MotoGP Valencia: Dovizioso vs Marquez în finala valenciană

Încă un sezon din motomondial a trecut parcă pe nerăsuflate. În acest weekend la Valencia, cortina se va lăsa peste un sezon la fel de spectaculos ca și precedentul. Probabil nu vom avea o victorie a unui pilot privat, însă ce au reușit protagoniștii stagiunii, Dovizioso și Marquez se va întipări în istoria competiției.

Diferența de 21 de puncte dintre Marc Marquez și Andrea Dovizioso nu trebuie să ne relaxeze pe noi, admiratorii acestei discipline, căci circuitul Ricardo Tormo a fost martorul multor răsturnări de situație de-a lungul timpului, un moment des menționat în acest an fiind finala sezonului 2006, atunci când s-a încoronat campion Nicky Hayden.

Ecartul de puncte îl obligă pe Andrea Dovizioso să câștige cursa, în timp ce Marquez trebuie doar să termine în top 11. Dacă pentru Dovizioso sarcina victoriei pare aproape imposibilă, conform rezultatelor înregistrate de Ducati în ultimii ani, Marquez are în față o sarcină facilă, în ciuda unei motociclete departe de a fi perfecte în acest sezon.

Ar fi de dorit ca problemele mecanice să nu intervină în deznodământul unui sezon în care nu va exista un câștigător și un învins, ci doi câștigători meritorii. Unul va rămâne în istorie campion al sezonului, celălalt un performer, un pilot ce și-a depășit condiția sa, dar și cea a materialului de concurs avut la dispoziție.

Dacă Marquez va fi campion, Dovizioso va trebui să fie mândru că și-a învins detractorii, cei care nu îl creditau cu mai mult de o victorie pe sezon, iar Ducati va trage în sfârșit linie unei perioade de aproape 10 ani în care nu a mai putut oferi șansa piloților de a visa la titlul mondial. Acest lucru implică o obligație, aceea de a trata cu seriozitate evoluția tehnică a viitorului GP18, care nu poate fi decât mai competitiv ca predecesorul GP17.

Dacă sorții vor fi de partea lui Dovizioso, Marquez va trebui să fie mândru de cele 6 victorii obținute în condiții nu tocmai optime. Nu toți piloții se pot aduna după căzături de-a lungul antrenamentelor și calificărilor sau încălzirea dinaintea cursei, ca mai apoi să termine victorioși întrecerea.

Circuitul Ricardo Tormo, botezat după dublul campion din 1977 și 1980 a defunctei clase de 50cc, pe o motocicletă Bultaco, cândva mândria industriei spaniole de profil, are unele caracteristici speciale în comparație cu celelalte circuite din calendar. În primul rând are aspectul unui stadion, fiind înconjurat de tribune, ceea ce oferă spectatorilor vizibilitate pe toată suprafața pistei. Apoi, circuitul este unul scurt de 4 kilometri, îngust, cu 14 viraje, 9 de stânga și 5 de dreapta, sensul de parcurgere al circuitului fiind antiorar. De la start, linia dreaptă are doar 650 de metri (876 în total), terminându-se cu un viraj de viteză pe partea stângă.

 

Pe grila clasei mari se va regăsi din nou testerul KTM Mika Kallio, austriecii pregătind cu ajutorul finlandezului programul de teste ce va debuta a doua zi după cursă, prezența sa pe circuit reprezentând o nouă presiune pusă pe britanicul Bradley Smith, care deși are contract pentru 2018, ar fi bine să nu se bazeze prea mult pe o simplă foaie de hârtie.

Vestea mai puțin bună vine din garajul Tech3, acolo unde va lipsi Jonas Folger, germanul aflând în sfârșit diagnosticul misterioasei boli ce îl ține departe de cicuite începând cu etapa de la Motegi. Nu e vorba de o infecție a sângelui dată de virusul Epstein-Bar, așa cum s-a speculat în ultima lună, medicii germani punând diagnosticul final, anume prezența sindromului Gilbert, o afecțiune a ficatului care nu poate procesa un compus numit bilirubină. Momentul în care Folger va reveni în garajul echipei a fost anunțat ca fiind testul malaezian din presezon.

În clasamentul general, înafara lupei pentru titlu dintre Marquez și Dovizioso, locul 3 este deja adjudecat de Maverick Vinales, în timp ce Valentino Rossi va avea de luptat pentru locul 4 cu Dani Pedrosa, între cei doi fiind 12 puncte.

Lupte de mai mică importanță se vor mai da pentru definitivarea top-ului 10 general, acolo unde ghinionistul Folger va fi cel mai probabil victima lui Alvaro Bautista sau Jack Miller, în același grup luptând și Jorge Lorenzo, Danilo Petrucci și Cal Crutchlow.

În a doua jumătate a clasamentului nu putem vorbi de extra motivație pentru piloți în vederea găsirii unui loc pe grila sezonului 2018, atâta timp cât entry list-urile au fost deja definitivate, iar cei ce au fost anunțați că vor părăsi competiția, deja și-au găsit locuri ori la Moto2 ori în WorldSuperbike.

