WTCR Marrakesh: Mondialul de turisme reinventat

Adaptând celebrele vorbe ale regelui Frantei, Charles al VII-lea, regele a murit, trăiască regele!, în contextul mondialului de turisme ar putea suna regele bolnav și depășit de vremuri a murit, trăiască noul rege, adaptat timpurilor moderne. WTCC-ul a ales în cele din urmă calea intuită de mulți, anume fuziunea cu cea mai spectaculoasă competiție internațională de turisme, TCR, rezultând WTCR. În acest weekend noul mondial debutează în Africa, cu etapa de la Marrakesh.

Ne punem întrebarea ce a omorât WTCC-ul, competiție ce a plecat la drum la începutul anilor 2000 cu ambiții mari, mașini interesante și desigur, crema piloților de turisme ai acelor timpuri. Unii norocoși se află pe grilă și la prima etapă WTCR.

Răspunsul poate fi dat din două perspective: mașinile participante, TC1, concept rămas singular printre diversele campionate de turisme internaționale, DTM, SuperGT, Supercars, vechiul STCC sau seria braziliană de succes StockCar. Proiectarea unei mașini unice, aproape prototip implică costuri mari, iar conceptul în sine risca să se îndepărteze de baza tehnică de plecare, conceptul TC1 neavând nici o implicație tehnic-inovativă în producția de serie.

Aceste aspecte s-au transpus în valuri de producători care s-au implicat în WTCC și au dominat autoritar competiția, însă practic în nici un an nu am avut 2 constructori cu mașini în același an de dezvoltare. Dueluri pe pistă între BMW si Alfa Romeo, Seat și Chevrolet, Citroen-Chevrolet-Honda și mai apoi Volvo au existat, însă ultimul venit a câștigat laurii în cele din urmă. Excepția o face Honda, cu modelul Civic, performant, dar plin de glinciuri tehnice, care în cele din urmă, și-a dat arama pe față în ultimul sezon, 2017 și fie și-a băgat unul din piloți în spital ( Tiago Monteiro) fie datorită problemelor tehnice a anulat lui Norbert Michelisz șansa de a lupta pentru ultimul titlu WTCC.

WTCC-ul s-a dus spre prăpastie din cauza lipsei de implicare a constructorilor. În 2017 am avut pe grilă doar 2 constructori, Honda și Volvo cu planurile făcute însă să renunțe la finele sezonului. Condiția ca ,mondialul să continue a fost să existe minim 2 modele pe grila cu susținere de uzină și nu un cimitir select cu modele Chevrolet Cruze, Honda Civic, Volvo S60 Polestar, Lada Vesta sau Citroen C-Elysee.

La finele lui 2017, competiția s-a aflat în impas, practic fiind anunțat falimentul seriei și aproape că nu se întrezărea vreo idee salvatoare, orgoliile unora dintre organizatori fiind poate prea mari.

Salvarea a venit de la un fost diriguitor al WTCC, Marcello Lotti, care în 2015 a pus bazele seriei TCR, competiție ce în 3 sezoane a avut un impact major asupra curselor de turisme, conceptul fiind extins și apoi prelaut și de alți organizatori.  Pentru început modelele TCR au fost eligibile pentru europeanul de turisme, ETCC, competiție aproape dispărută, mai apoi s-au organizat campionatele regionale, Asia-Pacific, Orientul Mijlociu, iar ultima etapă a extinderii a fost adoptarea conceptului de serii de succes din Europa, STCC, TCR Germany, TCR Italy, TCR Benelux, devenită seria ce a atras interesul maxim datorită grilei de start valoroase.

Toate aceste competiții având succes, constructorii au început să învestească în programe de dezvoltare a modelelor eligibile TCR, bazate de clasa C, aceea a hatchback-urilor compacte, obligatoriu cu tracțiune față. Seat a dat tonul cu modelul de cupă Leon, fiind urmat de Honda cu Civic, VW cu Golf, Alfa Romeo cu Giulietta, Opel cu Astra, sau dezamăgirile propuse de Subaru și Ford, modele ce au rămas într-o stare incipientă a dezvoltării.

2017 a adus modele noi în competiție, Audi RS3 LMS, Hyundai i30 sau KIA C’eed, ultimul însă fiind un mare eșec pentru coreeni, eclipsat total de i30, care la prima participare wildcard în TCR International s-a și impus, prin dezvoltatorul Gabriele Tarquini.

Premisele unui sezon 2018 arătau excelent, grila putând depăși 30 de modele, datorită unor constructori precum Renault, sau Peugeot care au dezvoltat de asemenea modele eligibile TCR.

Formarea WTCR, participanți și premisele sezonului 2018

Salvarea conceptului de serie mondială de turisme a venit din partea lui Macello Lotti, care a propus Eurosport Events și FIA formatul TCR, ca bază pentru un nou mondial, animat și mai ales avantajos din punct de vedere financiar. Modelele de mașini și piloții aveau să fie selectați pe criterii de performanță, testele BOP dând baza de selecție.

