Formula 1 2018: Spania – Review. Teoria conspiraţiei anulată de 0,4 mm de cauciuc

Doar 0,4 mm.  de cauciuc au stat până acum între Mercedes AMG şi un comportament care aminteşte de sezoanele 2014-2016. Asta a fost concluzia imediat după marele premiu al Spaniei încheiat cu victoria categorică a britanicului Lewis Hamilton şi a celor de la Mercedes AMG. “Cadou de la Pirelli!”, se striga în gura mare…

Cum însă în Formula 1 lucrurile nu sunt niciodată simple şi aproape niciodată ceea ce este evident nu este şi real, lucrurile nu au stat chiar aşa. Pirelli anunţa în Aprilie că din motive de siguranţă a decis că pentru M.P. al Spaniei, M.P. al Marii Britanii şi M.P. al Franţei va aduce pneuri uşor modificate. Este vorba de pneuri de aceeaşi compoziţie dar care vor avea banda de rulare subţiată cu 0,4mm. Asta pentru că în testele din pre-sezon efectuate pe circuitul de lângă Barcelona, mai multe echipe au acuzat apariţia fenomenului de blistering care, potrivit celor de la Pirelli ar duce la delaminare sau, mai rău, la explozie.

Calificări

Dupa primele 2 sesiuni de antrenamente libere lucrurile încă nu erau clare. Potrivit analizei simulărilor de cursă, cel mai bine stătea Red Bull, urmată de Ferrari şi de un Mercedes AMG care prefera pneurile de compoziţie mai dură. Odată cu terminarea FP3 (şi scăderea temperaturii atât în aer cât şi la nivelul asfaltului) Mercedes părea că începe să recupereze din handicap.

© Scuderia Ferrari

Strategia era clară. Pneul cel mai moale nu este cel potrivit pentru cursă. Iar pentru calificări, posibilitatea rulării în Q2 pe pneul Soft devenea aproape o necesitate. Aşa se face că după un Q1 în care i-am văut eliminaţi pe Hartley (care nu a luat parte la sesiune din cauza accidentului suferit în FP3), Stroll, Sirtokin (piloţi care au pilotat un monopost absolut incontrolabil după spusele lor), Ericsson şi Hulkenberg (scos prematur din Q din cauza unor probleme de presiune pe circuitul de alimentare cu combustibil), intrăm în Q2 unde majoritatea piloţilor decid să facă turul rapid folosind pneul Soft. Cei care ies totuşi cu pneurile SuperSoft for fi cei eliminaţi din Q2. Toţi mai puţin unul. Fernando Alonso.

Ajungem aşadar în Q3. Prima tenativă a însemnat apariţia tuturor monoposturilor pe SuperSoft. Hamilton s-a instalat în pole position provizoriu urmat de Max Verstappen. Ambele Ferrari nu au reuşit să încălzească suficient pneurile faţă blocând pneul de pe partea dreaptă în primul viraj. Avantajul lui Hamilton dupa prima ieşire pe pistă era de peste 3 zecimi, britanicul făcând chiar şi 2 greşeli ce puteau fi corectate la a doua ieşire pe pistă. Pentru el, pneurile SuperSoft nu dădeau semne de oboseala cronică. Şi asta i+a dat încrederea în a alege un set nou de SuperSoft şi pentru al doilea run. La fel ca el a ales şi Bottas dar şi Verstappen.

Ferrari alege pneurile Soft. La fel şi Ricciardo.

A doua ieşire pe pistă are loc cu 3 minute înainte de încheierea sesiunii. Ricciardo primul, urmat de Raikkonen, Hamilton, Bottas, Vettel şi Verstappen.

Australianul este primul care trece linia de sosire şi scade cu 40 de miimi sub timpul stabilit pe pneurile SuperSoft. Raikkonen urcă pe un loc 2 provizoriu. Hamilton cu un tur curat işi îmbunătăţeşte recordul cu încă 3 zecimi de secundă. Imediat i se alătură Bottas care încheie la 40 de miimi în urma britanicului.

Vettel reuşeşte un tur cu o aproape o secundă mai bun decât o făcuse cu pneurile SuperSoft însă va trebui sa se mulţumească cu locul 3. Verstappen încheie pe locul 5 nereuşind să-şi bată recordul din prima ieşire în Q3.

