Ultima victorie Yamaha îi aparține lui Valentino Rossi și datează din 2010. Ducati a bifat 4 victorii, ultima fiind cea a lui Andrea Dovizioso anul trecut, momentul marcând revenirea pe podiumul malaezian după ultimul succes repurtat de Casey Stoner în 2009.

Circuit și pneuri

Circuitul Sepang ce măsoară 5.5 kilometri se prezintă cu o succesiune de viraje variate ca și caracteristici, curbele fiind atât de mare viteză cât și dintre cele care solicită mult frânele. Caracteristica principală a circuitului malaezian este dată de cele două linii drepte care se termină cu viraje strânse în care sistemul de frânare este intens solicitat. Acest circuit uzează peste medie gumele, alegerea acestora fiind crucială pentru parcurgerea fără probleme a întregii distanțe a cursei.

Gumele propuse de Michelin sunt cele soft, medium  și hard pentru spate, în timp ce specificația medium este una asimetrică cu o bandă de compoziție mai dură pe partea dreaptă a pneului. Pentru față Michelin propune aceeiași variație de gume, cu o compoziție special realizată pentru Sepang, care se prezintă din 2016  cu o nouă suprafață asfaltică, gumele trebuind  să facă față la perioadele lungi de frânare. În caz de ploaie, frecventă în această perioadă a anului, sunt propuse pneuri de compoziție medium  sau soft pentru cei mai curajoși.

Așteptări înainte de cursă

La Sepang putem asista la momentele de glorie pentru Franco Morbidelli și Marc Marquez, cei doi având 29 respectiv 33 de puncte avans față de urmăritorii Thomas Luthi și Andrea Dovizioso. Dacă la Moto2 locul secund nu va avea probleme din partea lui Miguel Oliveira sau Alex Marquez, la clasa mare lupta pentru poziția a doua este deschisă, în cărți fiind Maverick Vinales, Valentino Rossi și, pentru acest weekend, Dani Pedrosa.

Honda RC213V este departe de a fi motocicleta perfectă, contrar părerilor celor care susțin echipele adverse sau piloți precum Rossi, Dovizioso sau Vinales. Problemele de stabilitate a furcii față, aprinderea revoluționară de tipul big bang cu care în trecut s-a păcălit Ducati, respectiv distribuirea puterii propulsorului la roată, la intrarea și ieșirea din viraje rămân repere ce pot varia de la circuit la circuit.

Fostul campion mondial Kevin Schwantz, aflat și el într-o situație asemănătoare cu Suzuki în 1993, ne indică să punem accent pe performanțele pilotului Marc Marquez, care prin pilotaj suplinește carențele de performanță a motocicletei și să nu considerăm motocicleta ca singurul factor al succesului înregistrat de spaniol. Dacă ne uităm la clasările lui Dani Pedrosa de-a lungul sezonului și multitudinea căzăturilor bifate de Crutchlow, tindem să îi dăm dreptate fostei glorii a motomondialului care în sezonul 1993 i-a bătut autoritar pe Wayne Rainey, pilotul Yamaha încheindu-și cariera la Misano, după un accident în urma căruia a rămas paralizat, ceilalți rivali fiind Daryl Beattie și Mick Doohan, echipieri la Honda.

Tot sub lupa unei atente analize va fi și echipa Movistar Yamaha, aceștia fiind convinși că la Phillip Island au rezolvat problema ce i-a chinuit tot sezonul, anume inconstanța pe anumite circuite, în funcție de alegerile făcute la gumele Michelin. Momentul pică bine în vederea pregătirii stagiunii viitoare, în această perioadă lucrându-se intens la modelul M1-2018. Îmbunătățirile tehnice, dar și cele de setup, verificate în Australia au dat peste cap programl de teste, în acest moment existând incertitudini în ce privește debutul noului prototip la testul de la Valencia.

