Raport de cursă: Rotax MAX Challenge Grand Finals 2017

Finala internațională Rotax s-a încheiat weekendul trecut cu deja consacrata competiție MAX Challenge Grand Finals. Kartodromul Algarve din Portugalia a fost gazda a 360 de piloți, printre care și doi români ce ne-au reprezentat în prestigioasa competiție. Vă prezentăm, pe scurt, rezumatul fiecărei clase, precum și prestația piloților noștri.

Micro MAX

Deși Keanu Al Azhari din Emiratele Arabe Unite a trecut primul linia de sosire în finală, el a fost penalizat, după ce fusese în top pe toată durata competiției. Astfel a retrogradat pe poziția a 11-a și a predat victoria oficială lui Lois Iglesias. Francezul este finul lui Jeremy Iglesias, câștigător în campionatul european de karting și pilot de uzină al celor de la Formula K. În spatele său, Leon Zelenko din Croația a încheiat cursa la numai 1.7s în urma învingătorului, iar podiumul a fost completat de Ryota Horachi din Japonia.

Mini MAX

Victoria clasei Mini MAX a revenit tot Franței, prin Marcus Armand. Deși ritmul său de cursă nu a fost strălucit, cel mai rapid tur din finală (1:04.207) fiind suficient numai pentru jumătatea clasamentului, Marcus a reușit să treacă linia de sosire la patru zecimi în fața lui Jamie Day, din Emiratele Arabe Unite. Prezența puternică a celor din Orientul Mijlociu a fost din nou întărită prin această performanță. James Wharton din Australia a încheiat al treilea, într-ul final incredibil de strâns, la numai jumătate de zecime în spatele lui Jamie.

Junior MAX

Prima șansă la Junior MAX îi revenea lui Tommy Foster, care a condus cursa în momentele preliminarii. Cursa a fost marcată însă de strategia celor doi colegi olandezi, Senna van Walstijn și Tijmen Van Der Helm, care au început să lucreze împreună pentru a îl ajunge din urmă pe Tommy. Odată trecut de acesta însă, au început să se dueleze între ei și au acordat astfel șansa lui Tosei Moriyama de a trece pe locul secund, în spatele lui Van Der Helm. Penalizările de la sfârșitul cursei au însemnat însă că ocupanții locurilor 2 și 3 și-au pierdut clasările de pe podium. Astfel, olandezul Tijmen a fost declarat învingător, urmat de Sami Meguetounif din Franța și belgianul Luca Leistra.

125 MAX

Strategia și jocurile de echipă au jucat un rol important și la clasa 125 MAX, acolo unde doi britanici și un belgian plecau de pe primele trei poziții ale grilei. Trecerea la conducerea cursei a belgianului Felix Warge avea să îi determine pe cei doi britanici, Brett Ward și Jordan Brown-Nutley, să coopereze pentru a pune presiune pe acesta. Tehnica a dat roade pentru Brett, care a reușit să treacă în frunte și să termine pe primul loc. Felix a terminat al doilea, iar strategia de echipă l-a trădat pe Jordan, care a pierdut ultimul loc pe podium în favoarea lui Jean Nomblot din Franța.

DD2

Cursa de la DD2 nu a fost atat de interesantă din prisma bătăliei pentru victorie, căci australianul Cody Gillis a condus autoritar cursa și a trecut linia de sosire la patru secunde în fața urmăritorilor direcți, o marjă ce este considerată deja uriașă în competițiile internaționale. Bătălia pentru restul pozițiilor de pe podium s-a dovedit însă foarte disputată. La început slovacul Xen de Ruwe ocupa poziția secundă și a rezistat inițial atacurilor lui Mads Thomsen și Christian Sorensen din Danemarca. Thomsen a trecut de Xen și de coechipierul său, reușind să termine pe poziția secundă. Spre finalul cursei și Christian a reușit să treacă de slovac, obținând astfel două poziții pe podium pentru Danemarca.

