Nurburgring 24h: Porsche câștigă duelul cu Mercedes-Benz într-un final de poveste

Ultimele două ediții a cursei de 24 de ore de la Nurburgring au devenit instantaneu clasice, așa că ediția din acest an ar fi trebuit să scoată din joben ceva excepțional pentru a ajunge pe același palier. Asta s-a și întâmplat – duelul din ultimele 90 de minute, pe o ploaie pe care orice cursă de F1 s-ar fi anulat, dintre Mercedes și Porsche fiind unul pe care-l vom revedea din nou și din nou…

E greu să înțelegi de ce campionatul german de anduranță, VLN, își ține toate etapele – fără vreo excepție – pe Nurburgring. Care mai este provocarea, s-ar întreba unii, când faci nouă vizite pe aceeași pistă? Cursa de 24 de ore din acest an ne-a dat, dacă mai era nevoie, răspunsul – de ce se întorc piloții și echipele de ori câte ori pot pe Nordschleife. Ediția din acest an, deschisă de un tur la pas de plimbare făcut, în tandem, de unicul Porsche 919 Tribute și de un 956 a început sub un soare aproape arzător și s-a încheiat sub o plapumă de nori, o ceață pe care o tăiai cu cuțitul și o ploaie deasă. Meteorologii au fluturat și pericolul grindinei, care a oprit cursa din urmă cu doi ani, dar aceasta n-a mai venit, însă nici n-a fost nevoie. Am avut parte de răsturnări de situație, depășiri la limită și pilotaj magistral cât să ne mulțumească până la ediția cu numărul 47.

Startul festiv cu primele 30 de mașini aliniate (minus Lamborghini-ul Konrad care a plecat de la coadă)

Nebunia a început încă din calificări când se preconiza că va cădea recordul din 2012, un 8:10, deoarece toate limitele de viteză din anii trecuți fuseseră ridicate. Primul care a coborât sub acest prag psihologic a fost noul recrut al Falken Racing, Sven Muller, care a reușit un 8:09.522. A urmat apoi Laurens Vanthoor cu un 8:09.8, dar belgianul a continuat, Muller intrând la boxe după primul său tur rapid. La fel a făcut-o și Nicki Thiim, care n-a reușit să coboare sub 8:10 la prima încercare, Aston Martin Racing aducând pentru ultima oară Vantage-ul cu motor V12 la Nurburgring. Danezul a fost însă prins în spatele unei alte mașini mai lente și nu și-a îmbunătățit timpul de 8:10.020 care l-ar fi pus în pole în urmă cu 12 luni, dar care acum n-a fost îndeajuns decât pentru linia a treia a grilei. Asta pentru că Vanthoor a tras la maximum folosind toată lățimea pistei (și chiar mai mult) și a coborât până la un imbatabil 8:09.105, în timp ce Norbert Siedler a fost al treilea cu un 8:09.824. Primul Mercedes s-a ivit pe poziția a patra, Maro Engel fiind ultimul care a trecut pragul cu un 8:09.916. Fred Makowiecki a împărțit linia a treia cu Aston-ul de uzină, în timp ce Ferrari-ul Wochenspiegel și SCG-ul 003 care a plecat din pole anul trecut au dezamăgit în sesiunea de Super Pole în care au participat cele mai rapide 30 de mașini de pe grilă (alese în urma rezultatelor din primele două etape din VLN, cursa de calificare din urmă cu două săptămâni sau primele două sesiuni de calificare antemergătoare cursei).

Cursa a pornit, ca de fiecare dată, grandios, plutonul plecând în trei grupuri separate, fiecare la două minute distanță. Kevin Estre a ținut capul de afiș în prima oră la bordul mașinii Manthey #911, dar a oprit la boxe înainte de finele primelor 60 de minute, iar prima poziție a fost preluată de John Edwards în BMW-ul ROWE #98. Dacă francezul Estre s-a bucurat, în unele momente, de un avans de 12 secunde, Patrick Pilet a fost mai ghinionist în mașina #912 care a suferit o pană în chiar prima buclă, dar a revenit apoi pe poziția a treia. Prima oră a consemnat și prima neutralizare locală cu Code 60 după ce Hubert Haupt a lovit un Porsche de clasă inferioară. Ca și în trecut, nu există un safety car care să culeagă tot plutonul (sau mai multe ca la Spa sau Le Mans) așa că organizatorii se bazează pe neutralizări locale fie prin steaguri galbene (double-waved yellows impun o limită superioară de 120 km/h) fie prin Code 60, care impun limita de 60 km/h.

