WEC Shanghai: Victorie Toyota, titluri pentru Porsche și Ferrari

Superioritatea Toyota Gazoo Racing în ultima etapă asiatică a sezonului nu a fost de ajuns pentru a amâna deznodământul clasei LMP1 până la finala din Bahrain, Porsche asigurându-și deja ambele titluri.

Dat fiind avansul considerabil la general, Porsche spera să încheie socotelile încă din China, iar Toyota afirmase deja că țintește doar victoriile de etapă. Ambii constructori și-au atins așadar obiectivele la Shanghai, căci echipajul #8 al niponilor nu a avut nicio problemă în cele 6 ore de cursă și tot fără sincope au evoluat și rivalii lor germani pentru completarea podiumului și acontarea titlurilor. Singura notă falsă i-a aparținut lui Jose Maria Lopez, prins într-un incident cu unicul Porsche rămas la GTE-Pro în ultima oră a întrecerii. Argentinianul a petrecut 13 minute în garaj pentru reparații și astfel în urma lui Buemi, Davidson și Nakajima s-au clasat mașinile adversarilor, în ordinea deja familiară: #2 înaintea #1.

Soare la Shanghai? Cu atâta poluare nu prea…

Astfel, Porsche a triumfat pentru al treilea an consecutiv în ierarhia constructorilor, iar tripleta formată din Brendon Hartley, Earl Bamber și Timo Bernhard s-a impus la piloți, avansul de 32 de puncte fiind insurmontabil în Bahrain. Dacă pentru Bamber este primul titlu suprem în WEC, coechipierii săi au mai trăit acest sentiment și în urmă cu doi ani. Cei trei au triumfat în 2017 la Le Mans, apoi au continuat să domine campionatul în următoarele trei runde (Nurburgring, Mexic și Statele Unite). Scorul victoriilor între echipajul-fanion Porsche din acest an și reperul Toyota (#8) este acum 4-4, dar titlul este deja decis din cauza punctelor duble ce se acordă pe Circuit de la Sarthe.

Totodată, ar fi de remarcat faptul că Buemi și colegii săi nu au rueșit niciodată să plece din pole position în acest an, aspect la care celălalt echipaj Toyota a strălucit în 4 din 8 ocazii. Însă, așa cum s-a văzut și la Shanghai, nu doar din cauza ordinelor de echipă nu am asistat la vreun succes pentru #7, ci și pentru că erorile au fost adesea capitale. Lopez a prins din urmă un grup compact, format din liderii de la GTE-Pro și mașini de clasă P2, fiind surprins în virajul 12 și lovindu-l pe Richard Lietz. Din fericire, 911 RSR-ul a fost suficient de robust pentru a rezista impactului, doar agresorul suferind pagube.

Vaillante Rebellion nu au mers fără rost până-n China, din contră!

Totuși, Porsche continuă să aștepte un prim succes la clasa de top a GT-urilor, după ce Estre a abandonat din motive tehnice la Shanghai pe când se afla pe 1, iar Lietz și Makowiecki au încheiat pe locul secund, deși s-au luptat cu liderii de pe Ford-ul #67 pe final, grație avantajului dat de pneurile noi. Harry Tincknell și Andy Priaulx au revenit așadar în cercul învingătorilor pentru Chip Ganassi Racing UK, ultimul lor succes datând din etapa inaugurală, cea de la Silverstone. Astfel, britanicii au urcat pe 3 în clasament și păstrează șanse la titlu: înaintea lor sunt perechile Pier Guidi/Calado și Makowiecki/Lietz la o distanță de 7,5, respectiv 5,5 puncte. Și Davide Rigon mai are o mică șansă de a deveni campion, ceea ce nu se mai poate spune despre cele două echipaje Aston-Martin. În schimb, titlul constructorilor la GTE-Pro a mers deja către Ferrari.

Clasa LMP2 a fost iarăși cea mai agitată și a ținut capul de afiș într-o cursă de 6 ore destul de anostă pentru standardele WEC. Principalul factor perturbator a fost Nico Muller, atras în echipajul G-Drive #26 în locul lui Pierre Thiriet. Unul dintre incidentele în care a fost implicat elvețianul din DTM a stârnit furia colegului său de marcă, Oliver Jarvis, care apără culorile Jackie Chan DC Racing pe mașina #38. Spre disperarea actorului de la Hollywood, echipa sa a pierdut rând pe rând șansele la victorie, apoi și podiumul (în dauna lui Piquet Jr.) și chiar șefia la general în cadrul clasei P2.

Deși Ford a bifat victoria de etapă, titlul important la producători merge la Ferrari

Marii beneficiari ai zilei au fost cei de la Rebellion: Bruno Senna, Julien Canal și Nico Prost au învins și primi doi au trecut în frunte, cu 4 puncte avans față de echipajul #38. Prost nu poate deveni campion alături de colegii săi, căci a lipsit la Nurburgring din cauza suprapunerii etapei de Formula E. Clasat pe doi, Menezes (Alpine) rămâne și el încă în calculele matematice pentru titlu în Bahrain, unde LMP2 ar putea avea un final winner takes all așa cum ne dorim.

Aston-Martin au început weekend-ul bine cu un pole dublu, și la Pro și la Am

Despre clasa GTE-Am n-ar fi multe de spus, căci Pedro Lamy și colegii săi au reușit să recupereze de justesse prima poziție la general după o cursă dominată cap-coadă. Ceea ce au pierdut la Fuji în raport cu tripleta Reid/Dienst/Cairoli a fost compensat încă din calificări, când punctul obținut printr-un efort extraordinar de Paul Dalla Lana a egalat scorul. Ulterior, piloții Aston-Martin Racing au adus victoria cu numărul 50 de la înființarea echipei, în 2004. Astfel, s-au distanțat de cei mai apropiați urmăritori la 10 unități, în timp ce primul viraj a fost locul în care cele două modele Ferrari de la clasă s-au acroșat și astfel au ratat podiumul. Matt Griffin și colegii săi mai speră încă la titlu, însă au nevoie ca ”verzii” să nu termine runda din Bahrain, la cât de slab populată e categoria cu doar 5 mașini.

Așadar, ultimul rendez-vous al unui sezon calibrat pe anul calendaristic va avea loc peste doar două săptămâni la Sakhir, acolo unde ne vom lua adio de la structura Porsche de clasă LMP1 și unde vom afla numele campionilor la celelalte trei categorii ce au animat mondialul de anduranță în 2017.

Fanii chinezi au venit în număr mare să vadă din nou spectacolul Mondialului de Anduranță

Rezultate complete aici

Surse foto: Aston-Martin Racing, FIA / Vision Sport Agency

 

You may also like