GT4 Misano: Răzvan Umbrărescu semnează prima victorie românească la general

GT4 Misano: Răzvan Umbrărescu semnează prima victorie românească la general

Pilotaj fără cusur, sprijin tehnic impecabil și un dram de noroc – aceasta a fost rețeta unui weekend de poveste pentru Răzvan Umbrărescu și coechipierul său pe circuitul Misano-Marco Simoncelli.

După doar două etape disputate din totalul de șase, ordinea la vârf în actuala campanie din GT4 European Series se conturase, cu două echipaje desprinse în fruntea ierarhiei din Silver Cup (Audi #5 și Ginetta #55), care-și trecuseră în cont victorii simetrice la Zolder și Brands Hatch. Însă niciunul dintre aceștia nu avusese un parcurs perfect în debutul sezonului și diverse penalizări i-au făcut să piardă puncte importante. SRO a intervenit însă înainte de Misano cu o nouă modificare de Balance of Performance (BoP), care a tras în jos mai degrabă Ginetta HHC Motorsport decât Audi-ul Phoenix Racing.

Din fericire pentru spectacol, în Italia s-a găsit un alt adversar pentru cei de la Audi – McLaren-ul 570S GT4 pilotat de campionul detașat al stagiunii precedente, Ricardo van der Ende, împreună cu britanicul Finlay Hutchinson. Supremația construcției germane pe zonele virajate era compensată de viteza superioară pe palierele de accelerație pentru mașina britanică, iar asta a dus la un duel fantastic pentru cele două victorii, în care piloții s-au împins la limită și dincolo de ea. Pentru van der Ende 2018 începuse prost, cu doar câteva puncte la Zolder și un accident grav la Brands Hatch, așa că poziția a 13-a în clasamentul Silver Cup nu era edificatoare.

O primăvară cu probleme au avut și RN Vision STS cu noul BMW M4 GT4, Răzvan Umbrărescu și coechipierul Gabriele Piana venind la Misano cu un singur punct obținut în runda precedentă. Mai mult decât atât, echipa nu a desfășurat un program de teste pe traseul de pe malul Adriaticii înaintea etapei, așa cum au făcut-o majoritatea adversarilor. Antrenamentele libere deveneau astfel cruciale, însă un senzor buclucaș și un diluviu de proporții biblice au complicat și mai tare situația, cei doi piloți ajungând astfel să se bazeze pe amintirile de anul trecut când rulau pe o altă mașină (Porsche Cayman) și trasele erau diferite, căci organizatorii au montat acum sausage kerbs pentru a limita practica depășirii limitelor pistei. O privire aruncată pe timpii din scurtele manșe calificative ne arată cum piloții încă progresau masiv de la tur la tur, perfecționându-și abordarea pentru a plasa mașina în top 10 la clasă de fiecare dată.

În frunte, nicio surpriză: pole-uri pentru McLaren și Audi, iar situația bună în care se afla constructorul din Ingolstadt a fost ilustrată și de apariția altor echipaje în avanposturi, precum #4 Phoenix Racing și #16 Racing One, liderul Pro-Am. Bătrânul 997 al localnicilor de la Autorlando a mai surprins încă o dată după victoriile de la Brands Hatch printr-o clasare pe 4 pe grila primei curse, în timp ce Ginetta #26 care conducea în ierarhia generală a categoriei Am nu se regăsea. Umbrărescu și Piana aveau speranțe să se implice în lupta pentru punctele din Silver Cup, cu plecare de pe 11, respectiv 12.

Cursa de sâmbătă a început așadar cu un prim episod al duelului la vârf între Ricardo van der Ende și Nicolaj Moller-Madsen, depășirile repetate fiind adesea extrem de riscante, iar defensiva danezului pe alocuri discutabilă. Cum disputa era foarte strânsă, momentul trecerii pe la boxe putea deveni crucial, iar pilotul Audi a forțat pe intrare și a lovit zidul cu partea posterioară înainte să-i predea mașina lui Milan Dontje, care a pus ținta pe Finlay Hutchinson. Cei doi n-au avut ochi pentru nimeni altcineva, depășind un întârziat când deja erau fluturate steagurile galbene, iar apoi Dontje a întârziat o frânare dincolo de limită în Curvone și a scăpat mașina de sub control, ratând de puțin zidul. Totuși, penalizarea de 40 de secunde a venit pentru ambii, iar în postura ideală pentru a profita era tocmai… Răzvan Umbrărescu!

