Audi supraviețuiește la Bathurst și se impune

Am avut, acum o săptămână, o cursă de 24 de ore de la Daytona ciudată, cu doar patru neutralizări, și am știut atunci că această situație nu se poate repeta la Bathurst unde media anuală, în 12 ore nu 24, este de 12 neutralizări. În fapt, anul acesta am sărit peste medie și, printre toate obstacolele, a înotat un Audi pentru a aduce prima victorie pentru cele patru cercuri în șase ani.

Am mai spus-o și o repet: Orice cursă la Bathurst este aproape de a fi o loterie iar această situație este amplificată și mai mult de regulamentul cursei de 12 ore în care, pe lângă puternicele GT3, regăsim diverse modele de cupă, de GT4 și alte mașini invitate – unele cu viteze mult mai mici în anumite porțiuni ale pistei față de liderii clasamentului general. Cum și zidurile sunt aproape peste tot la buza asfaltului, din motive lesne de înțeles, anual au loc accidente. Anul acesta „trend-ul” a început încă din antrenamente, când Audi-ul cu numărul 9 a lovit zidul – și nu a fost singurul.

Noaptea este mai fascinantă aici decât oriunde altundeva

Astfel, la Bathurst nu e prea inspirat să te bați pe umăr c-ai trecut de prima oră, sau de primele șase, sau de primele opt. Cursa din acest an ne-a demonstrat fix acest lucru dar, înainte de toate cele 12 ore, am avut niște calificări foarte disputate care s-au încheiat, cum e obiceiul și la Bathurst 1000, cu un super pole între primii 10. Cel mai rapid a fost Chaz Mostert la bordul BMW-ului M6 al Team Schnitzer, germanii revenind la Bathurst după 21 de ani. Chaz a reușit un 2:01.934 care i-a asigurat trofeul Allan Simonsen pe care-l primește an de an polesitter-ul, dar nu a doborât recordul all-time al pistei reușit de Shane van Gisbergen în 2016. Audi-urile Jamec Pem au urmat, cu R8-ul #22 lui Kelvin van der Linde pe doi și mașina #74 lui Christopher Haase pe trei. Liderul de la Pro-Am a împărțit linia a doua a grilei cu Audi-ul lui Haase, mai precis Gallardo-ul R-EX al Buik Motorsport. Pe cinci s-a aflat Scott McLaughlin în timp ce, de pe șase, a pornit Cameron Waters la prima prezență a Strakka Racing cu noile sale Mercedes-AMG GT GT3. Waters a intrat în super pole după ce BMW-ul cu numărul 100 al SRM, care a fost al doilea în Q2, a fost descalificat deoarece s-a descoperit după sesiune că M6-le depășise limitele de presiune în turbină.

De când popularitatea cursei a crescut, iar un număr tot mai mare de fani din alte țări au început s-o urmărească, întrecerea de 12 ore de la Bathurst a adoptat un program inedit: cursa începe înainte de răsăritul soarelui, înainte de 6:00 dimineața, astfel că prima oră se desfășoară pe întuneric. Iar când spun întuneric chiar mă refer la o beznă pe care abia o pătrunzi de pare mai noapte decât la Nurburgring, Spa sau Le Mans. După aceste prime secvențe, supraviețuitorii sunt tratați cu un răsărit superb cum puține mai sunt în lumea curselor de o zi și-o noapte. În mod neașteptat, prima oră nu a fost marcată de prea multe incidente, înafară de cel dinainte de start care a avut în prim plan un Ford al MARC Cars Australia. Echipa australiană a venit la această primă etapă a Intercontinental GT Challenge (din care mai avem etape la Spa, Suzuka și COTA, toate sub umbrela SRO) cu șase mașini – patru din prima generație sub formă de turisme Mazda și Ford și două din generația nouă care preiau design-ul unui Mustang.

