MotoGP Le Mans: Acasă la Johann Zarco

Sezonul 2018 continuă într-un mod total imprevizibil, propunând o nouă etapă europeană, în Franța pe circuitul Le Mans, varianta scurtă, Bugatti. Acesta este circuitul de casă a lui Johann Zarco care după locul secund de la Jerez, facilitat de incidentul ce i-a avut protagoniști pe piloții Ducati și Dani Pedrosa, promite în fața suporterilor că va ataca victoria, prima de la clasa mare și va încerca să reziste cât mai mult posibil pe poziția de vis, după spusele sale, pe care o ocupă în clasamentul general.

Dacă încercăm să căutăm ceva certitudini până în acest punct al campionatului, acestea sunt Marc Marquez care a bifat 2 succese și un podium, locul secund în Qatar, respectiv Andrea Iannone cu 2  locuri 3 în rundele din America și Spania, pe Jerez. Restul piloților au evoluții oscilante, motivate fie de lipsa de performanță a materialului de concurs dacă vorbim de Vinales și Rossi, fie de incidente  de cursă, așa cum a fost cazul lui Dovizioso și Lorenzo de la Ducati.

Atunci când la vârf sunt probleme, outsider-ii de la Suzuki, Iannone și Rins luptă pentru podium și uneori ajung acolo, așa cum ne-a arătat în 2 ocazii Andrea, fie apare un pilot privat și precum în 2016, acesta urcă pe cea mai înaltă treaptă a podiumului. Haosul din Argentina a însemnat victorie pentru Cal Crutchlow și speranța că va avea un cuvânt de spus în campionat, doar că vechile obiceiuri se uită greu și căzăturile umbresc unele reușite.

Clasamentul general după primele 4 runde este unul inedit, cu Johann Zarco pe locul secund, la 12 puncte de Marquez și net superior în performanțe pe o motocicletă teoretic inferioară față de piloții de uzină. Norocul francezului va începe însă să apună odată cu avansarea sezonului, Yamaha neavând nici un interes să rămână ținta ironiilor, motocicletele factory fiind continuu devansate de un privat ce la finele sezonului va trece în barca KTM. Probabil de la Montmelo sau Assen încolo update-urile vor veni mai greu sau deloc la echipa Tech3, astfel că viitorul pilot Red Bull KTM va avea de muncit mai mult să rămână la bataie pentru podiumuri.

Nu putem depăși momentul Jerez fără a aminti dezastrul ce a lovit echipa Ducati, dar și pe Dani Pedrosa, la acel moment în covalescență după accidentul din runda argentiniană. Trebuie spus din capul locului că atâta timp cât comisarii de cursă și reprezentanții Dorna nu au găsit vreun vinovat sau vinovați pentru triplul incident, nu are sens să arătăm nici noi cu degetul vreo unul.

A fost un incident de cursă pe care suntem obisnuiți să îl vedem măcar odată pe sezon, dar în formula cu 2 protagoniști nu cu 3.

Dacă am sta să analizăm cadru cu cadru incidentul, nu ar fi greu să găsim o vină mai mică sau mai mare fiecarui protagonist, lui Dovizioso pentru intrarea tare la propriul echipier, pe care ulterior l-a acuzat că și-a ținut poziția în cursă deși începea să fie din ce în ce mai lent odată cu uzarea gumei soft față, această depășire fiind cauza incidenului ce a urmat, anume intrarea lui Lorenzo înapoi pe pistă fără să se asigure de poziția lui Pedrosa despre care știa că trebuie să fie în imediata apropiere, apoi cel din urmă Dani, zic unii că ar fi avut răgaz să încetinească sau să încerce să chimbe trasa și să evite dezastrul ce a urmat. Până la urmă e greu să ceri prudență unor piloți ce fac tot posibilul în acest moment fie să semneze un contract cât mai bun cu echipa curentă, sau alta, așa cum e cazul lui Dovizioso, fie să își salveze cariera în impas și să facă o figură bună în fața actualilor angajatori sau a altora, cazul lui Lorenzo, în timp ce despre Pedrosa putem spune aproape sigur că nici un pilot de pe grilă nu și-ar dori să fie în postura sa, gata oricând să fie dat la o parte din echipă, fie pentru un tânăr talent necopt încă, fie pentru vreun veteran cu rezultate surprinzătoare în ultimii ani, fie orice alt pilot care are fantezia că ar putea ocupa un loc la Repsol Honda alături de Marquez.