Bătrânul Z4 a mai bifat o cursă de 24 de ore în mâinile echipei Walkenhorst și chiar a prins Top 30 în calificări

Următoarele două ore au fost marcate de numeroase lupte dar, la vârf, Porsche-le #911 a rămas o constantă, deși BMW era iarăși la conducere la finele orei secunde ca urmare a momentelor diferite în care cele două mașini veneau la boxe. Pe Nordschleife, un plin de combustibil te ține aproximativ opt tururi (sau nouă, dacă plouă și ritmul se reduce substanțial) iar un pilot trebuie să bifeze cel puțin 15 tururi (adică două stint-uri) pentru a fi clasificat. Astfel, primii care au făcut un stint dublu au fost Kelvin van der Linde și Rene Rast care au pilotat atât pentru Land Motorsport, cât și pentru Audi Team WRT.

Titus Dittman a revenit cu Viper-ul său și de această dată n-a mai fost descalificat pentru depășirea limitelor de zgomot

Câteva mașini de la vârf au avut de suferit în primele ore, Renger van der Zande înfundând Mercedes-ul HTP Mann Filter în zidul de pneuri după prima șicană, în timp ce Porsche-le Frikadelli #31 a lovit BMW-ul E36 #147, ambele răsucindu-se pe Nordschleife. Ulterior, Connor de Philippi s-a oprit pe marginea drumului cu un M6 GT3 ROWE decedat. Mașina a ajuns, după mai bine de 30 de minute, la boxe unde a fost reparată dar, evident, nu a mai contat în lupta de la vârf.

Black Falcon a ocupat pozițiile 2-3-5 la final, mașina lui Gabriele Piana fiind cea de pe poziția a cincea

Porsche continua să conducă și după scurgerea primelor 40 de tururi sau șase ore, mașina #911 fiind cea mai rapidă și reușind să coboare până la un 8:19 într-un tur mai „aerisit”. Adam Christodoulou se afla în urmărirea lui Kevin Estre, Black Falcon devenind un rival destul de enervant pentru Manthey Racing – pe lângă Vantage-ul de uzină care aleargă în sub-clasa SP9-LG (Last Generation) alături de BMW-ul Z4 GT3 al Walkenhorst Motorsport care, însă, a abandonat înainte de lăsarea serii.

Primele șase ore au adus și primul abandon de marcă, anume acela al Audi-ului cu numărul 8 al WRT. Dries Vanthoor a trecut la limită prin spațiul milimetric dintre un Mercedes AMG GT3 care încetinea și o altă mașină mai lentă pe bucata de final a Dottinger Hohe, însă Audi-ul a atins mașina din exterior ceea ce a cauzat, cel mai probabil, o pană la roata dreapta-spate care a cedat când Dries a început să coboare spre ultimele viraje ale turului de 25 de kilometri. Atunci, spatele a pierdut aderența iar mașina s-a înfipt în parapeții de pe partea stângă a drumului. Incidentul a fost unul frustrant, căci Audi a rămas astfel doar cu mașina #1 în lupta pentru victorie după ce producătorul din Ingolstadt a fost binecuvântată cu o scădere a greutății totale a mașinilor sale cu 10 kilograme ca urmare a performanței mediocre din calificări (cel mai rapid Audi a fost abia al 15-lea).

