MotoGP Sepang: Dovizioso amână deznodământul pentru Valencia

O regulă de aur în motorsport spune că nu e bine să anticipăm, ci să așteptăm până la încheierea ultimului tur al ultimei curse. La Sepang nu s-a decis titlul clasei mari, ci Marquez va trebui să mai treacă un hop  la Valencia, unde punctele sunt o prioritate esențială. Altfel Dovizioso își va transforma visul frumos în realitate.

Pas cu pas în etapele asiatice au fost descifrate necunoscutele sezonului. Astfel, etapa trecută Joan Mir s-a încoronat la Moto3, iar astăzi în Malaezia am aflat și campionul Moto2, cel așteptat, Franco Morbidelli. Italianul a câștigat practic încă înainte de a lua startul în cursă, în momentul în care rivalul Thomas Luthi a anunțat că din motive medicale nu va putea concura.

La clasa mare, declarația lui Marc Marquez că Honda nu va conta în lupta pentru podium s-a adeverit, astfel că soarta campionatului o vom afla peste două săptămâni pe Circuito Ricardo Tormo. Locurile 4 și 5 obținute de Marc Marquez și Dani Pedrosa au lămurit totuși situația din clasamentul echipelor, acolo unde Repsol Honda și-a adjudecat titlul, același lucru petrecându-se și în clasamentul constructorilor cu Honda pe prima poziție.

Moto3

Deși încoronat campion al clasei, Joan Mir nu a venit relaxat în Malaezia: a dominat antrenamentele, a obținut pole position-ul și s-a impus în cursă în fața lui Jorge Martin și Enea Bastianini. Pe ploaie au reapărut în prim plan Livio Loi și John McPhee, în timp ce Romano Fenati a terminat în pluton, în fața rivalului cu care și-a disputat locul secund la general, Aron Canet. Această poziție a revenit deja italianului de la Marinelli Rivacold.

Dacă în antrenamente și calificări un malaezian de care puțini au auzit, Kasma Daniel Kasmayudin, a dat speranțe fanilor prezenți în tribune, în cursă doar titratul Adam Norrodin a confirmat, încheind întrecerea pe locul 11.

Moto3-ul și-a încheiat deja socotelile, la piloți lucrurile fiind clare în privința primilor doi la general, în timp ce la constructori Honda a fost cu o clasă peste KTM pe toată durata sezonului. Cine nu și-a definitivat deja planurile pentru 2018 va trage tare să facă impresie în ceasul al 12-lea. Poate unica surpriză de la Sepang a fost că abia în cel de-al 17-lea Grand Prix al stagiunii a reușit Mir să obțină primul pole din acest an!

Moto2

Nu este greșit să spunem că manșa clasei intermediare s-a decis sâmbătă seară, după calificări, atunci când elvețianul Thomas Luthi a luat hotărârea de a declara forfait, starea sa de sănătate fiind mai importantă decât lupta pentru prima poziție în clasament. Cu pilotul Interwetten absent din cursă, Morbidelli avea așadar un avans insurmontabil.

Pentru a doua cursă consecutiv, la conducere s-au aflat motocicletele KTM pilotate de Miguel Oliveira și Brad Binder, pentru Franco fiind de ajuns un loc 3 pentru a-și îndeplini visul, acela de a urca la clasa mare din postura de campion. Poziția a patra a fost mai disputată decât podiumul, protagoniști fiind Mattia Pasini, Francesco Bagnaia și eroul local Hafizh Syahrin, pentru al cărui loc 6 localnicii s-au bucurat ca la o victorie.

Cursa Moto2 și defapt tot weekend-ul a fost marcat de vestea tragică a dispariției lui Stefan Kiefer, fondatorul echipei cu același nume, germanul încetând din viață în noaptea de joi spre vineri, tragicul eveniment fiind urmat și de obișnuitele manifestări în memoria lui Marco Simoncelli.

Ca și la clasa mică, clasamentul general nu prea mai prezintă necunoscute, primii 4 fiind deja fixați. Locul secund e al lui Luthi chiar și dacă nu ar participa la Valencia. Prezența elvețianului ar trebui să se concretizeze totuși, ziua de luni fiind poate ma importantă decât cea a cursei, atunci având loc primul test pentru pregătirea sezonului 2018, probabil prima ocazie pentru Thomas de a face cunoștiință cu motocicleta de MotoGP, ocazie pe care a ratat-o în urmă cu vreo 8 ani.

MotoGP

Premisele weekend-ului se îndreptau spre o cursă cu mult neprevăzut la clasa mare, ca de multe ori în acest sezon, ploaia fiind factorul cheie. Primele 2 zile ale etapei malaeziene au scos la iveală probleme serioase și la motocicletele Honda, nu doar Yamaha de uzină, astfel că după un loc 7 în calificări Marc Marquez declara că nu va avea nicio șansă să urce pe podium, deși echipierul său a fost mult mai norocos și a reușit un ultim tur de calificare ce i-a adus plecarea de pe primul loc pe grilă. Acesta a fost însă un foc de paie, Dani Pedrosa câzând în pluton după doar câteva viraje.

După start. Johann Zarco a trecut la conducere, unde a rezistat atâta timp cât l-a ținut pneul soft spate, strategie folosită cam de fiecare dată când a plecat din prima linie, fie că a fost vorba de o cursă uscată sau udă. Avansul ce pentru câteva tururi a tot crescut, ajungând la peste o secundă jumătate, nu a fost unul real, Zarco fiind prins din urmă de Jorge Lorenzo și mai apoi Andrea Dovizioso.

Dacă etapa nu ar fi fost una decisivă pentru șansele la titlu ale lui Dovizioso, Jorge ar fi fost fără probleme câștigătorul etapei malaeziene, însă dashboard-ul motocicletei sale s-a ”înroșit” de mesajele trimise de Gigi Dall’Igna care mascau de fapt impunerea rocadei.

Marc Marquez nu ne-a mai ținut în suspans cu manevre nebunești, dându-și seama încă din calificări că nu are rost să riște inutil pentru un podium imposibil de atins, mai important fiind să rămână în șa, să acumuleze câte puncte se va putea înainte de ultima cursă a sezonului.

Marquez a terminat manșa solitar la peste 17 secunde de Andrea Dovizioso, fiind cam toată de unul singur, departe de Johann Zarco, dar protejat de locotenentul Pedrosa în fața singurilor piloți care s-au luptat pentru poziții mai bune, Danilo Petrucci și Valentino Rossi.

O prestație slabă au avut și motocicletele oficiale Yamaha, Rossi având de furcă cu Petrucci și Miller, însă dezamăgirea mai mare a fost la Maverick Vinales, care cu mult noroc a urcat în finalul întrecerii pe locul 9 în fața unui excelent Pol Espargaro, care a adus o nouă clasare în top 10 pentru KTM.

La Valencia, peste 2 săptămâni vor trebui rezolvate mai multe necunoscute: în primul rând titlul la piloți, apoi alte mici obiective, precum locul secund la constructori și echipe, între Ducati și Yamaha, dar și rolul de lanternă roșie a grilei între KTM și Aprilia.

Finalul de sezon aparține în mod clar austriecilor, italienii de la Aprilia fiind penalizați de absența liderului de echipă Aleix Espargaro ce și-a fracturat o mână după căzătura încasată pe Phillip Island, în Sam Lowes neputându-se pune vreo speranță atâta timp cât britanicului îi este imposibil să rămână în șaua motocicletei, fapt ilustrat și la Sepang.

You may also like