 

 

Le Mans, teritoriul de casă al lui Johann Zarco

Cea de-a cincea etapă din calendar se va ține pe varianta Bugatti, traseul de Grand Prix din incinta celebrului complex de la Sarthe. Traseul scurt a fost construit în 1965, întrând imediat în calendarul motomondialului. După accidentul avut de Alberto Puig în 1995, traseul a fost scos din calendar și ulterior refăcut conform standardelor de securitate moderne. Apoi a revenit în calendar începând cu 2000. Tot pe această variantă se ține și cursa de anduranță moto de 24 de ore, etapa din 2017 disputându-se în luna aprilie.

Circuitul Bugatti măsoară 4.185m și prezintă o mixtură de linii drepte de viteză cu viraje lente. Traseul se prezintă cu 9 viraje de dreapta și 5 de stânga, într-o configurație care nu solicită în mod exagerat pneurile. Gumele spate sunt solicitate mai intens pe virajele de dreapta, și se vor prezenta cu un design asimetric, cu o bandă dreapta mai dură.

 

Anul acesta miscările de trupe pe grilă au început mult mai devreme decât în trecut, principalul motiv fiind că majoritatea piloților au contracte cu echipele curente până la finele lui 2018.  Pe lângă contractele piloților există și schimbări în rândul echipelor private, unele fiind în căutarea unor noi parteneri tehnici, până în prezent fiind confirmată doar mutarea celor de la Tech3 la KTM.

Momentan trecerea echipelor de la un constructor la altul stagnează, dar în culise e caută noi parteneri pentru Yamaha, sau alegerea unei echipe private pentru Suzuki. Nu se știu încă date concrete, însă zvonuri tot apar, înaintea weekend-ului francez, echipa Angel Nieto Aspar a anunțat că sunt șanse foarte mari să rămână client Ducati, astfel că pe motocicletele Suzuki și Yamaha urmează să se bată Avintia și Marc VDS, belgienii trecând în aceste zile printr-un scandal financiar de proporții cu acuze între patronul Marc van der Straten și directorul tehnic  Michael Bartholemy. Ambii susțin că echipele angrenate în Moto2 și MotoGP își vor continua activitatea sportivă cel puțin până în 2020.

Pe o Yamaha M1 de client nu se bat doar echipele menționate mai sus ci și o structură surpriză care în acest moment studiază oportunitățile de a fenta limita de 24 de motociclete pe grilă, impusă de Dorna în acest moment. Echipa în caza este SIC (Sepang International Circuit), aceasta dorind să formeze o structură de curse în jurul malaezianului Hafizh Syahrin.

Atâta timp cât Valentino Rossi a declarat hotărât că nu este pregătit din punct de vedere tehnic și logistic să urce echipa SKY VR46 la MotoGP, niponii de la Yamaha se văd nevoiți să aleagă între Avintia și Marc VDS ( aceștia negociază și cu Suzuki), structura SIC cu pilotul malezian și eventual un alt pilot, sau să renunțe la o formație privată până la debutul cellor de la VR46 după 2021.

Joi dimineață s-a anunțat contractul de prelungire pe 2 ani semnat de Alex Rins cu Suzuki și cel al lui Aleix Espargaro cu Aprilia, pe aceiași perioadă, însă nimic despre Andrea Iannone, despre care circulă zvonuri cam fanteziste cum că ar putea ajunge la Aprilia în locul lui Redding.