Iar răsăritul este și el cu totul special, mai ales când ai 50 de mașini care trec prin dreptul său

Odată ce cursa a revenit sub steag verde, Mostert s-a dezlipit de adversarii săi imediat, fiind, în mod constant, cu cel puțin o secundă mai rapid. Asta l-a ajutat să-și construiască un avantaj de 40 de secunde până la finele stint-ului și, deja, adversarii acuzau că BMW-ul este într-o altă ligă. Finele orei secunde au adus primul accident serios pe Munte, în care a fost implicat Ford-ul MARC Cars care conducea categoria Invitational, Audi-ul cu numărul 9 care fusese reparat după accidentul din antrenamente și un alt model identic al International Motorsport. Acesta din urmă a fost lovit cel mai rău, iar septuagenarul de la volan, Andrew Bagnall, care a și fost cel ce a cauzat întreg evenimentul, a fost dus cu elicopterul la spital dar este în stare stabilă. Neutralizarea care a urmat, a patra de la momentul startului, a durat aproximativ o oră. La acel moment, Tim Slade se afla în frunte în McLaren-ul Objective Racing ca urmare a cele mai recente opriri la boxe, în timp ce BMW-ul #43 Schnitzer era al doilea cu Marco Wittmann la comenzi.

Șansele mașinii pornite de Mostert au fost micșorate de o penalizare, aproape două ore mai tărziu, din cauza unui restart prematur. Acest incident s-a mai repetat de-a lungul întrecerii, afectând și alți lideri care au accelerat înainte de linia de demarcație care marchează locul din care poți să depășești viteza pe care o ai sub safety car. Wittmann a căzut în aceste condiții pe poziția a 10-a la general. Asta în timp ce BMW-ul M6 cu numărul 100, ce a plecat de la coadă, se afla la conducere cu patronul Steven Richards la volan. Acesta îi avea în ceafa sa pe Chris Mies și Kelvin van der Linde. În această ordine s-a și intrat în a șaptea perioadă de neutralizare venită după explozia monstruoasă de pneu suferită de Maxime Soulet la ieșirea din The Chase. Belgianul pilota Bentley-ul ghinionist, mașina cu numărul 18 trecând deja înainte de acel incident printr-o schimbare a cutiei de viteze. Alte probleme au lovit Audi-ul cu numărul 3 și modelul Daytona cu numărul 65, una dintre mașinile cele mai apreciate de public fiind o replică a clasicului Shelby Cobra Daytona Coupe din 1965.

BMW a luat pole-ul dar speranțele la o victorie au fost eliminate de un accident

Scurgerea a alte două ore a fost prielnică pentru contingentul Audi, iar mașina cu numărul 74 în care a revenit Haase se afla la șefie la jumătatea întrecerii. Pe doi se afla Garth Tander în celălalt R8 LMS Jamec Pem. Earl Bamber se afla pe trei în Porsche-le Craft-Bamboo, pe patru fiind BMW-ul SRM #100. Ultimele două poziții din top 6 au fost ocupate de alte două modele 991 GT3R în timp ce BMW-ul cu numărul 43 se afla pe șapte. Cursa perfectă a Jamec Pem a fost stricată înainte de intrarea în ultimele patru ore, după ce Kelvin van der Linde a lovit zidul în The Dipper cu Audi-ul #22. Asta în timp ce Winkelhock se afla în frunte în cealaltă mașină a echipei. Competition Motorsport a progresat până pe poziția a doua, respectiv prima la Pro-Am în timp ce speranțele celor de la Bentley erau ținute în viață de Guy Smith cu cealaltă mașină de uzină iar Mercedes avea în avanposturi modelul celor de la SunEnergy1 și cel al Strakka Racing #55 (#56 nu a contat în cursă după ce Max Buhk și Tristan Vautier s-au atins în prima parte a cursei, Buhk fiind trimis în pneuri, ceea ce a produs pagube la suspensie).

Bentley a continuat să spere într-o victorie de adio pentru bătrânul Continental până în ora a 10-a când Steven Kane a fost implicat într-un accident în lanț. Kane, Mostert și un Porsche din clasa B s-au înghesuit prin The Cutting, însă nu au avut toți loc, Mostert lovind mai întâi mașina de clasă inferioară înainte de a ricoșa în Bentley-ul M-Sport. Ambele GT3-uri au ajuns în garaj cu pagube, iar mașina Craft-Bamboo a lui Kevin Estre a fost și ea implicată în incident, dar a scăpat fără daune. Cei trei se luptau pentru poziția a treia la general iar, după deliberări, Mostert a fost cel penalizat. Aceasta a fost cauza neutralizării cu numărul 13 din cursă. La restart, David Fumanelli a reușit să se păstreze în frunte în Mercedes-ul Strakka #55, dar cu Patrick Long pe urmele sale, americanul pilotând Porsche-le #12 Competition Motorsport.

