World Superbike Review 2017: Al treilea an al domniei lui Rea

Mondialul de Superbike a celebrat cel de-al 30-lea sezon și al cincilea din era Dorna. Chiar dacă pe hârtie am avut 8 mărci de motociclete reprezentate, Kawasaki și Ducati au fost singurii constructori care au obținut victorii în 2017 și doar prin structurile de uzină. Pe podium au mai urcat ocazional și componenții Yamaha, singurul top 3 realizat de un pilot din primii șase a fost Leon Haslam în etapa de casă de la Donington. Însă retrospectiva trebuie să înceapă cu Jonathan Rea, supraomul care și-a continuat lupta cu recordurile competiției, mai mult decât cu adversarii de pe circuite.

Al treilea an de parteneriat cu Kawasaki a adus cel de-al treilea titlu la rând pentru nord-irlandez. El începuse stagiunea pe poziția a patra all-time în ceea ce privește victoriile, iar după alte 16 manșe câștigate i-a surclasat pe Noriyuki Haga și Troy Bayliss, egalându-l pe australian și la titluri ale piloților. Înaintea lui Rea mai rămâne doar King Carl Fogarty, cu 59 de succese, față de cele 54 ale reperului ultimilor ani. Foggy a fost depășit însă deja la capitolul podiumuri și împarte recordul de duble victorii într-un weekend cu Edwards și Rea, toți trei fiind acum la cota 16.

Johnny Rea a dictat ritmul încă din debutul anului, legând cinci victorii consecutive înainte ca Chaz Davies (Ducati) să-l învingă în manșa a doua de la Aragon. Rea a recidivat pe traseul său fetiș, reușind dubla la Assen pentru un total de 11 manșe adjudecate în Catedrala motociclismului (din care ultimele 7 la rând), apoi a venit pe doi în ambele alergări de la Imola, în urma lui Davies. Astfel, după primele 5 etape, liderul avea 235 de puncte din 250 posibile și o mână fermă pe trofeu.

De abandonul său la Donington nu a profitat cel mai apropiat rival, ci colegul său din echipa Kawasaki, Tom Sykes. Vremurile în care acesta dădea tonul în mondialul de Superbike par o amintire îndepărtată, doar două victorii și patru pole-uri fiind trecute în contul său în 2017. A fost de ajuns pentru a-l devansa pe secundul Ducati, Marco Melandri, autor al unei singure victorii, la Misano. După această ”rundă a locotenenților”, Davies și Rea și-au împărțit victoriile în următoarele patru etape (Laguna Seca, Lausitzring, Portimao și Magny-Cours).

Finalul de sezon a oglindit începutul acestuia, cu Rea suveran în ultimele patru manșe disputate la Jerez și Losail, iar Davies condamnat la un etern loc secund. Astfel, nord-irlandezul a stabilit un nou record de puncte într-un sezon (556), în pofida faptului că am avut în trecut și calendare mai lungi de 13 etape. Chaz Davies a intrat și el în top 10 all-time după ce a ajuns la 27 de victorii, iar 2018 ar putea fi anul în care îl va prinde din urmă și pe Sykes, aflat la 6 succese de galez.

Mai important pentru Davies și Ducati ar fi ca noul regulament să le permită să învingă uzina Kawasaki. Marca din Borgo Panigale nu a mai triumfat la constructori din 2011, an în care Carlos Checa devenea campion pe un 1098R înscris de echipa privată Althea Racing. De atunci, doar grupările oficiale Aprilia și Kawasaki au cucerit titlurile. 2018 aduce modificări ale sistemului de limitare a motocicletelor victorioase, într-un set de reguli pe care gurile rele îl consideră explicit anti-Kawasaki.