Odată acceptată ideea conceptului TCR, Eurosport Events și Oscaro au trecut la evaluarea participanților, fiind selectați cei cu rezultate în primii 3 ani de TCR și constructorii cu victorii de etapă și rezultate constante. Acest criteriu a defavorizat pe cei de la Opel, care și-au pierdut locul în favoarea unui model ce nu a fost testat în regim de cursă în serii TCR, dar domină autoritar clasa sa în competițiile de anduranță. Modelul în cauză de Peugeot-ul 308TCR preluat de echipa DG Competition.

S-a hotărât ca grila să nu aibă mai mult de 26 de de piloți, eliminându-se astfel intrările mai puțin competitive bazate exclusiv pe sponsorizări.

Dacă per general WTCR-ul are o muțime de plusuri, există și un mare minus, absența dublului campion Stefano Comini, din sezoanele 2015-2016, motivul lăsând loc de speculații.

Elvețianul a criticat constant dezvoltarea modelului Audi RS3 LMS de către echipa Cometoyou, atitudinea sa și greutatea de a găsi sponsori negarantându-i locul pe grila mondialului. Anul trecut în paralel cu participarea în seria internațională, Comini lua startul și în TCR Italy alături de echipa Top Race, dezvoltatorii modelului Subaru WRX STi. Probabil Stefano va continua ăn această serie și probabil în competitiile asiatice de-a lungul anului 2018.

Schimbări esențiale ale seriei WTCR

În primul rând va crește numărul de curse, 3 în loc de 2, una fiind programată sâmbăta după calificări și celelalte două duminica, pe modelul din F3 International.

Nu va mai exista conceptul Q1, Q2 și Q3 în calificări ci doar 30 de minute în care piloții  vor ieși pe pistă și vor stabili timpi rapizi.

Dacă anul trecut am avut 5 constructori pe grilă, dar cu mașini în diverse stadii de dezvoltare, cu sau fără implicare oficială, Chevrolet-urile fiind de departe cele mai uzate moral, în 2018 avem 7 constructori implicați, 6 programe special gândite de uzine pentru echipele private și separat proiectul Alfa Romeo Giulietta, un concept aprobat de uzina italiană și promovat, dar dezvoltarea este făcută de către structura Romeo Ferraris și încredințată echipei Team Mulsanne.

În rândul piloților s-au confirmat prezențele unor veterani, unii ce au concurat și la apariția WTCC-ului, Yvan Muller și Gabriele Tarquini, dar și alte legende, Fabrizio Giovanardi, Gianny Morbidelli sau britanicul James Thompson, un pilot talentat dar carismatic ca și marea absență Stefano Comini.

Credibilitatea seriei mondiale nu va fi dată doar de veteranii prezentați mai sus, care se se mai pot adăuga nume precum Pepe Oriola, Tom Coronel, Huff sau cel mai titrat pilot scandinav, Thed Bjork, ultimul campion WTCC, ci și prezența unor piloți ce au câștigat seria TCR Benelux ( Benjamin Lessennes), campionul trofeului european (Aurelien Comte) sau campionul BTCC (Gordon Shedden).


Așteptări înainte de debutul sezonului? Credem că va fi spectacol total, așa cum promit organizatorii, trei sferturi din grila de piloți vor avea șanse la podium și victorii, avantaj pe veteranii defunctei serii WTCC, care se vor putea concentra strict la curse, după ce au scăpat de stresul achiziționării mașinilor, unele necompetitive, dar care se apropiau de 1 milion de euro, acum mașina costând undeva între 100 000 și 130 000 euro. Bugetul necesar participării pe toată durata sezonului fiind în jurul aceleiași sume.

Dacă aspectul financiar nu va escalada în anii următori, mașinile de mondial neîndepărtându-se prea mult de conceptul de bază a seriei TCR, atunci succesul mondialului va fi garantat.

Sâmbătă și duminică ne vom reîntâlni cu supraviețuitorii vechiului WTCC, dar și cu principalii protagoniști ai vechii serii TCR Internatinal, ultima nedispărând ci va lua forma unei serii europene, care deja se conturează, pe scheletul vechiului ETCC pe care nu prea îl mai urmărea nimeni.

Pentru fanii turismelor din Europa de Est, WTCC-ul nu va mai alinia 2 echipe maghiare, lipsind campionii M1RA, însă fondatorul structurii va concura pe un Hyundai în cadrul echipei BRC Racing, în timp ce M1RA și-a anunțat prezența în TCR Europe, unul dintre piloți fiind senzaționalul adolescent Attila Tassi.