SCG-ul 003b a făcut o figură frumoasă, dar nu s-a putut păstra în Top 10

Venirea nopții a adus și știri alarmante din partea meteorologilor care au anunțat că vremea rea, adică ploaie și posibilă grindină cât o minge de golf, ar putea lovi circuitul în timpul nopții, nu în jurul orelor 10-11 dimineața cum se preconiza la începutul întrecerii. Într-adevăr, ploaia a venit în jurul orei locale 2:30 adică în ora a 11-a de concurs, și a aruncat pe geam calculele multor echipe. La acel punct, însă, cursa avea alt lider, Porsche-le dominant fiind o epavă de aproximativ o oră deja. Romain Dumas a avut ghinionul să atingă o zonă în care fusese aruncat nisip (și probabil și ceva lichide) pe pistă în Schwalbenschwanz și a derapat fatal în parapeți – pentru mașină, nu pentru el.  Asta a adus pe prima poziție mașina #912 care a circulat ore bune în urma celei cu numărul 911, luptându-se în același timp cu echipajele Mercedes #4 și #47, precum și cu Aston-ul #007. La momentul abandonului, Romain Dumas tocmai fusese informat că are de ispășit o penalizare de 3 minute și 32 de secunde pentru depășirea vitezei într-o zonă cu Code 60 cu 20-40 km/h. O penalizare similară a primit și BMW-ul ROWE #98 în timpul orei a șaptea, care a scos mașina din calcule (deși și BMW a primit o modificare favorabilă a BoP-ului în urma calificărilor modeste).

Probabil cea mai frumoasă mașină din pluton – și cu cel mai plăcut zgomot pe care nu-l vom mai auzi, noul Vantage trecând la turbo

HTP Motorsport a mai primit apoi o palmă, mașina Mann Filter revenind pe pistă cu roata dreapta-spate prinsă în mod cel mult precar de mașină. Asta a făcut-o să se despartă de unitatea de bază imediat cum Mercedes-ul a accelerat, acesta derapând în afara pistei. Ceea ce a urmat a sfidat și amatorismul unor campionate slab dezvoltate, doi mecanici ai HTP fugind de la boxele echipei, pe marginea pistei, spre a-și salva mașina de la pierzanie. Cei doi aveau după ei și butelii pentru a pune roata și au trecut, în combinezoane negre, pista în ciuda semnelor disperate ale comisarilor care n-au fost mulțumiți de decizia membrilor echipei germane de a readuce cumva în memoria colectivă momentul de la Kyalami din 1977 dar fără urmări tragice ca în urmă cu 41 de ani. Echipa a primit drept răsplată pentru acest moment unic (în sens negativ) o amendă de 2.000E.

Mercedes s-a impus la SP10, categorie în care a concurat și unicul român – Cristian Stingu, clasat pe locul secund

Între timp, înapoi la vârf, Manuel Metzger a trecut de Porsche #912 și și-a construit un mic avans în condiții absolut oribile în care fiecare depășire a unei mașini lente era un pariu periculos. SCG-ul a preluat în timpul nopții prima poziție în SPX și a urcat până pe poziția a patra la general dar până dimineață a suferit câteva întârzieri și a ieșit din top 10. În ciuda condițiilor foarte dificile care ar fi întrerupt aproape orice altă cursă, comisarii de la Ring au considerat că întrecerea poate continua – asta în timp ce unele porțiuni ale pistei erau mai puțin bătute de ploaie decât altele, făcând dificilă alegerea pneurilor.

Ultra-populara Manta a revenit și în 2018, dar a avut probleme încă din primele șase ore

Răsăritul soarelui a dus la o aparentă calmare a vremii, ploaia oprindu-se pe alocuri, dar continuând în alte părți ale pistei. Black Falcon au ales să tragă de stint-uri, lungindu-le până la nouă tururi în timp ce alții au folosit tactica unor stint-uri mai scurte. Mercedes-ul #4 a continuat să se afle la frâiele cursei în timp ce Nick Tandy s-a putut considera un norocos după ce a atins o mașină întârziată ceea ce l-a făcut să derapeze odată cu mașina pe care a atins-o. Ambele au continuat, însă, fără pagube. Mai jos, Audi-ul Land #1 care a avut o noapte fără probleme a reușit să ajungă pe poziția a treia la general în defavoarea Aston Martin-ului de uzină. Totul s-a terminat, însă, pentru Audi în ora a 18-a când Kelvin van der Linde a pierdut controlul pe asfaltul alunecos și a derapat în glisiere, distrugând colțul stânga spate al mașinii. Sud-africanul a reușit să se întoarcă la boxe, însă Audi nu a mai putut emite pretenții la podium.

