USCC Sebring 12h: Nissan-ul ESM câștigă după o cursă plină de incidente

De la agonie la extaz, astfel se poate descrie în doar câteva vorbe parcursul echipei Extreme Speed Motorsport în ediția 2018 a cursei de la Sebring după ce echipa lui Scott Sharp a pierdut unul dintre cele două Nissan-Ligier în chiar primul viraj al primului tur, reușind să aducă însă cealaltă mașină pe prima poziție a clasamentului general după 12 ore.

De pe ovalul de la Daytona, echipele din IMSA Weathertech Sportscar Championship au trecut pe bătrânele linii drepte ale aerodromului din Sebring pentru etapa a doua a sezonului care a contat și pentru Patron North-American Endurance Cup. Munca depusă de IMSA în a balansa cele patru mașini construite după regulile DPI a dat roade, iar toate patru și-au arătat colții în antrenamentele libere, inclusiv Mazda, dar contingentul de concurenți cu modele LMP2 a suferit. Deși BoP-ul modelelor DPI se face calculând timpul ideal teoretic al mașinilor de LMP2, acestea din urmă nu au reușit să țină pasul cu surorile americane nici la Daytona și nici la Sebring.

Învingătorii din 2017 au venit pe poziția secundă de această dată

După niște calificări, pe care le voi detalia puțin mai jos, dominate fără drept de apel de DPI-uri – care au ocupat primele 10 poziții înaintea penalizării primite de Mazda Team Joest, și o cursă în care podiumul a fost de asemenea apanajul DPI-urilor, Paul di Resta a venit cu critici dure la adresa organizatorilor. Scoțianul, aflat la al doilea start alături de United Autosports în acest an, consideră că întregul proces este o pierdere de timp dacă scopul de a aduce toate prototipurile la un numitor comun în ceea ce privește performanța nu este atins. Practic, a spus di Resta, mașinile de P2 nu au avut ritmul necesar pentru a se lupta cu DPI-urile, profitând doar de problemele mașinilor cu motoare Nissan, HPD, Mazda sau Cadillac. Această situație a fost punctată și de CEO-ul echipei, Zak Brown.

Problemele cu BoP-ul nu sunt noi și, probabil, nu vor fi pe deplin remediate nicicând. Este, însă, ironic că am ajuns într-o situație similară cu cea de dinaintea înlocuirii bătrânelor Daytona Prototype care aveau mai mereu avantajul în fața modelelor LMP2 de generație veche. Revenind la calificări, acestea au dovedit că trecerea echipei lui Troy Flis de la Ligier la Cadillac a fost inteligentă, Tristan Vautier obținând un pole pe care puțini ar fi pariat. Francezul a reușit un 1:47.432 cu care l-a învins pe Olivier Pla în Nissan-ul ESM #2, conaționalul său reușind doar un 1:47.592. A doua linie a grilei de start a fost completată de Acura cu numărul 7 care a fost a treia cea mai rapidă cu Ricky Taylor la volan și de celălalt Nissan-Ligier #22 cu Pipo Derani. Cel mai rapid prototip Mazda a fost abia al șaptelea prin Rene Rast, însă ambele mașini au fost penalizate după încheierea calificărilor deoarece aveau bandă adezivă pusă peste spațiile dintre capote și caroserie pentru a îmbunătăți aerodinamica, lucru interzis în acest campionat. Asta a promovat în top 10 cele mai rapide prototipuri de specificație P2 care s-au chinuit. Stephen Simpson a fost cel mai rapid în ORECA-ul #99 JDC Motorsports, fiind al 11-lea la mai bine de o secundă de pole.

Mazda continuă să fie cea mai frumoasă mașină din pluton și, acum, pare a fi capabilă de a bifa și victorii după greșelile din trecut

Vautier a reușit prin turul său de pole să stabilească un nou record al circuitului iar același lucru a fost bifat și la GTLM de Connor de Phillipi, noul pilot al echipei Rahal Letterman Lanigan Racing coborând până la 1:55.839. James Calado a fost al doilea la doar 0,058 secunde distanță în Ferrari-ul 488 al Risi Competizione. BMW-ul #24 a fost al treilea iar cele două Ford-uri au completat top 5-ul. Diferența de ritm a noilor M8 GTE a fost considerabilă, BMW fiind ajutat de IMSA după debutul dificil de la Daytona cauzat de întârzierile din timpul construcției noului model.