Black Swan Motorsport s-au impus în clasa Pro-Am

Cu mai puțin de două ore rămase, toate gurile din boxa Jamec Pem s-au deschis, șocate de ce se vedea pe monitoare: Markus Winkelhock s-a oprit în mod complet neașteptat, mașina #74 suferind o problemă terminală la transmisie. Asta i-a dat pe tavă prima poziție Audi-ului WRT, în timp ce Strakka Racing s-a aflat pe doi înainte ca ambele mașini să pătrundă la boxe. Porsche a preluat apoi inițiativa cu 90 de minute rămase de disputat, Manthey și Competition Motorsport luptându-se pentru prima poziție în timp ce un total de nouă mașini mai erau în același tur cu liderul clasamentului general.

Pe final, cursa a fost marcată de un accident serios între Mercedes-ul #19 al lui John Martin și Audi-ul #69 al lui Ash Walsh  care a derapat în sincron cu Ford-ul MARC Cars al lui Bryce Fullwood. Dacă acesta din urmă a putut continua, Walsh a rămas de-a curmezișul drumului în McPhillamy Park, iar Martin l-a cules la aproximativ 200 de km/h deoarece steagurile galbene nu erau încă fluturate când a trecut Martin. Cum mai erau doar 25 de minute rămase înainte de scurgerea celor 12 ore, organizatorii au decis să arate steagul roșu și să oficializeze rezultatele din turul cu numărul 271. Asta ne-a răpit un final ce se contura a fi electrizant.

Strakka Racing au reușit un top 3 la Pro-Am la debut însă mult mai mult era posibil

Astfel, înaintea accidentului, Robin Frijns conducea în Audi-ul WRT #37, care a intrat în cărți pentru victorie destul de târziu, fiind urmat de Jamie Whincup în Mercedes-ul SunEnergy1 Racing. Ambii, însă, ar fi fost nevoiți să mai treacă o dată pe la boxe pentru a lua puțină benzină dacă întrecerea nu ar mai fi fost întreruptă. Aceeași era situația și pentru Marc Lieb care conducea un grup de patru Porsche între pozițiile 3 și 6. În spatele lui Lieb se afla Matt Campbell, pilotul Competition Motorsport revenind după ce a fost ultimul care a oprit în cel mai recent ciclu de treceri pe la standuri, ceea ce îi oferea pilotului din mașina #12 șansa de a nu fi nevoit să treacă pe la boxe în ultimele minute. Cum cursa a fost întreruptă și apoi oprită, avantajul lui Campbell nu s-a mai materializat, iar echipa a trebuit să se mulțumească cu poziția a patra la general, respectiv locul 2 la Pro-Am în urma mașinii identice aduse de Black Swan Motorsports.

Robin Frijns, Dries Vanthoor și Stuart Leonard au adus, în aceste circumstanțe, prima victorie a W Racing Team în cursa de 12 ore de la Bathurst și, totodată, au readus Audi pe prima treaptă a podiumului după o pauză de șase ani. SunEnergy1 au terminat pe poziția a doua, în timp ce Strakka Racing, care au condus prin mașina #55, au trebuit să se mulțumească cu poziția a șaptea, respectiv ultima treaptă a podiumului la Pro-Am ca urmare a unui ritm mai lent pe final.

Grove Racing s-a impus în Clasa B cu 991-le GT3 Cup cu numărul 4, în ciuda mai multor probleme pe parcursul celor 12 ore. Noul BMW M4 GT4 s-a impus în Clasa C prin echipajul #30 al Boat Works. În urma problemelor întâmpinate și de Viper-ul echipei Daytona Supercars, MARC Cars Australia au reușit să monopolizeze podiumul Clasei C deși nu au avut o cursă ușoară, celălalt MARC Cars II luând foc cu aproximativ cinci ore rămase pe ceas. Mașinile cele noi au, însă, potențial, iar echipa a primit deja mai multe precomenzi pentru ele.

Rezultate complete aici

Foto via: Jarrod Moore, PWC, W Racing Team


Conținutul website-ului www.pitstops.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea pe alte siteuri conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea PitStops. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa contact@pitstops.ro.
Share-uirea pe social media (Facebook, Twitter, LinkedIn) în grupuri, pe contul personal sau pe pagini este acceptata si nu este nevoie de un acord prealabil.

You may also like

By