Macau Grand Prix: Surpriză de proporții semnată de Dan Ticktum

Ultima întrecere de Formula 3 a sezonului și totodată cea mai prestigioasă a aruncat la coș orice previziuni, trecând de la calificările previzibile cu cei patru protagoniști ai seriei europene în frunte, la o nebunie totală, decisă în ultimul viraj în favoarea temerarului recrut Red Bull, Dan Ticktum.

Titulatura pompoasă ”FIA F3 World Cup” a fost conferită deja tradiționalului Grand Prix pe care Senna sau Schumacher îl câștigau la vremea lor, iar primele antrenamente din 2017 au adus în avanposturi trei modele Motopark. Joel Eriksson era unul dintre acestea, însă nu avea parte nici la Macau de susținerea coechipierilor, care i-a lipsit în cele 30 de runde europene. Și asta pentru că runda asiatică, de sine stătătoare, e o afacere egoistă: Sergio Sette Camara venea din eșalonul superior (Formula 2) ca să câștige, în timp ce Dan Ticktum (GP3) avea același obiectiv în pofida experienței limitate la bordul monoposturilor de Formula 3 – o unică prezență în finala seriei europene, la Hockenheim în 2016.

FP1 a fost doar un prim contact cu străzile din Macau, iar timpii au coborât cu aproape trei secunde în cea de-a doua sesiune de antrenamente, în care cei trei piloți Motopark de mai sus au fost acompaniați de ceilalți trei actori principali din FIA F3 – Lando Norris, Callum Ilott și Maximilian Gunther. Ferdinand Habsburg a dat și el primele semne că va fi un factor demn de luat în seamă, iar din tabăra Carlin era evidentă încrederea în setupul găsit, cu care și debutantul Sacha Fenestraz a strălucit.

Sub baremul de 2:12 a coborât în primele calificări doar Lando Norris, însă a doua zi în Q2 s-a ajuns chiar sub 2:11. Joel Eriksson a semnat timpul de pole, cu doar 24 de miimi înaintea lui Norris, iar pe linia a doua s-au grupat componenții echipei ”de adopție” a fostei colonii portugheze. Asocierea dintre Prema Powerteam și Theodore Racing viza victoria și în acest an, fie prin Ilott, fie prin Gunther. Nici Mick Schumacher nu era departe de vârf, al șaptelea pe grilă în urma lui Habsburg și Ticktum. Pe 8 era primul pilot care nu a rulat în competițiile europene în 2017 – Yuki Sekiguchi (B-Max Toyota), campion al Formulei 3 nipone în 2011 și al treilea clasat în Super Formula în 2016.

Trecut-au anii puternicelor serii de F3 naționale (Germania, Italia și mai ales Marea Britanie). În prezent, mai avem doar puternica serie europeană, cea japoneză și EuroFormula Open, care nu și-a trimis însă campionul (Harrison Scott) la Macau. Astfel, runda asiatică nu mai era un prilej inedit de a compara valori din campionate diferite și mulți au căzut în plasa unor predicții care includeau doar cvartetul fruntaș al Bătrânului Continent, cu Lando Norris ca mare favorit. Atât britanicul, cât și Eriksson și Gunther au gustat succesul pe traseele stradale de la Pau sau Norisring.

Callum Ilott a ieșit la rampă în cursa de calificare: un start ratat de Norris după obiceiul din prima parte a sezonului și o depășire clinică asupra lui Eriksson l-a adus pe noul membru al academiei Ferrari pe primul loc. Lando a căzut până pe 9, a revenit apoi patru poziții și pe final a pierdut alte două. Avea așadar destul de mult de recuperat în cursa principală. O frânare ratată în virajul critic Lisboa i-a răpit lui Mick Schumacher orice șansă la o clasare în top 10.

În capitala asiatică a jocurilor de noroc, ocupanții primei linii au tras lozuri necâștigătoare. Eriksson a fost și el victima unei frânări târzii în Lisboa, iar Ilott s-a lovit de suedez și a făcut pană. Încă o dată, de pe 3 s-a promovat pe 1, beneficiarul fiind Sergio Sette Camara. Brazilianul a fost prins pe final de Ferdinand Habsburg, după ce s-a confruntat cu o uzură pronunțată a anvelopelor, la fel ca în toate seriile în care a concurat în ultimii ani. Lecția neînvățată l-a costat scump, Habsburg venind în paralel cu el pe ultra-rapidul viraj Mandarin. Austriacul a fost respins la ultima trecere prin Lisboa și San Francisco, însă a revenit puternic pe coborârea de după acul de păr Melco. În ultimul viraj a încercat aceeași manevră pe exterior, ambii piloți fiind la limita aderenței. Niciunul nu a reușit să țină coarda și monoposturile au derapat către glisieră, ruinându-le speranțele în ultima clipă.

Habsburg s-a târât pe trei roți și a luat sosirea pe 4, însă victoria a mers către surpriza numită Dan Ticktum, un nou pariu neașteptat făcut de doctorul Helmut Marko. Șansa a fost parte din joc, însă britanicul în vârstă de 18 ani și-a primit recompensa pentru o manevră incredibilă în penultimul tur, când a trecut pe exterior de Gunther și Norris dintr-un foc, în uralele tribunei plasate strategic în dreptul locației predilecte de depășire pe Guia Circuit. Noul pilot de rezervă McLaren s-a mulțumit cu poziția secundă, iar pe trei s-a insinuat Ralf Aron (Van Amersfoort Racing). Mick Schumacher s-a consolat cu semnarea celui mai rapid tur la debutul pe străzile din Macau, într-o ediție cu numărul 64 ce va rămâne în istorie printr-o concluzie nebună, nebună de tot.

You may also like