© Mercedes AMG

Ce s-a schimbat ? Mercedes părea să fi revenit brusc la vechile obiceiuri. Sesiune de calificări dominată clar de Săgeţile Aergintii. Monopostul W09 este unul care este destul de agresiv cu pneurile. Am văzut asta în ultimele 3 M.P. din sezon. Decizia celor de la Pirelli de a aduce aici pneuri cu banda de rulare subţiată avea ca scop final reducerea temperaturilor la nivelul benzii de rulare, dar mai important la nivelul “miezului” cu 10 grade Celsius. Pentru Mercedes asta a fost ca o mană cerească. Se calculase de către ingineri că monoposturile W09 scot pneurile de compoziţii moi din fereastra optimă de funcţionare cu 7 – 9 grade Celsius. Iar decizia celor de la Pirelli făcea ca dintr-o dată Mercedes să fie în intervalul perfect pentru pneuri. Şi asta s-a văzut.

Cursa

După încheierea sesiunii de calificări, ploaia care ameninţa încă de la amiază şi-a făcut apariţia transformând circuitul dintr-unul aproape gumat într-unul complet verde. Soarele îşi făcea apriţia însă cu o oră înainte de start.

© Pirelli Media

Hamilton are un start bun. La fel şi Vettel. Plecat însă de pe partea “murdară” Bottas se aştepta la un atac al lui Vettel şi decide să păstreze interiorul pentru a-şi menţine locul în virajul 1. Germanul însă profită de startul mai bun şi de aspiraţia oferită de monpostul Mercedes şi înainte de primul viraj se lansează pe exteriorul maşinii cu numărul 77. Bottas îşi compromite ieşirea din primul viraj cedând a doua poziţie în cursă. Raikkonen îşi păstrează locul 3 înaintea lui Verstappen şi Ricciardo.

Se părea că toată lumea a scăpat nevătămată. Acest lucru avea însă să se schimbe în virajul 3 unde Romain Grojean, luat prin suprindere de o uşoară dezechilibrare a monpostului lui Magnussen, ridică brusc piciorul din acceleraţie şi din cauza aerului murdar provenit de la monopostul danezului pierde puntea spate intrând în tete-a-queue. Din motive pe care subsemnatul nu le înţelege şi, după cum am văzut după cursă, nici sterwarzii, Romain decide să accelereze în timp ce monopostul îşi făcea pirueta. Rezultatul este o accelerare a rotaţiei care trimite monopostul VF-18 pe interiorul virajului 13 măturând pista. Iar victime colaterale cad Hulkenberg şi Gasly. Directorul de cursă decide introducerea Safety Car-ului.

© Mercedes AMG

La restart Hamilton sprintează fără ca Vettel să poată răspunde. Încercarea disperată a germanului de a se ţine după britanic este sortită eşecului. Monopostul SF71H nu menţinea temperatura în pneuri iar odată ce germanul a plecat după Hamilton puntea spate deja îşi exprima “supărarea”.  După 4 tururi Hamilton avea deja un avans de patru secunde iar Vettel trebuie să se lupte cu un monopost subvirator.

La sfârşitul turului 17 Ferrari decide să-l cheme pe Vettel la boxe. Bottas se afla la o secundă şi jumătate în urma germanului şi reuşea să fie mai rapid. În plus, monopostul cu numărul 5 “mâncase” prea mult din pneurile spate pentru a extinde stint-ul. Şi după cum aveau să afle, şi pneurile faţă, Vettel intră la boxe şi montează un set de pneuri Medium. Mercedes reacţionează şi îi spune lui Bottas să forţeze pentru a se asigura că finalndezului îi iese overcut-ul. După două tururi rapide finlandezul este chemat la boxe unde stă cu o secundă şi jumătate mai mult ca rivalul direct.

© Mercedes AMG

La ieşirea de pe linia boxelor Valtteri se trezeşte alături de un Sebastian Vettel angajat în luptă directă cu Magnussen. Germanul are câştig de cauză şi intră în primul viraj urmat de Magnussen şi Bottas. Un deznodământ care ar fi fost cu totul altfel dacă toata dreapta spate a monopostului cu numătul 77 nu ar fi creat probleme.

În faţă, Hamilton rula fără probleme. urmat de Raikkonen, Verstappen şi Ricciardo. Apoi în turul 24 noul PU de pe monopostul lui Raikkonen pierde din putere şi finlandezul se retrage la boxe. Analiza uletrioară a inginerilor Ferrari arăta că PU-ul în sine nu are nimic. Problema a fost cauzată de un defect al cablajului electric de pe partea stângă a motorului care a dus la scoaterea din funcţiune a trei din cei 6 cilindri ai motoruluil termic. PU-ul va putea fi refolosit la Monaco.