Orele dimineții au adus cu ele și ceața care a devenit tot mai deasă, creând probleme mai mari și decât ploaia care continua să ude circuitul. Astfel, la ora 12:00 cursa a fost întreruptă cu steag roșu, toate mașinile revenind la boxe. Nu s-au aplicat reguli de Parc Ferme, iar mecanicii au „reîmprospătat” cât au putut materialul de concurs în timp ce minutele au continuat să curgă. În fine, pe când mai erau doar 90 de minute rămase pe ceas, cursa a repornit, iar ecarturile au fost eliminate pentru mașinile care se aflau în același tur. Asta a însemnat că Mercedes-ul #4, care avea un avantaj de aproape trei minute la momentul steagului roșu, a trebuit să o ia de la zero și să-și clădească din nou un avans în fața mașinii Manthey cu numărul 912. Steagurile roșii au fost o binecuvântare pentru Manthey care au primit anterior înștiințarea că și mașina #912 a depășit viteza limită într-un Code 60 așa că și ea a ispășit o penalizare de 212 secunde care a ajutat echipajul Black Falcon #4 să se distanțeze. Întreruperea a durat mai bine de două ore.

Mercedes a terminat pe 2 și 3 iar victoria ar fi putut fi a lor dacă nu ar fi intervenit steagul roșu

Cele 90 de minute finale s-au tradus printr-un duel de 10 bucle între #4 și #912, Mercedes-ul fiind pilotat de Adam Christodoulou iar Frederic Makowiecki aflându-se la comenzile mașinii Porsche. Cum nimeni nu a reușit să facă un stint mai lung de nouă tururi, era unanim acceptat că un splash pe final (adică o oprire scurtă de 60 de secunde) era obligatorie pentru a se ajunge la steagul în carouri, însă nu se știa când vor opri cele două mașini. Mercedes-ul s-a păstrat în față în primele trei tururi, însă Fred a fost mereu aproape, cei doi ducând un duel electrizant prin trafic, ploaie și ceață – care n-a dispărut deloc, din contră, decizia comisarilor de a reporni cursa fiind una curajoasă, dat fiind anul din calendar.

Cele două Huracan Super Trofeo au fost mutate într-o clasă dedicată, SP-Y

În cele din urmă, sub presiune, Christodoulou a frânat prea târziu în primul viraj iar Makowiecki s-a insinuat pe interior, care a devenit apoi exterior iar cele două mașini s-au atins, Mercedes-ul derapând ca urmare a acestui contact. Ulterior, Christodoulou s-a apropiat din nou de Porsche, dar nu a putut trece, ceea ce l-a făcut să forțeze din nou prea tare și să lovească glisierele. Pagube nu au existat, însă Adam a pierdut vizibil din ritm, căzând la 20 de secunde în urma lui Makowiecki. Inițial, s-a crezut că Black Falcon i-au ordonat lui Christodoulou să reducă ritmul pentru a nu mai fi nevoit să oprească deoarece mașina nu părea afectată de contact dar, până la urmă, ambele mașini au oprit. Mai în spate, Aston Martin-ul #007 era vânat de celelalte Mercedes-uri ale Black Falcon, Maxime Martin trecând în primă fază de Hubert Haupt înainte de a fi depășit de Yelmer Buurman care se afla pe cinci la momentul restartului.

Astfel, după șapte ani de la ultima victorie, Fred Makowiecki, Patrick Pilet, Richard Lietz și Nick Tandy au adus din nou victoria în cursa de 24 de ore de la Nurburgring în tabăra Manthey Racing (succesul cu numărul 6 – record pentru o echipă), Mercedes ocupând celelalte două trepte ale podiumului cu mașinile binecuvântate de fabrică. Aston Martin a venit pe patru și a câștigat astfel clasa SP9-LG la ultimul start al lui V12 Vantage alături de uzină. SCG-ul lui Jim Glickenhaus s-a impus în SPX deși a terminat la poalele Top 20-ului în timp ce Mercedes #190 s-a impus în SP8T, Porsche #55 în SP7, Seat-ul LMS Racing în TCR și Subaru Technica International au fost primii în SP3T (printre mulți alți învingători de clase).

Rezultate complete aici

Foto: Alexandru Șiclovan


Conținutul website-ului www.pitstops.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea pe alte siteuri conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea PitStops. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa contact@pitstops.ro.
Share-uirea pe social media (Facebook, Twitter, LinkedIn) în grupuri, pe contul personal sau pe pagini este acceptata si nu este nevoie de un acord prealabil.

By