MotoGP Argentina: Crutchlow, haosul, controversele si jokerul.

A doua cursă din calendar, de pe circuitul Termas de Rio Hondo, trebuia să fie o simplă etapă de campionat, de acomodare cu sezonul 2018, încă lipsită de miză, aceasta trebuind să apară după jumătatea sezonului. Din păcate, ambiții exagerate ale unui campion, amintiri ale unui incident ce a marcat istoria recentă a motomondialului și greșeli impardonabile ale comisarilor de cursă au influențat deznodământul cursei.  Ce s-a întâmplat pe circuit nu trebuie să umbrească cu nimic meritele lui Crutchlow, Zarco, Rins și Miller cărora le putem spune cu respect, Chapeau!

Deși trebuie să arătăm respectul cuvenit muncii depuse de Marco Bezzecchi, câștigătorul de la Moto3 și protagoniștilor Moto2, Mattia Pasini, Xavi Vierge și Miguel Oliveira, ne îndreptăm atenția spre amendamentele referitoare la haosul petrecut la clasa mare, pentru că acesta este cel mai potrivit cuvânt.

Nu au fost doar incidentele de pe pistă, în timpul cursei, ci și o serie impardonabilă de erori făcute de comisari înainte de a e da startul în cursă.

Vom încerca să vorbim despre trei aspecte:

  1. Ce s-a întâmplat pe grila de start
  2. Incidentele de cursă, pentru că au fost trei, protagoniști fiind Johann Zarco, Marc Marquez și Danilo Petrucci
  3. Eventualele repercursiuni ale celor întâmplate în cursele viitoare.

Ce s-a întâmplat pe grila de start

O primă problemă a fost decizia luată de echipa condusă de Mike Webb de a declara cursă uscată, în momentul în care piloții se aflau deja pe pistă cu alegerea pneurilor  facută. O aversă de ploaie rapidă a convins piloții să ia startul inițial pe gume wet, însă uscarea rapidă a pistei și decizia comisarilor i-a trimis în grabă la boxe pentru a schimba motocicletele cu unele echipate cu slick-uri.

Singurul care și-a asumat din prima decizia de a merge pe slick-uri, jucând practic la loterie a fost Jack Miller, ocupantul pole position-ului. Un pilot care schimbă motocicleta sau doar gumele când deja s-a format grila de plecare, după ce s-a hotărât regimul de desfășurare a cursei, este pasibil de o penalizare cu 3 locuri pe grilă.

Acest lucru s-a și întâmplat, fiecare pilot ce a schimbat motocicleta fiind retrogradat 3 poziții mai jos și cu Miller de neclintit în decizia luată la boxe de a juca la cacialma, s-a creat imaginea hilară a unei grile de start cu Australianul singur în pole position și toți ceilalți piloți 3 grile mai în spate.

A fost momentul ușor penibil în care uni dintre cei ce urmăreau cursa și-au amintit grila de Formula 1 din Statele Unite din 2005, în care 6 monoposturi au luat startul fiecare de pe locul unde s-au calificat, distanțele dintre monoposturi fiind însemnate.

Incidentele de cursă

Odată dat startul, au început și incidentele de cursă, toate destul de grave. Un singur protagonist și-a atras oprobiul public după 2 momente regretabile din a doua jumătate a cursei: Marc Marquez.

Incidentul cu Aleix Espargaro ar putea fi tratat în două moduri: am putea presupune că Marc Marquez în încercarea de a recupera cât mai multe poziții după un ride-through, penalizare acoperită de regulament, nu a calculat corect timpii de frânare și astfel, neatent, l-a tamponat pe pilotul Aprilia, înscris corect pe trasă. Varianta a doua, susținută de destui oameni implicați în motomondial, jurnaliști, foști piloți, spune că Marquez a fost mult prea impulsiv, o  agresivitate peste limite, în dorința de a-și depăși adversarul chiar cu prețul unei căzături a acestuia.

Dacă am vorbi de curse de mașini, atunci tamponările și șicanările între adversari nu ar fi o problemă, însă când ne referim la curse pe două roți, riscurile sunt mult mai însemnate. Orice incident, aparent banal, se poate termina urât cu o accidentare, lucru pe care nu ni-l dorim.

În acel moment al cursei Marquez realiza un tur de circuit cu 4 secunde mai rapid decât Aleix Espargaro, un pilot lent apărut deodată pe circuit putând da o stare de nervozitate pilotului mai rapid.

Trecem peste acest moment pe care comisarii l-au sancționat cum se cuvine, Marquez trebuind să cedeze poziția câștigată și ne îndreptăm spre punctul cuminant al cursei, momentul în care Marc Marquez s-a apropiat de Valentino Rossi, ambii având ca obiectiv spre finalul cursei accederea pe podium acolo unde Zarco, Miller, Rins și Crutchlow păreau o pradă ușoară… aparent.

Cîteva tatonări și acroșajul se produce. Cu 4 tururi rămase din cursă, în virajul 13, Marc Marquez îl agață pe Rossi în manevra de depășire, care a reușit, însă în spate Valentino părășește pista și cade.

Incidentul a fost unul violent, din fericire nu s-a lăsat cu vreo accidentare pentru Valentino Rossi, însă aparent a fost trecut cu vederea de Mike Webb și oamenii săi, Marquez continuând cursa și încheind-o pe locul 5.

