WEC: Povestea unui campionat care s-a aplecat în fața unui singur om

În cursul zilei de ieri am primit cu brațele deschise anunțarea listelor cu echipele și mașinile angajate în viitorul super-sezon al FIA WEC care va consemna o prezență cel puțin interesantă în persoana lui Fernando Alonso ce va pilota pentru Toyota. Această situație a dus și la o controversă peste care nu pot trece fără să n-o discut.

Cu toții știam că plecarea succesivă a doi dintre producătorii care se luptau la LMP1 va pune în pericol Mondialul de Anduranță, iar viitorul campionatului a fost asigurat prin două metode: pe de-o parte s-a modificat regulamentul în așa fel încât echipe private cu prototipuri care nu beneficiază de sisteme hibride să aibă șansa lor în lupta pentru victoria în clasamentul general și, pe de-altă parte, ghidarea campionatului spre un calendar de iarnă, mai economic. Această schimbare nu se putea face decât prin organizarea unui așa-numit super-sezon de tranziție care să înceapă în 2018 și să se termine în 2019.

Acest plan i-a ajutat deja pe organizatori să-l vândă drept sezonul cu două vizite pe la Le Mans, o premieră absolută. Toate lucrurile păreau a merge într-o direcție firească până când, anul trecut, Fernando Alonso a rulat pentru Toyota în Rookie Test-ul din Bahrain, iar asta a dat de gândit unor figuri din branșă. După escapada sa de la Indy 500 de anul trecut și confirmarea prezenței la cursa de 24 de ore de la Daytona, nu era greu de imaginat că asturianul vizează o viitoare prezență la Le Mans. Cum Toyota urma să fie singura echipă de uzină de la LMP1, acesta trebuia să fie locul ideal în care dublul campion mondial de Formula 1 să debuteze în cea mai faimoasă cursă de anduranță a planetei.

Cum ar fi fost dacă Formula 1 își muta cursa pentru a-i ajuta pe cei din WEC? Și voi râdeți? Și eu!

După ce s-au mai scurs câteva luni, astrele s-au așezat într-o poziție propice și, la finalul lui ianuarie, anunțul a venit: Alonso urma să concureze nu doar la Le Mans, ci în întreaga stagiune 2018-2019 pentru Toyota Gazoo Racing. Asta a însemnat punerea pe liber a unuia din titularii echipei. Omul sacrificat a fost Anthony Davidson, care a fost alături de niponi încă din 2012, iar asta nu a mulțumit pe prea multă lume, unii fani întrebându-se de ce Jose-Maria Lopez se mai află încă în line-up, date fiind greșelile sale din trecutul recent.

Dacă eliberarea unui loc pentru Alonso a fost partea ceva mai facilă, altă piedică a ieșit în calea participării în integralitate:  etapa de casă a celor de la Toyota, cursa de șase ore de la Fuji ce trebuia să aibă loc în weekend-ul 19-21 octombrie 2018, simultan cu Marele Premiu al Statelor Unite de la Austin. Această suprapunere a venit după ce etapa din Japonia a fost mutată cu o săptămână mai târziu ca să nu se suprapună cu Petit Le Mans – ultima etapă din IMSA Weathertech Sportscar Championship în care participă mai mulți piloți din WEC.

Ieri au fost prezentate entry list-urile pentru întregul sezon și, respectiv, cursa de la Le Mans – ambele respectabile. Plutea, însă, în aer semnul de întrebare referitor la Alonso, care nici nu a fost prezent la conferința de presă de la Paris. Situația a fost rectificată la scurt timp într-un mod complet nefericit: etapa din Japonia a fost mutată înapoi în slot-ul original, weekend-ul 12-14 octombrie, pentru ca Alonso să poată participa. Și nu, asta nu am înțeles eu printre rânduri, chiar asta a declarat șeful campionatului, Gerard Neveu:

„Cum am putea noi să avem pe cineva ca Fernando Alonso în paddock-ul WEC, concurând pentru Toyota, și să mergem în Japonia fără el? Luând în considerare fanii japonezi, munca celor de la Toyota și, totodată, pe Fernando care se va lupta pentru titlul mondial, mutarea are sens. În plus, fanii japonezi sunt foarte fericiți,” a mai spus Neveu.

Acest mesaj, care este încă în vârful tweet-urilor lui Neveu, spune totul

Francezul a subliniat că, atunci când s-a luat această decizie, cel mai mult au contat interesele campionatului, iar în centrul lor se află prezența lui Alonso la fiecare etapă, ca pilot de frunte al ultimei echipe de uzină rămase la categoria LMP1. Neveu a sugerat, în fine, că cei din IMSA ar trebui să privească la alternativele de mutare a ultimei etape din campionatul lor care este și ultima etapă din North-American Endurance Cup. Americanii au răspuns „cu respect” că nu se poate deoarece și ei, ca și restul lumii, aveau cam toate piesele puzzle-ului poziționate în avans. Chestii neimportante, cel puțin nu la fel de importante ca un campion mondial în F1, cum ar fi contracte TV, banchetul de final de an sau interesele tuturor producătorilor care-și făcuseră deja niște calcule.