Lipsa confirmării lui Iannone de către Suzuki alimentează zvonurile unui posibil transfer al lui Lorenzo, nefiind totuși exclus nici un schimb Suzuki-Ducati între Iannone și Jorge. Mergând pe supozițiile celor de la Gazzetta dello Sport, dacă Iannone s-ar duce la Aprilia, atunci Petrucci care are deja oferta de la italieni ar putea să își îndeplinească visul de a ajunge la echipa de uzină Ducati.

O mișcare interesantă este și anunțarea prezenței pe grila Moto2 de anul viitor a unui cadru MV Agusta echipat cu noul propulsor Triumph, motocicleta fiind deja testată pe diferite circuite, un program susținut al acestora fiind așteptat pentru luna iulie.

O noutate cu impact asupra restului de sezon este mutarea lui Niki Tuuli din Supersport la Moto2 în locul vacantat de retragerea lui Zulfahmi Khairuddin de la echipa SIC, lucru care era de așteptat date fiind rezultatele dezamăgitoare ale acestuia. Malezianul va rămane în cadrul structurii, având rolul de a-l ajuta mai departe pe Azlan Shah să găsească tinere talente malaezine care să vină după Syahrin, Norrodin sau Pawi.

Anii trecuți au adus rezultate importante la Le Mans pentru piloții Yamaha, Vinales reușind podiumuri cu Suzuki în 2015 și 2016 și victorie cu echipa din Iwata în 2017, Rossi a urcat pe podium în aceiași ani, 2017 fiind unul cu ghinion.

Circuitul convine ambilor piloți Repsol Honda, Pe lângă Marquez şi Dani Pedrosa putând intra în ecuaţia unui eventual podium sau chiar mai mult, prestaţia piloţilor Andrea Dovizioso şi Jorge Lorenzo fiind greu de anticipat datorită particularităţilor circuitului şi ale motocicletei din acest sezon care din păcate nu este o evoluţie în performanţă faţă de 2017. Menţionăm că Jorge Lorenzo are recordul de victorii 5, circuitul francez fiind o bună oportunitate de obţine un rezultat notabil cu Ducati.

NU în ultimul rând nu trebuie uitat localnicul Johann Zarco, două locuri secunde până acum, cu o motivaţie la cote maxime de a depăşi reyultatul de anul trecut şi de a îşi trece în cont prima victorie la clasa mare. Aşa cum am ai spus şansele acestui reyulta se diminuează cursă după cursă pentru Zarco, motivele fiind evidente după anunţarea plecării la KTM.

La Moto2, francezii pot spera în reyultate mai bune pentru Fabio Quartararo şi Jules Danilo, dar mai degrabă ar putea aştepta clasări în top 10 pentru şasiurile Tech3 Mistral.

Pe grilă se va mai afla un şasiu francez ce va avea statut de wildcard, cunoscutul Transfiormers ce va fi pilotat de Corentin Perolari, după un debut încununat de puncte în ultima etapă CEV.

La vârf protagoniştii vor fi aceeiaşi Bagnaia, Marquez, Oliveira şi Baldassarri, urmaţi de un Binder sau Pasini.

La Moto3, localnicii vor trebui să îşi aleagă favoriţii dintre protagoniştii de drept ai campionatului, Martin, Canet, GIannantonio sau surpriza Bezzecchi, grila fiind lipsită de prezenţa vreunui pilot francez sau a unui constructor al locului.

Antrenamentele libere vor debuta vineri de la ora 10 în ordinea obişnuită, Moto3, MotoGP, Moto2.


Conținutul website-ului www.pitstops.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea pe alte siteuri conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea PitStops. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa contact@pitstops.ro.
Share-uirea pe social media (Facebook, Twitter, LinkedIn) în grupuri, pe contul personal sau pe pagini este acceptata si nu este nevoie de un acord prealabil.

You may also like

By