Formula 1: de ce Sergey Sirotkin și nu Robert Kubica

Lance, Sirotkin and Kubica at Williams

Previzibila alegere a Williams a fost confirmată pe 16 ianuarie. În multe cercuri se știa că Sergey Sirotkin va fi alegerea echipei britanice încă de la începutul lunii decembrie, dar din varii motive managementul echipei a amânat anunțul oficial. În același timp, Robert Kubica a primit postul de pilot de rezervă urmând a participa la câteva sesiuni de antrenamente de vineri. Cum s-a ajuns la această mutare?

Renault a fost prima echipă care i-a oferit o șansă lui Robert Kubica, după două teste într-un monopost al erei V8 2.4, urmând marele test de la Hungaroring. Datele colectate acolo nu au mulțumit decât parțial regia franceză, inginerii nefiind pe deplin convinși de capacitatea polonezului de a duce un ritm de cursă susținut pentru 300 km.

În schimb, viteza sa pe un tur de calificare nu a fost pusă niciodată la îndoială. Pe pista maghiară, Kubica nu a mers niciodată doar cu benzină pentru 1-2 tururi de calificare, ci i-a fost permis să tragă la maxim cu 25-30 kg de combustibil. Făcând calculele și punând în ecuație impactul acestei cantități de benzină asupra unui tur de calificare, s-a ajuns la concluzia că polonezul ar fi venit în aceeași zecime cu Hulkenberg. Senzațional, dar insuficient. Pentru că de partea cealaltă, ritmul său de cursă a cunoscut oscilații majore după mai puțin de 10 tururi. Cum la scurt timp s-a ivit șansa unui împrumut al lui Carlos Sainz, Renault a jucat la siguranță și a preferat un pilot ce a dovedit că se descurcă excelent cu un monopost din 2017. În scurt timp a apărut soluția Williams, iar în primele momente contractarea lui Robert Kubica pentru 2018 părea o formalitate.

Pentru început, Williams a ales tot Hungaroring, dar o mașină specificație 2014. Felipe Massa a declarat imediat că diferențele dintre Williams-ul 2014 de 1.8m lățime și cel 2017 de 2m lățime și generând cu peste 30% mai multă apăsare vor face puțin relevant acest test la care au fost puși față în față Kubica și di Resta. Deși s-a încercat păstrarea unui secret total asupra celor două zile de pe pista maghiară, câteva informații esențiale au ieșit la suprafață: de data asta, ritmul de cursă al polonezului a cunoscut o transformare în bine majoră, în schimb di Resta a fost marginal mai iute decât el.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Totuși, feedback-ul tehnic oferit de Robert și modul în care a lucrat la găsirea unui set-up ideal  alături de ingineri a făcut ca polonezului să-i fie oferită o ultimă șansă, concluzia majorității celor prezenți la Hungaroring fiind că polonezul este o alegere mai bună decât scoțianul.

Către finele sezonului 2017 a apărut și soluția Sergey Sirotkin, pilot de teste Renault. Echipa managerială a rusului de 22 de ani a pus apoi pe masa lui Claire Williams suma de 20 milioane de dolari, reprezentând aportul sponsorilor pilotului în cazul în care omul lor ar fi obținut postul de coechipier al lui Lance Stroll. Nico Rosberg, manager-ul lui Kubica a putut strânge doar 7 milioane și a venit cu o soluție de compromis: polonezul să ruleze pentru echipa britanică în primele 7 etape la costul de 1 milion/cursă. Oferta sa nu a fost respinsă, ci a fost pusă în stand by, urmând ca testele cu noile compoziții Pirelli de la Abu Dhabi să stabilească cine e mai potrivit pentru al doilea volan Williams.

În regim de cursă, pe un stint de 14 tururi de data asta, Kubica s-a descurcat foarte bine, media sa fiind cu 0.6s mai bună decât cea reușită de Massa în cursă cu o cantitate de benzină similară. Remarcabil este faptul că pentru test, propulsorul Mercedes avea peste 2000 km rulați a fost ușor detunat din motive de siguranță. Numai că pneurile 2018 sunt diferite de cele 2017, fiind cu o treaptă mai aderente decât corespondentul lor , dar și uzura fiind mai rapidă. Prea multe variabile? Concluzia după analizarea completă a datelor: stintul polonezului a fost solid, fiind ceva mai rapid decât Massa.

Totuși, Kubica nu a fost mulțumit de modul în care simțea monopostul și a cerut anumite schimbări la set-up. Doar că acestea s-au efectuat abia a doua zi și cel care a avut primul acces la mașină în configurația nouă a fost Sirotkin în dimineața zilei a doua. Rusul a fost marginal (0.1s media) mai iute decât polonezul când a efectuat stintul său în regim de cursă. Dar în cea mai mare parte s-a confruntat cu o problemă la cutia de viteze, fiind nevoit să facă short shifting. Cât au influențat aceste două aspecte ritmul său real? Cât de rapid ar fi fost Kubica cu setările solicitate? O concluzie clară nu a putut fi trasă nici de oamenii lui Paddy Lowe, astfel că hotărâtor s-a dovedit modul cum a performat fiecare pe un tur de calificare.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Polonezul a avut la dispoziție două încercări. La prima, în primul tur lansat a întâlnit trafic, astfel că a fost nevoit să abandoneze turul respectiv. În al doilea nu a putut pune cap la cap trei sectoare solide, prăjind pneurile pe primul sector. Cu 1m39.4s a fost mai lent cu 0.9s decât cel mai bun rezultat obținut de Massa în calificări. Doar că brazilianul a mers cu ultrasoft, polonezul cu noile hypersoft și cu motorul detunat. Hyper-soft-ul este considerat de Mario Isola a fi cu aproape 1s mai rapid decât ultrasoft-ul. Dar configurația circuitul Yas Marina și suprafața asfaltică fac ca hypersoftul să nu fie pretabil aici. Simțind cu  comportament subvirator prea pronunțat în simulările de cursă, Kubica a operat cu inginerii modificări la set-up, mașina devenind supraviratoare.

