Formula 1 China: 5 puncte de discuție

Un Mare Premiu al Chinei fascinant, câștigat de Daniel Ricciardo, ne-a oferit multe lucruri de discutat. Ochim câteva dintre ele în cele ce urmează.

Ricciardo – cel mai bun pilot la depășiri?

Nu de puține ori ne-a fost dat să-l admirăm pe Daniel Ricciardo reușind depășiri spectaculoase. Victoriile australianului par a veni mai mereu după reveniri de poveste, cum a fost cazul anul trecut în Azerbaidjan și acum în China. Depășirile fac, astfel, parte din meniu, iar pilotul Red Bull ne-a oferit câteva mostre de excepție și astăzi.

Asaltul asupra lui Hamilton a fost unul tipic lui Ricciardo. Frânarea extrem de târzie l-a luat prin surprindere pe britanic și ne-a dus cu gândul la altă realizare similară a australianului – depășirea lui Raikkonen la Monza. Duelul său cu finlandezul s-a reeditat în China, însă aceasta a fost cea mai simplă manevră a zilei. A urmat cea decisivă, asupra unui Valtteri Bottas care a încercat să închidă unghiul la capătul primui sector. Ricciardo avea însă alte planuri și s-a infiltrat pe interior când puțini ar mai fi încercat să o facă.

A fost riscant, însă pilotul Red Bull pare a fi stăpân pe sine când situația o cere. Cel mai bun la depășiri de pe actuala grilă? Probabil.

Victorie de echipă pentru Red Bull

Depășirile sale au fost spectaculoase, însă victoria lui Ricciardo se datorează în mare parte și echipei sale. După ce unitatea de putere i-a cedat în ultima sesiune de antrenamente libere, mecanicii aveau doar două ore să o schimbe înainte de calificări, și au reușit – cu secunde rămase. În loc să plece în cursă de pe ultima linie a grilei de start sau chiar de pe linia boxelor, australianul a putut să fie în miezul bătăliei încă de la început – și nu putem spune că nu a contat.

Apoi, când mașina de siguranță a fost introdusă pe circuit, Red Bull a luat decizia potrivită într-o fracțiune de secundă. I-a adus la boxe pe cei doi piloți – a fost a doua oară că ambii au intrat în șir indian, în același tur, pentru schimbul de pneuri – și, drept urmare, aceștia au avut un avantaj neprețuit în partea finală a cursei. Recuperarea ulterioară a lui Ricciardo a fost grozavă, însă echipa a fost cea care l-a pus în postura favorabilă.

Media preview

Lipsa de reacție a Ferrari și Mercedes a fost curioasă

Acele fracțiuni de secundă în care Safety Car-ul a intrat pe circuit au fost speculate perfect de Red Bull, dar nu și de celelalte echipe fruntașe. Mercedes și Ferrari nu au putut reacționa pentru a-și chema piloții la boxe, iar în final acest lucru le-a costat victoria. Chiar și dacă intrările ar fi fost întârziate un tur, pneurile noi ar fi putut să compenseze cedarea de poziții în final. Luarea unei decizii în vâltoarea momentului este complicată, însă concluzia ar trebui să fie cu siguranță că atât Ferrari, cât și Mercedes ar fi trebuit să gestioneze mai bine perioada de SC.

Ba mai mult, Ferrari a întârziat să reacționeze și la prima intrare la boxe, când Red Bull și, crucial, Mercedes, au schimbat primii pneurile. Vettel a pierdut prima poziție ca urmare a undercut-ului echipei germane, iar Raikkonen a fost sacrificat, având cursa potențial ruinată de păstrarea sa pe circuit.

Fanul neutru nu ar trebui să se plângă însă – cele trei curse din acest an ne-au demonstrat că deși o ierarhie ar putea fi făcută cu privire la performanța pură a echipelor, Marile Premii sunt o afacere complexă și oricare dintre piloții fruntași se poate găsi în situația de a câștiga curse.

Când putem renunța la argumentul că Verstappen e încă tânăr?

S-a spus de prea multe ori. „Da, dar e încă tânăr, mai greșește.” Max Verstappen are 20 de ani, însă are totodată 63 de Mari Premii la activ – suficientă experiență încât argumentul acesta să nu mai fie valid. Temperamentul olandezului pe circuit este unul care îl predispune la a fi în centrul atenției, de multe ori cu repercusiuni negative pentru pilot.

„Nebunia” de a-l ataca pe Hamilton pe exteriorul unui viraj de mare viteză nu l-a ajutat, iar apoi, plonjonul lui Verstappen asupra lui Vettel a fost extrem de riscant și a dus la ruinarea curselor celor doi. Potențialul unei depășiri îl orbește prea tare pe olandez, care în acest caz ar fi avut tot timpul din lume să treacă fără probleme de german în virajele sau tururile următoare, în loc să încerce riscanta manevră din turul 43. Reacția sa din monopost nu a fost, nici ea, tocmai fericită, dar la finalul cursei Verstappen și-a recunoscut partea din vină. Vettel a reacționat cu calm la rândul său.

Olandezul este un real talent și poate oferi sarea și piperul multor Mari Premii, iar experiențele prin care trece îl vor sculpta ca pilot. Verstappen nu mai este tânăr și neexperimentat, dar încă poate fi modelat. Din păcate, în China el a ratat o șansă uriașă de a-și trece în cont o nouă victorie tocmai din cauza lipsei de răbdare.

Media preview

Ar fi cursele mai scurte un plus pentru Formula 1?

Este un punct de vedere interesant și care merită discutat. S-a vorbit în trecut despre situația de a avea două curse per weekend în Formula 1 – cu una scurtă, de sprint, alături de o alta similară celor pe care le avem acum, sau de distanță egală cu prima. Ideea nu pare a fi rea după ceea ce am văzut în China. Mașina de siguranță a aruncat în aer a doua parte a cursei care nu părea să ofere nimic în afară de o luptă tactică devenită anostă după primele – și singurele, probabil – treceri pe la boxe.

Însă trebuie să ținem cont că Marele Premiu a fost condimentat tocmai din cauză că mașinile s-au regăsit în situații diferite în ce privește pneurile în partea finală. Cursa a căpătat brusc culoare, dar acest lucru nu este neapărat cert în cazul unei curse mai scurte. Strategiile ar putea deveni mult prea similare în cazul unor sprinturi, ceea ce ar lua înapoi tocmai elementul care a condimentat întrecerea din China.

Introducerea multiplelor specificații de pneuri a dorit să facă tocmai acest lucru, să condimenteze cursele, iar sportul are tradițional și o latură de anduranță în ADN. În ce privește lungimea curselor, Formula 1 merită să rămână așa cum este. Dacă echipele ar reuși să rezolve și problema „aerului murdar”, spectacolul ar fi la un nivel excelent. Nu ne-am supăra.

Media preview


Conținutul website-ului www.pitstops.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea pe alte siteuri conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea PitStops. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa contact@pitstops.ro.
Share-uirea pe social media (Facebook, Twitter, LinkedIn) în grupuri, pe contul personal sau pe pagini este acceptata si nu este nevoie de un acord prealabil.

You may also like

By