Ferrari a dominat calificările la GTD, Daniel Serra fiind cel mai rapid, cu un 1:58.710, în această categorie în care primele nouă mașini au fost într-o secundă. În plus, Serra a coborât sub recordul reușit de Tristan Vautier în 2017 când concura pentru echipa lui Kenny Habul, Sun Energy1 Racing.

Ploaia s-a ținut departe de cei peste 40 de concurenți aliniați pe grila de pe Sebring Raceway dar asta nu a însemnat că scenariul bizar de la Daytona s-a repetat -adică am avut mai multe incidente care s-au tradus prin mai bine de o duzină de neutralizări care au făcut ca recordul all-time de distanță înregistrat în era LMP1 să nu fie doborât nici în acest an. Astfel, primul incident major a avut loc după nici o oră și jumătate de la start când Sebastian Saavedra a derapat în ultimul viraj iar Ferrari-ul 488 GT3 al lui Frankie Montecalvo s-a cățărat pe aripa dreapta-față a Ligier-ului PR1 Mathiasen și s-a răsturnat.

Noul BMW M8 GTE s-a arătat foarte rapid la Sebring și a terminat pe poziția a doua la GTLM

Înainte de asta, în chiar prima trecere prin primul viraj, am consemnat deja un prim abandon. Olivier Pla a încercat să treacă de Vautier la start, cei doi s-au atins, iar Pla a derapat până la buza zidului de pneuri. Incidentul a părut neînsemnat însă mașina #2 nu a mai pornit și a fost retrasă ulterior cu probleme terminale la cutia de viteze. Asta a însemnat că, la doar câteva minute după start, ESM trebuiau deja să se concentreze pe doar o mașină. Aceasta a fost însă în mijlocul luptei alături de cele patru Cadillac-uri, cele două Acura și Mazda #55 – după ce #77 a pierdut timp din cauza unei schimbări neprevăzute a frânelor.

Toate aceste prototipuri au avut șanse la victorie înainte ca mașina #5 să piardă timp ca urmare a unui contact pe circuit care a necesitat reparații la boxe. S-a prăbușit apoi și efortul celor de la Penske, primul lovit fiind Ricky Taylor care a tras la boxe cu probleme la motor. Următorul a fost Montoya care a fost implicat într-un incident cu Tristan Vautier și a derapat. Columbianul a continuat însă apoi cutia de viteze a cedat.

Astfel, pe final, Mazda, Cadillac și Nissan aveau șanse egale la victorie însă mașina Team Joest avea avansul economiei de combustibil și un ritm crescut odată cu căderea nopții – deși și ziua cele două mașini au fost remarcabile, cu aproximativ 3,5 secunde mai rapide ca în 2017. Mașina #55 a și condus, pentru o bună bucată de timp, cu Harry Tincknell la comenzi, însă o ambreiajul a ruinat cursa echipei americano-germane. În a doua parte a întrecerii, mașina s-a chinuit să plece de la boxe și, la ultima oprire a întrecerii, mașina nu a mai pornit deloc, problema la ambreiaj omorând bateria. Tincknell a revenit, totuși, pe traseu, însă a pierdut un tur și echipa a trebuit să se mulțumească cu poziția a șasea în timp ce #77 a terminat pe opt după ce a avut probleme și la alternator pe final. JDC Motorsports au terminat pe șapte cu mașina #99 și pe nouă cu mașina #85 care a fost implicată în incidentul care a scos din cărți echipajul #5 al Action Express, acesta trecând linia de sosire pe poziția a 10-a.