Pe o pistă clasică aceasta ar fi fost alegerea justă, dar nu și aici, aceasta fiind și cauza care a dus la supraîncălzirea trenului spate și livrarea unei performanțe oscilante. Punând cap la cap toate datele, concluzia a fost una nuanțată: polonezul nu a descifrat complet noile pneuri 2018, iar set-up-ul ales nu a făcut decât să înrăutătească situația  dar și cu un set-up ideal, hypersoft-ul nu e un cauciuc care să țină un tur complet la Abu Dhabi.

Apoi a venit rândul lui Sirotkin. Rusul a fost ales să testeze noul soft cu care a reușit un 1m39.9s. Pe o pistă de o lungime comprabilă, dar cu un asfalt mai abraziv între soft și hypersoft 2018, diferența a fost apreciată de Pirelli la aproape 2s/tur. Dar adăugând în ecuație restul variabilelor: cele mai bun sectoare, faptul că hypersoft-ul nu e adecvat pistei arabe, iar trenul folosit de Kubica când a realizat cel mai bun rezultat al său era deja scos din fereastra optimă de performanță de turul anterior în care prinsese trafic, s-a concluzionat că Sirotkin este mai rapid, dar cu ceva mai puțin de 0.3s/tur. Rusul nu ar fi departe de Kubica la partea de feedback tehnic, s-a dovedit metodic în aplicație și are un stil destul de neutru în privința diferitelor caracteristici comportamentale ale monopostului și pneurilor. La asta se adaugă un buget de 3 ori mai mare decât cel oferit de polonez.

În plus, legat de învingătorul de la Montreal din 2008 se mai leagă o piedică: cele 6 milioane de dolari primite de la firma de asigurări după accidentul din 2011 ce ar trebui returnați dacă polonezul se reîntoarce în cursele de F1. O companie petrolieră din Polonia s-a angajat să achite această sumă, dar totuși nu a fost suficient. Interesant este că în testul comparativ între cei doi organizat de Renault pe un monopost 2011, Kubica a fost net mai iute decât Sirotkin(0.4s)…

Mai pe românește, Williams a așteptat cu sufletul al gură aceste două zile de teste de pe Yas Marina, crezând că Robert Kubica va rupe gura târgului și au fost dezamăgiți. După o pauză de 7 ani în pilotarea unui monopost de F1 și fiind doar pentru a doua oară când merge cu o mașină specificație 2017, dar cu pneuri necunoscute până atunci, poate că lumea a așteptat o minune de la Robert. Unii și-au dorit ca în 2018 să asiste ce cea mai strălucită revenire din toate timpurile.

Achille Varzi s-a întors în 1946, după 8 ani de pauză și o „cură” serioasă de morfină, dar era numai un bătrân cal de curse purtând o aureolă legendară. Lauda a revenit la vechea pasiune după doi ani, dar pierduse ultimele zecimi vitale și ceva din precizie. Michael Schumacher a făcut și el pasul acesta după patru ani, dar urmările accidentului grav de motocicletă și niște pneuri ce nu se pliau pe gustul său au făcut ca timpul de 3 ani la Mercedes să nu fie chiar un succes. Alain Prost s-a întors și el după o pauză forțată de un an, dar la volanul unui Williams-Renault ce în unele cazuri a fost și cu 2s/tur mai iute decât concurența. Acum 90 de an, Pietro Bordino era convins să urce într-un Fiat de GP după peste doi ani de repaus și zdrobea orice împotrivire într-o cursă ploioasă la Monza pentru ca apoi să-i taie elanul unui anume Tazio Nuvolari pe Circuito del Pozzo până când mașina l-a lăsat baltă. Dintre toate revenirile celebre, acesta este și singurul caz în care cel în cauza a dovedit că nu a pierdut nimic din calitățile care l-au făcut faimos.

Derek Daly alcătuise în urmă cu un deceniu o așa numită „piramidă”, prezentând un sistem ingenios de evaluare a meritelor celui de la volan, având similitudini cu ce propusese Denis Jenkinson în 1958. Având ca bază „identificarea talentului” – modul în care este recunoscut talentul cu care te naști, maniera în care generezi viteza maximă atinsă (ori prin intermediul instinctului, ori din reflex, ori printr-o combinație a ambilor factori) această metodă nouă a fost aplicată chiar de creatorul lor pe cei mai aprigi performer ai anului 2008. Concluzia sa? „Robert Kubica deține cea mai completă piramidă dintre toți piloți de pe grila de azi. Are o acuratețe tehnică impresionantă și va mai progresa la acest capitol… Seamănă cu Senna din multe puncte de vedere”.

Deocamdată, Robert Kubica a primit postul de pilot de rezervă la Williams și va lua parte la 8 sesiuni de antrenamente din zilele de vineri. Este un punct de plecare pentru un comeback ce ar putea rescrie istoria acestei discipline. În concluzie, ne rămâne doar să amintim că Williams Racing are cea mai neexperimentată linie de piloți din ultimii 40 ani, iar sezonul 2018 se va dovedi unul extrem de solicitant pentru toată gruparea britanică.


Conținutul website-ului www.pitstops.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea pe alte siteuri conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea PitStops. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa contact@pitstops.ro.
Share-uirea pe social media (Facebook, Twitter, LinkedIn) în grupuri, pe contul personal sau pe pagini este acceptata si nu este nevoie de un acord prealabil.

You may also like

By