Hamilton intră la boxe în turul 25 şi revine pe circuit în spatele lui Verstappen, pe locul 2. Ricciardo a fost primul chemat la boxe în turul 33 pentru ca un tur mai târziu să intre şi Verstappen. Hamilton revine pe prima poziţie urmat de Sebastian Vettel.

În turul 41 Ocon trage pe dreapta cu probleme la cutia de viteze. Directorul de cursă decide să reintroducă Virtual Safety Car-ul iar Ferrari reacţionează şi-l cheamă pe Vettel pentru al doilea pit-stop în ciuda faptului că montase pneurile Medium. Scuderia își dăduse seama că nu poate termina cursa pe acel set de pneuri, monopostul SF71H fiind extrem de ”gurmand” cu pneurile. Indiferent de compoziția lor.

Faptul că plutonul rulează cu un ritm predefinit avantajează piloţii care opresc sub VSC. Câştigul net ar fundeva la 10 – 11 secunde faţă de un pit stop normal. Vettel intră la boxe după jumătate de tur sub VSC. Suficient însă ca pneurile să se răcească şi să rateze oprirea în punctele prestabilite pentru pit stop. Asta şi faptul că echipa a trebuit să-l ţină pe loc pentru a-i permite lui Perez să intre la boxe l-a întârziat pe german suficient pentru a-l facă să piardă încă o poziţie. Ferrari calculaseră că Vettel va pierde locul 2. Insă nu şi locul 3.

Restart-ul nu-l va ajuta cu nimic pe Vettel care nu l-a putut ameninţa cu nimic pe un Max Verstappen cu avarii la aripa faţă. Olandezul a rupt endplate-ul de pe partea stângă a aripii faţă imediat ce VSC-ul a fost retras când l-a depăşit pe Stroll prins pe picior greşit. Ultimele 20 de tururi Vettel a fot ţinut în şah de un monopost RB14 extrem de blând cu pneurile.

”Era extrem de deficil de depășit. Eu aveam pneuri mai proaspete decât Max. Monoposturile astea, în special pe circuitul ăsta… Este mult mai dificil să stai în spatele altui monopost decât știam. Având în vedere că vântul bătea destul de tare începi să simți efectele siajului monopostului din față imediat de te apropii la mai puțin de patru secunde. Nu ar trebui să fii afectat decât atunci când te apropii destul de mult, numai că aici te afectează destul de devreme și cu pneurile astea, pe măsură ce te apropii, pierzi din avânt”
, declara Sebatian Vettel la sfârșitul cursei.

© Scuderia Ferrari

Concluzia clară: Combinaţia de asfalt nou, temperatură şi pneuri mai subţiri au afectat în mod categoric comportamentul monoposturilor. În special pe cel al monopostului roşu. Informaţiile ulterioare cursei dezvăluie încă două aspecte care au contribuit la contraperformanţa Scuderiei. Monoposturile SF71H au avut de suferit şi la capitolul aerodinamic. Subţierea benzii de rulare a dus la scăderea distanţei la sol balansul aerodinamic fiind modificat. O altă informaţie de ultimă oră relevă faptul că PU-ul Ferrari a rulat într-un mod “ultra conservator”. Toţi aceşti factori au dus la o reprezentaţie în contrast total cu ceea ce am văzut până acum din partea italienilor.

Hamilton câştigă aşadar un M.P. în care monoposturile Mercedes s-au adaptat perfect la pneurile Pirelli şi au făcut ceea ce inginerii Săgeţilor Argintii sperau că vor face ăntreg sezonul. Au dominat.

Şi pentru ca teoriile conspiraţiei să se sfârşească, să spunem că în cele 2 zile de test programate marţi şi miercuri, Scuderia Ferrari a făcut teste comparative între pneurile cu grosimea redusă şi cele “originale”. Iar rezultatul este că decizia Pirelli a fost cea corectă.

 

 

 

 

 


Conținutul website-ului www.pitstops.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea pe alte siteuri conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea PitStops. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa contact@pitstops.ro.
Share-uirea pe social media (Facebook, Twitter, LinkedIn) în grupuri, pe contul personal sau pe pagini este acceptata si nu este nevoie de un acord prealabil.

By