DTM Preview 2018: Ultimul crescendo al acestei simfonii

Schimbarea bătea la ușă de ani buni, însă pentru organizatorii din DTM semnalul de alarmă a fost tras odată cu anunțul retragerii Mercedes, care a dat peste cap timingul. Dubiile se vor disipa de-a lungul unui ultim sezon cu fantasticele V8-uri ale celor trei mari constructori germani.

Trecut, prezent și viitor

Prima epocă din DTM (1984-1996) a început ca o arenă a privaților. Succesul formatului a atras rând pe rând uzinele, de la micuțele implicări ale Rover și Volvo până la eforturi masive ale Mercedes, Audi și BMW, constructori încleștați într-o luptă acerbă cu modele ce au rămas în memoria tuturor: 190E, V8 Quattro și M3 E30. Echilibrul s-a rupt (la fel ca în mondialul de anduranță) odată cu alinierea la regulile FIA, Class One fiind o direcție extrem de costisitoare. Am avut parte de noi opere de artă precum Alfa 155 V6 Ti sau Calibra V6 4×4, însă costurile de exploatare au devenit restrictive pentru privați. Picătura care a umplut paharul a fost internaționalizarea imaginată în 1996 (ITC), după care s-a tras cortina și, timp de trei ani, divizia secundă a turismelor germane (STW) a rămas vârful.

În 2000 s-a dat startul noului DTM, cu un calendar 100% german și o luptă Mercedes-Audi-Opel. Cei din urmă au părăsit campionatul după șase sezoane, însă spectacolul a continuat să fie la cote înalte între 2006 și 2011 cu doar doi constructori, ceea ce ne dă speranțe și pentru anii următori. Aerodinamica acestor modele silhouette a devenit tot mai futuristă, BMW a venit în 2012 și din doi în doi ani a cucerit titlul piloților, iar ITR a guvernat inspirat, ascultând doleanțele tuturor. Regulamentul sportiv și normele tehnice au fost adesea adaptate în interesul spectacolului, însă valul electrificării a făcut ca tocmai Mercedes, cel mai longeviv combatant (din 1988), să zică stop. Se vorbește deja despre revenirea unor structuri private care să preia exploatarea acestor modele C63 DTM, dar costurile sunt foarte ridicate, situația fiind similară cu prototipurile Audi/Porsche din WEC sau Polo WRC.

Uzina din Stuttgart continuă să cheltuie sume imense în Formula 1, în timp ce BMW revine (tot în acest weekend) în WEC, la categoria GTE-Pro cu noul M8 GTE pe care l-am văzut deja în acțiune peste Ocean. Pentru Audi Sport, implicarea în DTM a fost pusă sub semnul întrebării pe fondul Dieselgate (care a determinat retragerea ambelor branduri VAG din WEC), însă momentan Dieter Gass și oamenii săi evaluează direcția în care se îndreaptă campionatul. Va fi un sezon crucial: cele trei branduri deja au o altă arenă în care se intersectează (Formula E), iar planurile pe termen mediu și lung nu sunt încă definite. Audi vs BMW pentru încă câțiva ani, sau riscul repetării pasului global din 1996 (prin alinierea cu Super GT), poate cu aceeași finalitate catastrofală?

Combatanții

Audi este formația de bătut după un sezon 2017 triumfal, în care și-a adjudecat toate cele trei titluri cu mare ușurință. Singurul pilot care nu s-a ridicat la nivelul așteptărilor a fost Loic Duval, însă nu francezul este cel ce-și încheie aventura în DTM, ci dublul campion al seriei, Mattias Ekstrom. Acesta se va axa pe mondialul de rallycross cu echipa sa (sprijinită oficial de Audi), dar a primit ocazia unei ieșiri festive din scenă în prima etapă de la Hockenheim. Suedezul nu va puncta în cele două manșe, însă fanii se vor bucura de această ultimă reprezentație a celui ce s-a impus de 25 de ori în 215 starturi de-a lungul a 17 sezoane. Locul său va fi luat de eterna speranță Robin Frijns, un pilot care și-a dovedit valoarea în orice cockpit – de la Formula Renault 3.5 la competiții GT3 sau în Formula E. Continuă angajamentele lui Mike Rockenfeller, Jamie Green, Nico Muller și Rene Rast, campionul en-titre.