Momentul crucial în care primii doi au depășit un întârziat când mașina de siguranță intra deja pe pistă

Aceleași standarde s-au văzut și pe parcursul cursei a doua, de această dată lupta dintre McLaren și Audi încheindu-se brusc la jumătatea manșei, când Moller-Madsen a egalat contul penalizărilor cu coechipierul Dontje la Misano, fiind găsit vinovat de ieșirile largi repetate în outlap. Din dorința sa de a prelua conducerea după oprirea la standuri a rivalilor, danezul a dat cu piciorul unor puncte bune (încă o dată) și a pus pe tavă locul secund aceluiași echipaj best of the rest la Misano, cel format din Gabriele Piana și Răzvan Umbrărescu. Cei doi au tranșat favorabil lupta cu BMW-urile #1 și #110, au primit încă o poziție cadou de la Ginetta #55 care a încetinit pe final și au rezistat înaintea KTM-ului pilotat de Reinhard Kofler, care a menținut încă o dată excelent pneurile în viață, dată fiind greutatea mașinii.

Tocmai acesta a fost și secretul ritmului consistent etalat de Piana și Umbrărescu: alegerea unor arcuri ceva mai dure, care au răpit ultimul strop de performanță în calificări, dar au oferit o uzură mult mai liniară decât în cursele precedente. Într-un pluton de furioși, cheia unui mare rezultat este în primul rând o cursă curată, cu timpi cât mai constanți. În pofida experienței unor veterani precum Duncan Huisman, Nicky Pastorelli, Andy Meyrick sau Marc Basseng, s-a văzut cum oricine poate greși. Desigur, și norocul e parte din joc, iar pilotul român a recunoscut asta imediat, însă oricum s-a văzut marele pas înainte făcut de BMW-uri pe o pistă care, teoretic, nu avea caracteristici favorabile pentru această mașină. Chiar dacă primii doi ar fi rămas de neatins și Ginetta completa podiumul duminică, un loc 3 și un loc 4 erau rezultate absolut onorabile.

Restul a fost un bonus binevenit, care ne permite să marcăm câteva repere istorice. În primul rând, Piana și Umbrărescu aduc prima victorie pentru BMW M4 GT4 în eșalonul suprem al sprinturilor europene cu modele GT4. Totodată, RN Vision STS a celebrat primul succes la general, căci chiar dacă nu se face un clasament agregat al celor trei clase, tot e un motiv de mândrie să-i bați pe toți la finele orei de concurs. Mai mult, România are acum în palmares victorii la toate aceste categorii: Am (Eduard Anton), Pro-Am și Silver Cup (Umbrărescu), în condițiile în care s-au disputat doar 11 weekenduri cu prezență tricoloră de la Hungaroring 2016.

Etapa de la Misano le-a adus așadar 43 de puncte lui Umbrărescu și Piana, cu care urcă de pe 19 până pe 5 în clasamentul Silver Cup la jumătatea sezonului. Cei doi au acum ținta pusă pe BMW-ul MDM Motorsport #1 (Knap/Koebolt) și pe Ginetta CMR #36 (Tribaudini/Jean), iar din spate unica amenințare importantă este McLaren-ul Equipe Verschuur #10 (van der Ende/Hutchinson). Următoarea etapă va avea loc la Spa-Francorchamps, pe o pistă mult mai potrivită pentru M4 GT4, pe 21-22 iulie. Până atunci, Răzvan Umbrărescu va lua startul în cursa de 24 de ore de la Portimao din cadrul 24h Series, la bordul unui Lamborghini Huracan Super Trofeo al Leipert Motorsport, împărțit cu figuri cunoscute: Gabriele Piana, John-Louis Jasper și Pavel Lefterov. Iar dacă tot l-am menționat pe pilotul bulgar, și pe strada lui a răsărit soarele în Italia, cu victorie și un loc 4 în clasamentul Pro-Am, dovedind încă o dată că BMW-ul a făcut mari progrese.

Foto: Gabi Tomescu