DD2 Masters

Clasa DD2 Masters este dedicată kartiștilor peste 32 de ani și a aliniat la start în trecut piloți precum Rubens Barrichello, fostul vicecampion mondial din Formula 1. Argentinianul Gabriel Zughella a preluat conducerea cursei în faza inițială de la pole sitter-ul Antti Ollikainen. Acestia s-au detașat de pluton la începutul întrecerii, însă au folosit mai intens anvelopele MOJO. Asta i-a permis australianului Troy Woolston să recupereze ecartul creat inițial și să treacă de finlandez. Atacurile la liderul întrecerii s-au dovedit însă a fi fără succes, fapt ce i-a permis lui Antti să recupereze locul secund. Duelul a fost dus la extrem de trioul fruntaș, cu manevre agresive de apărare, chiar și pe linia dreaptă. Troy a recuperat însă excelent și i-a depășit pe cei doi pe pistă pentru a câștiga manșa, deși Gabriel avea să primească o penalizare de 10 secunde. Pe locul secund a încheiat Antti, la doua zecimi în spate, în timp ce francezul Charly Hipp a primit cadoul unui podium neașteptat, la cinci secunde în spate.

Cupa Națiunilor:

  1. Australia
  2. Regatul Unit
  3. Finlanda

Delegația României

Avea să fie de la început o experiență de învățare pentru piloții noștri, cu numai un sezon de experiență la clasele Rotax, pe plan intern. Aldrin Opran a participat la clasa 125 MAX DD2, a karturilor cu cutie de viteze cu două trepte și 34 de cai putere, pe un șasiu Birel ART. La sfârșitul prefinalelor, el a ocupat poziția 55 din 72 de piloți. Al doilea pilot român, Viktor Ștefan, a concurat la categoria 125 MAX, unde motoarele dezvoltă 30 de cai putere și nu au cutie de viteze, șasiul ales pentru această clasă fiind produs de Sodikart. Din păcate, nici Viktor nu s-a putut califica pentru manșele finale, el ocupând poziția 45 din 72, la sfârșitul manșelor calificative. Deși nu au putut participa în finale, progresul piloților noștri a fost vizibil, ei fiind din ce în ce mai rapizi cu fiecare intrare în pistă.

Concluziile competiției, de Viorel Nicoară, distribuitorul oficial Rotax în România și conducătorul delegației

Competiția Rotax MAX Challenge Grand Finals 2017 ne-a demonstrat din nou că BRP-Rotax este de departe cel mai bun organizator de astfel de evenimente importante. Totul a decurs impecabil. Piloții români au început oarecum timid, având în vedere că erau la primul contact cu circuitul din Portimao care, pe cât este de atrăgător, pe atât este de dificil. Deși calificările cronometrate nu au fost punctul forte (Viktor Ștefan – P69 și Aldrin Opran – P57) manșele de calificare au adus clasări din ce în ce mai bune pentru cei doi. Viktor a evoluat din ce în ce mai puternic, terminând la final pe 45. Aldrin a avut și el o evoluție foarte bună, dar și ghinionul ca în manșa a treia să fie implicat într-o ambuscadă, terminând astfel pe 55 la final. Pentru prima lor participare în RMCGF cei doi au fost uimiți de nivelul ridicat al competitorilor și de egalitatea și fiabilitatea motoarelor Rotax.

Pentru 2018 se anunță un Rotax MAX Challenge România foarte puternic, având în vedere că Rotax va veni cu programe speciale astfel încât numărul piloților va crește semnificativ la aproape toate clasele. România beneficiază în 2018 de trei locuri (Junior, Senior și DD2) în finala mondială, cu un loc mai mult decât în acest sezon. Tot echipamentul de concurs este pus la dispoziție gratuit de Rotax timp de o săptămână, iar asta include: kart, anvelope, combustibil, scule și articole tehnice. Vă așteptăm pe pistă alături de Rotax și sezonul viitor!

Sursa foto: ROTAX – New Age KartingCSSK – Club Sportiv SKAT KART

You may also like