Porsche a ocupat prima și a treia poziție pe podium continuând tradiția victoriilor mărcii germane la Sebring

Cu mai puțin de două ore rămase, Cadillac-urile #31, #10 și #90 se luptau pentru victorie însă această tripletă a fost știrbită de accidentul serios suferit de Tristan Vautier, al cărui Cadillac a subvirat în ultimul viraj și a lovit pneurile. În această situație, Pipo Derani a trebuit să țină în urma sa doar două Cadillac-uri în ultimul său stint ceea ce a și reușit, brazilianul trecând primul linia de sosire pentru a doua sa victorie în trei ani alături de Johannes Van Overbeek, Nicolas Lapierre fiind și el la al doilea succes la Sebring după reușita din 2011 cu Peugeot Team ORECA. Aceasta a fost și prima victorie Nissan la Sebring în 24 de ani. Cadillac-ul #10 Wayne Taylor Racing a terminat pe doi în fața celui cu numărul 31 al Action Express/Whelen.

BMW, Ford și Ferrari au fost cele mai rapide mașini în calificări la GTLM însă, în cursă, și Corvette și Porsche au avut cuvântul lor de spus și, după 12 ore, cel mai greu cuvânt s-a dovedit a fi cel al Porsche North-America. Aceștia au ocupat prima poziție la final prin mașina #911 (Tandy/Pilet/Makowiecki) care s-a menținut în fața BMW-ului #25 după ultima trecere de la boxe. Tandy a reușit să-l țină în urma sa pe conaționalul Alex Sims care a terminat pe poziția secundă alături de Bill Auberlen și Connor de Phillipi. Pe trei a terminat Porsche-le #912 care a supraviețuit o lovitură în partea posterioară și a trecut apoi, pe final, de Ferrari-ul Risi care s-a luptat mereu pentru o clasare pe podium și de Ford-ul #67. Acesta a suferit o pană în prima parte a cursei însă probleme mai mari a avut mașina #66 care s-a oprit pe pistă cu 80 de minute rămase și a fost clasificată abia a opta. Cel mai bun Corvette a terminat abia pe șase, neavând prea mult noroc la boxe și nici prea mult ritm pe pistă.

Weathertech a fost reprezentat pe podium de ocupanții locurilor 2 si 3 la GTD

O depășire riscantă a adus victoria la GTD celor de la Paul Miller Racing care au condus un trenuleț incredibil: șapte mașini diferite în top 7! Astfel, Lamborghini a mai bifat o victorie istorică după ce Grasser Racing a învins la Daytona. Finalul întrecerii a fost foarte disputat, Bryan Sellers trecând de Jeroen Bleekemolen în Mercedes-ul #33 în ultima oră pentru a prelua prima poziție, olandezul pierzând și locul 2 în favoarea lui Alessandro Balzan care a trecut în Ferrari-ul sponsorizat tot de Weathertech. Aceasta a fost și ordinea la final, Sellers, Madison Snow și Corey Lewis arătându-se deja ca o propunere bună la titlu după ce l-au ratat în mod frustrant anul trecut. Balzan, Gunnar Jeanette și Cooper MacNeil au trecut linia de sosire pe doi cu Jeroen Bleekemolen, Ben Keating și Luca Stolz pe trei. Land Motorsport au fost aproape de o clasare pe podium după evenimentele controversate de la Daytona însă Chris Mies, Sheldon van der Linde și Alessio Picariello au trebuit să se mulțumească cu o clasare pe locul 4 în fața Lexus-ului cu numărul 15, a mașinii Porsche Wright Motorsport și a celor două Acura MSR.

A treia etapă a IMSA Weathertech Sportscar Championship va avea loc pe străzile din Long Beach în weekend-ul 13-14 aprilie.

Rezultate complete aici

Surse foto: Ferrari Races, IMSA, Racer, Porsche, Mazda

Lexus au avut o mașină albastră și una roșie pentru prima cursă fără Scott Pruett în echipaj


Conținutul website-ului www.pitstops.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea pe alte siteuri conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea PitStops. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa contact@pitstops.ro.
Share-uirea pe social media (Facebook, Twitter, LinkedIn) în grupuri, pe contul personal sau pe pagini este acceptata si nu este nevoie de un acord prealabil.

You may also like