Formula 1 Australia: Există șanse pentru o luptă în trei?

La Melbourne s-au desfășurat primele două sesiuni de antrenamente libere. La prima vedere, cele două sesiuni așteptate cu sufletul la gură de toți pasionații  F1, au oferit un tablou similar cu cel văzut în testele de la Barcelona. Care este realitatea?

Mercedes a obținut cei mai buni timpi în ambele sesiuni, de fiecare dată prin Lewis Hamilton, britanicul folosind pneul cel mai aderent, ultrasoft. În a doua sesiune, care este mult mai relevantă prin prisma faptului că s-a desfășurat la aceeași oră la care vor fi calificările și cursa, campionul mondial en-titre a fost singurul pilot ce a coborât sub 1m24s pe tur.

Max Verstappen l-a urmat la 0.127s, apoi a venit al doilea Mercedes, cel condus de Bottas, la 0.228s. Kimi Raikkonen a fost cel mai iute pilot Ferrari, cu 1m24.214s clasându-se al patrulea, la un ecart de 0.283s, în timp ce Sebastian Vettel nu s-a putut apropia la mai puțin de jumătate de secundă de etalon.

Simularea lui Daniel Ricciardo a fost ruinată de apariția steagului roșu, până la fluturarea acestuia australianul acuzând un deficit de 0.11s raportat la colegul său, după parcurgerea a două sectoare. Romain Grosjean a confirmat supozițiile din teste și a postat un timp cu doar 0.2s sub cel al lui Vettel. Toate aceste rezultate au fost obținute folosind pneul ultrasoft. Ce putem deduce de aici? Să disecăm un pic cifrele și faptele.

© Mercedes AMG F1

Lewis Hamilton a semnat acest 1m23.931s în cadrul unui stint de 3 tururi pe ultrasoft nou (plus outlap și inlap): tur destul de tare pentru aducerea în fereastra optimă – 1m43.1s, tur lansat – 1m23.931s, apoi tur lent de “răcorire” – 2m00.499s, după care a urmat inlap-ul. Max Verstappen a efectuat o secvență si mai scurtă-outlap, 1m.50.137s, 1m24.058s, inlap. Tot pe ultrasoft nou.

Acum vine partea care ar trebui să dea ceva speranțe tifosilor. Kimi Raikkonen a ieșit pe un ultrasoft uzat (efectuase două tururi pe el) și în cadrul unui stint de 6 tururi din care excludem inlap-ul și outlap-ul, a făcut două tururi lansate-al doilea (1m.24.214s) și al cincilea (1m24.552s).

© Scuderia Ferrari

În prealabil efectuase un tur de pregătire în 1m52s, iar după primul tur rapid au mai urmat două de răcorire (dintre care unul în 1m35s). După cel de-al doilea tur lansat nu a intrat la standuri ca Verstappen, ci a mai rulat încă o buclă în 1m57s, apoi s-a indreptat spre boxe, rulând însă rapid. Rata de degradare a ultrasoftului a fost apreciată aici a fi de 0.05-0,06s/tur, iar consumul de combustibil este 1.8kg/tur.  Impactul a 1kg de benzină este de 0.03s pe Albert Park. Făcând calculele, rezultă că Ferrari-ul finlandezului  ar mai fi avut în mână o rezervă de cel puțin 0.2s. Asta dacă prespunem că cei trei au avut în rezervor numai cantitatea necesară pentru parcurgerea numărului de tururi enumerate.

Să precizăm că anul trecut tot Hamilton a avut cel mai bun rezultat în FP2, cu 1m23.620 fiind cu 0.3s mai iute decât a făcut-o în această dimineață. Asta în condițiile în care mașinile 2018 sunt considerate a fi în medie cu aproape 1s/tur mai rapide decât cele din 2017.

Să vedem care a fost situația în cadrul simulărilor de cursă.

Pe ultrasoft, Mercedes-ul cu nr.44 a arătat impecabil, cu o medie de 1m.28.840 pe un stint de 11 tururi (din care am luat în considerare doar 8, restul fiind foarte lente).

Verstappen (1m28.919s – stint de 7 tururi), Bottas (1m28.954s – stint de 6 tururi), Vettel (1m28.965 – stint de 6 tururi) și Raikkonen (1m.28.961 – stint de 5 tururi) au venit în aceeași zecime de secundă, în schimb a luat ochi segmentul scurt al lui Daniel Ricciardo, cu o medie de 1m.28.647(5 tururi).