Vecinii nosștri vor fi reprezentați și de o echipă, cunoscuții Zengo Motorsport, ce vor încredința o Cupra TCR (vechiul Seat Leon) pilotului Norbert Nagy.

Văzând grila de start, ne este imposibil să stabilim o ierarhie în acest moment, aceasta căpătând contur abia sâmbătă după calificări.

2018 WTCR calendar

April 7-8 Marrakesh
April 28-29 Hungaroring
May 10-12 Nurburgring Nordschleife
May 19-21 Zandvoort
June 23-24 Vila Real
August 4-5 Termas de Rio Hondo
September 29-30 Ningbo
October 27-28 Suzuka
November 15-18 Macau

Lista piloților înscriși:

5 – Norbert Michelisz – HUN – BRC Racing Team – Hyundai i30 N TCR
7 – Aurélien Comte – FRA – DG Sport Compétition – Peugeot 308TCR
8 – Norbert Nagy – HUN – Zengo Motorsport – Cupra TCR
9 – Tom Coronel – NED – Boutsen Ginion Racing – Honda Civic Type R FK8 TCR
10 – Gianni Morbidelli – ITA – Team Mulsanne – Alfa Romeo Giulietta TCR
11 – Thed Bjork – SWE – Yvan Muller Racing – Hyundai i30 N TCR
12 – Rob Huff – GBR – Sébastieb Loeb Racing – Volkswagen Golf GTI TCR
15 – James Thompson – GBR – Münnich Motorsport – Honda Civic Type R FK8 TCR
20 – Denis Dupont – BEL – Comtoyou Racing – Audi RS 3 LMS
21 – Aurélien Panis – FRA – Comtoyou Racing – Audi RS 3 LMS
22 – Frédéric Vervisch – BEL – Comtoyou Racing – Audi RS 3 LMS
23 – Nathanaël Berthon – FRA – Comtoyou Racing – Audi RS 3 LMS
25 – Mehdi Bennani – MOR – Sébastieb Loeb Racing – Volkswagen Golf GTI TCR
27 – John Filippi – FRA – Campos Racing – Cupra TCR
30 – Gabriele Tarquini – ITA – BRC Racing Team – Hyundai i30 N TCR
48 – Yvan Muller – FRA – Yvan Muller Racing – Hyundai i30 N TCR
52 – Gordon Shedden – GBR – Team WRT – Audi RS 3 LMS
63 – Benjamin Lessennes – BEL – Boutsen Ginion Racing – Honda Civic Type R FK8 TCR
66 – Zsolt Szabo – HUN – Zengo Motorsport – Cupra TCR
68 – Yann Ehrlacher – FRA – Münnich Motorsport – Honda Civic Type R FK8 TCR
69 – Jean-Karl Vernay – FRA – Team WRT – Audi RS 3 LMS
70 – Mat’o Homola – SVK – DG Sport Compétition – Peugeot 308TCR
74 – Pepe Oriola – ITA – Campos Racing – Cupra TCR
86 – Esteban Guerrieri – ARG – Münnich Motorsport – Honda Civic Type R FK8 TCR
88 – Fabrizio Giovanardi – ITA – Team Mulsanne – Alfa Romeo Giulietta TCR

 

Rezultate teste Barcelona

Sesiunea de dimineață

01 Pepe Oriola  Cupra 1:54.698
02 John Filippi  Cupra +0.949
03 Nathanaël Berthon  Audi +0.965
04 Mehdi Bennani  Volkswagen +1.104
05 Aurélien Comte  Peugeot +1.106
06 Mat’o Homola  Peugeot +1.212
07 Gabriele Tarquini  Hyundai +1.346
08 Norbert Michelisz Hyundai +1.380
09 Fabrizio Giovanardi  Alfa Romeo +1.411
10 Frédéric Vervisch Audi +1.454

Sesiunea de după amiază

01 John Filippi  Cupra 1:54.443
02 Aurélien Panis  Audi +1.009
03 Nathanaël Berthon  Audi +1.285
04 Yann Ehrlacher  Honda +1.339
05 Frédéric Vervisch f Audi +1.339
06 Pepe Oriola  Cupra +1.359
07 Mehdi Bennani  Volkswagen +1.442
08 Benjamin Lessennes  Honda +1.450
09 Gabriele Tarquini  Hyundai +1.474
10 Gianni Morbidelli  Alfa Romeo +1.560

Primele antrenamente libere de la Marrakesh vor începe mâine de la ora 11, calificările fiind la ora 15, iar prima cursă de la ora 19. Duminică cursele 2 și 3 vor fi de la ora 18.30 respectiv 19.45.


Conținutul website-ului www.pitstops.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea pe alte siteuri conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea PitStops. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa contact@pitstops.ro.
Share-uirea pe social media (Facebook, Twitter, LinkedIn) în grupuri, pe contul personal sau pe pagini este acceptata si nu este nevoie de un acord prealabil.

You may also like

By