Ducati, care aparent s-a cam înfoiat cu succesele înregistrate în 2017 și cu avansul net înregistrat de modelul GP17 față de precedentul, a descoperit cu stupoare în Australia că tradiționala lor problemă, mid cornering-ul, stabilitatea și elasticitatea motorului pe durata abordării virajelor, persistă în continuare, atipicul circuit Phillip Island scoțând la iveală într-un mod dramatic câlcâiul lui Ahile al dezvoltării motocicletei din 2017.

Andrea Dovizioso a fost depășit pe pistă de Scott Redding, pe un GP16, în ciuda unor ordine de echipă date pilotului britanic, însă acesta și-a văzut de propia cursă în momentul în care și Dani Pedrosa l-a luat în colimator pe Dovi. Ceva mai în spate, Jorge Lorenzo a avut un moment mai rușinos, toată cursa fiind presat de un model GP15, al echipei Aspar, pilotat de Karel Abraham. În ultimul tur, motocicleta de acum doi ani a cehului a dat lovitura de grație modelului GP17.

La Sepang, conform statisticilor, așteptăm ca Andrea Dovizioso să se implice în lupta pentru victorie, acest lucru fiind și țelul lui Lorenzo: să încheie sezonul pe podium. Se pare că momentan în cadrul echipei de uzină nu sunt ordine interne, atât Dovi cât și Jorge luptându-se liber pentru clasări cât mai bune. Teoretic, în Malaezia, nu va exista presiune pe Andrea Dovizioso, atât pilotul cât și echipa fiind mulțumiți de evoluția din sezon.

 

Pe grila clasei mari vom avea un nou pilot, Michael van der Mark, care își va face în cele din urmă debutul în mondial, în locul lui Jonas Folger la Tech3 Yamaha, iar din cadrul echipei Aprilia va absenta Aleix Espargaro, accidentat.

Moto2

29 de puncte este diferența ce îi separă pe Franco Morbidelli și Thomas Luthi, în lupta ce o poartă pentru adjudecarea titlului la categoria intermediară. Lucrurile nu sunt chiar atât de simple dată fiind inconstanța pilotilor, niciunul nereușind să profite decisiv cursa trecută. Mai mult, perdantul ultimelor etape a fost elvețianul Luthi, care nu a mai urcat pe podium de la Misano.

Fiind etapa de casă pentru Hafizh Syahrin și Khairul Idham Pawi, așteptăm ca cei doi să aibă evoluții bune în fața fanilor. De la Hafizh ne putem aștepta la un nou podium dacă ploaia își va face apariția, în timp ce rain-master-ul clasei Moto3 de anul trecut, nu prea s-a văzut după ce a făcut pasul înainte, adunând doar 10 puncte în clasament. Factor motivant pentru Syahrin ar putea fi semnarea unui contract cu echipa SIC (Sepang International Circuit) pentru sezonul 2018, alături de sponsorul tradițional Petronas.

Alt punct de atracție va fi lupta pentru locul 3 dintre Miguel Oliveira și Alex Marquez, cei doi fiind despărțiți de doar un punct. Portughezul este pe cai mari după ce a adus uzinei KTM primul succes la clasa intermediară în urmă cu o săptămână, în Australia.

Moto3

La clasa mezină campionul s-a decis în etapa precedentă, acesta fiind spaniolul Joan Mir (Leopard Racing Honda), astfel că etapa malaeziană va fi o cursă relaxantă pentru numărul 36. Lupta pentru poziția a doua este deschisă, Romano Fenati trebuind să reziste în fața lui Aron Canet de la Estrella Galicia. Malaezienii vor putea să își susțină pilotul local, Adam Norrodin, care asemenea compatriotului Syahrin va avea șanse la o clasare bună, mai ales dacă va fi apă pe circuit.

Antrenamentele libere FP1 vor începe de la ora 4 AM, ora României, pentru clasa Moto3, urmând de la 4.55 și 5.55 cele de la clasele MotoGP și Moto2, urmând ca de la 8.10 să debuteze FP2-urile.

You may also like