Revenind la lupta dintre Marquez și Dovizioso, italianul nu are statisticile de partea sa, evoluțiile mai slabe ale mai vechilor Ducati punând amprenta pe rezultate, în timp ce Marquez s-a aflat de fiecare dată pe podium de la debutul din 2013, cu o singură victorie dobândită în 2014, cursele din 2013, 2015, 2016 fiind câștigate de Lorenzo.

Spaniolul de la Ducati va avea duminică o ultimă șansă de a bifa o mult dorită victorie, dar acest lucru se va întâmpla doar dacă Dovizioso nu se va afla și el în postura de a ataca primul loc.

În conferința de presă ținută joi, Jorge a declarat că va încerca să câștige cursa, dar în ultimele tururi va fi cu ochii în bordul motocicletei pentru a lua aminte la eventuale ordine de echipă. Dacă amândoi piloții Ducati vor fi unul lângă altul pe locurile 1, 2 sau 3, va fi evident ce va avea de făcut spaniolul.

În tabăra cealaltă, la Repsol Honda, atât conducerea cât și piloții Marquez și Pedrosa au declarat că vor avea libertatea de a ataca poziții în cursă. Nu e nevoie ca Marc să urce pe podium, chiar dacă Andrea va fi primul, în timp ce Pedrosa poate visa că va recupera cele 12 puncte care îl despart în clasament de Rossi.

O posibilă discuție despre ordine de echipă planează și asupra piloților Pramac, Petrucci și Scott Redding, ultimul având o abatere la Sepang unde nu doar că a trecut în cursă de Dovizioso, ci a facilitat indirect și trecerea lui Pedrosa. Despre eventuale sancțiuni nu poate fi vorba în cazul britanicului, atâta timp cât de luni se va afla în garajul celor de la Aprilia.

Dacă lucrurile nu stau chiar bine pentru Marquez și Dovizioso pe circuitul Ricardo Tormo, particularitățile acestuia putând accentua problemele de care suferă motocicleta Honda, respectiv Ducati, o șansă la podium și victorie ar putea avea Movistar Yamaha prin Vinales și Rossi. Zilele de vineri și sâmbătă vor fi decisive în vederea realizării unei idei de ansamblu pentru ziua cursei.

La clasele mici, titlurile fiind jucate, piloții vor încerca să facă o ultimă impresie bună, înainte de căderea cortinei, accentul fiind pus pe cei care vor avansa în categoriile superioare, Joan Mir, Romano Fenati de la Moto3, Franco Morbidelli, Thomas Luthi și Takaaki Nakagami de la Moto2.

Finalul sezonului la clasa intermediară aparține celor de la KTM, Miguel Oliveira și Brad Binder fiind favoriți la o nouă dublă pe circuitul Ricardo Tormo.

Încheiem prin a expune opiniile piloților Repsol Honda și Ducati Factory despre obiectivele vizate în cursă, citate pe care le vom reda în original.

Succes amândurora, duminică să avem parte de o cursă care să ne țină cu respirația la gură!

Marc Marquez

“Of course it will be natural to feel some pressure in Valencia with so much at stake, but honestly there has been pressure for the entire second part of the season. And the fact that we’ve been able to manage some tricky situations, as was the case at the last race in Malaysia, gives me a positive feeling. Regarding the track, I feel good because I like Valencia. It’s an anticlockwise circuit, which normally suits me. Of course it’s also good to have a points advantage to manage. That said, we won’t think too much about any of those things. We definitely don’t think it will be easy, so we won’t go to Valencia with any extra confidence. We’ll keep the same mentality and working method that have brought us to where we are, and we’ll give 100 per cent because it will be important to be fast beginning with FP1.”

Dani Pedrosa

“We head to Valencia in a positive mood, looking to try and finish the season with a good result. I always feel a good atmosphere there, and I get a lot of good energy from the fans! We made a step with our bike setup in Malaysia and this gives us confidence for the weekend. Valencia is a track that I like a lot, I’ve been strong in the past and had good results so I hope to that the bike works well there and we can do a good race.”

 

Andrea Dovizioso 

“We come to Valencia with a big gap in the points from Marquez and on a track where he goes very well, so we know it’s going to be tough. The only strategy for me, with this gap, is to try and win and then see where my rival finishes. In this period we are going strongly at almost every track and so we have to try and approach this weekend with optimism, as we have always done recently.”

Jorge Lorenzo 

“We have already arrived at the final race of the season, as always here at Valencia, a circuit where I have great memories and where I’ve scored some excellent results in the past, but it’s also a track which has not always been favourable for our bike. It’s a small track with very tight corners, but the world championship is still open for Andrea and nothing is impossible in this last race. It’ll be a great season finale and I’ll give my all as always, to finish my first year in Ducati with the best possible result.”

You may also like