WTCC Qatar: Thed Bjork și Volvo cuceresc titlurile mondiale

Ultima sincopă Honda a pus capăt speranțelor lui Norbi Michelisz, iar Thed Bjork a încununat cu succes ofensiva Polestar Cyan Racing în ceea ce pare a fi ultimul sezon cu mașinile de specificație TC1.

Armatele Honda și Volvo s-au pregătit de ultima luptă a sezonului, o liniște totală din partea FIA referitor la viitorul mondialului fiind o dovadă de minimă eleganță pentru a nu umbri punctul culminant al disputei sportive. Pentru prima oară în era mașinilor de clasă TC1, în ultima etapă a stagiunii au ajuns să se dueleze piloți din tabere diferite. Matematic, vom consemna șase piloți ce au venit cu șanse în Qatar, pe trei mașini diferite. Însă Guerrieri și Catsburg și-au declarat susținerea față de coechipierii lor mai bine clasați, iar Bennani și Chilton pe Citroen-urile private înscrise de Sebastien Loeb Racing își jucau mai degrabă titlul independenților, cu Huff pregătit să profite de orice scăpare pe un al treilea C-Elysee.

Așadar, scenariul cel mai realist indica un meci între Thed Bjork și Norbert Michelisz, cu avantaj minim pentru suedez înaintea programului atipic, concentrat într-o zi de vineri. Miza secundară era titlul la constructori, unde Polestar Cyan Racing a scos un as neașteptat din mânecă, prin înlocuirea lui Nestor Girolami cu recordmanul WTCC Yvan Muller, primit cu căldură de fanii neutri, dar cu amenințări ce nu onorează sportul din partea conaționalilor lui Michelisz.

În antrenamente a avut loc un bizar incident între coechipierii Zengo Motorsport, iar Bjork a scăpat doar cu avertisment după ce și-a stabilit timpul-reper sub steag galben. Ulterior, Honda a avut o sesiune de calificări cu suișuri și coborâșuri: Michigami a comis o nouă eroare și nu avea să mai influențeze weekendul precum la Macau, apoi Michelisz a avut o problemă cu frânele și s-a clasat abia pe 11 tocmai când avea nevoie de un rezultat mare, perfect realizabil dacă este să ne luăm după ritmul din antrenamente (record al pistei, timpul de pole ulterior fiind cu o secundă mai lent). Nici Bjork nu a putut să-și treacă în cont prea multe puncte adiționale, reușind abia al patrulea timp după ce s-a și atins cu Yvan Muller în Q2. În faza decisivă, toate cele trei modele Volvo au fost învinse de Esteban Guerrieri, care a obținut astfel primul pole din carieră.

Frânele lui Michelisz au făcut ca Hondele să efectueze doar o plimbare în MAC3, ceea ce a permis rivalilor ”albaștri” să se îndepărteze la 16,5 puncte în ierarhia constructorilor înaintea celor două manșe propriu-zise. Grila inversată a primei curse oferea protagonismul necesar independenților cu Gleason, Filippi și Kris Richard inițial în avanposturi. Însă Bennani și Chilton erau mai familizarizați cu pozițiile fruntașe și aveau de tranșat disputa pentru WTCC Trophy. Englezul a găsit soluția și a învins pentru a treia oară în 2017, iar Gleason a devenit primul american ce urcă pe podium în mondialul de turisme. Mai în spate, Muller și Huff au purtat un duel ”ca pe vremuri”, iar Catsburg s-a apărat impecabil în fața Hondelor lui Guerrieri și Michelisz. Cu maghiarul abia pe 9 și Bjork sosind pe 5, distanța dintre primii doi a crescut la 16,5 puncte.

Cursa principală a început cu un contact între Yvan Muller și Mehdi Bennani, ce a pus capăt speranțelor marocanului la un nou trofeu al independenților. Mai mult, acesta a pierdut și poziția a doua în această ierarhie, căci Huff a luat cele 10 puncte prin clasarea pe 2, în urma unui Guerrieri care n-a avut cum să-l ajute pe Michelisz și s-a consolat cu o primă victorie alături de Honda JAS. Însă pentru japonezi iarăși n-a fost loc de vreo mare bucurie, căci titlurile au fost pierdute. Catsburg și Bjork au încheiat pe 3 și 4, în timp ce drumul lui Michelisz spre top 5 a fost baricadat tocmai de vulpoiul Yvan Muller.

Thed Bjork a resimțit presiunea în cadrul finalei și a răsuflat ușurat abia la trecerea liniei de sosire. Misiunea Volvo în WTCC a fost încununată cu succes în timp relativ scurt (al doilea sezon), în timp ce Honda adaugă încă un an pe lista celor negri. Titlul putea fi acontat atât cu Tiago Monteiro, cât și cu Norbi Michelisz, fiecare element al echipei având partea sa de vină pentru insucces. Totuși, pentru japonezi există o speranță de a reveni în top dacă se trece la specificația TCR pentru 2018, în timp ce Volvo intră în impas la fel cum a pățit și acum 12 luni în propriul fief, în STCC.

Acesta a fost cel mai bun an din viața mea. Există dezastre mai mari pe lume decât să termini pe 2 în WTCC. Am o soție minunată, o fetiță grozavă și o echipă de succes; poate că în mondial n-am avut prea mult noroc, dar s-a compensat într-un fel în celelalte arii.

Norbert Michelisz

Sunt campion din cauza tacticii, am fost relaxat și calm, nu incredibil de rapid pe toate circuitele. Simt că titlul a venit în Macau, unde am reușit rezultate foarte bune deși eram pentru prima oară acolo, iar adversarii veneau cu o bogată experiență. Am avut colegi fantastici – se spune că e mai greu așa, dar eu cred că e mai bine să ai ce învăța de la cei precum Nicky și Nestor.

Thed Bjork

Clasament final piloți: 1.Thed Bjork 283,5p, 2.Norbert Michelisz 255p, 3.Tom Chilton 248,5p, 4.Esteban Guerrieri 241p, 5.Nicky Catsburg 238,5p

Constructori: Polestar Cyan Racing (Volvo) 908,5p, Honda 880p

Independenți (WTCC Trophy): 1. Tom Chilton 138p 2.Rob Huff 129p 3.Mehdi Bennani 128,5p

You may also like