Mercedes s-a despărțit de Robert Wickens, care face acum senzație în IndyCar, dar și de Maro Engel. Chiar dacă și germanul concurează alături de Edo Mortara în Formula E pentru Venturi, doar italo-elvețianul a fost păstrat în grupul din DTM. Veteranii Gary Paffett și Paul di Resta fac parte și ei din ultimul sextet al constructorului din Stuttgart, dimpreună cu Lucas Auer, vioara I în 2017. Revin în campionat atât spaniolul Dani Juncadella, cât și campionul din 2015, Pascal Wehrlein. Acesta împărtășește aceeași dezamăgire precum scoțianul di Resta, fiindu-i retezate aripile în Formula 1. Este de urmărit atitudinea celor de la Mercedes în ultima lor campanie, dat fiind trecutul sfidător la adresa ITR prin ordine de echipă sfidătoare, cele mai proaspete în memoria fanilor fiind tocmai elementele de regie ce au dus la titlul lui Wehrlein.

BMW a scăzut media de vârstă a grupului de 6 prin înlocuirile lui Maxime Martin (plecat în WEC alături de Aston-Martin) și Tom Blomqvist (rămas în familie, în Formula E cu Andretti) cu Philipp Eng și Joel Eriksson. Ambii își merită cu prisosință locurile, după ce s-au clasat mult peste posibilitățile materialului tehnic în 2017, austriacul în ADAC GT Masters, iar suedezul în Formula 3 europeană. La 19 ani, Eriksson preia ștafeta de la Ekstrom la Hockenheim și va fi de departe cel mai tânăr pilot din plutonul de 18, diferența față de Pascal Wehrlein fiind de patru ani. În tabăra BMW revin foștii campioni Bruno Spengler și Marco Wittmann, dar și popularii Timo Glock și Augusto Farfus. În total, 7 piloți vor căuta să ridice din nou trofeul suprem în DTM în acest an.

Regulile jocului

Marile schimbări pentru 2018 sunt legate de aerodinamică: au fost simplificate apendicele, forma aripilor e mai puțin sofisticată și mai multe componente au fost standardizate. Se așteaptă o reducere a apăsării undeva la 30%, ceea ce lungește perioadele de frânare și lasă mai mult loc piloților să-și exprime virtuozitatea. Greutatea de bază a mașinilor a scăzut la 1115kg, la balast s-a renunțat în cursul stagiunii precedente, iar numărul de motoare a crescut de la 7 la 8 odată cu extinderea programului la 10 weekenduri de cursă.

Calendarul

Ca de obicei, Hockenheim este punctul de plecare, dar și locul unde cade cortina în 2018. În Germania se va mai rula pe Lausitzring, Norisring și Nurburgring, însă Oschersleben nu revine în program. Cele mai populare destinații învecinate (Red Bull Ring, Zandvoort, Hungaroring) vor fi revizitate, iar în luna august vom avea două deplasări interesante: la Brands Hatch (dar pe varianta lungă, de Grand Prix), și la Misano (cursă nocturnă). S-a renunțat la ”ghimpele” Moscow Raceway, o călătorie costisitoare și prea puțin gustată de piloți și de fani. În schimb, în Marea Britanie și Italia nu se mai concurase de ceva vreme (2013, respectiv 2010), iar recepția fusese remarcabilă. Intersezonul de 202 zile a fost greu de îndurat pentru cei ce urmăresc competiția, însă acum pauza s-a încheiat și începe cele douăzeci de episoade ale ultimului sezon cu trei actori în rol principal.


Conținutul website-ului www.pitstops.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea pe alte siteuri conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea PitStops. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa contact@pitstops.ro.
Share-uirea pe social media (Facebook, Twitter, LinkedIn) în grupuri, pe contul personal sau pe pagini este acceptata si nu este nevoie de un acord prealabil.

By