Pe compoziția supersoft, doar Hamilton și Kimi au efectuat simulări, media britanicului – 1m28.008 (segment de 6 tururi) fiind net superioară celei a finlandezului (1m28.882 – 9 tururi din cadrul celor 14 au fost luate în considerare).

Bottas, Vettel și cei doi coechipieri de la Red Bull au preferat soft-ul (Lewis având numai un set  de soft la dispoziție a preferat să îl lase neatins). De data asta, pe compoziția cea mai dură, Ferrari-ul conduce ostilitățile, cu o medie de 1m28.183s (6 tururi luate în considerare din 11) pentru Seb, urmează Bottas cu 1m.28.281s (8 tururi din 11), apoi  Ricciardo-1m28.615 (4 din 8) și Max cu 1m.28.663 (8 din 12).

Pirelli apreciază că diferența dintre ultrasoft și supersoft ar fi de 0.6s/tur, în timp ce între supersoft și soft sunt cel mult 0.2s/tur, unele mașini fiind chiar mai rapide pe soft decât pe ultrasoft.

© Mercedes AMG F1

Ce putem deduce de aici? Coroborând cifrele seci cu informațiile primite din paddock ajungem la concluzia că pe un tur Mercedes W09 ar trebui să aibă întâietatea, dacă calificările se desfășoară în condiții similare cu cele de azi – în sensul că Ferrari nu va face niște pași mari în găsirea unui echilibru optim al monopostului.

Consensul general este că monopostul german ar fi cam cu 0.25s/tur mai iute decât cel italian. Asta în regim de Q3, dar fără activarea mapărilor magice. Căci acel “party mode” Mercedes este apreciat a oferi aici un boost de 0.5s suplimentar raportat la Renault și cam 0.1-0.2s raportat la Ferrari. Pentru a complica lucrururile, să mai punctăm două aspecte.

© Scuderia Ferrari

În cadrul long-run-urilor Sebastian Vettel a călcat-o dintr-o dată mai energic pe ultima zonă DRS, viteza sa la capătul acelei linii drepte fiind dintr-o dată cu 7km/h peste tot ce reușise până atunci în acel punct și cu 5km/h peste oricine (conform datelor GPS). Verificare scurtă a mapării Q3? În speed trap germanul a fost singurul care a depășit 320km/h (cu un vârf de 322), fiind urmat de piloții Mercedes și de Kimi Raikkonen, vitezele atinse la trecerea liniei de sosire arătând din nou un echilibru între Ferrari și Mercedes.

Al doilea aspect ar fi o declarație oarecum bizară a lui Toto Wolff:

“Cred că Ferrari are rezerve uriașe pentru mâine. Nu au rulat nici măcar aproape de capacitatea maximă. Motorul cred că a fost departe de potențialul complet”.

Sandbagging Ferrari sau sandbagging Mercedes? Rămâne în schimb enigma legată de consumul presupus exagerat al V6-ului italian pentru care nimeni nu a găsit un răspuns până acum.

Pentru cursă ar trebui să fie un oarecare echilibru, doar că și în “race trim” PU Renault acuză un deficit de 40CP față de Mercedes, iar cum depășirile sunt dificile la Melbourne calificările și startul sunt cruciale. Istoric, RedBull rulează hărți mai agresive ale PU în FP2, marja de progres de sâmbătă fiind mai mică. Doar că pentru sâmbătă se anunță ploaie, iar asta ar încurca socotelile multora.

Ca o ultimă remarcă, să nu trecem cu vederea ritmul de cursă încurajator al Haas-ului, ce a înșirat timpi în aceeași regiune cu Ferrari, iar pe liniile drepte a fost lângă Mercedes, Ferrari și Force India (mașina cea mai low drag). Pentru începutul de sezon echipa americană pare a fi a patra forță.

 

 


Conținutul website-ului www.pitstops.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea pe alte siteuri conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea PitStops. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa contact@pitstops.ro.
Share-uirea pe social media (Facebook, Twitter, LinkedIn) în grupuri, pe contul personal sau pe pagini este acceptata si nu este nevoie de un acord prealabil.

You may also like

By