La puțin timp după încheierea cursei, câștigate cu stil de Cal Crutchlow, în fața lui Johann Zarco, direcția de cursă a luat hotărârea de a îl sancționa pe Marquez cu o penalizare de 30 de secunde la timpul său de cursă, fapt ce l-a trimis pe spaniol pe locul 18, în afara punctelor.

Acest ultim incident a încins spiritele în paddock, în taberele Yamaha Movistar și Repsol Honda și nu în ultimul rând pe social media. Cei mai mulți vedeau deja o răzbunare plănuită, așteptată și pusă în aplicarea atunci când ocazia s-a ivit, autorul fiind Marc Marquez, iar victima Valentino Rossi, acțiunea fiind un fel de Sepang 2015.

Incidentul petrecut în cursa argentiniană lasă locul unei avalanșe de discuții despre vechea dispută între Marquez și Rossi de la Sepang din 2015,  o eventuală răzbunare, care însă s-ar fi putut petrece în multe din cursele din sezoanele 2016 și 2017, întâlniri ale celor doi pe pistă în curse au tot fost. O discuție corectă ar fi despre mentalitatea marilor campioni, declicul care se produce în mintea acestora în momentul în care cunosc marele succes. Aceștia, fie campioni moto fie auto, devin individualiști, poate egoiști în încercarea de a împinge recordurile personale tot mai mult.

Sunt piloți care se plasează în contextul unui campionat, sunt conștienți de prezența celorlalți piloți în curse și îi respectă și desigur piloți care își gândesc strategia de cursă urmîrind doar scopul personal, ignorând restul grupului și urmările unor acțiuni personale.

Un pilot, oricare ar fi el, este uneori indiferent atunci când în urma unei manevre de depășire își scoate din cursă rivalul imediat, țelul său fiind doar victoria sau cât mai multe puncte în clasament.

Așa cum spuneam, acest incident dintre Marquez și Rossi a acaparat interesul tuturor și din păcate se trec cu vederea alte 2 incidente petrecute în cursă.

În turul doi o depășire impulsivă facută de Johann Zarco la Dani Pedrosa are ca urmare căzătura spaniolului. Incidentul a rămas nesancționat de comisari, în cele din urmă francezul încheind cursa pe locul secund.

Un alt moment s-a petrecut în turul 11, atunci când Danilo Petrucci l-a lovit pe Aleix Espargaro, acest nou incident suportat de pilotul Aprilia încheindu-i cursa, în timp ce Danilo a terminat în cele  din urmă pe locul 10.

Ceea ce nu s-a comentat prea mult de-a lungul weekend-ului argentinian și a fost scos în evidență de Rossi într-un interviu după cursă, a fost modul agresiv de abordare a antrenamentelor și a calificărilor de către Marc Marquez, parcă mai agitat decât în mod normal. Spaniolul fiind protagonistul unor incidente cu Maverick Vinales, Zarco, dar și cu Rossi pe durata calificărilor de sâmbătă.

Polemica o vom lăsa pe seama fanilor care vor comenta incidentul dintre Marquez și Rossi, având la bază, declarațiile oferite de cei doi după cursă, în interviuri separate organizate de Dorna. In acestea Rossi a părut degajat și a atins anumite aspecte elocvente petrecute în weekend-ul argentinian, îmbrăcate însă în modul său original, făcând referire la incidentul din 2015 și la o dorința continuă de răzbunare afișată de Marquez, alături de care italianului îi este din ce în ce mai frică să mai concureze.

Pe de altă parte, Marquez a părut nervos tot interviul, a subliniat momentul când s-a dus să își ceară scuze față de Rossi în special, pentru că a avut o discuție și cu Aleix Espargaro, însă italianul de la Yamaha a refuzat orice întâlnire cu pilotul Honda.

Eventualele repercursiuni

Per total Marquez a recunoscut o serie de greșeli făcute în timpul cursei, acuzând direct direcția de cursă, condusă de Webb, pentru haosul de la start, factor care a influențat și incidentele din cursă. A rămas un subiect deschis însă asumarea răspunderii pentru incidentele cu Aleix și Valentino.

Subiectul nu se va stinge ușor, spiritele fiind inflamate la maxim, Movistar Yamaha va depune plângeri împotriva lui Marquez cerând sancționarea mai drastică a acestuia, în speță, o retrogradare în cursa următoare la Austin și eventual o depunctare în clasament. Comentarii pe subiectul unor alte acțiuni împotriva lui Marquez nu își au rostul acum, atâta timp cât abia descoperim date referitoare la incidentele petrecute.

O altă analiză a evenimentelor va avea sens în momentul în care se vor lua decizii și vom avea o bază de informații din surse credibile.

Pe final trebuie evidențiat și recordul atins de constructorul Honda, care prin victoria lui Cal Crutchlow a ajuns la 750 de victorii obținute la toate clasele motomondialului, 13 la clasa 50cc, 164 la 125cc, 43 la Moto3, 207 la 250cc, 35 la 350cc, 156 la 50cc, și 131 la MotoGP, în toate variantele în care a existat clasa, cu motoare de 800 cc și 1000cc.


Conținutul website-ului www.pitstops.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea pe alte siteuri conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea PitStops. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa contact@pitstops.ro.
Share-uirea pe social media (Facebook, Twitter, LinkedIn) în grupuri, pe contul personal sau pe pagini este acceptata si nu este nevoie de un acord prealabil.

You may also like

By