Yamaha speră să fie în măsură să se apropie de vârf, după un sezon încheiat ca a treia forță a campionatului. Xavi Fores a fost cel mai bine clasat pilot privat pe un Ducati înscris de Barni Racing Team, acesta devansându-l pe Leon Camier, unicul pilot al uzinei MV Agusta. Pentru BMW, Jordi Torres a avut clasări solide, însă Markus Reiterberger a spus adio campionatului după trei etape, cu vertebrele insuficient refăcute după accidentarea de anul trecut de la Misano. Germanul a rulat doar în seria din țara de baștină (IDM), devenind campion alături de BMW în ultimul an de existență al competiției ce datează din 1924.

Însă cel mai dramatic parcurs din mondialul de Superbike a fost cel al uzinei Honda. Perechea Bradl-Hayden promitea multe, însă americanul și-a găsit sfârșitul la doar 35 de ani, fiind lovit de o mașină pe când se antrena cu bicicleta în apropierea circuitului de la Misano. Fostul campion MotoGP a fost înlocuit de conaționalul Jake Gagne, apoi a survenit un highside violent la Portimao pentru Stefan Bradl și astfel Honda a pierdut și cel de-al doilea titular. Rămas fără ghidon după încheierea contractului cu Ducati, Davide Giugliano a preluat modelul CBR 1000RR al germanului, dar nu a dovedit că ar merita titularizat pentru anul viitor. În aceste condiții, nu e de mirare că Honda a încheiat plutonul celor 7 uzine combatante în această stagiune.

Clasament piloți: 1.Jonathan Rea 556p, 2. Chaz Davies 403p, 3.Tom Sykes 373p.
Clasament constructori: 1.Kawasaki 599p, 2.Ducati 520p, 3.Yamaha 308p.

Titlul clasei Supersport i-a revenit francezului Lucas Mahias (Yamaha), care a profitat de accidentările suferite de veteranul Kenan Sofuoglu (Kawasaki). Turcul s-a prezentat doar la startul a opt curse, dintre care a câștigat cinci. Deși mai avea doar o șansă infimă la titlu în finala din Qatar, cvintuplul campion al categoriei s-a aliniat pe grilă la doar o lună după tripla fractură de șold și a luptat până la final. Însă Mahias a învins în ultima cursă, devenind al patrulea rider din Hexagon care se impune la Supersport, după Stephane Chambon, Fabien Foret și Sebastien Charpentier.

Noutatea weekendurilor din World SBK în 2017 a fost înlocuirea clasei Stock 600 cu formatul Supersport 300, care a programat 9 runde în Europa. Clasa a fost deosebit de populară, cu 27 de piloți prezenți la fiecare start. Cinci dintre aceștia au provenit din Spania și toți s-au clasat în primii 8 la final de an, confirmând supremația școlii iberice la clasele mici. Titlul a fost acontat de Marc Garcia (Yamaha), care a profitat de o descalificare a italianului Alfonso Coppola (Yamaha) la Donington pentru a-l devansa cu un singur punct. O mediatizare remarcabilă a avut-o victoria înregistrată de Ana Carrasco (Kawasaki) la Portimao, aceasta ieșind triumfătoare dintr-o luptă cu cei doi protagoniști de mai sus.

Michael Ruben Rinaldi (Ducati) și Toprak Razgatlioglu (Kawasaki) au obținut câte trei victorii de-a lungul sezonului la clasa Stock 1000, italianul devenind campion cu 8 puncte avans în fața tânărului aflat sub aripa lui Kenan Sofuoglu. Podiumul stagiunii a fost completat de fracezul Florian Marino (Yamaha), iar finala de la Jerez a adus o victorie-surpriză a musafirului Markus Reiterberger (BMW), în fața impresionantului ucrainian Illia Mihalcik (Kawasaki).


Conținutul website-ului www.pitstops.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea pe alte siteuri conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea PitStops. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa contact@pitstops.ro.
Share-uirea pe social media (Facebook, Twitter, LinkedIn) în grupuri, pe contul personal sau pe pagini este acceptata si nu este nevoie de un acord prealabil.

You may also like

By