Dacă te vei uita pe calendarele celor două competiții vei mai descoperi că etapa de la Mid-Ohio se suprapune cu cursa de la Spa iar cea de la Belle-Isle cu ziua de teste de la Le Mans, așa că probabil te întrebi de ce are vreo importanță această nouă suprapunere? Hai să o luăm cu începutul: ce mesaje vrea să transmită campionatul către sponsorii săi, fanii săi și toate echipele și oamenii angrenați?

Ei bine, după o asemenea mutare, singurul mesaj clar pe care-l văd este că Fernando Alonso, campionul din urmă cu mai bine de un deceniu din F1, este mai important decât toți ceilalți piloți, iar interesele celor de la Toyota primează în fața tuturor celorlalți – deși statului de Campionat Mondial este ținut în viață de prezența uzinelor din clasa GTE-Pro.

Înțeleg și este evident că Alonso este un vector de imagine imens pentru WEC, cum a fost și pentru IMSA când a alergat la începutul lui ianuarie la Daytona și pentru Indycar când a participat la Indy 500. Totuși, nu poți să nu te simți că asiști la o situație jenantă în care un întreg campionat – mondial, nici măcar unul de mică anvergură – se apleacă în fața nevoilor unui singur pilot, indiferent de statutul său. În fond, cam toți piloții din WEC mai au programe paralele, însă nicio autoritate nu s-a întrebat ce s-ar putea face pentru a-i ușura existența vreunuia. Practic, WEC își acceptă poziția de cățeluș care-i mânâncă din mână lui Alonso deși nu are nevoie.

Spun că nu are nevoie, deoarece campionatul arată că s-a redresat bine după plecarea celor de la Audi și Porsche: avem 10 prototipuri la LMP1, 10 la GTE-Pro împărțite între cinci producători plus alte șapte la LMP2 și nouă la GTE-Am – toate fiind cifre peste ceea ce am avut în 2017. Se pare, însă, că toate acestea nu sunt de ajuns, iar campionatul care-și dorea să fie cel aflat în vârful piramidei din disciplina anduranței nu pare să aibă coloană. Da, suntem deja mult prea familiarizați cu modul în care cursa de la Le Mans este privită ca Sfântul Graal și după ea urmează o pauză mult prea generoasă care nu este de bun augur, însă asta depășește chiar și modul în care WEC se apleacă în fața circuitului din valea La Sarthe deoarece aici vorbim și de egoism.

Tot ce a putut Neveu să facă e să-și ceară scuze față de piloții ale căror planuri au fost date peste cap, uitând și de restul oamenilor care vor parcurge drumul până la Fuji. Chiar și dacă ne concentrăm doar pe piloți sunt mulți cei afectați: Harry Tincknell ar trebui să fie și la Fuji să piloteze pentru Ford, și la Petit Le Mans cu Mazda, Renger Van Der Zande ar trebui să se cloneze ca să fie prezent și la bordul Cadillac-ului lui Wayne Taylor și în BR-ul echipei Dragonspeed, iar aceștia sunt doar doi dintre cei care suportă consecințele – unii arătându-și, supărați, punctul de vedere pe Twitter.

O altă victimă a fost seria supremă de GT-uri din ”țara soarelui-răsare”, care și-a mutat runda a șaptea de la Autopolis la rectificarea anterioară a calendarului WEC pentru a nu se suprapune cu cele 6 ore de la Fuji, iar acum Mondialul a venit iarăși peste Super GT cu o săptămână mai devreme. Așadar, provocarea logistică nu e doar pentru piloți, ci și pentru oficialii Toyota și fanii japonezi care vor alege, probabil, să vadă musafirii și să dezumfle audiența cursei de la Autopolis.

Toate acestea n-au contat însă, așa că ar fi interesant de știut care sunt cifrele cu care vine Alonso – dacă toți ceilalți parteneri, noi sau vechi, plus fani și reprezentanți media – au fost ignorați și lăsați să „se descurce”. Situația este cel puțin regretabilă și, sper eu, să nu facă obiectul unui precedent dacă vom mai vedea, în viitor, piloți care participă în F1 și vor să concureze cu normă întreagă și în WEC.

Familie? Care familie? În vârful Muntelui este, acum, doar Alonso!


Conținutul website-ului www.pitstops.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea pe alte siteuri conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea PitStops. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa contact@pitstops.ro.
Share-uirea pe social media (Facebook, Twitter, LinkedIn) în grupuri, pe contul personal sau pe pagini este acceptata si nu este nevoie de un acord prealabil.

You may also like